Xiaomi YU7

Matt 5069850

Asfaltkampioen
Xiaom-YU7-2.jpg


Xiaom-YU7-3.jpg


Xiaomi-YU7-1.jpg


2024120912190541.jpg


De Chinese techgigant Xiaomi waagde zich met de SU7 dit jaar voor het eerst op de EV-markt en nu zit er meer in het vat. Hier zien we de Xiaomi YU7, kort door de bocht de SUV-broer van de SU7.

Xiaomi trapte 2024 af met de onthulling van de Xiaomi SU7, een ietwat op de Porsche Taycan lijkende EV met op papier veelbelovende prestaties. Dat tegen een in elk geval in China bijzonder scherpe prijs. Xiaomi leek de juiste snaar te raken met de SU7, want al snel stroomden de orderboeken over. Voorlopig alleen nog niet hier, want Europa lijkt nog even niet op de planning te staan. Toch volgen we met interesse wat Xiaomi doet, zeker nu niemand minder dan Ford-topman Jim Farley zo de loftrompet heeft gestoken over de SU7. Vandaag is er groot Xiaomi-nieuws, want men toont de YU7, de SUV-broer van de SU7.

Vooropgesteld: een volledige onthulling is het nog niet. Xiaomi lijkt te reageren op het feit dat de auto opgeduikeld is uit het Chinese patentregister door diverse media en toont daarom alvast twee officiële foto's. De volledige onthulling volgt mogelijk precies een jaar na die van de SU7, dus begin januari. Wel weten we dankzij de gegevens die bij de registratie bij Chinese ministerie van Industrie en Informatie Technologie horen al het één en ander over de specificaties. Zo is de YU7 volgens diverse media net geen 5 meter lang, bijna twee meter breed en 1,60 m hoog en heeft hij twee samen 691 pk sterke elektromotoren. Ook moet de Xiaomi YU7 in elk geval een topsnelheid van 253 km per uur halen.

Over accu's is nog niks bekend, maar volgens Reuters zijn het net als bij de SU7 accu's van het Chinese CATL. Reken op vergelijkbare technologie als bij de SU7. Wie weet zit er vroeg of laat dan ook een dik 1.500 pk sterke Ultra-versie in het vat. Volgend jaar wordt het logischerwijs duidelijk.

 
Net als de SU7 mooi, maar ook volstrekt onorigineel. Ik moet bij de YU7 gelijk aan de Ferrari Purosangue denken. De Changan Avatr-lijn of de modellen van het verloren gegane HiPhi's zijn veel origineler.
 
Beetje McLaren, Porsche, en Aston Martin, even schudden en klaar.
Interieur zal ook wel doodsaai zijn met alleen een stuur en tablet.
 
Dat ziet er mooi uit. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit maar wat ik een beetje het gelezen over die SU7 is Xiaomi heel goed bezig.
 
Mooi maar design inderdaad niet erg origineel.
Maar laten de meeste mensen nu niet van origineel houden gezien de kudde's Tesla Y/3, EX30, etc ;)
 
Beter bewijs dat je een mooie auto kunt ontwerpen zon allerlei nutteloze hoeken, lijnen, deuken en gaten is er niet.
Zoals Stellantis, Renault en Hyundai zo graag doen.
 
Gelanceerd en embargo opgeheven. Hier zijn de eerste testritten.

YU7 Standard: RMB 253,500 (30,200 euro)
BYD 96 kWh LFP accu, 250 kW opladen / RWD / 235 kW=315pk 528 Nm / 0-100: 5.9s / Range 835 km

YU7 Pro: RMB 279,900 (33,329 euro)
BYD 96 kWh LFP accu, 250 kW opladen / AWD / 365 kW=489pk 690 Nm / 0-100: 4.3s/ Range 770 km

YU7 Max: RMB 329,900 (39,300 euro)
CATL 102 kWh NCM accu, 500 kW opladen / AWD / 508kW=680pk 866 Nm / 0-100: 3.2s/ Range 760 km


Vanaf 10:45 worden de extreme connectiviteitsmogelijkheden van deze auto uitgebreid toegelicht.

 
Laatst bewerkt:
03_o.jpg


06_o.jpg


05_o.jpg


08_o.jpg


11_o.jpg


15_o.jpg


16_o.jpg


18_o.jpg


17_o.jpg



a8QheqR.jpeg



Xiaomi-YU7-522-103.webp


Xiaomi-YU7-522-102.webp


Xiaomi-YU7-522-108.webp


Xiaomi-YU7-522-109.webp


Xiaomi-YU7-522-120.webp


Xiaomi-YU7-522-121.webp

  • The Xiaomi YU7 is the latest electric SUV from China, designed to challenge Tesla’s Model Y.
  • Offering up to 681 hp, it looks like a budget-friendly Ferrari Purosangue with a McLaren nose.
  • Pricing in China starts at $34,500 for the base model and rises to $44,700 for the flagship trim.
 
Laatst bewerkt:
Xiaomi announced they received 289,000 orders for the YU7 in an hour and 240,000 lock-in orders within 18 hours following the launch, basically selling out the plant’s capacity until early 2027.


Ja dat is echt veel. De best verkochte EV in China (Geely Geome Xingyuan) van januari t/m mei verkocht er 164.049 stuks. En de Xiaomi SU7 (de sedan) staat in top 5 van best verkochte auto's. Xiaomi doet het dus onwijs goed. Ter vergelijking; de Mazda EZ-60 heeft meer dan 30.000 pre-orders staan.
 
Terug
Bovenaan