Xenon inbouwen

DutchCarManiac

Net ingestapt
Beste leden,

Ik zou graag xenon willen gaan inbouwen in mijn Astra. De benodigde koplampen met van die projectors erin kan ik voordelig via internet krijgen.

Alleen wat voor xenon setje weet ik nog niet. Pilot bied complete sets aan voor €200, terwijl een huis-tuin-keuken setje maar €55 kost.

Wat is nu wijsheid? Gaat het duurdere setje werkelijk langer mee, en is het minder storingsgevoelig? Of heeft de goedkope variant dezelfde kwaliteit en betaal je enkel de naam van Pilot?

Graag hoor ik jullie ervaringen en/of adviezen.
 
Pilot gaat idd langer mee. Neem aub wel 4300K of 5000K maximaal. Niet dat sjonnieblauw en stel je lampen iets lager af dan normaal.

(y)
 
Helemaal eens met Quatrelle. Een Pilot set is goed en mits ingebouwd door een specialist voorzien van garantie op lampen en andere componenten. Iets lager afstellen dan normaal is inderdaad nodig. Toen ik de set had laten inbouwen en met de lampen op de eerder afgestelde hoogte ging deelnemen aan het verkeer, werd ik vaak "aangeflitst" door tegenliggers die kennelijk verblind werden. Nadat ik de lampen iets lager had afgesteld bleef het geflits door tegenliggers achterwege.
 
Wat voor huis-tuin-en-keukensetje kost maar € 55? De losse pilotlampen die wij verkopen zijn al tegen de € 40 per stuk en dan zouden er twee in de set zitten met de transformatoren?
 
Geen goeie ervaringen met Pilot xenon, in tegenstelling tot mijn voorgangers hierboven kennelijk. Elk jaar ging wel een lamp kapot, soms een ballast en soms een vage storing met wederom uitval. Lichtopbrengst is prima, maar betrouwbaar vond ik ze niet.
 
Ik heb 5jaar met een pilot set gereden in mijn avensis. Geen kapotte lamp of storing.
In de Jimmy vav mijn vriendin 2 setjes van +/- 60 euro gehad. Beide om de maand wel een storing of lamp kapot.
 
xenonlamp.nl bijv geeft 3 jaar garantie en zit in de middenmoot qua prijs, ik heb zelf net bij Lince.nl besteld, wilde h7R+ hebben en dat verkoopt niet iedereen. Heb ook al eens een setje van xenonworld.nl gehad, ging ook jaren prima zonder storingen e.d. Voor de prijs van 1 xenonset van Pilot kan je 3 andere sets kopen, weet nog niet zo net of Pilot dan beter is. Wel zou ik wegblijven van de ultracheap ebay aanbiedingen.
 
Waar je op moet letten bij het aanschaffen van een Xenon set:

er zijn 2 soorten omvormers om de spanning van 12vdc om te zetten naar de hoogspanning die nodig is voor de xenonlampen:

Dc/DC converters
dit zijn de minst goede. er komt een DC spanning uit naar de lamp toe (gelijkspanning) Xenonlampen doen het minder goed op dc spanni ng en gaan daardoor veel minder lang mee.

DC/AC converters
Dit zijn de beste. hier komt een AC spanning uit waar de lamp het beste op werkt.
hoe herken je deze AC inverters? vraag het in ieder geval niet aan de verkoper zelf, die weten het vaak niet ;)
meestal zit er in de snoer naar de xenonlamp een extra zwart blokje. dit is de inverter die de DC spanning omzet in een AC spanning waarmee je lamp goed overweg kan.

Mijn tip is om bij aanschaf een blik te werpen in de doos waar het spul in zit. geen "extra zwart blokje" in de snoer naar de lamp? dan is het waarschijnlijk een DC/DC omvormer.

wat betreft de prijs:

zelf heb ik een Xenonset van ca. 55 euro voor mijn honda gekocht (non-canbus)
een set van pilot kost 4x zoveel, maar met 2 jaar garantie. op mijn set zit 1 jaar garantie.
dus tel uit je winst. Lampjes komen bijna allemaal uit dezelfde fabriek, dus veel verschil zit er niet in.

By the way, het prijsverschil tussen DC/DC converters of DC/AC converters is er niet! soms worden DC/DC converters voor meer geld aangeboden dan DC/AC modellen. Kijk dus wat er in de doos zit. Let er verder op of je verlichting door CANbus wordt gestuurd. hiermee moet je rekening houden bij aanschaf xenon set.

Succes
 
als je xenon set koop.

laat het er in zetten door een expert.

ik rij met een bril en bij mij in de buurt zijn er veel met een blauwe folie of lampjes of goedkope xenon setjes.

je xenon moet min koplampsproeiers hebben en zelf regelende hoogte dan werken ze voor u en u tegen liggers.

koop je een uit de rek van de action set dan raad ik je aan om het te laten want ik word er door verblind.

en kom ik je tegen heb je kan dat ik tegen je aan rij en jij de schuldige bent omdat je slechte lampen hebt.

voor een passat van 1999 kost een originele set 600euro om in te bouwen en word geplaats zo dat je het ook bij de keuring geen probleem hebt.
 
snelle willy zei:
als je xenon set koop.

laat het er in zetten door een expert.

ik rij met een bril en bij mij in de buurt zijn er veel met een blauwe folie of lampjes of goedkope xenon setjes. - maakt niet uit, goedkope setjes kun je ook goed afstellen

je xenon moet min koplampsproeiers hebben en zelf regelende hoogte dan werken ze voor u en u tegen liggers. - als je auto dat al heeft, heeft de auto ook Xenon af fabriek.

koop je een uit de rek van de action set dan raad ik je aan om het te laten want ik word er door verblind.

en kom ik je tegen heb je kan dat ik tegen je aan rij en jij de schuldige bent omdat je slechte lampen hebt. - dat is helaas moeilijk te bewijzen als je elkaar geraakt heb frontaal....

voor een passat van 1999 kost een originele set 600euro om in te bouwen en word geplaats zo dat je het ook bij de keuring geen probleem hebt. - dat is wel erg weinig geld voor een fabrieksaf xenon set. Dan worden ook de koplamp units zelf vervangen dus? anders blijft het aftermarket met dezelfde bottlenecks.
 
- Quatrelle - zei:
snelle willy zei:
als je xenon set koop.

laat het er in zetten door een expert.

ik rij met een bril en bij mij in de buurt zijn er veel met een blauwe folie of lampjes of goedkope xenon setjes. - maakt niet uit, goedkope setjes kun je ook goed afstellenwerkt    dan zelfs nog niet. voor mijn brill dan.

je xenon moet min koplampsproeiers hebben en zelf regelende hoogte dan werken ze voor u en u tegen liggers. - als je auto dat al heeft, heeft de auto ook Xenon af fabriek.ik bedoel als je xenon in gaat bouwen.

koop je een uit de rek van de action set dan raad ik je aan om het te laten want ik word er door verblind.

en kom ik je tegen heb je kan dat ik tegen je aan rij en jij de schuldige bent omdat je slechte lampen hebt. - dat is helaas moeilijk te bewijzen als je elkaar geraakt heb frontaal....dat is waar maar toch zullen mensen achter me getuigen. en dat de koplampen niet originele zijn is dan ook te zien/vinden. zeker een blauwe folie.

voor een passat van 1999 kost een originele set 600euro om in te bouwen en word geplaats zo dat je het ook bij de keuring geen probleem hebt. - dat is wel erg weinig geld voor een fabrieksaf xenon set. Dan worden ook de koplamp units zelf vervangen dus? anders blijft het aftermarket met dezelfde bottlenecks.alles vervangen, is wel EXCL. BTW.
 
snelle willy zei:
- Quatrelle - zei:
snelle willy zei:
als je xenon set koop.

laat het er in zetten door een expert.

ik rij met een bril en bij mij in de buurt zijn er veel met een blauwe folie of lampjes of goedkope xenon setjes. - maakt niet uit, goedkope setjes kun je ook goed afstellenwerkt    dan zelfs nog niet. voor mijn brill dan. Misschien is de brill niet ok?

je xenon moet min koplampsproeiers hebben en zelf regelende hoogte dan werken ze voor u en u tegen liggers. - als je auto dat al heeft, heeft de auto ook Xenon af fabriek.ik bedoel als je xenon in gaat bouwen.

koop je een uit de rek van de action set dan raad ik je aan om het te laten want ik word er door verblind.

en kom ik je tegen heb je kan dat ik tegen je aan rij en jij de schuldige bent omdat je slechte lampen hebt. - dat is helaas moeilijk te bewijzen als je elkaar geraakt heb frontaal....dat is waar maar toch zullen mensen achter me getuigen. en dat de koplampen niet originele zijn is dan ook te zien/vinden. zeker een blauwe folie.

voor een passat van 1999 kost een originele set 600euro om in te bouwen en word geplaats zo dat je het ook bij de keuring geen probleem hebt. - dat is wel erg weinig geld voor een fabrieksaf xenon set. Dan worden ook de koplamp units zelf vervangen dus? anders blijft het aftermarket met dezelfde bottlenecks.alles vervangen, is wel EXCL. BTW.
 
haarr zei:
snelle willy zei:
- Quatrelle - zei:
snelle willy zei:
als je xenon set koop.

laat het er in zetten door een expert.

ik rij met een bril en bij mij in de buurt zijn er veel met een blauwe folie of lampjes of goedkope xenon setjes. - maakt niet uit, goedkope setjes kun je ook goed afstellenwerkt    dan zelfs nog niet. voor mijn brill dan. Misschien is de brill niet ok?
ja me brill is perfect

je xenon moet min koplampsproeiers hebben en zelf regelende hoogte dan werken ze voor u en u tegen liggers. - als je auto dat al heeft, heeft de auto ook Xenon af fabriek.ik bedoel als je xenon in gaat bouwen.

koop je een uit de rek van de action set dan raad ik je aan om het te laten want ik word er door verblind.

en kom ik je tegen heb je kan dat ik tegen je aan rij en jij de schuldige bent omdat je slechte lampen hebt. - dat is helaas moeilijk te bewijzen als je elkaar geraakt heb frontaal....dat is waar maar toch zullen mensen achter me getuigen. en dat de koplampen niet originele zijn is dan ook te zien/vinden. zeker een blauwe folie.

voor een passat van 1999 kost een originele set 600euro om in te bouwen en word geplaats zo dat je het ook bij de keuring geen probleem hebt. - dat is wel erg weinig geld voor een fabrieksaf xenon set. Dan worden ook de koplamp units zelf vervangen dus? anders blijft het aftermarket met dezelfde bottlenecks.alles vervangen, is wel EXCL. BTW.
 
Excuses dat ik lange tijd niks heb laten horen, dit topic is me helemaal ontschoten, aangezien ik meerdere topics (problemen) gehad heb, mede ook op het Opel forum.

Maar toch vind ik het nog de moeite waard om het onderwerp weer eventjes omhoog te gooien, zeker na de reactie van Snelle Willy:

*** Inzetten door een expert is niet nodig, met een beetje gezond verstand en kennis van zaken is het best te doen.

*** Er zijn inderdaad veel van die xenon-look lampjes wat totaal niet uitzien, en xenon setjes in koplampen zonder projectoren. Ik heb aangegeven
              dat ik dit niet van plan ben, en fatsoenlijke koplampen aanschaf.
*** Koplampsproeiers ben ik niet van plan aan te gaan sluiten, zou het heel graag willen, maar de tijd, het geld, en de moeite zijn het simpelweg niet
              waard, zeker nu het geen APK eis meer is. Hetzelfde geld voor de automatische hoogteregeling.
*** Action prul wil ik liever ook mijden, en Pilot nemen. Maar is dit echt het geld waard? Of een doelloze investering?
*** Dankzij koplampen met projectoren zal de hoeveelheid strooilicht extreem afnemen, met een fatsoenlijke kwaliteit lampjes helemaal. Ik kan me
              ook mateloos ergeren aan jongeren die wel de looks willen, maar goeie koplampen simpelweg niet kunnen (of willen) betalen.
*** €600 voor 100% affabriek (of in elk geval wel alle originele onderdelen) is erg goedkoop. Tijdje terug heeft iemand met een nieuwe Volvo V40
              hier ook een topic over gehad, om het meteen vanuit de fabriek te laten plaatsen, om gehannes achteraf te voorkomen. Dit kostte echter wel
              een grof centje extra.. en dan praten we niet over €250..

Jammer dat dit soort reacties geplaatst worden, veel informatie kan ik er niet uithalen. Sommige van z'n stellingen werden al beantwoord in mijn openingspost.
 
Ivanov zei:
Wat voor huis-tuin-en-keukensetje kost maar € 55? De losse pilotlampen die wij verkopen zijn al tegen de € 40 per stuk en dan zouden er twee in de set zitten met de transformatoren?

Ik weet niet of reclame maken hier zo'n verstandig idee is, maar het xenon setje waar ik op doelde van €55 had ik gevonden op de website van GM tuningparts. Echter bied de automaterialenzaak bij mij in de buurt ze ook aan voor hetzelfde bedrag.

Geen idee of het verschil maakt, maar ik moet een gewone H7 fitting hebben, en geen D2S fitting, zoals xenon affabriek.
 
JaPaNeSe OnLy zei:
Waar je op moet letten bij het aanschaffen van een Xenon set:

er zijn 2 soorten omvormers om de spanning van 12vdc om te zetten naar de hoogspanning die nodig is voor de xenonlampen:

Dc/DC converters
dit zijn de minst goede. er komt een DC spanning uit naar de lamp toe (gelijkspanning) Xenonlampen doen het minder goed op dc spanni ng en gaan daardoor veel minder lang mee.

DC/AC converters
Dit zijn de beste. hier komt een AC spanning uit waar de lamp het beste op werkt.
hoe herken je deze AC inverters? vraag het in ieder geval niet aan de verkoper zelf, die weten het vaak niet ;)
meestal zit er in de snoer naar de xenonlamp een extra zwart blokje. dit is de inverter die de DC spanning omzet in een AC spanning waarmee je lamp goed overweg kan.

Mijn tip is om bij aanschaf een blik te werpen in de doos waar het spul in zit. geen "extra zwart blokje" in de snoer naar de lamp? dan is het waarschijnlijk een DC/DC omvormer.

wat betreft de prijs:

zelf heb ik een Xenonset van ca. 55 euro voor mijn honda gekocht (non-canbus)
een set van pilot kost 4x zoveel, maar met 2 jaar garantie. op mijn set zit 1 jaar garantie.
dus tel uit je winst. Lampjes komen bijna allemaal uit dezelfde fabriek, dus veel verschil zit er niet in.

By the way, het prijsverschil tussen DC/DC converters of DC/AC converters is er niet! soms worden DC/DC converters voor meer geld aangeboden dan DC/AC modellen. Kijk dus wat er in de doos zit. Let er verder op of je verlichting door CANbus wordt gestuurd. hiermee moet je rekening houden bij aanschaf xenon set.

Succes

Ik hele hoop bruikbare info, dank :)

Echter speelde ik met de gedachte om een setje via internet aan te schaffen, maar dan weet ik natuurlijk niet wat er in de doos zit.
Mijn Astra heeft niet echt 100% canbus, maar geeft wel binnen op het display aan wanneer een lampje kapot is, of wanneer het oliepeil laag is bijvoorbeeld. Pre-canbus of zoiets? En moet ik hier voorzichtig mee zijn, wanneer ik achteraf xenon inbouw? Want ik wil natuurlijk niet constant onjuiste meldingen te voorschijn zien komen.
In de lampjes zullen ook waarschijnlijk niet veel verschillen zitten (Pilot of ChinaShit), eerder in de ballasten denk ik.
 
Alle andere input: ik heb het met aandacht gelezen en zal 't meenemen in me uiteindelijke beslissing.

Echter ben ik nog steeds zover dat ik xenon koplampen met projectoren wil gaan aanschaffen, alleen de keuze Pilot xenon-setje of onbekend merk is nog niet gemaakt.
Ik neig wel meer naar Pilot, omdat ik met een soort van canbus zit, en niet elke maand op me koplamp wil tikken omdat de lampjes weer eens flikkeren..
Maar de aanschafprijs van €200 is toch wel erg fors, zeker als je bedenkt dat het ''maar'' lampjes zijn.

Nieuwe informatie, of ervaringen van andere leden is/zijn nog steeds welkom!
 
Je hoeft niet steeds op je lampen te tikken e.d., mochter er canbusproblemen ontstaan, zijn daar weerstandjes en/of warning cancelers voor. Werkt prima, probleem is vooral dat je de melding 'lamp stuk' zal krijgen en daar zijn die weerstandjes voor. Pilot voegt imho weinig toe.
 
Ik had in mijn Seat Leon uit 2002 ook een aftermarket set van Pilot zitten.
Nooit klachten gehad dat ik mensen verblinde en de lampen ging 5 jaar mee, toen moest ik één lamp vervangen omdat ie kapot was gegaan. Ik heb ze toen allebei vervangen (anders heb je kans op kleurverschil) en een half jaar later heb ik de auto verkocht.

Kortom, in 5,5 jaar tijd één kapotte lamp. Ik kan Pilot dus van hart aanbevelen.

Let overigens wel even op de verschillende kleuren bij de verschillende merken. 5000k bij Pilot is wit met een vleugje blauw, bij goedkopere merken is dat vaak al echt blauw.
 
R-W zei:
Je hoeft niet steeds op je lampen te tikken e.d., mochter er canbusproblemen ontstaan, zijn daar weerstandjes en/of warning cancelers voor. Werkt prima, probleem is vooral dat je de melding 'lamp stuk' zal krijgen en daar zijn die weerstandjes voor. Pilot voegt imho weinig toe.

Die uitspraak van op me lampen tikken was ook maar een soort van onzin, het hoort gewoon te functioneren. Dus je snapt wel dat ik ook niet zo'n voorstander ben van die weerstandjes e.d. inbouwen, dat is gewoon niet hoe de fabrikant het systeem van een kapotte lamp detecteren bedoeld heeft. Echter is xenon achteraf inbouwen ook niet zoals de fabrikant bedoeld heeft.. maar dat terzijde :rolleyes:

Dus ik begrijp uit je tekst dat Pilot of ander een merk niet van invloed is op de storingsgevoeligheid. Bij Pilot betaal je enkel kwaliteit (van de ballasten?) en de garantie wat je op het totale pakketje krijgt?
 
B-Real zei:
Ik had in mijn Seat Leon uit 2002 ook een aftermarket set van Pilot zitten.
Nooit klachten gehad dat ik mensen verblinde en de lampen ging 5 jaar mee, toen moest ik één lamp vervangen omdat ie kapot was gegaan. Ik heb ze toen allebei vervangen (anders heb je kans op kleurverschil) en een half jaar later heb ik de auto verkocht.

Kortom, in 5,5 jaar tijd één kapotte lamp. Ik kan Pilot dus van hart aanbevelen.

Let overigens wel even op de verschillende kleuren bij de verschillende merken. 5000k bij Pilot is wit met een vleugje blauw, bij goedkopere merken is dat vaak al echt blauw.

Dat is bruikbare info :)

Ik weet overigens de kleurtemperatuur nog niet wat ik ga nemen, 5000 of 6000k. Dat het kleurverschil tussen de merken zo duidelijk zichtbaar zou zijn had ik niet verwacht. Ook iets om rekening mee te houden dus! Wat zou je aanraden om het een beetje beschaafd te houden? Heb je misschien nog een foto van jou wagen?
 
DutchCarManiac zei:
R-W zei:
Je hoeft niet steeds op je lampen te tikken e.d., mochter er canbusproblemen ontstaan, zijn daar weerstandjes en/of warning cancelers voor. Werkt prima, probleem is vooral dat je de melding 'lamp stuk' zal krijgen en daar zijn die weerstandjes voor. Pilot voegt imho weinig toe.

Die uitspraak van op me lampen tikken was ook maar een soort van onzin, het hoort gewoon te functioneren. Dus je snapt wel dat ik ook niet zo'n voorstander ben van die weerstandjes e.d. inbouwen, dat is gewoon niet hoe de fabrikant het systeem van een kapotte lamp detecteren bedoeld heeft. Echter is xenon achteraf inbouwen ook niet zoals de fabrikant bedoeld heeft.. maar dat terzijde :rolleyes:

Dus ik begrijp uit je tekst dat Pilot of ander een merk niet van invloed is op de storingsgevoeligheid. Bij Pilot betaal je enkel kwaliteit (van de ballasten?) en de garantie wat je op het totale pakketje krijgt?

Die weerstandjes zijn er om het verschil tussen 55w halogeen (geen waarschuwing door canbus) en 35w xenon (afwijkend dus wel waarschuwing door canbus) te overbruggen. Doe je dat niet, heb je weliswaar een systeem dat perfect volgens het idee van de fabrikant werkt maar daardoor ook soms/vaak/altijd een 'lampje stuk' melding op je dash. Ga je voor garantie, kijk dan eens bij xenonlamp.nl, zij geven zelfs 3 jaar garantie, zoals hierboven ook al aangehaald overigens.
 
DutchCarManiac zei:
B-Real zei:
[...]
Let overigens wel even op de verschillende kleuren bij de verschillende merken. 5000k bij Pilot is wit met een vleugje blauw, bij goedkopere merken is dat vaak al echt blauw.

Dat is bruikbare info :)

Ik weet overigens de kleurtemperatuur nog niet wat ik ga nemen, 5000 of 6000k. Dat het kleurverschil tussen de merken zo duidelijk zichtbaar zou zijn had ik niet verwacht. Ook iets om rekening mee te houden dus! Wat zou je aanraden om het een beetje beschaafd te houden? Heb je misschien nog een foto van jou wagen?

5000K hoort gewoon neutraal wit te zijn. 6000K heeft een vleugje blauw. Alles daarboven is blauwig tot zelfs paars. 4300K is vergelijkbaar met een erg felle halogeen lamp, alles daaronder wordt snel geel. Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur

Ik adviseer je gewoon een budget oplossing erin te leggen, canbus enabled kan je al voor 3 a 4 tientjes aanschaffen. Daar kan je er 5+ van verslijten voor je die Pilot er uit hebt. Voor de mistlichten heb ik ook voor 2 tientjes (non-canbus) uit china laten komen, doen het prima.
 
DutchCarManiac zei:
B-Real zei:
Ik had in mijn Seat Leon uit 2002 ook een aftermarket set van Pilot zitten.
Nooit klachten gehad dat ik mensen verblinde en de lampen ging 5 jaar mee, toen moest ik één lamp vervangen omdat ie kapot was gegaan. Ik heb ze toen allebei vervangen (anders heb je kans op kleurverschil) en een half jaar later heb ik de auto verkocht.

Kortom, in 5,5 jaar tijd één kapotte lamp. Ik kan Pilot dus van hart aanbevelen.

Let overigens wel even op de verschillende kleuren bij de verschillende merken. 5000k bij Pilot is wit met een vleugje blauw, bij goedkopere merken is dat vaak al echt blauw.

Dat is bruikbare info :)

Ik weet overigens de kleurtemperatuur nog niet wat ik ga nemen, 5000 of 6000k. Dat het kleurverschil tussen de merken zo duidelijk zichtbaar zou zijn had ik niet verwacht. Ook iets om rekening mee te houden dus! Wat zou je aanraden om het een beetje beschaafd te houden? Heb je misschien nog een foto van jou wagen?

Voor een foto zie mijn profielfoto, maar die is erg klein natuurlijk :D. Als ik er aan denk zal ik thuis even een foto voor je uploaden ;)
Ik zou 5000k (wit met een beetje blauw) of 4300k (wit met iets van geel) nemen.
De laatste vind ik persoonlijk qua kleur iets beter, de laatste is eigenlijk de standaardwaarde zoals je het vaak af fabriek vind en geeft ook het meeste licht (of je het verschil in lichtopbrengst gaat merken vraag ik me af trouwens).

Misschien dat een budget setje het wel net zo lang uit houdt hoor, maar daar heb ik geen ervaring mee. Kwaliteit en service (dat laatste van horen zeggen) is bij Pilot goed voor elkaar.
 
R-W zei:
DutchCarManiac zei:
R-W zei:
Je hoeft niet steeds op je lampen te tikken e.d., mochter er canbusproblemen ontstaan, zijn daar weerstandjes en/of warning cancelers voor. Werkt prima, probleem is vooral dat je de melding 'lamp stuk' zal krijgen en daar zijn die weerstandjes voor. Pilot voegt imho weinig toe.

Die uitspraak van op me lampen tikken was ook maar een soort van onzin, het hoort gewoon te functioneren. Dus je snapt wel dat ik ook niet zo'n voorstander ben van die weerstandjes e.d. inbouwen, dat is gewoon niet hoe de fabrikant het systeem van een kapotte lamp detecteren bedoeld heeft. Echter is xenon achteraf inbouwen ook niet zoals de fabrikant bedoeld heeft.. maar dat terzijde :rolleyes:

Dus ik begrijp uit je tekst dat Pilot of ander een merk niet van invloed is op de storingsgevoeligheid. Bij Pilot betaal je enkel kwaliteit (van de ballasten?) en de garantie wat je op het totale pakketje krijgt?

Die weerstandjes zijn er om het verschil tussen 55w halogeen (geen waarschuwing door canbus) en 35w xenon (afwijkend dus wel waarschuwing door canbus) te overbruggen. Doe je dat niet, heb je weliswaar een systeem dat perfect volgens het idee van de fabrikant werkt maar daardoor ook soms/vaak/altijd een 'lampje stuk' melding op je dash. Ga je voor garantie, kijk dan eens bij xenonlamp.nl, zij geven zelfs 3 jaar garantie, zoals hierboven ook al aangehaald overigens.

Ik heb eens gekeken op de door jou genoemde website, echter begrijp ik niet wat een R-lamp en C-lamp nu is..? Ik ben gewoon opzoek naar een xenonlampje met H7 fitting.
Ook valt me op dat hun ''kleur legenda'' een beetje afwijkt van de rest.. 6000k is volgens hun wit, en 8000 is slechts wit-blauw, bij een andere leverancier zou dit al absoluut blauw moeten zijn.
Ik wil niet echt helder wit, een beetje blauwe gloed vind ik wel mooi, juist uniek aan xenon. Maar het moet niet overheersen.

Wat is wijsheid?
 
B-Real zei:
DutchCarManiac zei:
B-Real zei:
Ik had in mijn Seat Leon uit 2002 ook een aftermarket set van Pilot zitten.
Nooit klachten gehad dat ik mensen verblinde en de lampen ging 5 jaar mee, toen moest ik één lamp vervangen omdat ie kapot was gegaan. Ik heb ze toen allebei vervangen (anders heb je kans op kleurverschil) en een half jaar later heb ik de auto verkocht.

Kortom, in 5,5 jaar tijd één kapotte lamp. Ik kan Pilot dus van hart aanbevelen.

Let overigens wel even op de verschillende kleuren bij de verschillende merken. 5000k bij Pilot is wit met een vleugje blauw, bij goedkopere merken is dat vaak al echt blauw.

Dat is bruikbare info :)

Ik weet overigens de kleurtemperatuur nog niet wat ik ga nemen, 5000 of 6000k. Dat het kleurverschil tussen de merken zo duidelijk zichtbaar zou zijn had ik niet verwacht. Ook iets om rekening mee te houden dus! Wat zou je aanraden om het een beetje beschaafd te houden? Heb je misschien nog een foto van jou wagen?

Voor een foto zie mijn profielfoto, maar die is erg klein natuurlijk :D. Als ik er aan denk zal ik thuis even een foto voor je uploaden ;)
Ik zou 5000k (wit met een beetje blauw) of 4300k (wit met iets van geel) nemen.
De laatste vind ik persoonlijk qua kleur iets beter, de laatste is eigenlijk de standaardwaarde zoals je het vaak af fabriek vind en geeft ook het meeste licht (of je het verschil in lichtopbrengst gaat merken vraag ik me af trouwens).

Misschien dat een budget setje het wel net zo lang uit houdt hoor, maar daar heb ik geen ervaring mee. Kwaliteit en service (dat laatste van horen zeggen) is bij Pilot goed voor elkaar.

4300k is inderdaad de kleur met de meeste lichtopbrengst, echter vind ik die niet de mooiste, liefst heb ik een klein beetje blauwe gloed erbij. Dat zou dus 5000k worden? En hier praten we over de waarden van Pilot?
 
daan944 zei:
DutchCarManiac zei:
B-Real zei:
[...]
Let overigens wel even op de verschillende kleuren bij de verschillende merken. 5000k bij Pilot is wit met een vleugje blauw, bij goedkopere merken is dat vaak al echt blauw.

Dat is bruikbare info :)

Ik weet overigens de kleurtemperatuur nog niet wat ik ga nemen, 5000 of 6000k. Dat het kleurverschil tussen de merken zo duidelijk zichtbaar zou zijn had ik niet verwacht. Ook iets om rekening mee te houden dus! Wat zou je aanraden om het een beetje beschaafd te houden? Heb je misschien nog een foto van jou wagen?

5000K hoort gewoon neutraal wit te zijn. 6000K heeft een vleugje blauw. Alles daarboven is blauwig tot zelfs paars. 4300K is vergelijkbaar met een erg felle halogeen lamp, alles daaronder wordt snel geel. Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur

Ik adviseer je gewoon een budget oplossing erin te leggen, canbus enabled kan je al voor 3 a 4 tientjes aanschaffen. Daar kan je er 5+ van verslijten voor je die Pilot er uit hebt. Voor de mistlichten heb ik ook voor 2 tientjes (non-canbus) uit china laten komen, doen het prima.

De mistlampjes wil ik graag houden zoals ze zijn.. of beter gezegd binnenkort gaan worden. Moeten nog ingebouwd worden :)

Ik merk dat er nogal wat tegenstrijdigheid is wat betreft de kleur in verband met de temperaturen.
Blijkbaar is er dus toch een groot verschil in de kwaliteit van de lampjes, de een zegt Pilot 5000k is wit met blauwe gloed, en bij een onbekend merk is dezelfde temperatuur weer helder wit..

Daar schiet ik vrij weinig mee op aangezien ik nog niet eens weet welke temperatuur ik nu moet gaan nemen.. zeker is wel dat het niet diep blauw moet worden, maar gewoon een blauw tintje.
 
DutchCarManiac zei:
Daar schiet ik vrij weinig mee op aangezien ik nog niet eens weet welke temperatuur ik nu moet gaan nemen.. zeker is wel dat het niet diep blauw moet worden, maar gewoon een blauw tintje.

Dat is 6000K, heel kil (dus aan de kant van het blauwe) wit licht. Ik kan misschien van het weekend wel een foto maken van mijn BMW, heeft 5000K HID voor de normale verlichting, 6000K voor de mistlampen (die kon ik helaas niet goedkoop vinden in 5000K, maar oogt beter dan het hele gele).

Dit is trouwens wel een extra argument om voor de goedkopere sets te gaan (al is het maar je lampen), je kan er nog eens mee wisselen.
 
@ Daan

Uit je laatste stukje tekst begrijp ik dat jij ook een goedkope xenon set gekozen hebt?
Ik weet niet of je ook ervaring hebt met Pilot, maar is er kleurverschil zichtbaar (bij dezelfde k-waarde) tussen goedkope en duurdere sets?
 
DutchCarManiac zei:
@ Daan

Uit je laatste stukje tekst begrijp ik dat jij ook een goedkope xenon set gekozen hebt?
Ik weet niet of je ook ervaring hebt met Pilot, maar is er kleurverschil zichtbaar (bij dezelfde k-waarde) tussen goedkope en duurdere sets?

Mijn mistlichten zijn een goedkope set, mijn koplampen bestaan uit een bi-xenon set van retrofitlab.com (dus met projector etc.). Daar zit denk ik deze lamp in: https://www.retrofitlab.com/nl/xenon-lampen/h1-35-watt.html

Kleurverschil kan ik niet zeggen: kon geen goedkope set vinden in H11 met 5000K. Moet wel zeggen dat ik 5000K veel mooier vind dan 6000K, 5000L is heel neutraal wit, op het oog kleurloos. 6000K is op de grond/muur nauwelijks anders, maar je ziet wel een licht blauwe gloed in het glas.
 
Dit vond ik op de site van Pilot:

3.000K, Geel licht. Retro look kleur zoals we die kennen van de oude automobielen.
4.300K, Geel licht. Word fabriek af toegepast bij de meeste automobielen.
5.000K, Geel/ wit licht. Geeft een originele luxe uitstraling.
6.000K, Wit licht met lichte blauwe tint. Luxe uitstraling hoge lichtopbrengst.
8.000K, Wit/ blauw licht. Geeft een moderne luxe uitstraling.
10.000K, Blauw licht. Helder blauwe kleur.
12.000K, Paars/ violet licht. Helder blauwe kleur met een paarse tint.

Nu twijfel ik dus tussen 6000 en 8000k, ik hou wel een beetje van die blauwige kleur, maar het moet niet te overdreven worden.
 
8 zou ik zeker niet doen. Ze kunnen het wel modern noemen maar in mijn ogen is het vooral een aftermarket uitstraling.
 
5000-6000 is wit met iets of iets meer blauw, 4300 is geel-wittig En 8000 is echt wel blauw. Heb de eerste 3 gehad, heb nu 6000 en dat bevalt het beste. Je moet het ook spannender maken dan het is.
 
8000k roept hier al meer dan voldoende negatieve reacties op om het achterwege te laten. De keuze valt dus op 6000k.

Enkel de keuze tussen een xenonsetje van een paar tientjes of Pilot speelt nog steeds door m'n hoofd, mensen uit me omgeving reageren hier ook heel verschillend op:

- '' Ik heb een auto gekocht met aftermarktet xenonsetje, en hier 1,5 jaar mee gereden zonder problemen.''
- '' Waarom een hoop ellende op je nek halen, wanneer je bij Pilot 2 jaar volledige garantie krijgt?''
- '' Denk erom dat je een systeem hebt dat een kapotte lamp detecteert, je weet niet hoe een goedkope set hierop reageert, terwijl Pilot testen gedaan heeft met canbus.''
- '' Een complete xenonset voor €55 kan toch niks zijn..? 1 enkele xenonlamp (zonder ballasten!) van Osram is bijna net zo duur.''
- '' €200 voor Pilot is erg duur! Hiervoor kun je bijna 4 goedkope setjes aanschaffen, dus wanneer er iets kapot gaat koop je makkelijker nieuwe''.

Dus zoals jullie zien heb ik een paar verschillende meningen en reacties gekregen, dat schiet niet op.
 
Je kunt een goedkoop setje proberen, is dat het niet koop je Pilot. Qua licht is er geen verschil.
Mijn ervaring met 2    60 euro setjes is dat de lampen er zomaar mee stopten, na omwisselen gewoon weer deden en na 2 weken wederom hetzelfde liedje. Was in een Suzuki Jimny. 5 tot 6 jaar Pilot set in mijn Avensis zonder een probleem, zelfs geen kapotte lamp terwijl ik altijd met licht aan rijdt.
 
haarr zei:
Je kunt een goedkoop setje proberen, is dat het niet koop je Pilot. Qua licht is er geen verschil.
Mijn ervaring met 2    60 euro setjes is dat de lampen er zomaar mee stopten, na omwisselen gewoon weer deden en na 2 weken wederom hetzelfde liedje. Was in een Suzuki Jimny. 5 tot 6 jaar Pilot set in mijn Avensis zonder een probleem, zelfs geen kapotte lamp terwijl ik altijd met licht aan rijdt.

En juist die lampen wat een eigen leven gaan leiden (lijden?) wil ik voorkomen.
Ik mag dan wel een monteur in opleiding zijn, ook ik heb geen zin om wekelijks na te gaan kijken waarom er wederom een lamp niet functioneert.

Het meest ideale beeld hoe ik het voor me zie is 1 dagje uittrekken om lekker te gaan klussen: bumper eraf, andere koplampen plaatsen en xenon aansluiten. Eventueel meteen mistlampjes in de voorbumper monteren.

Daarna moet het systeempje gewoon goed/betrouwbaar werken, en na 3200 branduren (opgave Pilot) eens een lampje vernieuwen zonder gezeur of gezanik.
 
Denk dat jij maar gewoon pilot moet kopen, de rest geloof je toch niet. Dat je de garantie zelf bij pilot betaalt en dat er merken met langere en betere garantie zijn, is niet van belang kennelijk. Lees je de garantievoorwaarden wel even goed door?
 
R-W zei:
Denk dat jij maar gewoon pilot moet kopen, de rest geloof je toch niet. Dat je de garantie zelf bij pilot betaalt en dat er merken met langere en betere garantie zijn, is niet van belang kennelijk. Lees je de garantievoorwaarden wel even goed door?

Ik heb jou optie van xenonlamp.nl ook bekeken, ze bieden inderdaad een setje H7 aan waar 3 jaar garantie op zit, voor €140. Natuurlijk nog altijd voordeliger en een jaar garantie extra vergeleken met Pilot.

Echter waar zit die €60 extra bij Pilot dan? Als volgens jou de garantievoorwaarden niet eens zo rooskleurig zijn. (Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, nog niet gelezen).

Wanneer de garantievoorwaarden natuurlijk echt zo mooi zijn, kan ik natuurlijk een voordelig(er) setje proberen. Wanneer er dan daadwerkelijk iets aan de hand is kan ik ze netjes retourneren.
 
DutchCarManiac zei:
R-W zei:
Denk dat jij maar gewoon pilot moet kopen, de rest geloof je toch niet. Dat je de garantie zelf bij pilot betaalt en dat er merken met langere en betere garantie zijn, is niet van belang kennelijk. Lees je de garantievoorwaarden wel even goed door?

Ik heb jou optie van xenonlamp.nl ook bekeken, ze bieden inderdaad een setje H7 aan waar 3 jaar garantie op zit, voor €140. Natuurlijk nog altijd voordeliger en een jaar garantie extra vergeleken met Pilot.

Echter waar zit die €60 extra bij Pilot dan? Als volgens jou de garantievoorwaarden niet eens zo rooskleurig zijn. (Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, nog niet gelezen).

Wanneer de garantievoorwaarden natuurlijk echt zo mooi zijn, kan ik natuurlijk een voordelig(er) setje proberen. Wanneer er dan daadwerkelijk iets aan de hand is kan ik ze netjes retourneren.

In dat geval 2/3e van de prijs van een pilotset en een jaar langer garantie. Pilot is de naam oa, zal best goed spul zijn maar niet 3 zo goed als een set van een €70,- . Verder is het allemaal redelijk plug&play, zie het probleem dus ook niet zo. Wil je het echt netjes doen, kan je beter hier eens je licht (jaja ;) ) opsteken: https://www.retrofitlab.com/nl/xenon-projectors
 
Ik wil het sowieso netjes gaan doen, niet xenon bouwen in de normale hallogeen koplampen. Ik ga een set koplampen met projectoren bestellen.

Pilot moet ik dus maar achterwege gaan laten, 3 jaar garantie van xenonlamp.nl (en betere voorwaarden volgens jou, ik vind ze niet.. :( )

€140 voor een setje dat geschikt is voor canbus is niet teveel. Waarschijnlijk gaat het die dus worden in 6000k.

De pakketten met speciale C en R lampen zijn volgens mij niet voor mijn auto van toepassing, dat scheelt ;)
 
Ik weet dat ik achterlijk ben, maar ligt het nu aan mij of bieden ze serieus geen complete xenon pakketten aan op Retrofitlab?

Ik zie allemaal losse ballasten en losse lampjes, maar zo'n complete doos als xenonlamp.nl of Pilot aanbied vind ik niet..?
 
Achterlijk is niet het woord wat ik zou kiezen ;) maar ze hebben ze wel: https://www.retrofitlab.com/nl/plug-and-play-xenon/xenon-motor-auto-kit.html
 
daan944 zei:
Achterlijk is niet het woord wat ik zou kiezen ;) maar ze hebben ze wel: https://www.retrofitlab.com/nl/plug-and-play-xenon/xenon-motor-auto-kit.html

Ik dank je hartelijk :)

Maar wat is het verschil tussen al die ballasten wat in het rijtje erbij staan? En welke heb ik nodig?

Hoe zit het met garantievoorwaarden bij deze aanbieder?
 
Wat een gedoe zeg!
Wat is nu het probleem?

Het mag niet teveel kosten en het moet de beste kwaliteit zijn? Das altijd lastig namelijk en je komt pas achter wat de kwaliteit is als je het een tijd gebruikt hebt.
Koop gewoon een set en heb er plezier van, die paar tientjes op je totale autokosten maken ook niet uit (y)
 
B-Real zei:
Wat een gedoe zeg!
Wat is nu het probleem?

Het mag niet teveel kosten en het moet de beste kwaliteit zijn? Das altijd lastig namelijk en je komt pas achter wat de kwaliteit is als je het een tijd gebruikt hebt.
Koop gewoon een set en heb er plezier van, die paar tientjes op je totale autokosten maken ook niet uit (y)

Als student heb je het tegenwoordig nu eenmaal niet breed, en als je alles een beetje wilt doen zoals het hoort, tikt het toch aardig aan allemaal.
En die paar tientjes wat ik ergens anders op kan besparen komen weer mooi van pas op het volgende onderdeeltje dat ik wil plaatsen/aanpassen.

Beste kwaliteit is natuurlijk als alles vanaf fabriek ingebouwd is, maar ik probeer een mooie compromis te vinden voor achteraf inbouw. Wat betreft de xenon neig ik naar xenonlamp.nl, dit omdat het bedrijfje een kwartier van me vandaan ligt en ik het dus kan ophalen of eventueel ruilen wanneer iets niet functioneert of niet bevalt. Maar hier ga ik natuurlijk niet vanuit.

Afgezien van het bovenstaande sta ik nog steeds open voor andere opties, Pilot lijkt definitief van de baan; volgens mij is het kwartje langzaam gevallen dat je gewoon de naam betaald.
 
Terug
Bovenaan