XBXG's auto's: Ami 8 ('70) + 205 ('91) - géén 1 aprilgrap: ik heb eens iets verbeterd aan mijn 205 - p.5

Blijft erg leuk zo'n 206CC. Kleurtje is een beetje wennen, maar maakt hem wel wat opvallender. Hier in Enschede en omstreken zie ik ook wel eens zo'n 206CC rijden in deze kleur.
 
Wat is dat kleurtje op jouw 206 toch gaaf! Fijne upgrade met de audio ook, persoonlijk word ik altijd blij van goed geluid uit de stereo. Het moet ook wel een stuk relaxer rijden nu de uitlaat weer gasdicht is, daar wil je dan weer juist niet te veel geluid uit hebben. ;)
 
Op zich was ik wel op zoek naar een sportiever geluidje dat past bij de 140 pk's onder de motorkap. Ik heb toch gekozen om de 206 origineel te houden, omdat ik het liefst geld steek in mijn Ami 8.
 
Dat lijkt me de juiste beslissing. De Ami is dat waard. De CC is zeker ook een heel mooi exemplaar, maar die houdt zijn waarde alleen maar beter zolang die origineel blijft.
 
Ha Wouter, hoewel het nog wel even duurt voordat mijn foto's op Flickr te bewonderen zijn (iets met events die eerder zijn, je herkent het) bedacht ik me ineens dat je hier ook een topic hebt!

Allereerst leuk je weer eens gezien te hebben, wat een mooi event was JCS he? Je hebt volgend jaar vast al in je agenda omcirkelt! (y)

Ik heb nog 2 foto's van de Ami gemaakt, die deel ik graag met je:
52207319144_7c1570649f_c.jpg


52207315849_61dca6f59d_c.jpg


Oh ja, zover als ik het kan zien is er geen "Oh oh Renault" dit jaar.

Groetjes EN tot misschien het volgende event! :D
 
Bedankt Peter! En excuses voor het late antwoord. ;)

Daarom is het meteen tijd om dit topic af te stoffen. Er gebeurt de laatste tijd een hoop met mijn wagenpark, ook al bestaat dat uit "slechts" 2 auto's.

Allereerst een update over de Peugeot 206 CC, waar vorig jaar de einddemper rot was, en was vervangen door een imitatie-exemplaar. Bij de montage ervan werd mij al gemeld dat de rest van de uitlaat ook niet al te best was. Echter, deze zomer wilde ik een lange roadtrip met de 206 maken, hopende dat de uitlaat het zou houden.
Spoiler alert: de uitlaat hield het prima!

Op 21 augustus 2022 vertrok ik met een volgetankte 206 op weg naar de Côte d'Azur. Vlak over de grens met België stond ineens deze leuke kilometerstand op het dashboard:



Onderweg naar de eindbestemming in Valbonne (Côte d'Azur), heb ik vanaf de Belgisch-Franse grens enkel binnendoorweggetjes genomen, want daar zie je het échte Frankrijk.
Dit is bijvoorbeeld in de Bourgogne:



Een fotomomentje voor de ingang van een legendarisch circuit.



Dit was een van de plekken die ik absoluut wilde zien tijdens mijn reis: het Station OZO in de buurt van Lyon. Recent opgekocht door een paar enthousiastelingen, nadat het tankstation in 1981 in verval is geraakt geweest en volledig overgroeid was. Ten tijde van deze foto was de restauratie bijna klaar.



Een stukje verderop, langs de mythische N7, waar iemand een oude gevelreclame heeft gerestaureerd.



Bestemming bereikt! :cool:





Overigens kun je nog veel meer van mijn vakantietrip zien in dit filmpje (even scrollen naar het begin).

Tijdens de vakantie begon de uitlaat wel wat meer plofjes en ander geluid te maken, maar na dik 4000 km in 12 dagen hing ie er nog steeds onder!
Hoe dan ook was het tijd om iets te doen aan de uitlaat. Bij een Peugeot-specialist in Utrecht heb ik een roestvrijstalen middenpijp besteld, die ook de middendemper vervangt.



Hier is de nieuwe einddemper te zien, met de rest van de oude uitlaat (die niet eens de originele uitlaat bleek te zijn!).



Daar zat dus de lekkage.



Het restant van de oude uitlaat moest met grof geweld (lees: een slijptol en later een grote hamer) verwijderd worden.



Zonder uitlaat kon ik nog eens goed onder de auto kijken. Voor een Franse auto van 20 jaar oud ziet het er niet eens zo slecht uit.
Er zit vliegroest op hitteschildjes, maar verder valt het reuze mee.



De oude middenpijp met middendemper (onder), met daarboven de nieuwe rvs pijp. :cool:



Als dan toch alles los ligt: een kijkje in de katalysator.



En ook hier valt de roest mee.



PS. Inmiddels staat de tellerstand op ruim 214.000 km.
 
Laatst bewerkt:
Soms zit het mee, en soms zit het tegen....

Afgelopen donderdag liep ik in de vroege ochtend naar mijn auto, toen bleek dat de achterruit in een miljoen stukjes was geworden... :cry:



Waarschijnlijk is de ruit gesprongen, want bij het schoonmaken is er niets in de auto gevonden dat er niet in thuis hoort.
Inmiddels is de complete achterruit vervangen door een nieuw exemplaar.

 
Eerlijk gezegd heb ik nog steeds geen idee wat er precies is gebeurd. Het schijnt dat ruiten van klapdakcabriolets wel vaker kunnen springen.
 
Ik had ooit de achteruit van mijn audi 80 2,3 van 1992 aan diggelen.
Dat was op nieuwjaarsdag, het moge duidelijk zijn dat het door vuurwerk kwam.....

Een opspattend steentje van een voorbij rijdende auto zou ook nog kunnen bij jou.

iig zit er weer een nieuwe in(y)
 
Het is tijd voor een update.

Mijn Citroën Ami 8 begon toch wel erg slecht te worden. Roest begon vooral onderaan de voorruit een gat te vormen, waardoor er regenwater naar binnen kwam. Aangezien ik de gehele (doffe!) auto wilde laten spuiten, heb ik besloten om de auto helemaal uit elkaar te halen, om alles te kunnen behandelen tegen roest.

Dit is in november 2022, nadat de koets van het chassis was gescheiden. Ik doe overigens niets zelf. De eigenaar van de Ami 6 doet dat allemaal voor mij.



Inmiddels is mijn Ami bijna klaar. Daarvan zal ik binnenkort een update geven.
 
Ben benieuwd naar het resultaat. De Ami 8 vind ik een sympathiek model en jouw auto verdiende een goede restauratie.
 
Ik heb jullie veel te lang niet verteld hoe het met mijn wagenparkje gaat.
Binnenkort zal ik een update geven over de Ami 8, maar dit is allereerst een korte update over mijn Peugeot 206 CC.

Vorige week maandag wilde ik de 206 starten om naar het werk te rijden, toen ik een foutmelding kreeg: "Storing Katalysator".
Zo'n storing heb ik wel eens vaker gezien, en dat ging na een paar dagen vanzelf weer over. Ik ben uitgestapt en ben met de Ami naar mijn werk gereden. Twee dagen later wilde ik de 206 nog eens starten, en dat heb ik gefilmd. Puur om de foutmelding van de boardcomputer te kunnen vastleggen.

Van wat ik uit de motorruimte hoorde werd ik niet blij...


Nou heb ik via Google van alles gevonden, waaronder een versprongen distributieriem, tot aan vastzittende hydraulische klepstoters. Zelf heb ik er niet genoeg verstand van, dus de auto wordt binnenkort door de garage opgehaald.

Ik vrees dat het einde verhaal is. Dat is jammer, maar ik ben ook een beetje uitgekeken op de auto.
Na 5 jaar en 50.000 km wil ik wel iets anders.
 
Jammer hoor! Wat voor iets zit je nu naar te kijken?
Ben wel benieuwd of de Peugeot uiteindelijk nog reparabel blijkt.
 
Ik wil eerst weten wat er precies is gebeurd.
Ik ga hoe dan ook niet verder met de 206 CC, want er zit enorm veel onderhoud aan te komen.

Als opvolger zoek ik iets dat lichter in gewicht is, goedkoper in de verzekering en zuiniger aan brandstof.
Ik neig natuurlijk weer naar een Twingo, maar wellicht gaat het iets heel anders worden.
Zodra ik iets op het oog heb, laat ik het hier weten.
 
Een Twingo 2 vind ik ook wel leuk. Net iets volwassener dan een 1, en in een leuk kleurtje, met een glazen dakje en de separate achterstoelen ook een best kek ding. Alleen de radiateur/airco condensator gaat er bovengemiddeld snel aan.
 
Jammer van de 206 maar eens moet je afscheid nemen. De Twingo 2 heb ik ook eens naar gekeken, wat een ruimte zeg. Voor mij was het playmobiel-interieur een afknapper. Volgens mij wel een fijne auto verder.
 
De Twingo 2 vind ik een vreselijk ontwerp. Het is tot nu toe echter wel het enige model Twingo dat is geleverd met een dieselmotor...

Met "Twingo" bedoel ik dus het oermodel (1993-2007) of de huidige generatie, maar die is tweedehands nog vrij duur.
 
De oer Twingo is gelijk weer best oud. Het huidige model vind ik juist niks met de motor achterin en die lichte voorkant.
 
Jammer dat je je 206 moet afschrijven naar sloopgeld. Benieuwd naar de keuze voor een opvolger.

Ik breng 'm niet naar de sloop, maar naar een gespecialiseerde garage. Die kan 'm zelf demonteren en de goede onderdelen in andere auto's monteren.
 
Jammer van de 206 maar ik begrijp het wel. Als de liefde op is wordt het tijd voor wat anders... Laatste model Twingo doet mij dan weer helemaal niets, eerste model is erg leuk maar inderdaad wel al een oude auto... Als het niet Frans moet zijn en wel apart mag zijn een Panda 4x4 misschien? Lancia Y blijft ook een erg leuk model.
 
  • Leuk
Waarderingen: XBXG
De huidige Panda vind ik wel een beetje de opvolger van de Twingo, zoals de Twingo de spirituele opvolger van de oer-Panda was ;)
 
Hè, wat jammer van de 206 zeg! Ik ben wel benieuwd wat er nou is gebeurd inderdaad, want de 2.0-16v is nou niet bepaald een blok waar je gekke dingen van verwacht. Maar goed, ook dat is geen garantie zo blijkt...
Als opvolger zoek ik iets dat lichter in gewicht is, goedkoper in de verzekering en zuiniger aan brandstof.
Ik wilde al bijna een leuke snelle Twingo opperen, een Gordini bijvoorbeeld. Daar heb ik zelf ook nog naar gekeken toen ik een opvolger voor mijn 206 zocht, maar die valt niet zo goed in de smaak, lees ik :p Ik ben benieuwd naar je keuze voor een opvolger!
 
Als het niet Frans moet zijn en wel apart mag zijn een Panda 4x4 misschien? Lancia Y blijft ook een erg leuk model.

Dat zijn allebei goede opties inderdaad. Maar ik ben er nog niet helemaal uit, want er is nog een automodel dat ietsje hoger dan de Panda en Y op mijn lijst staat.
 
Ik heb zoiets eens bij een Honda cbx 750 gehad, na een motorflush was het ‘probleem’ met de hydraulische klepstoters verholpen. Het zou zo maar eens vervuiling kunnen zijn.
 
Bye bye 206CC... :cry:
Na bijna 5 jaar en 50.000 km is dit het einde.
Ik weigerde om je naar de sloop te brengen.
Bij deze garage kunnen je onderdelen doorleven in andere auto's, of wellicht krijg je een nieuwe motor.

Ik heb vandaag overigens een vervanger gekocht. Die zal ik onthullen zodra de auto op mijn naam staat.



PS: Ik kan de titel van het originele bericht op pagina 1 niet meer wijzigen, aangezien ik een nieuwe account heb.
 
Je hebt er mooie tochten mee gemaakt, mooie herinneringen mee gecreëerd en nu dan gedwongen afscheid. De timing is niet verkeerd, gezien het uitgekeken zijn. Dat scheelt weer twijfelen. ;) Alleen het behouden van de leuke uitvoering voor de toekomst was leuk geweest. Hopelijk ziet de garage nog brood in een motorwissel, hoewel ik vermoed dat dat realistisch gezien snel een total loss is.
 
PS: Ik kan de titel van het originele bericht op pagina 1 niet meer wijzigen, aangezien ik een nieuwe account heb.
Misschien kan Joost Boers of zijn collega’s wat voor je doen achter de schermen? Er zijn meerdere personen die hun oude account hebben teruggekregen. Zonde van je mooie 206. Helaas hebben auto’s niet het eeuwige leven.
 
Je hebt er mooie tochten mee gemaakt, mooie herinneringen mee gecreëerd en nu dan gedwongen afscheid. De timing is niet verkeerd, gezien het uitgekeken zijn. Dat scheelt weer twijfelen. ;) Alleen het behouden van de leuke uitvoering voor de toekomst was leuk geweest. Hopelijk ziet de garage nog brood in een motorwissel, hoewel ik vermoed dat dat realistisch gezien snel een total loss is.

Je verwoordt het perfect: ik heb er prima mee gereden, heerlijke vakanties mee gemaakt (Parijs, Berlijn, Côte d'Azur), maar nu is het over. Alles dat rest zijn de fijne herinneringen.

@Jay: kun je me in contact brengen met de door jou genoemde mensen?
Ik heb echter geen toegang meer tot het emailadres waarmee ik mijn oude account had. Ik vrees dat dat een probleem gaat zijn.
 
@Jay: kun je me in contact brengen met de door jou genoemde mensen?
Ik heb echter geen toegang meer tot het emailadres waarmee ik mijn oude account had. Ik vrees dat dat een probleem gaat zijn.
Dan wordt het misschien een lastig verhaal. Ik kan jou niet zozeer in contact brengen met hun, maar als je in het Bugs gedeelte kijkt kom je zijn naam en account vast wel tegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: XBXG
Zonde van de 206 Wouter! Ik ben benieuwd wat de opvolger wordt! Iets in mij zegt iets Frans, hoewel ik eerlijk is eerlijk niet 100% zeker weet welk model.

Ik heb mijn oude gebruikersnaam ook weer teruggekregen, dat was dankzij de vorige community-manager. Maar wie weet kan @Joost Boers jou helpen met je oude account, misschien moet je anders hem even een privé-berichtje sturen met het verhaal.
 
Zonde van de 206 Wouter! Ik ben benieuwd wat de opvolger wordt! Iets in mij zegt iets Frans, hoewel ik eerlijk is eerlijk niet 100% zeker weet welk model.

Ik heb mijn oude gebruikersnaam ook weer teruggekregen, dat was dankzij de vorige community-manager. Maar wie weet kan @Joost Boers jou helpen met je oude account, misschien moet je anders hem even een privé-berichtje sturen met het verhaal.
@XBXG2 - ik kijk er vandaag naar. Maar eerst: jeetje, wat balen voor je 206 cabrio!
 
  • Leuk
Waarderingen: XBXG
Hier is ie dan: de opvolger van mijn Peugeot 206 CC 2.0 16V uit 2002 is een... Peugeot 206 1.4 Génération uit 2008.

Deze auto stond in de showroom van Garage De Snelle Leeuw in Utrecht, die mijn 206 CC heeft overgenomen.
Al een tijdje was ik uitgekeken op de 206 CC, en na veel advertenties te hebben bekeken, was ik op zoek naar een kleiner, lichter en simpeler autootje. Een Peugeot 106 Sport leek mij wel leuk, maar de verkoper die ik belde vertelde me dat de auto reeds verkocht was.

De TwinAir-motor uit de Fiat 500, Panda en Punto leek mij ook wel iets. En zo zijn er nog een heleboel auto's die de revue hebben gepasseerd.
Een veel eenvoudigere oplossing leek mij het kopen van een tweedehands auto uit de showroom van de garage die mijn 206 CC had overgenomen.

Daar stond namelijk deze leuke Peugeot 206 uit 2008:



Een heel laat exemplaar in een Génération-uitvoering met vers gepoedercoate 16-inch Ouragan-velgen met nieuwe Goodyear-banden en een recent gemonteerd lederen stuurwiel (niet origineel). Een van de redenen om voor deze auto te kiezen was het volledig ingevulde onderhoudsboekje. De auto komt uit Friesland en heeft daar waarschijnlijk zelden stadsverkeer gezien. Van de kilometerstand van 211.000 word ik niet bang. Deze TU-motorblokjes kunnen heel veel aan.
Voor de zekerheid heb ik de distributieriem laten vervangen, en vandaag heb ik 'm opgehaald.

Zwart is zeker niet mijn favoriete kleur voor een auto, maar met de eerste modificatie (gele H7-lampen) staat het erg leuk.

Het rijdt echt heel anders dan een 206 CC, want dat rijdt echt als een kart.

Om deze downgrade even op te noemen:

- van 2 liter naar 1.4 liter
- van 137 pk naar 75 pk
- van climate control naar geen airco
- van lederen bekleding naar een soort spijkerstof
etc, etc

Nog een laatste foto van de twee auto's naast elkaar:



Het lijkt me een prima auto voor woon-werkverkeer. Een stuk lichter in gewicht en dus goedkoper in de wegenbelasting, en een stuk zuiniger dan de 206 CC.













Ik had zelf nog nooit gehoord van de 206 Génération. Die term kende ik alleen van zijn voorloper, de 205.
Op beide voordeuren zit dit leuke logo.





Na montage van de gele koplampen:



To be continued... ;)
 
Van cabriolet én airco naar een zwarte auto zonder airco, jij durft. ;) Dat worden heel andere vakantieritjes.
Zo'n eenvoudige 206 is wel heel Frans charmant. En de techniek is goed zoals je zegt. Daar ga je vast zorgeloos plezier van hebben.
 
Gefeliciteerd, lijkt me een fijne auto. Het extra vermogen zul je in de Randstad-spits niet nodig hebben, de airco lijkt me wel een gemis maar wat er niet op zit kan ook niet stuk. :)
 
Je komt toch moeilijk van de 206 af, zo lijkt 't ;) Wel een hele knappe, hoor, gefeliciteerd!
En met al z'n ervaring ziet 'ie er echt nog erg fris uit. Daar is vast goed voor gezorgd.

Ik ben wel nieuwsgierig: wat maakte dat je was uitgekeken op de CC? Ik zou denken dat een hatchback voor een groot deel dezelfde ervaring biedt, maar misschien is dat een aanname die niet helemaal klopt.
 
Jammer dat het aan de ene kant zo eindigde voor de CC, maar dit is ook een mooie 206! Veel plezier en fijne kilometers Wouter! Het blijft en mooi model om te zien vind ik!

Ik zou denk ik ook niet meer zonder airco willen, maar ach aan de andere kant, open ramen bestaan natuurlijk ook nog gewoon.
 
@MWH : Het is inderdaad heel iets anders, ondanks dat er 206 op de kont staat.

@Klassiekerrijder : De 206 CC was mijn eerste auto ooit met airco. Ik vond het fijn, maar ik heb in al die voorgaande auto's ook prima kunnen rijden zonder airco.
Vanavond (na 19:00 uur) heb ik op de snelweg even gekeken wat er gebeurt als van 100 km/h naar 130 km/h optrek.
Nou, vrij weinig. Je komt er wel, maar de 206 CC zat er binnen een paar seconden. Maar dat ik die enorme acceleratie ging missen, zat mede in de keuze om voor een kleiner gemotoriseerde auto te kiezen. Ik heb in 5 jaar enorm veel leuke sprintjes kunnen trekken, maar ik zal nu weer moeten wennen aan een auto die mij gewoon van A naar B brengt, op een iets langzamere manier. Maar hey, als ik in de Ami 8 rijd is het woord acceleratie helemaal niet van toepassing. :LOL:

@BleuZ NL: Ja, al was dat eigenlijk helemaal niet de opzet. Ik heb naar heel veel verschillende auto's gekeken, van Japanse, Italiaanse en Franse makelij. Aangezien ik van verschillende mensen hoorde dat een 'gewone' 206, dus zonder cabriodak, zo comfortabel reed, was ik wel nieuwsgierig hoe dat nou rijdt. Want mijn ex 206 CC reed totaal niet comfortabel. Ik heb nu zo'n 150 km met mijn nieuwe aanwinst gereden, en ik moet bekennen dat het echt veel comfortabeler rijdt dan de cabrio.

Ik was al een tijdje uitgekeken op de 206 CC, mede omdat het volledige onderstel slecht begon te worden. Alle ophangrubbers leken nog origineel (en versleten!) te zijn. Bij elke putdeksel zat ik met mijn hoofd tegen het dak.
Dat rijdt echt niet fijn, zeker als je bedenkt dat ik vooral veel hydraulisch geveerde Citroëns heb gereden.
Er zat dus echt heel veel onderhoud aan de 206 CC te komen. Daarnaast was de COM2000-richtingaanwijzer vrijwel overleden (kost ook weer 500 à 700 euro), de banden waren aan vervanging toe, etc etc.

Ik stond dus op het punt om er heel veel geld in te steken, toen de motor in de soep liep. Geluk bij een ongeluk?
Wie weet. Maar ik had snel de knoop doorgehakt en de auto laten ophalen door een Peugeot-specialist.
En nu komt het goede nieuws: de 206 CC krijgt binnenkort een ander tweeliter motorblok, en dus een nieuw leven! (y)

Om op je laatste opmerking te reageren: een hatchback rijdt echt heel anders dan een cabriolet. Die laatste rijdt namelijk als een kart. Vooral over drempels en hobbels op de snelweg reed de hatchback echt een stuk lekkerder/comfortabeler.

@Pjötr : En de ventilatie kan ook gewoon op "koud". ;)

En dan nu de eerste twee bevindingen die meteen merkbaar zijn, t.o.v. de 206 CC:

- schakelen met een lederen pook gaat vele malen soepeler dan met de harde metalen pook van de 206 CC.
- sturen gaat nu gewoon met 1 vinger i.p.v. met 2 handen

Vooral van dat laatste word ik erg blij, want wat is inparkeren ineens een feest! :cool:
 
Ik wist dat die vraag ging komen. :ROFLMAO:
Tijdens mijn werk kom ik wel eens bij de GGD, maar niet met mijn 206.
 
Terug
Bovenaan