Wouter82: 1992 Ford Festiva GL automaat | Gepoetst & gepolijst

Wouter82

Moderator

19 juni: Niels. post een advertentie van een Ford Festiva.
26 juni: Wouter parkeert een Ford Festiva thuis :D

Leuk zo'n forum, dan kom je nog eens wat tegen :) Ik zat al langer te denken aan een simpel, klein en goedkoop boodschappenautootje maar concrete plannen waren het nog zeker niet. Totdat deze Festiva dus langskwam. Dat paste eigenlijk wel heel goed in het plaatje... Het winkelwagentje had van mij echt geen Ford hoeven te zijn, sterker nog, ik zag het juist als een uitgelezen kans om eens een ander merk er bij te nemen, maar ja, deze Festiva was natuurlijk een briljante buitenkans :LOL:

De foto's van de advertentie, eigen foto's volgen nog:

3phS9bA.jpg

CZblASO.jpg

09KVQra.jpg

wEIut0p.jpg

RefzUm3.jpg

HHKrUhE.jpg

dPTdVli.jpg

PCNkUQj.jpg

2xXm48t.jpg

sG2Cdzx.jpg

In tegenstelling tot wat ik dacht, is de Festiva geen gerebadgede Mazda. Sterker nog, het is andersom. Ford heeft in 1986 Mazda een compacte auto laten ontwikkelen en deze ook te bouwen in Japan, voor de Japanse markt. En dus als Ford Festiva. Een paar jaar later kreeg Kia ook opdracht van Ford om de Festiva te gaan bouwen in Korea, en in eerste instantie voor de Noord-Amerikaanse markt. Vervolgens mocht Mazda een eigen variant leveren, dit werd de 121 en die kwam ook uit de Kia-fabriek. Want de 121 werd alleen in Europa en Australië geleverd, de thuismarkt bleef exclusief voor Ford. Nog wat later, in 1991, mocht dan ook Kia een eigen model lanceren. Dit was de Pride die vanaf 1991 in Groot-Brittannië leverbaar werd en een paar jaar later ook in de rest van Europa. Mijn Festiva is van 1992 en zodoende van na de facelift en is in 1994 op Nederlands kenteken gezet. Het is een van oorsprong Amerikaanse auto maar er is niets bekend van de geschiedenis. Ik heb helaas nog geen dealerstickers of -stempels kunnen vinden. Wel zit het originele instructieboekje erbij maar ongestempeld dus.

Het is een GL oftewel de luxe uitvoering. Stereo-radio (zonder cassette), achterspoiler, achterwisser, lichtmetalen velgen en gekleurde bumpers zijn volgens mij de GL-lekkernijen. Achterruitverwarming ontbreekt echter :) Hij heeft Amerikaanse gordels, dat zijn van die tweedelige (on)dingen waarvan het diagonale deel automatisch wordt strakgetrokken en een heupgordel die je zelf moet vastklikken. Er hangt een drietraps automaat onder die heel redelijk overweg kan met het 1300-blokje. Het is een klein koekblik maar het viel me alleszins mee hoe het rijdt. Het ligt nog best stevig op de weg en 110 lijkt een comfortabele kruissnelheid. Dan zit er nog steeds wat pit in maar ik heb hem nog niet echt doorgetrapt. De auto is afgeleverd met nieuwe voorbandjes en nieuwe apk en er lijken niet echt spannende dingen aan te moeten gebeuren. Wel wat kleinere zaken:
* verwijderen van de stickers
* repareren ontgrendelknop achterbank
* achteruitrijlicht links vervangen
* Amerikaanse stadslichten herstellen (de sidemarkers achter werken gelukkig nog wel)
* airco nakijken / repareren, mits de moeite waard
* grille weer rood maken
* beginnende roest aanpakken
* en natuurlijk grondig reinigen van binnen en buiten

Blij mee :D

Kende hem niet maar dacht meteen de Mazda 121 te herkennen. Ging daarna pas de tekst lezen en bleek dus goed gezien te hebben. Apart ding! (y)

Leuk zo'n forum, dan kom je nog eens wat tegen

Ja, ik heb me zelf ook al verschillende keren moeten behoeden voor een impuls-aankoop. :D Maar leuk hoor, past goed bij de rest. En de schuur is nog niet vol, dus er kan nog meer bij. :D

Die stickers gaan er vanavond al af als alles goed loopt :D

Verder een erg leuke aankoop inderdaad en dat koekblik rijdt nog verrassend goed.

Haha, wat goed! Echt een leuk ding. Weet je ook waarom 'ie vrij jong al naar Nederland is gehaald? Ben altijd wel benieuwd waarom iemand zo'n ding zou willen importeren. Verhuisgoed wellicht?

Erg leuk! Toen ik de advertentie in het klassieker/youngtimer-topic zag passeren, dacht ik nog: da's iets voor Wouter :D

Prachtig dit!
Veel plezier ermee.
(btw een zwart grilletje is toch ook mooi)

https://www.carfax.eu/about-carfax.html
Zo krijg je de historie in de USA wel boven. Kilometerstanden, overschrijvingen, in welke staat of in welke staten geregistreerd, schades, reperaties en als hij in een staat met inspecties reed ook de inspecties (van sommige staten kan je daar zelfs de details van boven water krijgen. Ik weet wat mijn Corvette in California in 1999 aan CO en NOx uitstoot had o_O )

Ohja, verder even kijken naar een emissie sticker. Daarop staat ook de routing van vacuumslangen. Daarop staat EPA of CARB/California. In het laatste geval is de eerste aflevering waarschijnlijk geweest in California, Arizona, Oregon, Washington, Nevada, Florida, New York, New Yersey of een van de kleine staten verder Noord Oostelijk. Past ook wel qua type auto. Dit vindt je niet zo snel in Idaho.

Het ultieme goal is om de window sticker te bemachtigen van jouw chassis nummer. Dan zie je precies de dealer aan wie het geleverd is en op welke dag (en op welke dag in welke fabriek geproduceerd) en de standaard uitrusting en gekozen opties. En de prijs (inclusief transportkosten naar de dealer en afleverkosten) die de eerste eigenaar betaald heeft c.q. de (private) lease maatschappij. Van veel fabrieken zijn die oude computerbestanden verloren gegaan en met een fabriek in Japan kan het nog wat lastiger zijn. Maar er zijn modellen waarbij je het nog kan opvragen. Probeer het Ford museum in Dearborn eens een email te sturen.

Vergeet ik nog bijna je te feliciteren met deze bijzondere aanschaf! Ik had het op EMW Facebook al geroepen maar deze auto is echt een bekende uit Ford Simulator, een op floppy (en later op CD-ROM) geleverde virtuele showroom/configurator met een zeer primitief racespel met een van de Ford modellen, waaronder de Festiva en de Thunderbird. Daarmee waren ze hun tijd vrij ver vooruit en voor mij was het een van de eerste 5 racespelletjes die ik speelde. Een van de eerste in kleur.
De gordels dateren de auto echt vrij precies alhoewel dit nog vrij laat was. Wat hebben die fabrikanten toen toch moeite gehad met crashnormen die (gezien het feit dat Amerikanen zelden de gordel omdoen) toen dreigde te worden gebaseerd op niet gordel dragende. De Corvette heeft daarom dat stootkussen voor de bijrijder maar veel auto's kregen die automatische gordels.

Erg leuk en interessant om te lezen. Ik dacht echt dat het origineel een Mazda of Kia was en de Ford een after-thought.

Leuk projectje

Hopelijk ga je niet hier je inspiratie uit halen: https://www.dailymotion.com/video/x5v2aef
Pimp my Ride van een Ford Festiva (7/2009)
:) :)

Grappig om de ford versie hier in nederland te zien. Apart ook eigenlijk.
De Kia Pride was vanaf 1995 ook hier verkrijgbaar (dus die zal vast al aangekondigd zijn). En de 121 had was toen al als het bolhoedmodel te krijgen.
Nergens iets van historie bekend binnen nederland waarom die eigenlijk op nederlands kenteken staat?

De Schaduw zei:
En de schuur is nog niet vol, dus er kan nog meer bij. :D

Nou deze zal gemakshalve vooral buiten staan denk ik :)

uwbuurman zei:
Compacte boodschappenauto? Dat is je e90 toch al.

Om nou voor korte ritjes een zescilinder diesel aan te slingeren zie ik niet zo zitten ;)

Engineer2 zei:
https://www.carfax.eu/about-carfax.html
Zo krijg je de historie in de USA wel boven. Kilometerstanden, overschrijvingen, in welke staat of in welke staten geregistreerd, schades, reperaties en als hij in een staat met inspecties reed ook de inspecties (van sommige staten kan je daar zelfs de details van boven water krijgen. Ik weet wat mijn Corvette in California in 1999 aan CO en NOx uitstoot had o_O )

Zou dat zin hebben bij een auto die maar 2 jaar in de VS heeft rondgereden? Ik krijg blijkbaar over vier items informatie, zal niet heel spannend zijn dan voor die 38 dollar. Hoewel je dan waarschijnlijk wel de eerste registratie te weten komt... Ik ga vanavond de auto eens goed uitpluizen en misschien kom ik dan een emissiestikcer of andere clou tegen :) De window sticker zou gaaf zijn (y)

ginkelvanmichiel zei:
uit ford simulator :)

Die lijkt nog heel behoorlijk! Alleen horen de bumpers rood te zijn en de spiegels zwart :)

Pobresh zei:
Hopelijk ga je niet hier je inspiratie uit halen: https://www.dailymotion.com/video/x5v2aef
Pimp my Ride van een Ford Festiva (7/2009)

Ja Zippie! Daar moet ik ook al de hele tijd aan denken :LOL:

Pobresh zei:
Grappig om de ford versie hier in nederland te zien. Apart ook eigenlijk.
De Kia Pride was vanaf 1995 ook hier verkrijgbaar (dus die zal vast al aangekondigd zijn). En de 121 had was toen al als het bolhoedmodel te krijgen.
Nergens iets van historie bekend binnen nederland waarom die eigenlijk op nederlands kenteken staat?
Nederland, en misschien ook de rest van Europa, kreeg direct de facelift-Pride. Groot-Brittannië begon met de pre-facelift in 1991. En in 95 nam Mazda alweer afscheid van de bolhoed en kwam de Fiesta-kloon. Van de historie weet ik nog helemaal niks. Volgens de RDW ben ik de derde privé-eigenaar maar dat zegt ook maar bar weinig. De garage zou hem zelf hebben ingekocht maar dat vind ik ook wel typisch, tenzij ze hem echt voor 100 euro of zo konden meenemen. Zij wisten verder ook niks van het hoe en wat. Ik heb nog nergens aanwijzingen gevonden over het verloop van de afgelopen 26 jaar, het enige dat vaststaat is dat het een US-spec Festiva is, dus geen Canadese. Maar of die rechtstreeks uit de VS komt of van de Antillen bijvoorbeeld... geen idee nog.

Wat een geweldig leuke aankoop! Alleen kenners zien hier om wat voor iets bijzonders het gaat. Grappig ook, al die rare details en bijzondere uitrusting, die Festiva is duidelijk niet voor Europa bedoeld.

In Taiwan werd de Festiva ook lokaal gebouwd, al komt deze Festiva daar gegarandeerd niet vandaan, want daar waren er slechts een vijfdeurs en een vierdeurs sedan.

Met de eerste neus:

Na de eerste kleine facelift zoals de rode driedeurs:

Na een grote facelift met nieuwe, grotere koplampen en dikkere bumpers zoals bekend van de Kia Pride:

Sorry voor het gespam :D Een rood grilletje zal 'm dus niet misstaan!

Canada spec auto's hebben altijd buiten de mijlen aanduiding ook een kilometer aanduiding op de snelheidsmeter. Alhoewel dat ook met een omschakeling in de boordcomputer mag (dan rij je 100 en staat de snelheidsmeter haast rechtsonderin, ga je harder dan 140 dan gaat de meter niet verder meer). En ook, zoals mijn Canada spec Chevy Corsica indertijd, is het toegestaan alleen een kilometeraanduiding te hebben.

Die Corsica stamde net als de Corvette uit het maximaal 85mph op de snelheidsmeter tijdperk. Bij beide gaat de snelheidsmeter dan ook niet verder dan 130 ongeveer. Maar de Corvette heeft daarnaast ook een digitale teller die niet begrensd hoefde te zijn. De Corsica was gewoon een grote gok boven de 140 want dan liep de tellernaald vast.

Waarom is dat belangrijk? Op de Antillen hebben ze voor zover ik weet ook kilometer aanduiding op de snelheidsmeter. Heb je dus alleen Mijlen (wat ik denk te zien op de foto) is het dus zeer waarschijnlijk dat de auto echt uit de USA komt.

Behalve CarFax kan je ook nog de NHTSA proberen (kijk of er terugroepacties open staan) waar ook nog wat rand info beschikbaar komt. Algemeen kan je met je VIN best nog wat informatie loskrijgen hier en daar. De CarFax is wel het meest compleet. Om de registratie datum en staat te vinden, eventuele verhuizingen en de export (en via welke haven) is het toch echt daar te zoeken.

Gaaf, Wouter! Past helemaal binnen jouw opvang voor onbegrepen auto's die een stukje extra liefde kunnen gebruiken. (y)

D-C zei:
Wat een geweldig leuke aankoop! Alleen kenners zien hier om wat voor iets bijzonders het gaat. Grappig ook, al die rare details en bijzondere uitrusting, die Festiva is duidelijk niet voor Europa bedoeld.

Dank :)

D-C zei:
In Taiwan werd de Festiva ook lokaal gebouwd, al komt deze Festiva daar gegarandeerd niet vandaan, want daar waren er slechts een vijfdeurs en een vierdeurs sedan.

Klopt, de lokale Ford-afdeling zette daar zelf de Festiva's in elkaar die als onderdelenpakket werden verscheept.

D-C zei:
Sorry voor het gespam :D Een rood grilletje zal 'm dus niet misstaan!

Geen gespam, leuke foto's en info! Grille moet inderdaad weer rood worden, dan komt de vorm ook beter uit (y)

Engineer2 zei:
Canada spec auto's hebben altijd buiten de mijlen aanduiding ook een kilometer aanduiding op de snelheidsmeter. Alhoewel dat ook met een omschakeling in de boordcomputer mag (dan rij je 100 en staat de snelheidsmeter haast rechtsonderin, ga je harder dan 140 dan gaat de meter niet verder meer). En ook, zoals mijn Canada spec Chevy Corsica indertijd, is het toegestaan alleen een kilometeraanduiding te hebben. Waarom is dat belangrijk? Op de Antillen hebben ze voor zover ik weet ook kilometer aanduiding op de snelheidsmeter. Heb je dus alleen Mijlen (wat ik denk te zien op de foto) is het dus zeer waarschijnlijk dat de auto echt uit de USA komt.

De Festiva heeft ook een km-aanduiding in de snelheidsmeter maar is een echte US-spec (want type gordels en geen opberglade onder de passagiersstoel o_O ) Inmiddels heb ik in de deurstijl een sticker gevonden van de Ford-garage die je bij pech moest bellen. Locatie: Gainesville, Florida (y)

Engineer2 zei:
Die Corsica stamde net als de Corvette uit het maximaal 85mph op de snelheidsmeter tijdperk. Bij beide gaat de snelheidsmeter dan ook niet verder dan 130 ongeveer. Maar de Corvette heeft daarnaast ook een digitale teller die niet begrensd hoefde te zijn. De Corsica was gewoon een grote gok boven de 140 want dan liep de tellernaald vast.

Ach inderdaad ja, die 85-grens en dat heeft de C4 idd ook. Als de Festiva helemaal is nagekeken zal ik hem eens doortrappen met een GPS-snelheidsmeter er bij. De 120 haalt die vrij makkelijk en lijkt die ook zonder al te veel inspanning te kunnen volhouden, voorlopig houd ik het even bij 110 op de meter.

Engineer2 zei:
Behalve CarFax kan je ook nog de NHTSA proberen (kijk of er terugroepacties open staan) waar ook nog wat rand info beschikbaar komt. Algemeen kan je met je VIN best nog wat informatie loskrijgen hier en daar. De CarFax is wel het meest compleet. Om de registratie datum en staat te vinden, eventuele verhuizingen en de export (en via welke haven) is het toch echt daar te zoeken.

Ik ga er nog eens achteraan :)

Inmiddels bijna alle stickers verwijderd. Het achteruitrijlampje bleek defect omdat er water in stond als gevolg van een gare pakking. Fitting is helemaal verrot dus dat laat ik maar even zo. Is gelukkig geen noodzakelijke lamp. Sidemarkers vóór waren heerlijk simpel qua idee, maar de uitvoering kostte toch veel moeite. Je kan namelijk de fitting óf in de koplamp draaien om Europees wit stads-/parkeerlicht te verkrijgen, óf in de sidemarker draaien voor Amerikaans oranje licht. Fluitje van een cent dus, maar de fitting wilde maar heel moeilijk passen. Maar het is gelukt en staat een heel stuk beter :D Verder lijkt de auto in heel prima staat. Een riempje moet een keer vervangen worden want die geeft wel eens een piep en er mogen wel nieuwe schokdempers onders. Dit is iets te Amerikaans :) Ben wel benieuwd hoe plug & play Pride-prul zal zijn zoals de schokdempers. Ook de binnenlamp moet vervangen worden en hoop ik ook van een Pride te kunnen adopteren.

Zondag met de auto naar Japan Classic Sunday, met een duidelijk papier achter de ruit met de tekst "ontwikkeld door Mazda, gebouwd door Kia" :LOL:

Wat leuk! En naar de Japan Classic Sunday, haha!

Ik zou het niks vinden zo'n 121/Pride/Festiva, maar dit is wel een heel uniek exemplaar. Ben benieuwd naar je opknapwerkzaamheden en net als jij ben ik benieuwd in hoeverre bepaalde Pride onderdelen passen.

In Turkije staan er veel te koop:
https://www.arabam.com/ikinci-el/otomobil/ford-festiva
https://www.sahibinden.com/ford-festiva

Wouter82 zei:
Klopt, de lokale Ford-afdeling zette daar zelf de Festiva's in elkaar die als onderdelenpakket werden verscheept.

Bedankt voor de aanvulling, dat wist ik niet, al vermoed ik dat het bij het merendeel van de in Taiwan gemaakte auto's om CKD-kits gaat, aangezien het zo'n kleine markt betreft. Fijn ook dat je nu de biologische ouders van je Festiva hebt gevonden! :D

Ik ben benieuwd naar je Festiva, tot morgen in ieder geval in Gemert, want daar kom ik ook met mijn volbloed Koreaan met Japans hart. Misschien moet ik 'm er maar naast parkeren, dan is het niet het enige buitenbeentje.

Leuk om je weer even gesproken te hebben. Jammer dat ik je Scoupe niet heb gezien, maar ik ben lekker lui in mijn stoel blijven zitten in die hitte o_O

Goed, foto's! En nieuwe ervaringen! En wat een leuk ding is die Festiva. Tuurlijk, het is een 26,5 jaar oud klein autootje, maar het valt mij op bijna alle vlakken mee. Grootste wapenfeit tot nu toe: 153 km/u op de GPS o_O Het had vast nog hoger kunnen worden maar het ging zeer gestaag en dit was al spannend genoeg. Verbruik over de eerste tank een goede 1:13. Inderdaad niet wereldschokkend, maar van de 400 kilometer was circa 340 snelweg waarvan ik zondag een groot deel met 130 GPS heb gereden omdat die dat prima aan kon. Sterker nog, dat voelt véel beter aan dan met de Stellar en de auto heeft dan ook meer rek dan z'n Koreaanse achterneef :D Grootste minpunt? De stoelen, die zitten echt niet prettig. Klein, hard, slecht verstelbaar, geen vorm. Voor een Amerikaan, óok voor een supercompact, had ik wel iets meer verwacht. De achterbak is wel lekker ruim en goed uit te breiden. De achterbank kan niet alleen plat, je kan de gehele bank opklappen. Alleen moeten de voorstoelen dan dusdanig ver naar voren dat ik er redelijkerwijs echt niet meer in kan zitten - ook al is het een automaat. Maar met alleen de leuning plat paste een statafel ook (y) Radio geeft nog een heel fatsoenlijk geluid alleen is het vinden van iets met bruikbaar ontvangst wat lastig.

Dan maar eens wat eigen plaatjes :)

Na de proefrit vorige week zondag bij de handelaar in Vlaardigen.
KrCVYoJ.jpg

YsZgD4u.jpg

zmJ3fwT.jpg

He, kennen we die Saab niet ergens van? :)
DSf614t.jpg

QKnyXv4.jpg

Stickers! Overal stickers. Dit zijn niet de leukste maar wel de interessantste. Gebouwd in Korea en zeer waarschijnlijk afgeleverd in Gainesville, Florida.
U9BFgN6.jpg

qGJoxw6.jpg

tpRsYSH.jpg

Aan de klus! Die Benz bracht de nodige technische en morele bijstand.
bpv98tN.jpg

Weg met die stickers! Ze hebben wel hun sporen achtergelaten, maar de auto zal sowieso enorm opknappen van rondje polijsten.
1RNeDXp.jpg

Operatie front sidemarker. Zoals gezegd was het concept geweldig eenvoudig alleen liet de uitvoering te wensen over. Hier hang de fitting met lampje al los en ligt de sidemarker gedemonteerd op de koplamp. Bovenop de koplamp zie je een rond gat, daar draai je de fitting in en je hebt Europees wit stadslicht. Draai je de fitting is de sidemarker, dan heb je dus Amerikaans geel licht. Maar die fitting wilde bepaalde niet van harte de sidemarker in.
BI3MQA4.jpg

Maar het is gelukt! Staat zo veel beter, ook omdat de auto ook achter sidemarkers heeft (heel subtiel in het achterlicht verwerkt).
ymvqxOE.jpg

Gare pakking heeft geleid tot verzopen achteruitrijlicht. Nog een keertje aanpakken.
TKIcFLX.jpg

Wassen! Dat deed zelf niet heel veel, maar een snelle kleibeurt wél. Afgerond met blackhole en Collonite insulator wax gaf toch een wel erg bevredigend resultaat. Maar zoals gezegd, dit was even vlug omdat de auto echt ook gepolijst moet worden. Veel ingebrande vogelpoep, best wat krasjes en de lak is sowieso redelijk verweerd (al valt het mij voor unirood nog mee).
dxMysxu.jpg

pCEPKQg.jpg

0tREH6J.jpg

JFB74an.jpg

vo6IpVL.jpg

Ik heb alleen het dak gedaan en de motorkap voor de helft. 3x raden welke helft :D
EVTfbSx.jpg

En gisteren dus naar Gemert getuft voor de Japan Classic Sunday :LOL: Het was héet, maar ook weer erg gezellig. En de Festiva was een goed bekeken buitenbeentje (y)
QbRMLcB.jpg

En dan dit nog. Mini & Maxi. De Dikke en De Dunne. Festiva & Fairlane :) Totaal onvergelijkbaar met elkaar, het aantal wielen, de vorm van het stuur en de blauwe ovaal zijn ongeveer de enige overeenkomsten. RWD en FWD. RHD en LHD. V8 versus 4-lijn. Grappig zijn de verhoudingen van de motor: het blok van de Fairlane is 3,8 keer groter dan dat van de Festiva en dat blok heeft ook 3,8 keer zo veel vermogen :confused: Máar 1: de auto's schelen slechts 7,5 jaar van elkaar. Máar 2: de Fairlane had al vanaf nieuw naast de Festiva kunnen staan. Want ook de Koreaanse versie is regulier down under geleverd :)

B3aizfw.jpg

C70aFT7.jpg

WsKyzyD.jpg

FfdNsnQ.jpg

ifesyDf.jpg

5glKuxb.jpg

TV4DWjt.jpg

MTbAmWv.jpg

jjmJk25.jpg

kWCaDx7.jpg

UTcAgqT.jpg

CgowdS7.jpg

y1Z2Xqo.jpg

Wouter82 zei:

Grappig, Paul West is tegenwoordig blijkbaar geen Ford-dealer meer, maar bestaat nog wel:

https://www.pwuc.com/about-paul-west-used-cars-gainesville-fl/

Paul West started his venture in the car business in 1987 when he moved from the east coast of Florida to Gainesville, FL, to purchase the Ford Franchise from Shaw & Keeter Ford. From there, he never looked back, focusing on quality vehicles and developing long-lasting relationships with everyone he came in contact with. During the ’90s, Paul West purchased the Mitsubishi Franchise, and by 1995, he opened Paul West Used Cars | Buy Here Pay Here to help people build and start their credit.

In 1999, another company was looking to purchase car dealerships in Gainesville, FL, and Paul West had the opportunity to retire. He took the chance to do so, but when selling the dealership, the company allowed him to continue using the Paul West name. In 2000, a long-time friend & employee of Paul West (Paul Nassoiy) had the opportunity to continue the dealership’s legacy. Continuing where Paul West left off by focusing on quality cars and building lasting relationships with its customers, Paul West continues to serve the Gainesville, FL area with it’s used car dealership.

https://www.google.nl/maps/@29.6831...4!1sLvTqK121P5FDrcXfRZGNLA!2e0!7i13312!8i6656

Heel erg mooi zo tussen de andere Ford's. Ik raad nog een F1000 aan uit Brazilie. En een Foxbody Mustang past er ook nog wel bij om toch een echte USA Ford te hebben. Beide zeer EMW.

Hoeveel zouden ze er verkocht hebben in Florida? Vast niet veel. Maar Gainesville is wel een wat meer elitair deel van Florida als ik het goed onthouden heb. Echt bekend van de Universiteit. In soort zonnig Harvard.

Hoe maak je het gat van de sidemarker/stadslicht in de koplamp weer dicht? Zoals het nu ziet maak je er een mooi aquarium van. Ook leuk maar de Festiva is van zichzelf al bijzonder genoeg. Zeker als je de poetsbeurt afmaakt.

D. Elzinga zei:
Grappig, Paul West is tegenwoordig blijkbaar geen Ford-dealer meer, maar bestaat nog wel

Leuk, bedankt voor het uitzoeken :)

ginkelvanmichiel zei:
geniaal! wat een enorm verschil!

Ja goed he :) De Fairlane staat met een platte accu anders had ik die wel even buiten gezet. Komt nog wel een keer.

Engineer2 zei:
Heel erg mooi zo tussen de andere Ford's. Ik raad nog een F1000 aan uit Brazilie. En een Foxbody Mustang past er ook nog wel bij om toch een echte USA Ford te hebben. Beide zeer EMW.

Als ik een echte USA-Ford zou willen, dan liever zo'n kneuzige sedan van rond 1980 zoals een Granada of een 2-deurs Fairmont. Maar veel liever heb ik er een die echt voor de USA was bedoeld maar juist werd gemarketeerd om zijn Europese roots: de Merkur XR4Ti (y) Maar dat is dan weer geen Ford...

Engineer2 zei:
Hoeveel zouden ze er verkocht hebben in Florida? Vast niet veel. Maar Gainesville is wel een wat meer elitair deel van Florida als ik het goed onthouden heb. Echt bekend van de Universiteit. In soort zonnig Harvard.

Inderdaad universiteitsstad. Geen idee wat voor mensen zo'n auto kochten. Studentes die een karretje van pappa krijgen?

Engineer2 zei:
Hoe maak je het gat van de sidemarker/stadslicht in de koplamp weer dicht? Zoals het nu ziet maak je er een mooi aquarium van. Ook leuk maar de Festiva is van zichzelf al bijzonder genoeg. Zeker als je de poetsbeurt afmaakt.

Nu even provisorisch met ductape maar ik wil het nog netjes dichtmaken met kit. Wel even beslissen of ik het nog omkeerbaar wil houden.

Goed bezig al Wouter, wat een verschil maakt kleien al jôh (y).

Dopje kun je ook 3D printen en er een rubberen ringetje in zetten.

Wauw, die is weer echt rood geworden. Ik ben benieuwd hoe ie er over een paar maanden bijstaat!

Die sidemarkers zijn ook leuk. Ik weet van een monteur dat de Kia Pride eerst drie aparte knipperlichten had: naast de koplampen, in de bumper en in de voorschermen. Voor Europa moesten die naast de koplampen onklaar gemaakt worden. Of de units waren loos, of er zat stadslicht in. Daar ben ik niet zeker van. Maar als sidemarker, dat staat het best!

En toen waren we alweer 2 maanden verder o_O Het werd hoog tijd om het achterstallige onderhoud aan te pakken. Granadavey heeft vandaag de remblokken voor vervangen, morgen komen er achter nieuwe wielremcilinders en wiellagers in. Het zat allemaal belachelijk vast dus er was duidelijk al lange tijd geen fatsoenlijk onderhoud aan uitgevoerd. Volgende week nog nieuwe schokdempers rondom en achterbanden en dan zijn de belangrijkste zaken weer op orde. Desondanks ga ik er zondag mee op pad, en wel naar de Amerikanendag :)

ZyMFQpa.jpg

Alweer even geleden, maar die Amerikendag in Lepelstraat was een teleurstelling. Vooral omdat ik met de Festiva niet het terrein op mocht. Geen echte Amerikaan, maar wat een echte Amerikaan wel was konden ze me niet uitleggen. Helemaal sneu werd toen er op het terrein vooral heel veel motoren stonden, met daarbij doodleuk ook Honda's, Yamaha's en Triumphs. Ja, dat zijn natuurlijk wel echte Amerikanen! :(

Snel vergeten. Vorig weekend was het EMWeekend en daar ben ik met de Festiva heen getoerd. Autootje houdt zich kranig op de lange afstand op een hoger tempo maar het zitcomfort houdt echt niet over. Gelukkig was het gelukt om de achterbandjes te vervangen als ook de wiellagers, maar de schokdempers niet. De modellen die zouden moeten passen, pasten toch nét niet. Gewone Pride-dempers blijken nergens leverbaar, dus daar moet ik nog iets op verzinnen.

Verder heb ik nog wat foto's van Gewoondirk van de dag dat ik de auto heb opgehaald :)

4ANh4ub.jpg

PsZygyl.jpg

MZThaNf.jpg

Ik kreeg de auto mee met een droge benzinetank, dus de eerste twee kilometers waren spannend :)
XlWHkkD.jpg

fdcxICN.jpg

YkvRAxw.jpg

Sneue acties daar bij die Amerikanendag. Dan heb je ook geen humor.

Blijft een leuk bakkie.

Dempertjes ook niet in de USA te vinden voor kleingeld?

Ik zou het leuk vinden om een US spec Jap te zien op zo'n dag. Leuke afwisseling! Beter dan bij elke amerikanen meeting elke keer tegen dezelfde bakken aan te kijken. Dat heb je op een gegeven moment ook wel weer gezien.

Leek mij inderdaad ook, en wat betreft auto's stonden er vrijwel alleen de "usual suspects". Maar goed.

Onderdelen zijn inderdaad prima te vinden in de VS. Heb al eens een hele bestelling opgemaakt toen er pas bij stap 5 meer duidelijkheid kwam over de verzendkosten. En die waren net zo hoog als de som van de onderdelen en dus bij elkaar meer dan wat ik voor de auto heb betaald o_O We zoeken verder...

Heb je Ebay ook al geprobeerd? Daar staan de verzendkosten er op voorhand al bij vermeld (wel even inloggen zodat de verzendkosten naar Nederland getoond worden)

Voor wat betreft die Amerikanendag, die was inderdaad teleurstellend. Nog meer motorrijders in lederen clubjasjes en nog minder auto's dan voorgaande edities. Dat en de minder vriendelijke sfeer (veel boos kijkende en onder de tattoo's zittende mannen in clubkleding) is voor mij reden genoeg om er volgend jaar ook niet meer heen te gaan. Jammer, want de oldtimerdag in hetzelfde dorp laat zien hoe het wel leuk kan zijn.

uwbuurman zei:

Zal ook gewoon een gebrek aan kennis kunnen zijn. Denk dat hetzelfde zou kunnen gebeuren met iets als een Merkur, Contour, Geo Metro, Alliance, of ander model dat wereldwijd onder veel verschillende namen is verkocht. Maar wel jammer, natuurlijk.

D. Elzinga zei:
uwbuurman zei:

Zal ook gewoon een gebrek aan kennis kunnen zijn. Denk dat hetzelfde zou kunnen gebeuren met iets als een Merkur, Contour, Geo Metro, Alliance, of ander model dat wereldwijd onder veel verschillende namen is verkocht. Maar wel jammer, natuurlijk.

Dat is dus het sneue, na uitleg van Wouter zei de vertegenwoordiger van de organisator dat het gaat om de typische Amerikaanse oldtimers en dat hij er daarom niet bij mocht staan.

Best wel trieste houding daar in Lepelstraat... Het model werd door de VS-divisie van Ford verkocht in de VS, dus waarom zou je dan moeilijk doen? Slap excuus ook dat ze enkel de "typische Amerikaanse oldtimers" toelaten. Kom volgend jaar gewoon naar de Spring Meeting in Stekene (BE)! Daar ben je met een gare Stratus Convertible uit de jaren '90 even welkom als met een '58 Corvette.

Terug
Bovenaan