Wouter82
Moderator
19 juni: Niels. post een advertentie van een Ford Festiva.
26 juni: Wouter parkeert een Ford Festiva thuis
Leuk zo'n forum, dan kom je nog eens wat tegen
Ik zat al langer te denken aan een simpel, klein en goedkoop boodschappenautootje maar concrete plannen waren het nog zeker niet. Totdat deze Festiva dus langskwam. Dat paste eigenlijk wel heel goed in het plaatje... Het winkelwagentje had van mij echt geen Ford hoeven te zijn, sterker nog, ik zag het juist als een uitgelezen kans om eens een ander merk er bij te nemen, maar ja, deze Festiva was natuurlijk een briljante buitenkans 
De foto's van de advertentie, eigen foto's volgen nog:
In tegenstelling tot wat ik dacht, is de Festiva geen gerebadgede Mazda. Sterker nog, het is andersom. Ford heeft in 1986 Mazda een compacte auto laten ontwikkelen en deze ook te bouwen in Japan, voor de Japanse markt. En dus als Ford Festiva. Een paar jaar later kreeg Kia ook opdracht van Ford om de Festiva te gaan bouwen in Korea, en in eerste instantie voor de Noord-Amerikaanse markt. Vervolgens mocht Mazda een eigen variant leveren, dit werd de 121 en die kwam ook uit de Kia-fabriek. Want de 121 werd alleen in Europa en Australië geleverd, de thuismarkt bleef exclusief voor Ford. Nog wat later, in 1991, mocht dan ook Kia een eigen model lanceren. Dit was de Pride die vanaf 1991 in Groot-Brittannië leverbaar werd en een paar jaar later ook in de rest van Europa. Mijn Festiva is van 1992 en zodoende van na de facelift en is in 1994 op Nederlands kenteken gezet. Het is een van oorsprong Amerikaanse auto maar er is niets bekend van de geschiedenis. Ik heb helaas nog geen dealerstickers of -stempels kunnen vinden. Wel zit het originele instructieboekje erbij maar ongestempeld dus.
Het is een GL oftewel de luxe uitvoering. Stereo-radio (zonder cassette), achterspoiler, achterwisser, lichtmetalen velgen en gekleurde bumpers zijn volgens mij de GL-lekkernijen. Achterruitverwarming ontbreekt echter
Hij heeft Amerikaanse gordels, dat zijn van die tweedelige (on)dingen waarvan het diagonale deel automatisch wordt strakgetrokken en een heupgordel die je zelf moet vastklikken. Er hangt een drietraps automaat onder die heel redelijk overweg kan met het 1300-blokje. Het is een klein koekblik maar het viel me alleszins mee hoe het rijdt. Het ligt nog best stevig op de weg en 110 lijkt een comfortabele kruissnelheid. Dan zit er nog steeds wat pit in maar ik heb hem nog niet echt doorgetrapt. De auto is afgeleverd met nieuwe voorbandjes en nieuwe apk en er lijken niet echt spannende dingen aan te moeten gebeuren. Wel wat kleinere zaken:
* verwijderen van de stickers
* repareren ontgrendelknop achterbank
* achteruitrijlicht links vervangen
* Amerikaanse stadslichten herstellen (de sidemarkers achter werken gelukkig nog wel)
* airco nakijken / repareren, mits de moeite waard
* grille weer rood maken
* beginnende roest aanpakken
* en natuurlijk grondig reinigen van binnen en buiten
Blij mee
26 juni: Wouter parkeert een Ford Festiva thuis
Leuk zo'n forum, dan kom je nog eens wat tegen
De foto's van de advertentie, eigen foto's volgen nog:

In tegenstelling tot wat ik dacht, is de Festiva geen gerebadgede Mazda. Sterker nog, het is andersom. Ford heeft in 1986 Mazda een compacte auto laten ontwikkelen en deze ook te bouwen in Japan, voor de Japanse markt. En dus als Ford Festiva. Een paar jaar later kreeg Kia ook opdracht van Ford om de Festiva te gaan bouwen in Korea, en in eerste instantie voor de Noord-Amerikaanse markt. Vervolgens mocht Mazda een eigen variant leveren, dit werd de 121 en die kwam ook uit de Kia-fabriek. Want de 121 werd alleen in Europa en Australië geleverd, de thuismarkt bleef exclusief voor Ford. Nog wat later, in 1991, mocht dan ook Kia een eigen model lanceren. Dit was de Pride die vanaf 1991 in Groot-Brittannië leverbaar werd en een paar jaar later ook in de rest van Europa. Mijn Festiva is van 1992 en zodoende van na de facelift en is in 1994 op Nederlands kenteken gezet. Het is een van oorsprong Amerikaanse auto maar er is niets bekend van de geschiedenis. Ik heb helaas nog geen dealerstickers of -stempels kunnen vinden. Wel zit het originele instructieboekje erbij maar ongestempeld dus.
Het is een GL oftewel de luxe uitvoering. Stereo-radio (zonder cassette), achterspoiler, achterwisser, lichtmetalen velgen en gekleurde bumpers zijn volgens mij de GL-lekkernijen. Achterruitverwarming ontbreekt echter
* verwijderen van de stickers
* repareren ontgrendelknop achterbank
* achteruitrijlicht links vervangen
* Amerikaanse stadslichten herstellen (de sidemarkers achter werken gelukkig nog wel)
* airco nakijken / repareren, mits de moeite waard
* grille weer rood maken
* beginnende roest aanpakken
* en natuurlijk grondig reinigen van binnen en buiten
Blij mee