Woon-werkverkeer: wat zijn mijn opties?

A

Anoniem

Guest
Beste allemaal,

Binnenkort ga ik op een relatief grote afstand van huis werken en daarom moet ik mij oriënteren op hoe ik mijzelf ga verplaatsen. Ik heb hier het forum al afgestruind naar vergelijkbare gevallen en kwam er niet helemaal uit wat nou precies mijn opties zijn, en wat handig/slim/goedkoop is. Ik hoop dus van jullie expertise gebruik te kunnen maken. De situatie is alsvolgt:

Afstand: 107 km (enkele reis)
Frequentie: 3 dagen per week (2 dagen thuiswerken)
Wegtype: 98% snelweg
Afstand per jaar: ~30.000 km per jaar
Schadevrije jaren: 7

Openbaar vervoer heb ik over nagedacht, maar die aansluiting zorgt voor ten minste 2:00 uur reistijd enkele reis. Ik zou het dus graag per auto gaan doen, maar ik zie even door de bomen het bos niet meer. Andere posts gaven aan dat diesels wellicht interessant zouden zijn (Citroën C/DS3 bijv.) vanwege de brandstofkosten, terwijl een zuinige (hybride?) benzine misschien wel lonender is vanwege de veel lagere vaste lasten (Prius/Auris/Aygo kwam veel langs). Mijn eigen rekensommetjes kwamen voor benzine/diesel ongeveer gelijkwaardig uit qua kosten bij deze (jaar)afstand (~€500/mnd, excl investering).

Het betreft een 4-jarige promotieplaats voor mij, dus ik wil vooral deze 4 jaar betrouwbaar kunnen doorkomen. Zodoende kwam ik ook de optie van private lease tegen, betrouwbaarheid is hierdoor geen punt meer (immers zorgt de leasemaatschappij daar dan voor) en ik hoef geen diepte-investering in een occasion te doen. Hierbij kwam ik bijvoorbeeld ook een elektrische peugot 208 tegen voor €436/mnd (excl. €60/mnd oplaadkosten) of een nieuwe Aygo voor €319/mnd (excl €200/mnd benzine).

Wat ik dus eigenlijk wil weten van jullie, is het volgende:

Wat is verstandiger: private lease/Occasion? (suggesties voor een occasion?)
Wat voor brandstof: Benzine, diesel, LPG, elektrisch, hybride?
Hoe zou ik dit op een relatief goedkope manier kunnen doen (wat zijn reële maandbedragen voor dit soort werk? )?

Ik snap dat autorijden geld kost, maar ik zou het graag aan de goedkope kant houden vanwege het beperkte salaris. Voor de rest heb ik weinig eisen aan de auto, dus voor de mensen die zeggen "een aygo komt niet mee op de snelweg" of "die stoelen hou je geen jaar vol": Ik overleef het allemaal wel. Zolang er een werkende radio in zit en hij zuinig is (op de snelweg), vind ik het prima.

Alvast bedankt voor de input,
Robert

Voorbeeldje

Opel Corsa

Relatief jong, weinig kilometers ( voor een diesel ) nog best wat luxe. Erg zuinig op de snelweg. Geen hele hoge investering, afschrijven in 4 jaar tijd. Zoiets dus zou ik doen.

Of een Clio Dci.... ook lekker zuinig betrouwbaar en relatief comfortabel. Deze komen nu met massa's uit de lease (dus relatief goedkoop). Ga proefrijden met wat je denkt dat leuk is en ervaar of je je er lekker in voelt, veilig en in jouw geval, hoe de standaard radio klinkt. Een Corsa rijdt ook lekker! Misschien een i10?/i20? Er is legio leuk spul op de markt!

Een B-segmenter op diesel lijkt mij op zich ook geen gek idee. Alleen als je rond de 5k kijkt en 120k kilometers tref je wel vaak auto's van een jaar of 9-10 geleden, volgens mij was dat de tijd van de wegenbelastingvrije/14% dieseltjes. Die auto's hebben voor een diesel erg weinig gereden, doet vrezen voor veel korte ritjes en daar houdt een diesel niet van. Onderhoudskosten! Daarnaast doet ook zo'n simpel B-segmentertje op diesel al ruim 100 euro per maand MRB, 60 euro meer dan voor een benzineauto in dezelfde gewichtsklasse. Ik vermoed dus dat diesel er niet per se uit springt onderaan de streep.

Via ANWB kan je een leuke Yaris Hybride leasen voor € 416,- per maand (Active, dus met cameraatje) voor 4 jaar/ 30.000 km/jaar.
Ben je helemaal het heertje, het is een nieuw model, een automaat, en het is een Toyota dus die zal het de komende 4 jaar wel blijven doen.

Door het nieuwe kabinet straks zou het dieselen voor de particulier zomaar eens (nog) duurder gemaakt kunnen worden.

Enne: met 30.000 km/jaar zou ik beslist niet in een Aygo stappen! Ik rij in zo'n apparaat, maar ik kan je zeggen, het is afzien.

Private lease kan goedkoper zijn wanneer je bijvoorbeeld zelf geld zou moeten lenen om een occasion te kopen. 8% rente op een financiering van 15k is al ruim 100€ per maand zonder ook maar één cent af te lossen. Tel daarbij op je afschrijving, verzekering, belasting en onderhoud en het moet gek lopen wil je onder de 500€ per maand blijven.

Heb je bijvoorbeeld 5-6k op de bank staan dan is waarschijnlijk de goedkoopste optie om voor dat geld een zo jong mogelijk dieseltje te kopen, kilometerstand mag gerust wat hoger zijn in dat geval, zolang er op onderhoud niets in bezuinigd. Zo'n auto schrijf je in de komende 4 jaar gewoon compleet af en dat kost je €125 per maand aan afschrijving, krijg je er na die 4 jaar nog een paar stuivers voor terug is dat een leuke bonus. €150 per maand aan MRB & verzekering zit je op €275 per maand zonder onderhoud. Als je dan private lease kunt doen voor €400 moet je dus voor jezelf bedenken of het "afkopen" van betrouwbaarheid en onderhoud meer of minder dan €125 per maand zal kosten. Persoonlijk denk ik dat je wel op €100 per maand aan onderhoud mag rekenen dus €25 in het voordeel van de eigen auto.

Deze !
* licht (840 kg) ! Dat betekent lage wegenbelasting (in N-Holland is dat €19/mnd...)
* zuinig (mijn vrouw heeft er 1, op benzine rij ik er 1 op 20 tot 1 op 22 mee (is even zuinig als een Yaris Hybride)
* als je ruim rekent: verzekering + wegenbelasting samen max €60/mnd, afschrijving €100/mnd, onderhoud €100/mnd dan zit je op €260/mnd.

Giant Suzuki

Zadelsnuiver zei:
Private lease kan goedkoper zijn wanneer je bijvoorbeeld zelf geld zou moeten lenen om een occasion te kopen. 8% rente op een financiering van 15k is al ruim 100€ per maand zonder ook maar één cent af te lossen. Tel daarbij op je afschrijving, verzekering, belasting en onderhoud en het moet gek lopen wil je onder de 500€ per maand blijven.

Heb je bijvoorbeeld 5-6k op de bank staan dan is waarschijnlijk de goedkoopste optie om voor dat geld een zo jong mogelijk dieseltje te kopen, kilometerstand mag gerust wat hoger zijn in dat geval, zolang er op onderhoud niets in bezuinigd. Zo'n auto schrijf je in de komende 4 jaar gewoon compleet af en dat kost je €125 per maand aan afschrijving, krijg je er na die 4 jaar nog een paar stuivers voor terug is dat een leuke bonus. €150 per maand aan MRB & verzekering zit je op €275 per maand zonder onderhoud. Als je dan private lease kunt doen voor €400 moet je dus voor jezelf bedenken of het "afkopen" van betrouwbaarheid en onderhoud meer of minder dan €125 per maand zal kosten. Persoonlijk denk ik dat je wel op €100 per maand aan onderhoud mag rekenen dus €25 in het voordeel van de eigen auto.

Wat voor mij ook zou tellen is dat kopen je handen vrij houdt.

Geen contracten, wordt je situatie anders dan geef je het ding een schop. Weg maandlasten.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Deze !
* licht (840 kg) ! Dat betekent lage wegenbelasting (in N-Holland is dat €19/mnd...)
* zuinig (mijn vrouw heeft er 1, op benzine rij ik er 1 op 20 tot 1 op 22 mee (is even zuinig als een Yaris Hybride)
* als je ruim rekent: verzekering + wegenbelasting samen max €60/mnd, afschrijving €100/mnd, onderhoud €100/mnd dan zit je op €260/mnd.

Giant Suzuki
Leuk ding! En Suzuki heeft volgens mij een uitstekende naam qua betrouwbaarheid.

Verder heel terecht punt van Boppie. De private lease heeft als voordeel dat je de kosten heel goed kunt voorspellen, en je geen onverwachte kosten hebt. Maar dat veilige gevoel kost je gewoon extra geld, en als je voortijdig van het contract afwilt moet je het afkopen. En "boven contractuele" kilometers moet je tegen een ongunstig tarief bijbetalen neem ik aan? Daarnaast, er hangt een BKR registratie aan vast.

Goede opties zijn in mijn ogen de Renault Clio 1.5 DCI, Citroën DS3 1.6 (e)HDI, C3 1.6 (e)HDI, en Peugeot 208 1.6 (e)HDI. Niet duur, zuinig, comfortabel en betrouwbaar.

Die 30.000km zijn enkel de woon-werk kilometers. Maar dan heb je nog geen meter omgereden, voor prive doeleinden gebruikt, familiebezoek, vakantie, etc.
Reken er maar op dat die 30K gerust 40K wordt, uit ervaring kan ik je dat garanderen.

Dus als je kijkt naar lease: zoek op 40K en niet op 30K en maak dan je berekening..

30000km per jaar over de snelweg: diesel is de meest interessante optie. Qua verbruik is dat ideaal.
Aanschafprijs van gebruikte diesels is laag.
Ex-lease auto's op diesel hebben 60% afgeschreven in 4 jaar zijn. Benzine/hybride slechts 40%.
Ik heb even gekeken op carnext. Een 4 jaar oude Auris Hybrid kost 4000€ meer dan een 4 jaar oude Megane diesel. Terwijl de laatste fijner rijdt op de snelweg en qua brandstof 1 á 2 cent / km goedkoper rijdt.

Zelf heb ik in zo'n scenario een Fiesta Ecoboost gekocht: ivm thuiswerken mogelijk minder kilometers , proberen 4x9 werken en toch af en toe met de trein (kan namelijk werken in de trein).
En dat is dan toch het nadeel met een diesel: je moet zeker weten de kilometers te maken om de MRB eruit te halen. En zo'n fiesta rijdt ook 1:20.

Ik heb twee B-segment diesels gehad, een DS3 en een Punto Evo. Die laatste was gekocht, die eerste zakelijke lease. Zo'n dieseltje rijdt gewoon erg lekker, en ook zuinig. Rij je 100kmu dan is 1:22 geen grote uitdaging. Die extra HSB haal je er wel uit als elke kilometer de helft kost aan brandstofkosten t.o.v. benzine.

Ik heb beiden, een B segment diesel (208) en een hybride (Lexus CT), beiden erg betrouwbaar, beiden erg comfortabel. Maar per maand is de 208 echt wel goedkoper.
Ik rij met beiden ongeveer 30000km per jaar, waar de 208 ongeveer 1:22 doet en de Lexus 1:17 maar de 208 doet het voor 30ct/l goedkoper.

Epicuri zei:
Door het nieuwe kabinet straks zou het dieselen voor de particulier zomaar eens (nog) duurder gemaakt kunnen worden.
Klopt, maar om daar nou alles van af te laten hangen... Dieselen is sowieso al heel wat jaren in het verdomhoekje gedrukt, dus in dit geval zou ik zeggen: kies voor een gebruikte diesel, dan gebruik je het huidige beleid ook deels in je voordeel. Diesels zijn particulier al tijden niet meer zo interessant als voorheen, terwijl er vanuit de leasemaatschappijen nog wel leuke gebruikte exemplaren op de markt komen. Eigenlijk wat @Total Loss dus ook voorstelt :)

Als ik goed lees ga je promoveren? dat is dus heel veel lees en denkwerk. Ik zou lekker met het OV gaan. De extra tijd die je kwijt bent aan reizen, verdien je ruimschoots terug omdat je kunt lezen. En ben je moe, slaap je een half uurtje.

Casanova zei:
Als ik goed lees ga je promoveren? dat is dus heel veel lees en denkwerk. Ik zou lekker met het OV gaan. De extra tijd die je kwijt bent aan reizen, verdien je ruimschoots terug omdat je kunt lezen. En ben je moe, slaap je een half uurtje.

OV-vrij abonnement kost EUR 382,15 per maand. Best slechte deal als je bedenkt hoeveel meer je met een auto kunt. Trajectkaart zal goedkoper zijn, maar dat is dus nog meer compromis tov een goedkope auto.

https://www.ns.nl/businesscardaanvragen/#/

Wat een reacties al na één dag, bedankt voor alle input dusver. Wat ik hier lees is dat private lease wel een optie is, maar een occasion diesel toch nog wel wat goedkoper uit de bus kan komen, naast het feit dat ik dan dus nergens aan vast zit.

ak2 zei:
...Renault Clio 1.5 DCI, Citroën DS3 1.6 (e)HDI, C3 1.6 (e)HDI, en Peugeot 208 1.6 (e)HDI...

Dit rijtje heb ik al eerder voorbij zien komen op deze fora. Voornamelijk de aanschafprijs van de Clio (€2500-€3000) bevalt me wel als je rond bouwjaar 2012 kijkt. Deze bijvoorbeeld.

Soortgelijk kwam ik ook corsa's 1.3 CDTI tegen voor een "habbekrats" (€2000+), Zoals deze. Is er een reden waarom deze zoveel in prijs onder doen voor de franse tegenhangers, of zou dit ook een prima optie zijn?

Casanova zei:

Klopt, daar heb ik inderdaad ook aan gedacht. Echter zoals al gemeld: de reistijd is ten minste een klein uur groter dan als ik het met een auto zou doen, met 2x overstappen en 2x fietsritje om van deur tot deur te komen. Trajectvrij is net zo duur als altijd vrij abonnement in dit specifieke geval, dus komt neer op €356/mnd. Als je onderhoud meeneemt is de trein desalniettemin de goedkoopste optie, dus ik wilde dat misschien de eerste 1 à 2 maanden proberen om het occasionbudget wat op te krikken.

Shoarmaboer zei:
Wat een reacties al na één dag, bedankt voor alle input dusver. Wat ik hier lees is dat private lease wel een optie is, maar een occasion diesel toch nog wel wat goedkoper uit de bus kan komen, naast het feit dat ik dan dus nergens aan vast zit.

ak2 zei:
...Renault Clio 1.5 DCI, Citroën DS3 1.6 (e)HDI, C3 1.6 (e)HDI, en Peugeot 208 1.6 (e)HDI...

Dit rijtje heb ik al eerder voorbij zien komen op deze fora. Voornamelijk de aanschafprijs van de Clio (€2500-€3000) bevalt me wel als je rond bouwjaar 2012 kijkt. Deze bijvoorbeeld.

Soortgelijk kwam ik ook corsa's 1.3 CDTI tegen voor een "habbekrats" (€2000+), Zoals deze. Is er een reden waarom deze zoveel in prijs onder doen voor de franse tegenhangers, of zou dit ook een prima optie zijn?

Casanova zei:

Klopt, daar heb ik inderdaad ook aan gedacht. Echter zoals al gemeld: de reistijd is ten minste een klein uur groter dan als ik het met een auto zou doen, met 2x overstappen en 2x fietsritje om van deur tot deur te komen. Trajectvrij is net zo duur als altijd vrij abonnement in dit specifieke geval, dus komt neer op €356/mnd. Als je onderhoud meeneemt is de trein desalniettemin de goedkoopste optie, dus ik wilde dat misschien de eerste 1 à 2 maanden proberen om het occasionbudget wat op te krikken.

Dat de Opel Corsa erg goedkoop is heeft een aantal redenen. De 1.3 Fiat diesel heeft een vrij zwakke distributieketting, vaak moet deze ketting nog vervangen worden, dat is niet goedkoop. Breuk betekent meestal zeer zware motorschade. Kijk dus of die al recent vervangen is.

En Opel gebruikt relatief weinig isolatie, ik heb met de Corsa 1.3 diesel gereden en vond de auto erg lawaaiig, en je voelt relatief veel trillingen. De Fiat Grande Punto met deczelfde dieselmotor maakt minder lawaai.

We hebben zelf een Citroen C3 (2) 1.6 eHDI, die rijdt echt veel beter, de motor is relatief stil, en krachtig. De Clio 1.5 DCI, en Peugeot 208, Citroën C3 en DS3 1.6 HDI rijden opvallend goed en comfortabel, en hebben erg fijne, zuinige en degelijke diesels. ( ik heb zelf alleen niet met de DS3 gereden) Meer mensen weten dat inmiddels, hierdoor zijn ze relatief populair, dus iets duurder.

Ik kan het hier bijna wekelijks adviseren:

Zoek een hotel, camping, jachthaven, airbnb voor 1 of 2 overnachtingen. Dat scheelt je 200 of 400 km per week, potentieel 16.000km op jaarbasis en een berg tijd (en risico op pech en ongevallen) aan sturen! Een beetje met uren schuiven, in je hotel wat studeren, bijverdienen, werk voorbereiden, administratie voor thuis, vrienden bellen, Netflixen. Je reis- en thuiswerkdagen kan je wat korter maken. Je hoteldagen wat langer, leuke sport/fitness daar doen. Mogelijkheden ten overvloede!

Ik had diverse collega's die dit deden. De mooiste oplossing vond ik een fervent karpervisser die dus gratis aan de waterkant overnachtte!

V0RQ zei:
Zoek een hotel, camping, jachthaven, airbnb voor 1 of 2 overnachtingen.
Ik wist dat die ging komen :p Vond dat ik met 2 dagen thuiswerken al redelijk goed bezig was met 400 km uitsparen.

V0RQ zei:

VORQ denkt weer dat we hier op hotelforum zitten :p

Ik denk dat jij een wat erg rooskleurig beeld hebt van wat het kost om in Nederland buiten de deur te overnachten.

Maar veel belangrijker: Het verandert niets aan het feit dat TS vervoer nodig heeft.

Auto encyclopedie zei:
Wat is je budget eigenlijk bij een 2e hands auto?

Klein maar rekbaar, als daarmee substantieel aan de betrouwbaarheid toegevoegd wordt. €2000-€3000 zou ik uit kunnen geven voordat ik start, maar door mijn eerste maandsalaris af te wachten zou ik dat kunnen rekken naar bijvoorbeeld €4000. Meer wil ik ook eigenlijk niet uitgeven. Vandaar ook mijn eerdere reactie op de gunstig geprijsde Clio's/Twingo's/Corsa's met bouwjaar 2012.

DeeTwee zei:
V0RQ zei:

Ik denk dat jij een wat erg rooskleurig beeld hebt van wat het kost om in Nederland buiten de deur te overnachten.

Maar veel belangrijker: Het verandert niets aan het feit dat TS vervoer nodig heeft.
€ 100 per nacht ofzo: restaurants en cafés zijn dicht, dus het is of eten op je hotelkamer laten bezorgen of telkens ergens wat afhalen. Nee hotels zijn inderdaad niet per definitie goedkoop in Nederland.

DeeTwee zei:
V0RQ zei:

Meestal noemt ak2 de twingo 1.5 dci ook, die staan ook relatief veel te koop. https://www.autowereld.nl/renault/twingo/1-5-dci-dynamique-airco-34201388/details.html?_ga=2.156430904.247544892.1618609076-1061012555.1558197801

0-699048c6-3032-4ad2-8ed6-2bca6107ae37.jpg

het nadeel is dat die net iets zwaarder is dan 950 kg, maar ook tot 1050 kg is er weinig keuze , dus misschien is dat nog een tip om te zoeken tot 1049 kg

De Renault Twingo 1.5 DCI is inderdaad ook een goede keus, om voordelig veel kilometers per jaar te rijden.

ak2 zei:
De Renault Twingo 1.5 DCI is inderdaad ook een goede keus, om voordelig veel kilometers per jaar te rijden.
Met een Clio betaal je inderdaad een paar tientjes meer per maand. Maar je moet er ook comfortabel in rijden, je zit er uren per week in!
Denk aan geluidsisolatie, stoelen, audio, ruimte...

De twingo met 1.5 dci zit wel tegen b-segment aan. Andere diesel auto's uit het a-segment hebben meestal veel minder Power te denken aan aygo, c1, en 107 die ook even leverbaar zijn geweest met een afgeknepen diesel en de fox zelfde verhaal en de picanto is er ook nog geweest met een 1.1 vm diesel. Andere a-segmenter met diesel motor is een panda, maar twingo is beter voor de lange afstand

Als ik de laatste alinea lees van de openingspost dan is een twingo wel wat

Kwam toevallig nog een mooie Twingo tegen:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-twingo-1-5-dci-collection-diesel-blauw-6e9b44c0-116e-625a-e053-0100007f6e5c?cldtidx=5&cldtsrc=listPage&searchId=-159207451

Bedankt allemaal voor alle suggesties. Ik moet in juli beginnen, dus ik zal vanaf half mei de occasions goed in de gaten gaan houden, dan moet er in anderhalve maand vast wel wat leuks voorbij komen. Zoals ik het nu zie wordt het waarschijnlijk een Renault Clio/Twingo diesel. Ik zal t.z.t. het topic updaten met wat het geworden is :)

www.cartoen.nl heeft een prachtige Renault Laguna diesel met weinig kilometers staan. Die gaat het nog héél lang doen.

Shoarmaboer zei:
V0RQ zei:
Ik wist dat die ging komen :p Vond dat ik met 2 dagen thuiswerken al redelijk goed bezig was met 400 km uitsparen.

Een uurtje snelweg rijden naar je werk en 's avonds een uurtje terug naar huis lijkt mij nou ook niet zo spannend.

Denk wel dat je iets meer comfort moet kiezen dan de Aygo varianten.. Volgens mij is een Hyundai I10 dan net ff wat beter.

Voor één tank brandstof per week voor je werk kilometers.. ik zou geen diesel overwegen.. al zal die van Nico wel heel top rijden en dat stukje comfort bieden.
Uiteindelijk moet je zo'n auto wel bijhouden, technisch, om 'm vier jaar betrouwbaar aan de gang te houden. Maar de basis is in ieder geval prima in orde.

Zunigrijje zei:
DeeTwee zei:
...

€ 100 per nacht ofzo: restaurants en cafés zijn dicht, dus het is of eten op je hotelkamer laten bezorgen of telkens ergens wat afhalen. Nee hotels zijn inderdaad niet per definitie goedkoop in Nederland.

Het ligt maar net aan de omstandigheden. Is er een goeie bedrijfskantine waar je ook nog ontbijt en iets voor 's avonds meepakt dan hoef je echt alleen maar te slapen en als je dan buiten airbnb om een dealtje maakt voor de wekelijkse doorgaans impopulaire avonden dan ben je natuurlijk geen €100 kwijt. En als je dan wel lekker 30 uur in drie dagen mag maken dan heb je thuis nog maar anderhalve dag te doen.

Durashift zei:
Shoarmaboer zei:
V0RQ zei:

Een uurtje snelweg rijden naar je werk en 's avonds een uurtje terug naar huis lijkt mij nou ook niet zo spannend.
....

Dat is mijn hele punt: niet spannend.
Ik deed ooit zeer regelmatig 3 uur over 120km per dag. Auto van de zaak, inderdaad geen probleem, thuis stond eten elke avond in de magnetron klaar. (Gelukkig dus geen kinderen of huishouden thuis) Achteraf had ik zoveel meer lol, ontspanning, borrels, studie en sport kunnen doen door 3 of 6 uur per week te rijden in plaats van 15.

Het vervoersprobleem kantelt dan ook. Een heel klein gebakkie of een iets minder zuinige auto is dan ook te overwegen. OV waar je dan buiten de spits rijdt en wat nog wat werkt kan dan ook nog.

@VORQ: 3 uur doen over 120km is ook wel heel beroerd. Als bewoner van de randstad die -pre Corona- 5dgn/week forensde maak ik dat niet vaak mee. Ik heb trouwens een tijdlang een opdracht op 150km verderop gehad. Dat lukte me -enkele reis- binnen 2 uur. In het begin ging 4 keer per week op en neer, toen de opdracht langer duurde logeerde ik 2 keer in de week in de buurt. De regio liet zich aardig omschrijven als "middle of nowhere" maar er was ruim voldoende hotel- en B&B capaciteit. Voor een euro of 50-60 had ik meestal een nette overnachtingsplek. Ontbijt en avondeten kun je inderdaad prima op beknibbelen maar gratis zal het nooit worden. Dus, geen 100 euro inderdaad, maar dit was wel alweer een aantal jaar geleden. En dat overnachten is na een tijdje ook wel leuk geweest hoor. Dan zit je te bedenken wat je thuis allemaal had kunnen doen. Zeker als je een partner hebt is het niet optimaal.

En ik denk (ook) dat het zeker voor de hand ligt voor TS dat zijn vervoersbehoefte voor zijn promotiewerk de komende 4 jaar kan veranderen. Misschien hoeft-ie na verloop van tijd minder aanwezig te zijn. Vanuit die gedacht is het denk ik verstandiger om voor een benzineauto te kiezen.

Hartelijk dank iedereen voor de input. Voor diegene die geïnteresseerd zijn: het is een Renault Twingo uit 2011 geworden, met 208.000 km op de teller, à €2600. Alhoewel de onderhoudshistorie slecht was gedocumenteerd, zag hij er nog zeer goed uit, zowel van binnen als van buiten. Dat in combinatie met het feit dat hij van de eerste eigenaar was deed mij er vertrouwen in hebben.

Die paar ritjes die ik er tot nu toe mee gemaakt heb ben ik erg tevreden; Hij is zeer goed uitgerust met airco, lederen bekleding, en cruise control. Daarnaast is hij inderdaad erg zuinig: heb hem bij afhalen volgetankt, en nu (~300km later) nog geen streepje van de tank af gereden.

Nogmaals iedereen bedankt, en ik ga het zien hoe hij zich houdt in de toekomst!

Terug
Bovenaan