Wonend in NL en DE met duitse auto?

HAR

Net ingestapt
Hallo,

Ik sta ingeschreven in beide NL en DE, ik heb een full-time baan in DE waar ik van maandag tot vrijdag ben en in het weekend in NL (waar ik ook een werk heb maar dat kan ik thuis in de avond nog doen).

Omdat de auto's hier in DE goedkoper zijn wilde ik eentje leasen (leasen zou ook eventueel als bedrijfsauto geregeled kunnen worden).

Wat ik heb begrepen is, dat als ik uitgeschreven zou staan in NL dan zou het geen probleem zijn, maar omdat ik daar een baan heb gaat dat moeilijk nu.

Wat is het handigste om te doen en wat zou ik moeten regelen zodat ik in NL zonder problemen kan rijden (problemen met belastingdienst etc.)?

Heeft iemand hier een beetje verstand van? Want ik kom er zelf echt niet uit :(

Vriendelijke groet,

H

Ik ben bang dat er met de belastingdienst weinig te regelen valt. Even uit mijn hoofd mag je überhaupt geen voertuig op buitenlands kenteken besturen als je eerste (voornaamste, ..., geen idee hoe dat in de wet heet) woonplaats in Nederland ligt. Als je voornamelijk in het buitenland woont mag dat wel. Mijn overbuurman bijvoorbeeld woont doordeweeks in Luik en in het weekend in Eindhoven, zijn auto staat dus op Belgisch kenteken, waar hij naar mijn weten nog nooit gedoe mee heeft gehad.

HAR zei:
Hallo,

Ik sta ingeschreven in beide NL en DE, ik heb een full-time baan in DE waar ik van maandag tot vrijdag ben en in het weekend in NL (waar ik ook een werk heb maar dat kan ik thuis in de avond nog doen).

Omdat de auto's hier in DE goedkoper zijn wilde ik eentje leasen (leasen zou ook eventueel als bedrijfsauto geregeled kunnen worden).

Wat ik heb begrepen is, dat als ik uitgeschreven zou staan in NL dan zou het geen probleem zijn, maar omdat ik daar een baan heb gaat dat moeilijk nu.

Wat is het handigste om te doen en wat zou ik moeten regelen zodat ik in NL zonder problemen kan rijden (problemen met belastingdienst etc.)?

Vriendelijke groet,

H
Voordat je je laat leiden door antwoorden hier gegeven zou ik me even wenden tot de belastingdienst. Zij hebben hiervoor een aparte afdeling en dat weet je zeker dat je het juiste antwoord krijgt.

michel1975 zei:
HAR zei:
Hallo,

Vriendelijke groet,

H
Voordat je je laat leiden door antwoorden hier gegeven zou ik me even wenden tot de belastingdienst. Zij hebben hiervoor een aparte afdeling en dat weet je zeker dat je het juiste antwoord krijgt.

Dit lijkt mij het beste advies.(y)

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/vrijstelling_bpm__vrijstelling_bpm_werknemer

Inderdaad, enige juiste oplossing is om de Belastingdienst te bellen voor jou specifieke situatie.

Even uit mijn hoofd mag je überhaupt geen voertuig op buitenlands kenteken besturen als je eerste (voornaamste, ..., geen idee hoe dat in de wet heet) woonplaats in Nederland ligt.

Dat is namelijk in de basis waar, maar kan afwijken bij bepaalde omstandigheden (o.a. even Googlen op werknemersvrijstelling BPM). Daarom dus de Belastingdienst bellen en jou situatie voorleggen, dan kom je er vlot genoeg achter (y)

En een tussen de regels tip:
Als het geen auto is waarvan alle buren groen van jaloezie van worden dan valt de controle/aanslag wel mee. Ik ken diverse personen die al heel lang in de randstad wonen en met buitenlandse platen rijden. (Je moet wel iets van uitleg hebben, zoals TS)

Dit is de juiste linkhttps://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/vrijstelling_onder_andere_voor_oldtimers/motorrijtuig_met_een_buitenlands_kenteken/werknemersvrijstelling

Daarnaast geld ook het woonlandbeginsel. Je woont meer dan 50% in Duitsland, dus je mag in Nederland een auto met Duits kenteken rijden. Ook als deze op je eigen naam staat. Hier hoef je geen vrijstelling of iets dergelijks voor aan te vragen. Je moet alleen aan kunnen tonen dat je voor meer da 50% in Duitsland verblijft. Je mag dan overigens niet zomaar in een auto met Nederlands kenteken rijden in Duitsland. De uitzonderingen zijn vergelijkbaar met die in Nederland.

Idefiqs zei:
michel1975 zei:
HAR zei:
Hallo,

Vriendelijke groet,

H

Dit lijkt mij het beste advies.(y)
Dat valt nog vies tegen. Ik ben als inwoner van Nederland maar rijdend met een Duits kenteken eens opgewacht door de belastingdienst. Ze hadden de formulieren waarin stond dat ik netjes Nederlandse wegenbelasting en BPM betaald had nooit gezien maar moesten het eerst telefonisch bevestigd zien.

@EVV: Het functioneren van de belastingdienst is beneden de maat. Dat is al jaren zo. Ze beschikken vaak niet over de juiste gegevens. Ik ben voor mijn schoonouders een keer een proces tegen ze gestart. Toen waren ze ineens wakker en konden wel alert reageren. ICT- technisch valt er nog veel te verbeteren. En een wat minder bureaucratische opstelling van sommige medewerkers.

Belastingdienst kijkt niet naar waar je ingeschreven bent, ook al omdat dat een papieren zaak is.
Zoals het zo mooi heet: "men kijkt naar de feitelijke omstandigheden".
Dit betekent dat men naar een heleboel zaken kijkt:
- wat is je nationaliteit
- waar is je voornaamste woning (kleine huurflat in D en normale woning in NL = NL ingezetene; of koop/huur-woning etc))
- waar ben je verzekerd (inboedel, WA, zorg, reis etc)
- waar ben je lid van clubs, verenigingen etc
- waar ben je geboren en waar woont je familie.
Het kan dus zijn dat je gewoon NL's ingezetene bent ondanks dat je vaker in D bent.
Is dat het geval dan kan je nog steeds in een D auto rijden maar daar heb je toestemming van de Belastingdienst voor nodig, het zal dan een zakelijke auto moeten zijn; en je moet dan in NL bijtelling gaan betalen, naar de NL'se catalogusprijs....

Echter, er zijn ook regels omtrent de 183 dagen-regel: ben je meer dan 183 dagen in land A dan kan je vaak als ingezetenen van land A aangemerkt worden. Ingeschreven zijn in beide landen kan officieel volgens mij trouwens niet....

voor alle deskundigheid:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/belastingtelefoon_bellen/team_grensoverschrijdend_werken_en_ondernemen_gwo

Wat is de reden waarom je nog in NL ingeschreven staat? Heb je bijv. een koophuis in NL? Is het alleen vanwege je werk? Of zijn er andere goede redenen om in NL ingeschreven te blijven?

Overigens:
" Je mag dan overigens niet zomaar in een auto met Nederlands kenteken rijden in Duitsland. De uitzonderingen zijn vergelijkbaar met die in Nederland."

Klopt dat? In Zweden maakt het de politie weinig uit of je als ingezetene in Zweden rondrijdt met een buitenlands kenteken. Officieel moet je dat binnen een week omzetten, maar in de praktijk is er geen haan die er naar kraait. Maar in NL is het lucratief met een auto op buitenlands kenteken vanwege de BPM en de hoge wegenbelasting en daarom zit de belastingdienst er in NL een stuk meer op. In een land zoals Noowegen dat ook torenhoge belastingen heet op nieuwe auto's zitten ze er wel weer bovenop.

Hi guys,

the difference in moto tax is really enormous between the NL and BRD! A BMW 530d is about 400 € here, but more than 2.000 € in the province of Limburg, for example, which means an amount of nearly 5.000 € in only 3 years! However, there are possibilities to solve this problem without big trouble.

1. One popular way is a "sale-and-lease-back" operation, which means that you sell the car to a german citizen before you hire it straight afterwards. You are paying a monthly rent and even your insurance conditions won´t change.

2. A second way is to use a gap in the german "Zulassungsverordnung (FZV)". The FZV allows non residents to license a car in BRD, too. All you need is a reliable person to authorize with any affairs concerning the car. This person acts like a correspondence office. His main duty is to receive any messages und official letters and documents in the name of the car holder and to rapidly pass everything through. This should be the less complicated variant. The monthly fee for an "office" like this is about 75-90€, as far as i know. :cool:

Onze auto's staan op zweeds kenteken en we rijden er mee in NL. Wonen +- 3 maanden per jaar in Zweden, maar staan daar ingeschreven en hebben een burgernummer (tevens gratis zorgverzekering daar). In NL hebben we een huis zonder hypotheek op iemand anders haar naam. Ideaal. In NL al enkele keren een controle gehad (van alcohol controle tot algehele controle) waar niks uit bleek. Ze vragen naar je paspoort en waar je woont en ze doen wat checks, aangezien we niet in NL ingeschreven staan scheelt het een boel. Gewoon 'lang' op bezoek zeg maar. Zweden rekent niks extra voor diesel rijden, dus we lachen ons kapot om dit Nederlandje.

Erik Dorresteijn zei:
Onze auto's staan op zweeds kenteken en we rijden er mee in NL. Wonen +- 3 maanden per jaar in Zweden, maar staan daar ingeschreven en hebben een burgernummer (tevens gratis zorgverzekering daar). In NL hebben we een huis zonder hypotheek op iemand anders haar naam. Ideaal. In NL al enkele keren een controle gehad (van alcohol controle tot algehele controle) waar niks uit bleek. Ze vragen naar je paspoort en waar je woont en ze doen wat checks, aangezien we niet in NL ingeschreven staan scheelt het een boel. Gewoon 'lang' op bezoek zeg maar. Zweden rekent niks extra voor diesel rijden, dus we lachen ons kapot om dit Nederlandje.
Bijzonden handig dit allemaal op een openbaar forum neer te zetten. Ik neem aan dat je naam ook je echte naam is?
Uit eigen ervaring weet ik dat de politie hier niet voor controleerd maar de belastingdienst. Die gaan gewoon bij je Nederlandse adres postten en als ze het vermoeden hebben dat je de boel flest, ben je de sjaak. Veel succes je daar uit te praten.

EVV zei:
Erik Dorresteijn zei:
Bijzonden handig dit allemaal op een openbaar forum neer te zetten. Ik neem aan dat je naam ook je echte naam is?
Uit eigen ervaring weet ik dat de politie hier niet voor controleerd maar de belastingdienst. Die gaan gewoon bij je Nederlandse adres postten en als ze het vermoeden hebben dat je de boel flest, ben je de sjaak. Veel succes je daar uit te praten.
Wat denk je zelf?

@Erik Dorresteijn:

Dit is idd fraude. Je wordt verondersteld meer dan in Zweden door te brengen dan in NL. Kan wellicht best een tijdje goed gaan, want controleerbaarheid is idd een tweede.

Ik denk dat je liever in NL ingeschreven staat als je een Zweeds huis met winst gaat verkopen.

Elk voordeel heeft zijn nadeel.

Terug
Bovenaan