Witte rook ontploffing

Mark 9474874

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Mijn bobine met bougies en bougieskabels zijn vervangen van mijn seat arosa uit 2002.Vanuit garage naar huis gereden auto 2 dagen stil gestaan en heb hem toen gestart.5 min ong stationair laten draaien en daarna weggereden maar nu bij optrekken klapt me motor met een witte dikke pluim rook uit uitlaat en daarna uit me motorblok aan de boardzijde waardoor er binnen gelijk een verbrande lucht komt.
De auto start nu niet meer en tikt alleen maar dus naar mijn idee de startmotor staat vast/kapot.

Kan iemand mij vertellen wat er gebeurd is.

Toevallig een 16 klepper?

Die motoren hebben ooit een (soort van) terugroepactie gehad omdat korte stukken rijden ervoor zorgt dat de carterventilatie vol met witte sludge kwam te zitten.
Ook met veel lange stukken rijden hoeft die sludge zich er niet uit te werken, dit is iets wat in de loop der tijd ontstaat en door de constructie van de carterontluchting kan er best wel veel in zitten.
Bij koud weer bevriest die sludge waardoor de druk in de motor oploopt en er geen olie meer bij de kop kan komen.
Zeker als het gevroren heeft komt dit veelvuldig voor. Maar het hoeft maar net aan rond het vriespunt te liggen en het kan al problemen geven.

Bij die "terugroepactie" werd er een verwarmingselementje toegevoegd aan de carterontluchting, waardoor de ontluchting vrij snel ontdooit wordt, mocht er sludge in zitten.

Wilt overigens niet zeggen dat het bij jou auto ook het geval is. Maar er staan elke winter meerdere auto's met deze motoren bij de garage vanwege een kapot gelopen motor.

Hallo allemaal,

Mijn bobine met bougies en bougieskabels zijn vervangen van mijn seat arosa uit 2002.Vanuit garage naar huis gereden auto 2 dagen stil gestaan en heb hem toen gestart.5 min ong stationair laten draaien en daarna weggereden maar nu bij optrekken klapt me motor met een witte dikke pluim rook uit uitlaat en daarna uit me motorblok aan de boardzijde waardoor er binnen gelijk een verbrande lucht komt.
De auto start nu niet meer en tikt alleen maar dus naar mijn idee de startmotor staat vast/kapot.

Kan iemand mij vertellen wat er gebeurd is.

Eén topic is genoeg, dus ik heb ze maar even samengevoegd. Graag gedaan.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Koppakking is geklapt. Wordt dus een nieuwe koppakking, en omdat de boel toch open ligt meteen nieuwe distributie+spanrollen. Naast natuurlijk nieuwe olie en koelvloeistof. Reken bij een goedkope gareg maar op zo'n €750-1000

Mark 9474874 zei:
Bedankt voor de info maar dit is een auto uit 2002

Die hadden daar ook last van. De motoren zijn vrij lang nog geleverd en doorontwikkeld.
Zelfs de latere 3 cilinders waren op hetzelfde principe gebaseerd (maar hadden uiteraard wel die modificatie al standaard)

In het gunstigste geval is het idd de koppakking die er door de druk uit klapt. Dan is de motor soms nog te redden, maar als je pech hebt is dat niet het geval.

Terug
Bovenaan