Winterbanden-topic deel 5 | 2014-2015-2016-2017 | Verzameltopic over winterbanden

adinsx zei:
Iemand wie nog 195/55 16 winterbanden kan gebruiken? Voor een prikkie af te halen. (y)

Je hebt een privebericht. ;)

Nico GTR zei:
Te hoog met die breedte. En ik heb geen 15 inch velgen. Daarbij zijn er meer mogelijkheden.

Voor 16 inch banden heb je weinig aan 15 inch velgen Nico. :T
 
Eerste sneeuwervaring met m'n nieuwe winterbanden: sinds maandag zitten er nieuwe Continental TS860's (195/65/15) onder m'n Benz, en jawel, dinsdag meteen behoorlijke sneeuwval.

Eerste indruk droog en nat wegdek: Bochtengedrag is door het zachtere profiel iets minder precies dan bij de vorige set (Michelin Alpin A4). Wel lijken ze iets stiller. Verder geven ze gewoon een veilig gevoel; niks opvallends in negatieve zin (ja, ze zijn rond, zwart en ze rollen..).

Eerste indruk sneeuw: Wow! Het gripniveau is indrukwekkend. Ik krijg het ding zelfs met forceren nauwelijks aan het glijden. De achterkant blijft waar die hoort bij gasgeven midden in een bocht en voor onderstuur moet je het vrij bont maken. Van rijstrook wisselen op tweebaans wegen (met van die heuveltjes tussen de bandensporen) voelt zeer zeker aan. Vertrekken vanuit stilstand op een besneeuwde helling? Fluitje van een cent.

Kortom, ik ben erg tevreden. Ik begrijp waarom deze band (en z'n voorganger, de 850) zowat elke test wint. Aanrader. (y)
 
Iemand nog kortingtips? Ik heb ze nog steeds niet besteld, die 205/55/16 winterbanden voor de Clio IV van de wederhelft.
Moet vanavond maar eens gebeuren en heb inmiddels wat opties doorgenomen:

Autobandenmarkt -> 358,- voor vier banden inclusief BTW. Montagekosten n.n.b.
Profile (50,- korting op Michelin banden (12,50 per band)) 4x Alpin 5 inclusief montage e.d. voor 424,-

Euromaster moet ik nog uitzoeken. Iemand nog een actie ergens voorbij zien komen?
 
Die Michelins zijn blijkbaar niet voor niets in de "aanbieding".

ANWB Winterbandentest 2014 ''Nieuw model van Michelin. Beste uit de test op sneeuw, vooral op de testonderdelen op de besneeuwde bergpas (zijdelingse grip, wegligging) op eenzame hoogte. Gemiddeld op slijtvastheid, dwz een goede score maar niet de uitzonderlijke slijtvastheid die we van Michelin gewend waren. Afgewaardeerd vanwege tekortkomingen op droog wegdek.''

ANWB Winterbandentest 2015 ''Goed tot zeer goed op nat wegdek en op sneeuw. Goed maar niet uitzonderlijk op slijtvastheid. Afgewaardeerd door tekortkomingen op droog wegdek.''
 
Hmm... apart want in de jongste test scoren ze erg goed...

Om er achter te komen hoe de winterbanden echt presteren zijn vijftig banden in de maat 205/55R16 onder de loep genomen. Daarvan vallen al direct 23 winterbanden af, omdat ze onvoldoende presteren bij de remproef op nat wegdek. De twintig best scorende banden zijn in de finale op aanvullende onderdelen getest waaronder bochtgedrag, aquaplaning, rolweerstand, levensduur en geluid.

Meestal zijn het toch weer de dure premiummerken die aan kop gaan, zo ook dit jaar. Drie banden halen dit jaar de hoogste kwalificatie 'uitstekend'. Overall winnaar is de nieuwe Continental WinterContact TS 860, op de voet gevold door de Michelin Alpin 5 en Goodyear UltraGrip 9.


iemand dit artikel liggen? Is toevallig de juiste maat:
https://www.autoweek.nl/artikel/18100/winterbanden-formaat-20555r16
 
Niet het autoweek-artikel maar wel de juiste maat. Ik zou eens kijken naar een set Nokian WR-D4 bijv: https://www.bandenspotter.nl/nokian/wr-d4/205-55-r16-91h-195666/
Moeten het per se Michelins zijn (zou niet weten waarom): https://www.bandenspotter.nl/michelin/alpin-5/205-55-r16-91h-48246/ Rekent Profile €100,- montagekosten? :eek:

02-205-55-r16-gtu-autobild-9206492910516282047-3683203469573821355.jpg
 
Het feit dat die Michelin's goed zijn in de sneeuw en iets minder op droog komt eigenlijk wel in bijna elke test naar boven. Klik.

Maar hiermee ben je toch voor 400 euro incl. montage klaar? Heb je de beste band te pakken.

Sowieso denk ik dat als je korting wil, je rijkelijk laat bent in november. :) Ik heb mijn Conti's in op een hete dag in augustus gekocht voor 55 euro per stuk.
 
Is idd niet de beste tijd om te gaan shoppen voor winterbanden, zomerbanden daarentegen... ;) (y)

@Tyn, ik troef er overheen:
https://www.topbanden.com/goedkope-banden/winterbanden-continental-wintercontact-ts-860-205-55-r16-banden-personenauto-p540217.html
https://www.bandenspotter.nl/continental/wintercontact-ts-860/205-55-r16-91t-213847/

Mocht je index H willen, zoals de eerder geopperde banden: https://www.bandenspotter.nl/continental/wintercontact-ts-860/205-55-r16-91h-213861/
 
bij topbanden heb ik wel eens banden besteld, ging inderdaad top. (y)

ik heb de winterset er vanmiddag ook maar weer onder gedaan.
 
Gisteravond Goodyear Ultragrip 9 besteld. De Conti's maken 73 dB lawaai, de Goodyear en Michelins maar 68 dB. Dat scheelt de helft. Michelins waren boven de 100,-, de Goodyears ergens in de 80. Dus toch maar voor de GoodYears gegaan. Met 5000 km per jaar, waarvan hooguit 2000 in de winter is 100,- meer uitgeven voor vier winterbanden me net wat te veel. Ook al ben ik een 'Michelin-fan'.

Gisteravond kwam ik overigens nog even flink in twijfel. Ik had 205/55/16 al bijna besteld (nog niet net betaald) en toen dacht ik 'klopt dit wel'. Het is de maat van de winterbanden welke al op de wielen lagen. Dus ik nog even naar de auto en op de sticker gekeken in de deur. 195/55/16 is de originele maat. Klopt ook beter naar verhouding met de originele 205/45/17 die er nu op liggen. Scheelde weinig dus. :)
Was uiteindelijk voor € 367.60 klaar bij Autobandenmarkt. Bij Profile rekenen ze 22,50 per band/wiel voor montage e.d. Totaal € 486,-. Voor dat verschil kan ik prima zelf de boel omleggen. Banden worden dus vandaag of morgen bezorgd bij pa en ma waar de winterwielen ook liggen. Dan nog even met de zooi naar een autobedrijf, of zaterdag zelf even klussen bij de huisdealer en daar wat in de fooienpot stoppen. (y)
 
Da's buitenlawaai hè, zegt niet veel over het interieurgeluid. Deze Goodyears zouden niet mijn keuze zijn geweest, laat toch behoorlijk steken vallen op droog wegdek en dat komt vaker voor dan sneeuw hier.
Welke smaak banden heb je gekozen?:
Goodyear Ultragrip 9 in 91H: C/C/68 https://www.bandenspotter.nl/goodyear/ultragrip-9/195-55-r16-91h-195829/
Michelin Alpin 5 in 91H: E/B/68 https://www.bandenspotter.nl/michelin/alpin-5/195-55-r16-91h-193591/
Conti TS860 in 87H: E/B/72 https://www.bandenspotter.nl/continental/wintercontact-ts-860/195-55-r16-87h-214254/
Nokian WRD4 in 91H: C/B/69 https://www.bandenspotter.nl/nokian/wr-d4/195-55-r16-91h-195648/
 
Als je de keuze hebt uit Fulda Montero 3 en Snowtrac 3 van Vredestein, welke zou je dan nemen?

En passen de velgen van de Peugeot 107 ook op een Peugeot 108?
 
Carracio zei:
Als je de keuze hebt uit Fulda Montero 3 en Snowtrac 3 van Vredestein, welke zou je dan nemen?

En passen de velgen van de Peugeot 107 ook op een Peugeot 108?

Van wanneer zijn die banden want zijn geen nieuwe, neem ik aan?
Vwb velgen, meer info verzamelen en controleren op bijv steekmaat.nl
 
R-W zei:
Carracio zei:
Als je de keuze hebt uit Fulda Montero 3 en Snowtrac 3 van Vredestein, welke zou je dan nemen?

En passen de velgen van de Peugeot 107 ook op een Peugeot 108?

Van wanneer zijn die banden want zijn geen nieuwe, neem ik aan?
Vwb velgen, meer info verzamelen en controleren op bijv steekmaat.nl
Het zijn deze: https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/banden-en-velgen/m1093951859-winterbanden-op-velg-peugeot-108-nieuwstaat.html?c=aba4801fe1dcfdf8e084fd4b2e0a17e&previousPage=mijnberichten
 
Carfanatic zei:
maar er staat toch dat het velgen van een 108 zijn?
Ja klopt, sorry. De andere advertentie is met de Fulda banden op 107 velgen: https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/banden-en-velgen/m1111496753-winterbanden-op-velg-107-c1-montero-3.html?c=aba4801fe1dcfdf8e084fd4b2e0a17e&previousPage=mijnberichten
 
Kan daar niet veel aan zien. Als je interesse hebt, zou ik iig de DOT en profieldiepte opvragen. Ter vergelijking, je koopt nieuw Snowtrack 5 voor €45,-/st https://www.topbanden.com/goedkope-banden/winterbanden-vredestein-snowtrac-5-165-65-r14-banden-personenauto-p534817.html?affilie=161232. Niet dat ik die meteen zou kopen maar dan heb je een idee, setje stalen velgen op een sloop scoren oid.
 
Ik heb er nu een week lang hagelnieuwe Good Year Ultragrips onderliggen in de maat 225/40/18 en die bevallen prima. Het sturen is even wennen vanwege het zachtere rubber en het diepere profiel, maar ze maken nauwelijks meer lawaai dan de Bridgestone zomerbanen en dat is dus prima.
Qua grip nog niet heel veel verschil gemerkt, maar ik heb de afgelopen 1.500km ook redelijk normaal gereden wat dat betreft, ben benieuwd hoe ze het gaan doen in echt winterse omstandigheden :)

Wel een dure grap voor de leasemij met bijna 300eu per band (incl montage) o_O
 
R-W zei:
Carracio zei:
Als je de keuze hebt uit Fulda Montero 3 en Snowtrac 3 van Vredestein, welke zou je dan nemen?

En passen de velgen van de Peugeot 107 ook op een Peugeot 108?

Van wanneer zijn die banden want zijn geen nieuwe, neem ik aan?
Vwb velgen, meer info verzamelen en controleren op bijv steekmaat.nl

De 108 staat er nog niet bij. Dus die kan ik niet invoeren.
 
Hallo,

Sorry als dit al eens aan de orde is gekomen. In AW nr. 44 (2 nov.) staat de Winterbandentest 2016 (overgenomen uit AutoBild). Ze hebben naast de winterbanden ook een (niet nader genoemde) zomerband getest. Bij de testresulaten op droog wekdek staat:

"Het zwakke punt van alle winterbanden is de remweg op droog wegdek. Deze is aanzienlijk langer dan met zomerbanden."

De zomerband had vanaf 100 km/u een remweg van 38,6 m, tegen 44,6 m voor de beste winterband, de Continental TS 860. Alle andere geteste winterbanden hadden een nog langere remweg op droog. Ook bij het rijgedrag op nat wegdek en de slalom kwam de zomerband beter uit de bus dan alle winterbanden.

Afgaand op de foto's bij de test, zie je dat de testen op droog en nat wegdek in een zomers groene omgeving zijn gebeurd. Dezelfde winterbandentest werd door AutoBild al op 17 okt. gepubliceerd, dus de testen moeten waarschijnlijk al eerder dan okt. zijn gebeurd.

Het heeft er dus alle schijn van dat de winterbanden op droog en nat niet bij winterse temperaturen zijn getest. Wat zijn deze testresultaten dan waard? Hoe serieus kun je deze claim nog nemen dat de remweg van winterbanden op droog wegdek langer is dan van een zomerband? Logisch dat een zomerband onder zomerse omstandigheden beter presteert dan een winterband. Maar je wilt weten of een winterband tijdens winterse temperaturen op droog en nat beter of slechter presteert dan een zomerband.

Ik hoorde dat AB/AW bij de winterbandentesten van 2014 en 2015 tot dezelfde conclusie kwamen, maar dat kan ik niet nazoeken. En de Oostenrijkse autoclub ÖAMTC schijnt ook als eens te hebben beweerd dat 's winters de remweg van zomerbanden op droog wegdek korter is. Maar ook dat kan ik niet terugvinden.

Iemand ideeën hierover?

Groeten.
 
Winterbanden zijn er voor winterse omstandigheden. Vul in....das geen regen. Das sneeuw. En op ijs heeft geen enkele band iets te vertellen. Ik merk geen dramatische afname in grip met de overgang naar de koudere temperaturen.

En het moet toch frappant zijn dat het er bij veel bladen precies hetzelfde uitkomt. Blijkt toch wel dat de macht van reclame en de bandenlobby vrij sterk is. Lekker op zomerbanden blijven zou ik zeggen. Heb je met onze regenachtige 5 graden gemiddelde winters veel meer aan.
 
Nico GTR zei:
Winterbanden zijn er voor winterse omstandigheden. Vul in....das geen regen. Das sneeuw. En op ijs heeft geen enkele band iets te vertellen. Ik merk geen dramatische afname in grip met de overgang naar de koudere temperaturen.

En het moet toch frappant zijn dat het er bij veel bladen precies hetzelfde uitkomt. Blijkt toch wel dat de macht van reclame en de bandenlobby vrij sterk is. Lekker op zomerbanden blijven zou ik zeggen. Heb je met onze regenachtige 5 graden gemiddelde winters veel meer aan.

Post dan niets.

@Civic: die tests zijn online wel terug te vinden, misschien bij bijv tyrereviews.co.uk
 
De meeste bladen willen natuurlijk als eerste van het seizoen de tests al klaar hebben liggen. Daarvoor gaan ze doorgaans ook niet naar de noordpoolcirkel om te testen maar blijven ze comfortabel in eigen land op een testbaan testen.

Maar je hebt wel een punt. Door het zachtere rubber van de winterband, wat rond de 3 graden en lager beter voelt dan bij 15+ graden, kan natuurlijk de remweg een stuk langer uitpakken.
Hetzelfde geldt voor zomerbanden, die rond het vriespunt niet meer zo soepel zijn en daardoor wel strakker aanvoelen, maar langere remweg krijgen.
 
[size=large]Hebben we al lentekriebels?[/size]

Volgens mij heb ik het juiste topic omhoog gehaald wat betreft de seizoenswissel. Met de lente in aantocht dit weekend betekent het hier wisseltijd. Ok, ok, 'Maart roert zijn staart', maar ik ben wel klaar met de winterset. Derhalve hebben de winterbanden nog een 3 mm en dat merk je op nat wegdek.

Kortom, wisseltijd! Donderdagavond de wielen uit de schuur gehaald en vandaag einde van de middag compleet gewassen aan binnen en buitenzijde tot de wielboutgaten aan toe.
66D6B90A-3202-442B-91D5-83D0F1AF9E6A.jpg


5EFB0E5D-6A11-4306-BD7E-6E084F87075C.jpg


Daarna even laten drogen en vervolgens een lekker waxlaagje erop.
DEE8B4C6-DA68-44A1-88CA-109C0606E1A6.jpg


Beading-check ;)
6366E7EC-0F85-457D-A933-D4A75C975EED.jpg


Thuis geen krik o.i.d. dus de wielen weer ingeladen en morgenochtend wisselen bij m'n ouders thuis op de brug.
3CCBF75D-AF67-4B1C-AB5D-017C82F6BDD1.jpg


Ik kan niet wachten tot de lekkere set er weer onder ligt. Niet alleen omdat het er beter uit ziet, maar ook die eerste meters weer rijden met breder, platter en beter plakkend rubber. Héérlijk. :)
 
Ga eind maart nog naar Italië om een weekje te skiën / boarden dus nee, nog niet wisselen. Auto van mijn vriendin rijdt al wel weer een weekje op zomerrubber.
 
Gelukkig, ik ben niet de enige die staat te springen om zijn wielen weer te wisselen. Het leek me nog wat vroeg, maar vooral de winterbandjes op de Swift irriteren me behoorlijk. Grip valt tegen en worden ook flink lawaaiig. Morgen de Suzuki dus maar eens weer op zomerrubber zetten.
Voor de Mazda ligt vers rubber klaar. Ook heel benieuwd hoe de nieuwe Dunlops het doen.
 
Ik ben ook van plan om mijn zomerbanden er weer onder de 108 te zetten. Ik heb de auto 3 maanden bij 19000 gekocht, dus volgens mij zitten de eerste banden er nog op. Nu zag ik dat de voorbanden al in de buurt kwamen van de indicator. Is het nu beter om de banden van achter, die nog wel goed profiel hebben, naar voren te doen, of moet ik de voorbanden oprijden en dan pas omwisselen?
Dus moet ik LV en RV (minder profiel) voor houden, of nu LA en RA (goed profiel) voor zetten?

En moet de band LA dan LV of RV? Of maakt dat geen verschil? Er is volgens mij geen draairichting.
 
Beste is elk jaar wisselen van voorkant naar achterkant (nog beter is kruislings). Zo slijten ze gelijkmatig.

In jouw geval de beste banden nu voor zetten en na de zomer 4 verse banden nemen.
 
CXXX zei:
Beste is elk jaar wisselen van voorkant naar achterkant (nog beter is kruislings). Zo slijten ze gelijkmatig.

In jouw geval de beste banden nu voor zetten en na de zomer 4 verse banden nemen.

Kruislings alleen als dat kan vwb profiel en beste banden achter houden.
 
Zaterdagmiddag de Mégane op de zomersloffen gezet, maar kwam nog wat onaardigs tegen in de winterband. Een stuk metaal van 2,5 cm aan de bovenkant die toch wel diep de band in gaat. Dat wiel gooi ik komende week even bij Euromaster om de hoek.
17201166_1243044115763690_2302633410608328286_n.jpg
17190650_1243044112430357_1217843523907588836_n.jpg


Het ziet er beter uit, én het stuurt weer nog beter.
17103408_1243062645761837_5093833924838486805_n.jpg
17190463_1243062685761833_1922936961971360500_n.jpg


Beetje bandenzwart erop en ze kunnen er weer tegenaan:
17264526_1244249102309858_2847283071695573478_n.jpg
4E9F5651-5943-4E65-A939-B0E14EBD27B9.jpg


Zondag gebruikt om de Clio IV wielen te wassen en waxen. En zelfs de binnenkant van de Drelanic-wielen in de wax gezet. :)
Jammer dat de binnenzijde (natuurlijk) wat minder glad is afgewerkt.

17308782_1244249015643200_996199560810366618_n.jpg
17308782_1244249075643194_823013054491415864_n.jpg


17264375_1244249002309868_5162709804716089428_n.jpg


Gisteravond in de halve schemer ze er thuis onder gezet met behulp van garagekrikje, kruissleutel en momentsleutel.
5131DB57-4DBE-4FBB-8EFB-E17E5D2EB304.jpg


De garagekrik (een oudje inmiddels) vond het alleen nodig om te gaan zakken waardoor ik het zomerwiel er niet meer op kreeg. Toch maar een potkrikje erbij gepakt om de boel weer op hoogte te krijgen. Die tweekolommer bij pa en ma thuis is toch zo handig wel.
CB70E4E5-221C-41E0-B771-26F1E34C9C42.jpg
 
Terug
Bovenaan