Winterbanden op velg met afwijkende maat voor Prius

Rob 2500685

Net ingestapt
Hallo,

Ik kan voor mijn Toyota Prius 2 winterbanden op velg overnemen van iemand. De banden zijn echter een andere maat dan mijn huidige versleten winterbanden. Mijn vraag is of ik deze banden net velg zonder probleem op mijn Prius kan zetten.

De huidige bandenmaat is 195/55 R 16 H en de over te nemen banden zijn 205/55 H 16.

Groet, Rob

Banden lijken mij geen probleem, centimeter breder dan wat je nu hebt.
Zou me meer zorgen maken of de velgen wel passen, dat luistert een stuk nauwer. ( juiste steek, ET waarde, etc. )

aan de binnekant van de velgen staan nummertjes.

om het makelijk te maken zet al die nummers en letter hier. dan kunnen we je zeggen wat wat is.

Total Loss zei:
Banden lijken mij geen probleem, centimeter breder dan wat je nu hebt.
Zou me meer zorgen maken of de velgen wel passen, dat luistert een stuk nauwer. ( juiste steek, ET waarde, etc. )

Bandenmaat luistert ook nauw.
Je kunt er niet zomaar van uitgaan dat 2 verschillende bandbreedte met eenzelfde hoogteindicatie zonder problemen kan.

195 = bandbreedte in mm
55 = Hoogte als PERCENTAGE van de bandbreedte (bij 195 is dat dus 107.25mm en bij 205 is dat 112.75mm)
16 = inch maat van de velg

dus bij een grotere bandbreedte, wordt de hoogte van de band ook hoger en dus wordt je wielomtrek ook groter!!!

195/55/16 = omtrrek: 195.06 cm
205/55/16 = omtrek: 198.52 cm

Verschil is bijna 2% Kilometerteller gaat c.a. 2km/h afwijken
Grensgeval of je dit moet willen of niet.

Echter het gaat om winterbanden die wil je het liefst smaller dan het origineel. Hoe groter het oppervlak, hoe minder druk per vierkante cm. Dit is in de winter vooral nadelig omdat je dan graag grip hebt.
Voor zomerbanden kan het, mits je rekening houd met die teller afwijking en het geheel nog in je wielkasten past zonder problemen.

Oftewel, Beter verder kijken.

Terug
Bovenaan