Winterbanden in augustus

Vorq

Kilometervreter
Lol, ik had dit al bij nu.nl gelezen denk ik. Vorige week. Is dit nu de prijs van gratis nieuws op internet?

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/bovag-bijna-half-miljoen-autos-nog-op-winterbanden/
Gemakzucht

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/half-miljoen-autos-nog-op-winterbanden/ 2020
Meerdere nadelen

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/500-000-autos-nog-steeds-op-winterbanden/ 2019
Sneeuwrubber in de bloedhitte

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nog-teveel-automobilisten-met-winterbanden-op-pad/ 2018
Bovag: verwaarlozing van veiligheid en milieu

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/20-procent-leaserijders-te-lang-op-winterbanden/ 2018
'Men voelt de urgentie niet'

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/bijna-1-op-de-10-rijdt-nog-op-winterbanden/ 2014

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ruim-400000-autos-nog-op-winterbanden/ 2013

Hahaha mooi overzicht! :D
Het komt elk jaar voor, dus het mag wat mij betreft niet meer onder het kopje 'nieuws'. :T

Het is dit jaar wel nog meer een issue dan anders, denk ik. Veel auto's werden begin dit voorjaar alleen nog maar voor de boodschappen gebruikt vanwege thuiswerken, daardoor werd de bandenwissel mogelijk niet nodig geacht of kwam men er niet aan toe, en daarna is men het vergeten of heeft men het voor het gemak maar laten zitten.

Toch schat men het nog steeds op een half miljoen, niet anders dan andere jaren.
Ik heb in 9 maanden tijd ook slechts 5000km gereden, waarvan nog geen 800km op winterbanden. Zonde van de wissel inderdaad :)

Tsja, ik heb sinds een paar weken ook een oud bussie erbij die op z.g.a.n. winterbanden staat.
Die winterbanden rijd ik echt wel eerst op voordat er 4-seizoenen banden onder komen, en dat duurt nog wel even met hooguit een paar duizend km/jaar.
Zomaar 6 goede banden afdanken om 6 andere goede banden terug te monteren vind ik ook een redelijk overbodige en zinloze investering.

Ik heb diverse collega's die heel het jaar op winterbanden rijden, teveel gedoe met wisselen voor die 3 maanden mooi weer :D als je er rekening mee houdt met rijden cq niet beter gewend bent kun je er prima mee leven zo blijkt het.

Het wachten is op de groep mensen die roept dat de banden het enige contact tussen de auto en de weg is en dat je daar niet op moet bezuinigen.

DE BANDEN ZIJN HET ENIGE CONTACT TUSSEN DE AUTO EN DE WEG EN DAAR MOET JE NIET OP BEZUINIGEN!!!!11

Mijn enige echte noodstop is alweer een jaar of 6 terug (fietster die zomaar overstak) en toen stond ik ruim op tijd stil trouwens. Om nou op een auto die nauwelijks gebruikt wordt de winterbanden te wisselen vind ik overdreven.

Ik zou wel aanraden bij nieuwe banden dan voor all seasons te kiezen. Waarschijnlijk heb je dan zowel in de zomer als in de winter een iets langere remweg :p

D Elzinga zei:
DE BANDEN ZIJN HET ENIGE CONTACT TUSSEN DE AUTO EN DE WEG EN DAAR MOET JE NIET OP BEZUINIGEN!!!!11

Ja mooi P-zero onder een Aventator sv want niets remt sneller. Vallee modus bij dealer laten vast zetten, max 90 km/u en 90 pk.

Perfecte banden bestaan niet (gevaarlijke banden trouwens ook niet), en op het anticiperende vermogen van de bestuurder heeft de bandenfabrikant nog steeds totaal geen invloed.

Janneman zei:
(..)

Ik zou wel aanraden bij nieuwe banden dan voor all seasons te kiezen. (..)

Heb ik dus gedaan, vorige maand. 4x Toyo Celcius laten monteren, op advies van de garagist (die ook een 3 serie met rollkooi en Toyo reclame erop heeft.;))
Mede door de goede ervaring met de all seasons die er bij de koop destijds al onder zaten (goede grip in de zomer evengoed..) maar het valt mij een beetje tegen eerlijk gezegd.
Veel rol (gevoel).. bij wat scherper rijden voel je de het onderstel meer bewegen bij insturen (ff zetten).. Nee, geeft minder vertrouwen dan de C-merk all seasons die erop lagen, die wel tot op de draad versleten waren, dus zeker de laatste periode was het geen goede maatstaf meer. Maar, zoals gezegd, ik herinner me dergelijk gedrag niet van eerdere jaren toen er nog meer profiel op zat.

Hopelijk slijt ik er deze zomer de eerste milimeter wat vanaf.. zodat 'kantelen' van het rubber iets minder wordt..

@muddy, perfect niet nee, goede en slechte banden wel degelijk. Die maken dan het verschil op het moment dat dat anticiperend vermogen het even laat afweten.

R W xxx zei:
@muddy, perfect niet nee, goede en slechte banden wel degelijk. Die maken dan het verschil op het moment dat dat anticiperend vermogen het even laat afweten.

Dat is wel zo maar weegt niet op tegen het verschil van reactie tussen bijvoorbeeld leefstijl (bierbuik achter het stuur schuiven of bijvoorbeeld tafeltennisser) of leeftijd. Een seconde trager reageren doet meer meters dan mindere banden.

Op de FP stond een topic maar daar kan ineens niet meer gereageerd worden; geldt ook voor het topic over de Mazda2. Maar ik kan nergens zien hoe of wat. Weet iemand dat?

Janneman zei:
R W xxx zei:

Dat is wel zo maar weegt niet op tegen het verschil van reactie tussen bijvoorbeeld leefstijl (bierbuik achter het stuur schuiven of bijvoorbeeld tafeltennisser) of leeftijd. Een seconde trager reageren doet meer meters dan mindere banden.

Het is dan ook een optelsommetje, je kan het ene niet echt vervangen door het andere. De dooddoener 'ik let wel wat extra op' alleen gaat gewoon niet op, zo betrouwbaar is de mens niet gebouwd.

Hier gewoon zomerbanden het hele jaar door. Nooit gelazer mee gehad. Tijdens de koudste dagen houd ik sowieso meer afstand.

@CF, tja... :rolleyes:
Vwb 2 wielsets, heb ik ook en houd ik ook, sowieso ivm buitenlandse winterregeltjes en wintersport. Of winterbanden ook weer vervangen worden door echte winterbanden of goede, op winter gerichte, 4 seasons weet ik nog niet.

R W xxx zei:

Dan is de band niet slecht, dan is de bestuurder slecht.;)
Dus gewoon die bestuurder afdanken, en niet de band de schuld gaan geven.

Mwah, gevaarlijke banden bestaan echt wel. Die fraaie dingen die gewoon geen grip meer hebben tijdens regenachtige omstandigheden enzo, daar kan je als bestuurder vrij weinig aan doen. Ja, die troep in China laten.

Hier inmiddels op de C-klasse all-seasons van GoodYear. Onder de Scénic komen ook vier nieuwe all-seasons, maar dan van Vredestein. Dat gewissel was ik wel klaar mee.

Ik vraag me wel eens af wanneer je het tegenwoordig nog goed doet als je jaarrond met 1 set banden wilt rijden.
In de zomer krijg je steevast te horen dat winterbanden "levensgevaarlijk" zijn, in de winter krijg je weer te horen dat zomerbanden gevaarlijk zijn, en het gehele jaar door wordt er beweerd dat 4S-banden vrij waardeloos zijn omdat het ook slechts een compromis is.

In het Nederlandse klimaat geloof ik niet zo in dat sterk commercieel getinte verhaaltje van 2 wielsets, de grootste winst zit voornamelijk in de omzet van de bandenbranche door angst te kweken onder de goedgelovigen.
En wat de praktische kant betreft: ik ga echt geen 22 wielen op stock leggen om m'n wagenpark een paar keer per jaar aan te passen op de vrij onvoorspelbare Nederlandse seizoenen, dat is gewoon zonde van de centen, de tijd en de ruimte.
Bij vervanging gaat er hier gewoon een 4S- bandensetje onder de auto waar de wetgeving van onze oosterburen ook mee akkoord gaat, en mocht ik het in m'n kop krijgen om met de winterdag toch richting de poolgebieden te gaan dan zal ik tegen die tijd hiervoor echt wel een geschikt bandensetje gaan monteren en een bosje sneeuwkettingen of spikes in de auto gaan leggen.

Maar goed, ik zal wat dat betreft altijd wel een vrij nuchter denkende boer blijven, ik stap ook nog steeds liever in bij een goede bestuurder met "slechte" banden onder de auto als bij een slechte bestuurder met "goede" banden onder de auto.

PauseBreak zei:
Mwah, gevaarlijke banden bestaan echt wel. Die fraaie dingen die gewoon geen grip meer hebben tijdens regenachtige omstandigheden enzo, daar kan je als bestuurder vrij weinig aan doen. Ja, die troep in China laten.

.... of er gewoon rekening mee houden dat je je als bestuurder altijd aan moet passen aan de omstandigheden waarin je rijdt.
Een prima winterband op ijs heeft ook totaal geen grip, maar dat maakt de band nog niet gevaarlijk.

Als je de verschillende tests leest dan zien de vierseizoenenbanden er tegenwoordig prima uit in vergelijking met de referentie zomer en winterband. Dus dat is wat mij betreft een acceptabel compromis om te maken. Daarom hier ook beide auto’s met goede vierseizoenenbanden.

En natuurlijk geldt het aloude gezegde niet harder te rijden dan je beschermengel kan vliegen altijd nog. Of met andere woorden, goed blijven anticiperen en defensief rijden is belangrijker dan je banden.

K1D2 zei:
Hier gewoon zomerbanden het hele jaar door. Nooit gelazer mee gehad. Tijdens de koudste dagen houd ik sowieso meer afstand.

En hoeveel afstand hebben we het dan over? Ik las dat ergens eens dat het verschil op bv sneeuw op kon lopen tot zo’n 28 meter (25m winterband tegen 53m zomerband) bij slecht 50km/u. In de stad is dat nogal iets.

Muddy Bandit zei:
PauseBreak zei:

.... of er gewoon rekening mee houden dat je je als bestuurder altijd aan moet passen aan de omstandigheden waarin je rijdt.
Een prima winterband op ijs heeft ook totaal geen grip, maar dat maakt de band nog niet gevaarlijk.

Je kunt niet overal rekening mee houden. Zeker niet met dingen als een band die het op droog acceptabel doet en op nat ineens totaal niet presteert. Dat zijn de verschillen waardoor mensen rechtdoor de bocht uit aquaplanen.

johan 3600084 zei:
K1D2 zei:

En hoeveel afstand hebben we het dan over? Ik las dat ergens eens dat het verschil op bv sneeuw op kon lopen tot zo’n 28 meter (25m winterband tegen 53m zomerband) bij slecht 50km/u. In de stad is dat nogal iets.

Geen idee hoeveel. Schijnbaar genoeg 👍

Die verschillen, bij welke temperatuur was dat?

johan 3600084 zei:
K1D2 zei:

Wanneer rij je nou op sneeuw in de stad met 50 km/h? o_O

PauseBreak zei:
Je kunt niet overal rekening mee houden. Zeker niet met dingen als een band die het op droog acceptabel doet en op nat ineens totaal niet presteert. Dat zijn de verschillen waardoor mensen rechtdoor de bocht uit aquaplanen.

Dat zijn veelal dezelfde mensen die met glad weer ook maar blindelings vertrouwen op hun winterbanden en alle aanwezige ABS/ESP/enz. hulpsysteempjes en daarbij denken dat ze hun snelheid daarom niet meer aan hoeven te passen aan de omstandigheden.
Categorie gevaarlijke bestuurders die zowel zichzelf als de techniek overschatten, die moeten het veilig en verantwoord rijden (= anticiperen) nog leren.

Wat dat betreft is een voertuig is net als een kettingzaag: elke Jan Doedel kan wel zo'n potentieel gevaarlijk ding kopen of huren, maar dat wil nog niet zeggen dat je er dan ook gelijk veilig en verantwoord mee om kunt gaan.

Frisse low budget China bandjes misschien nog niet in de eerste jaren, zo goed als glad afgereden "kwaliteit"banden met slechts 2 mm profiel echter al wel volop..... maar welke daarvan zou nog de beste grip gaan geven in geval van een kletsnat wegdek in een bocht?
Ik vermoed zelf dat de bestuurder die z'n snelheid even netjes aanpast op alle soorten banden nog wel prima die bocht door komt, en waarschijnlijk zijn al die hulpsysteempjes daarbij zelfs nog totaal overbodig.;)

Maar een jaar of 5/6 geleden is er een bandentest met vele merken half afgereden zomer- en winterbanden uitgezonden in een Duits auto-programma.... was best wel bizar om te zien hoe slecht enkele premium A-merken daarbij presteerden t.o.v. het vage C-merk bandje dat nieuw nog als slechtste uit de test kwam.

Het merk alleen zegt dan ook niet alles, een Michelin is niet per definitie goed. Vwb die test, natuurlijk nemen prestaties af naar mate het verder slijt. Dat 'C bandje'(?) was al een slechte keus en is dat halverwege nog steeds. Je 'ik houd er wel rekening mee' is een goed begin maar sluit de rest niet uit. Dat je niet zoveel hebt met hulpmiddeltjes is bekend maar zo overbodig en vervangbaar zijn ze niet, zeker niet als de vervanging 'mens' is.

Ik heb inderdaad weinig op met die computergestuurde hulpmiddeltjes, en ik ben daarin ook echt niet de enigste.
In principe zijn het best wel mooie systemen maar zijn en blijven het slechts hulpmiddeltjes, en als je als bestuurder merkt dat die hulpmiddeltjes regelmatig in werking treden zou je je eigenlijk al eens serieus af moeten gaan vragen hoe het gesteld is met je rijbekwaamheid.
Maar het grootste nadeel wat ik tegenwoordig steeds vaker zie is dat die steeds uitgebreidere hulpmiddeltjes bij een sterk groeiende categorie bestuurders al zoveel schijnveiligheid opwekken dat er een roekeloos/gevaarlijk rijgedrag mee gestimuleerd wordt: blind vertrouwen in de techniek en het gezonde verstand domweg opzij zetten.... want de techniek regelt en corrigeert immers alle domme handelingen wel weer?

Verder is het naast een fractie veiligheid ook wel een heel stevig commercieel plaatje op de achtergrond: de EU-toelatingscommissie legt de regeltjes voor nieuwe voertuigen op en de fabrikanten produceren het er wel weer bij, en de consument betaalt het uiteindelijk toch wel omdat er gewoon geen keuze is.... een hoop extra omzet en werkgelegenheid voor de (toeleverings)branche dus.
Maar tussen die toelatingscommissies en de fabrikanten zie ik wel een vrij sterke belangenverstrengeling, want een hoop nieuwe aanvullende hulpmiddeltjes worden gewoon verplicht gesteld op nieuwe voertuigen terwijl de meest veilige technische hulpmiddeltjes die al vele 10-tallen jaren bestaan door de beide partijen wel heel angstvallig buiten de deur gehouden worden. (denk daarbij bijvoorbeeld maar eens aan snelheids- en acceleratiebegrenzers)
En dan rest mij de vraag alleen nog maar wat men achter de schermen nu eigenlijk werkelijk wil gaan beschermen.... is dat de verkeersveiligheid of de omzet van de auto-industrie?

Zadelsnuiver zei:
Ik heb diverse collega's die heel het jaar op winterbanden rijden, teveel gedoe met wisselen voor die 3 maanden mooi weer :D als je er rekening mee houdt met rijden cq niet beter gewend bent kun je er prima mee leven zo blijkt het.
Om dezelfde reden zie ik in NL het nut van winterbanden niet. Het sneeuwt hier amper.

Mechanix zei:
Zadelsnuiver zei:
Om dezelfde reden zie ik in NL het nut van winterbanden niet. Het sneeuwt hier amper.

In principe ben ik het niet met je eens. Bij echt slecht weer, ondanks zeldzaam, ben je a) een gevaar en b) rij je in de weg voor mensen die wel winterbanden hebben.

In de praktijk heb je dan wel een punt, 2 sneeuwvlokjes en sommigen zien hun kans schoon om met 30 km/h op beide rijbanen op de snelweg irritant te gaan doen.

Muddy Bandit zei:
...
En dan rest mij de vraag alleen nog maar wat men achter de schermen nu eigenlijk werkelijk wil gaan beschermen.... is dat de verkeersveiligheid of de omzet van de auto-industrie?

Nou het is niet eens een complot, maar gewoon 'kuddegedrag'. In principe zou je het aantal slachtoffers sterk kunnen reduceren door maximale snelheden van 15km of minder in de bebouwde kom. Gevaarlijke gebieden: max 5 km/u via GPS.

E-bikes verbieden voor 60 plussers en helmplicht zou volgens mij nog meer schelen.

V0RQ zei:
Muddy Bandit zei:
...

Nou het is niet eens een complot, maar gewoon 'kuddegedrag'. In principe zou je het aantal slachtoffers sterk kunnen reduceren door maximale snelheden van 15km of minder in de bebouwde kom. Gevaarlijke gebieden: max 5 km/u via GPS.

E-bikes verbieden voor 60 plussers en helmplicht zou volgens mij nog meer schelen.

Hmm, met lagere snelheid rijden zal eel komen met autonome auto's. Als ik en velen met mij niet meer mogen fietsen neem je me wel heel veel vrijheid af, en terug naar een ouderwetse fiets wordt hem niet (behalve voor de 1,5 km naar het centrum dan neem ik mijn oude fiets mee).

Nu we toch bij de tweewielers zijn, daar hoor ik nooit wat over de soorten seizoenbanden.... hebben die dingen geen verschil in remweg bij zomer- en winterbanden of is daar een bandencampagne te duur voor? (en dan bedoel ik meer het gemotoriseerde tweewielerspul)

Muddy Bandit zei:
Nu we toch bij de tweewielers zijn, daar hoor ik nooit wat over de soorten seizoenbanden.... hebben die dingen geen verschil in remweg bij zomer- en winterbanden of is daar een bandencampagne te duur voor? (en dan bedoel ik meer het gemotoriseerde tweewielerspul)

Ik denk dat de meeste motorrijders bij winters weer de weg niet op zullen gaan.

Janneman zei:
V0RQ zei:
Muddy Bandit zei:
...

Hmm, met lagere snelheid rijden zal eel komen met autonome auto's. Als ik en velen met mij niet meer mogen fietsen neem je me wel heel veel vrijheid af, en terug naar een ouderwetse fiets wordt hem niet (behalve voor de 1,5 km naar het centrum dan neem ik mijn oude fiets mee).

Probleem is wel dat deze mensen vaak geen gas terug kunnen nemen en daardoor in een dorp of andere situaties raar uit de (dode) hoek kunnen komen.

Persoonlijke noot...stukje fietsen met de kleine over een fietspad kan niet zonder dat je tachtigduizend keer een bel moet horen. Ook als er ruimte zat is. En anders hou je je gemak maar even. Ik ben zover dat de volgende die bel op kan gaan vreten. Lazer op met dat hoerending, pas je even aan en je krijgt de ruimte. Maar loop niet meteen op dat ding te rammen. Dat is mijn ergernis op de fiets, misschien mijn mankement maar ik krijg er moordneigingen van.

Boppie zei:
Janneman zei:
V0RQ zei:
Muddy Bandit zei:
...

Probleem is wel dat deze mensen vaak geen gas terug kunnen nemen en daardoor in een dorp of andere situaties raar uit de (dode) hoek kunnen komen.

Persoonlijke noot...stukje fietsen met de kleine over een fietspad kan niet zonder dat je tachtigduizend keer een bel moet horen. Ook als er ruimte zat is. En anders hou je je gemak maar even. Ik ben zover dat de volgende die bel op kan gaan vreten. Lazer op met dat hoerending, pas je even aan en je krijgt de ruimte. Maar loop niet meteen op dat ding te rammen. Dat is mijn ergernis op de fiets, misschien mijn mankement maar ik krijg er moordneigingen van.

Ik denk dat de meesten niet eens bellen om je aan de kant te krijgen maar meer als waarschuwing dat er iemand voorbij komt die jij niet aan kunt zien komen.

Janneman zei:
Boppie zei:
Janneman zei:
V0RQ zei:
Muddy Bandit zei:
...

Persoonlijkegaat, pas de snelheid aan noot...stukje fietsen met de kleine over een fietspad kan niet zonder dat je tachtigduizend keer een bel moet horen. Ook als er ruimte zat is. En anders hou je je gemak maar even. Ik ben zover dat de volgende die bel op kan gaan vreten. Lazer op met dat hoerending, pas je even aan en je krijgt de ruimte. Maar loop niet meteen op dat ding te rammen. Dat is mijn ergernis op de fiets, misschien mijn mankement maar ik krijg er moordneigingen van.

Ik denk dat de meesten niet eens bellen om je aan de kant te krijgen maar meer als waarschuwing dat er iemand voorbij komt die jij niet aan kunt zien komen.

Met het aan de kant krijgen heb ik minder problemen. Met het te pas en te onpas bellen wel. Als er ruimte is dan ga je er voorbij. En als het te hard pas dan de snelheid aan.

Maar dat continue bellen, hou op. Je fietst niet rustig langs een kanaal zo.

929V6 zei:
Muddy Bandit zei:

Ik denk dat de meeste motorrijders bij winters weer de weg niet op zullen gaan.

Dat dus. Ik vind het prima om te rijden in de vrieskou, maar zodra er kans op ijs of sneeuw dan blijft mijn motor binnen. (En mijn fiets heeft nog wel die verfoeide elektrische hulpmiddelen. )

Terug
Bovenaan