Wijkopenautos.nl

BRG

Wegverkenner
Op het juiste moment het gat in de markt zien én kunnen invullen...
Het bracht deze jongen alvast een flinke stuiver op ;)

Bron

Nieuwsblad.be zei:
Hij startte zijn bedrijf om oma te helpen haar auto te verkopen, nu is zijn Auto1 ruim 7 miljard euro waard

03f34366-6562-11eb-8919-7ceaaf0a34f4_web_scale_0.0503018_0.0503018__.jpg

Donderdag zijn in Frankfurt alle ogen gericht op Auto1 Group. Dan trekt het internetbedrijf dat tweedehandsauto’s opkoopt en doorverkoopt aan dealers en particulieren, naar de beurs. Het moederbedrijf van WijKopenAutos.be zou liefst 7 miljard euro waard zijn. En zeggen dat oprichter Christian Bertermann ermee begon omdat hij oma’s occasies niet verkocht kreeg.

Een Mercedes 190D en een Golf IV. Wanneer de oma van Christian Bertermann (37) van haar beide auto’s af wil, schakelt ze haar kleinzoon in. Die is op dat moment productverantwoordelijke bij de Duitse tak van kortingensite Groupon. De jongeman uit München denkt dat klusje snel te klaren, maar stuit al gauw op twee problemen: wie kan mij een betrouwbare schatting geven van de waarde van oma’s auto’s, en welke autodealer is bereid om die bedragen neer te tellen? Iemand die zowel het eerste, de zogeheten ‘taxatie’, als het tweede aanbiedt, blijkt niet te vinden. Een gat in de markt, aldus de handelsingenieur van opleiding.

1.700 auto’s per dag

Samen met zijn vriend Hakan Koç, op dat moment productverantwoordelijke bij huizenwebsite Home24, bedenken ze een digitaal handelsplatform dat kopers en verkopers van tweedehandse auto’s met elkaar in contact brengt. Niet dat beiden veel verstand hebben van auto’s: “Meer dan autoliefhebbers zijn wij digitale freaks”, geeft Bertermann toe in de Duitse zakenkrant Handelsblatt. Maar van het internet en start-ups hebben ze wel kaas gegeten.

In 2012 schiet Auto1 uit de startblokken. Eerst puur business to business, tussen professionele autodealers en garages dus. Maar al gauw richt de groep zich ook tot consumenten via WirKaufenDeinAuto – waarvan in 2015 het Vlaamse zusje WijKopenAutos.be wordt gelanceerd – en Autohero, een pure onlinespeler die auto’s aan huis levert.

Vielen Dank, Oma!

Vandaag is Auto1 Group de Europese nummer één op de markt van de occasies. De groep is intussen actief in 30 landen en verkocht in 2019 liefst 615.000 tweedehandsauto’s, goed voor een omzet van 3,5 miljard euro. De cijfers over 2020 zijn nog niet bekend, maar in de prospectus voor de beursgang schuift het management een omzet van 2,8 miljard euro naar voren, circa 20 procent minder dan het jaar daarvoor en toe te schrijven aan de coronapandemie, die ook de autoverkoop klappen toediende. Voor Auto1 wordt het meteen de eerste daling in jaren: sinds 2014 steeg de omzet met gemiddeld 93 procent per jaar. Desondanks slaagt de groep er sinds kort in om winst te maken: in het derde kwartaal van 2020 ging het om een operationele winst van 16 miljoen euro op een omzet van 769 miljoen.

Als donderdag alles volgens plan verloopt, haalt de groep op de beurs van Frankfurt één miljard euro vers kapitaal op. De prijsvork, bepaald op 32 tot 38 euro, geeft het bedrijf een beurswaarde van ruim 7 miljard euro (tegen de maximumprijs). De beursgang zou Bertermann, die als co-CEO een half miljoen per jaar verdient en na de beursgang nog 12,5 procent van de aandelen in handen houdt, ruim 40 miljoen opleveren. Geef toe, niet slecht voor een verkoper van tweedehandsauto’s. Vielen Dank, Oma!

Grappig, ik wist niet dat Auto1 Group het moederbedrijf was. Is deze week nog in belegd door mijn klant. :cool:

Ik heb een tijdje geleden de Mercedes verkocht via wijverkopenuwautowel.nl. Dat ging serieus goed en prettig. Weinig gezeik, goede prijs, fijne opkoper. Het bedrijf is een tegenreactie op wijkopenautos.nl die vaak met zeer schimmige handelaren werkt waar mensen op locatie hele andere prijzen bemiddeld krijgen.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Ik heb een tijdje geleden de Mercedes verkocht via wijverkopenuwautowel.nl. Dat ging serieus goed en prettig. Weinig gezeik, goede prijs, fijne opkoper. Het bedrijf is een tegenreactie op wijkopenautos.nl die vaak met zeer schimmige handelaren werkt waar mensen op locatie hele andere prijzen bemiddeld krijgen.
Haha die ken ik niet.

Ik heb ooit eens een auto aangeboden bij Wijkopenautos, maar dat bod was echt bedroevend. Heb ze teruggemaild dat de tank nog halfvol zat...
Maar op de Nederlandse markt is er wel interesse voor auto's van elk budget valt me op. Mijn vermoeden is dan ook dat dit platform in NL minder succesvol is dan in andere landen, maar dat is een aanname.

Ik heb bij een bedrijf gewerkt wat via Auto1 inkocht, en wat daar langskwam... alles wat ik kan zeggen is dat veel klanten erg creatief waren in het verbloemen van de tekortkomingen van hun auto en dat ze er ook knap omheen fotograferen. De biedingen waren doorgaans scherp maar als er dan zo'n sloper op je terrein staat dan kun je dat bod niet meer kunt volhouden. Zoals de klant met een erg nette Kia Sportage op werkelijk gloednieuwe velgen en banden 'omdat de vorige niet mooi meer waren'... en bij de proefrit blijkt de auto niet naar links te willen sturen. Het rechter voorwiel staat ook erg vreemd onder de auto en in de motorruimte is het plaatwerk van de wielkast zichtbaar verfrommeld.
Nee, de klant wist van niets.

En zo nog wat meer...

Terug
Bovenaan