Wiel tijdens rijden verloren

Vervelende situatie. Van sommige bedrijven weet ik dat ze de auto graag na een bepaalde tijd terug willen zien en dan de bouten controleren en evt aandraaien.

Dat lijkt per bedrijf te verschillen inderdaad. Mijn garage heeft dat nooit gedaan, nu ik zelf wissel doe ik het wel altijd. Maar heb nog nooit meegemaakt dat er ook maar één wielmoer iets meegaf bij het natrekken.

Ik vind het wel een goede waarschuwing, los van of het dit had kunnen voorkomen of niet.
Ik heb vorige week zelf m'n remmen wat gereinigd (linksachter liep mijn wiel wat vast) en heb daarna zelf de wielen weer vastgezet. Ik ga deze week voor de zekerheid maar even checken of alles wel lekker vastzit.

Tsja, vroeger hadden ze aan de linkerkant nog van die tegendraadse wielmoeren tegen het loskomen, dat was ook zo gek nog niet.

Muddy Bandit zei:
Tsja, vroeger hadden ze aan de linkerkant nog van die tegendraadse wielmoeren tegen het loskomen, dat was ook zo gek nog niet.

Als je een beetje technisch aangelegd ben niet, maar hele volksstammen hebben nog nooit van linkse schroefdraad gehoord.
Overigens ook niet nodig met wielmoeren, tenzij je een centrale wielmoer hebt.

Daar kom je snel genoeg achter als je je ogen, verstand en gevoel gebruikt i.p.v. gelijk het domme al dan niet mechanische geweld erop los te laten.
In tegendraadse wielmoeren is meestal een L gestanst, en mocht je dat niet ziet dan voel je het ook wel of je een moer vaster of losser draait.
Maar inderdaad, er zijn inmiddels hele volksstammen die al niet meer weten hoe ogen, gevoel en verstand gebruikt moeten worden... zelfs onder de zogenaamd vakbekwame mensen.

Muddy Bandit zei:
Daar kom je snel genoeg achter als je je ogen, verstand en gevoel gebruikt i.p.v. gelijk het domme al dan niet mechanische geweld erop los te laten.
In tegendraadse wielmoeren is meestal een L gestanst, en mocht je dat niet ziet dan voel je het ook wel of je een moer vaster of losser draait.
Maar inderdaad, er zijn inmiddels hele volksstammen die al niet meer weten hoe ogen, gevoel en verstand gebruikt moeten worden... zelfs onder de zogenaamd vakbekwame mensen.

Man hou op, er komen bij ons stagelopers, van een technische opleiding, die serieus niet weten of je een moer rechtsom of linksom vast moet zetten.

Daarom ben ik jaren geleden al gestopt met stageplaatsen te bieden, laat ze in dat moderne onderwijs maar eerst eens beginnen met een fatsoenlijke praktijkbasis te leggen... de praktijk wordt tegenwoordig wel heel gemakkelijk afgeschoven op het bedrijfsleven.

We hadden bij ons een tijdje een HBO afstudeerder, die had zoveel spelfouten in zijn verslag staan dat ik me toch wel ernstig zorgen maak over het niveau van de Nederlandse opleidingen. En dan hebben we het nog niet eens over het technische niveau... Blijkbaar is een opleiding tegenwoordig een moetje en wordt het niet meer leuk gevonden.

Muddy Bandit zei:
Leuk, en dan? Dan heb je een complexere 'oplossing' die geen probleem oplost (hooguit extra problemen creëert).

EVV zei:
We hadden bij ons een tijdje een HBO afstudeerder, die had zoveel spelfouten in zijn verslag staan dat ik me toch wel ernstig zorgen maak over het niveau van de Nederlandse opleidingen. En dan hebben we het nog niet eens over het technische niveau... Blijkbaar is een opleiding tegenwoordig een moetje en wordt het niet meer leuk gevonden.
Tja, als je afstudeert met alleen tv kijken dan kom je ook niet ver natuurlijk. Of bedoel je een afstudeerder van het hbo? :T

Leon in zn Fiesta zei:
Muddy Bandit zei:
Leuk, en dan? Dan heb je een complexere 'oplossing' die geen probleem oplost (hooguit extra problemen creëert).

En dan?...
Als je merkt dat je een moer nog vaster draait terwijl je hem juist los wilt draaien dan draai je toch gewoon de andere kant op?
M'n bandenboer had er hooguit 5 seconden voor nodig om erachter te komen dat m'n oude Transit aan de linkerkant voorzien was van tegendraadse wielmoeren, zo heel moeilijk is het dus niet.

marcel21674 zei:
Muddy Bandit zei:

Man hou op, er komen bij ons stagelopers, van een technische opleiding, die serieus niet weten of je een moer rechtsom of linksom vast moet zetten.

Linksom is los. makkelijker wordt het niet;)

Muddy Bandit zei:
Leon in zn Fiesta zei:
Muddy Bandit zei:

En dan?...
Als je merkt dat je een moer nog vaster draait terwijl je hem juist los wilt draaien dan draai je toch gewoon de andere kant op?
M'n bandenboer had er hooguit 5 seconden voor nodig om erachter te komen dat m'n oude Transit aan de linkerkant voorzien was van tegendraadse wielmoeren, zo heel moeilijk is het dus niet.
Dat zal allemaal wel, maar als je ze niet goed aandraait dan loopt je wiel er nog steeds af. Dus behalve een verdubbeling van het aantal onderdelen en extra benodigde oplettendheid brengt het helemaal niks. Daar was het mij om te doen :)

Koop een losloop indicator. :T

wielmoer-losloop-indicator-50-stuks.jpg

https://www.allesvoorjetruck.nl/wielmoer-losloop-indicator-50-stuks/?utm_source=googleshopping&utm_medium=prijsvergelijk&utm_campaign=Wieldoppen%20&%20-ringen&gclid=Cj0KCQiA0eOPBhCGARIsAFIwTs6IrW5vc0r8gTURxw0KU5i5mJOKezl9hZ5wTbtC8CWLxKE13ajYjEEaAuhvEALw_wcB

R W xxx zei:
Raar, ik heb dat al zo vaak gehoord, incl dringend verzoek om daarvoor terug te komen als ik het niet zelf kon. Wisselen doe ik de laatste jaren zelf en ik moet altijd een paar dagen (in ons geval ong 200km) na het wisselen nog even met momentsleutel aanhalen, nooit veel gelukkig.

Dat hebben ze mij één of twee keer gevraagd. Als ik dan de wedervraag stel of ze mij dan achterna rijden om het na 200km te doen blijven ze stil. 200km is vaak zat een enkele reis voor mijn werk naar een klant.
Als dat echt noodzakelijk zou zijn zouden ze het wel duidelijker moeten melden en dan moet ik vaak dezelfde dag of de dag er na alweer terug.

golfdiesel zei:
R W xxx zei:
Raar, ik heb dat al zo vaak gehoord, incl dringend verzoek om daarvoor terug te komen als ik het niet zelf kon. Wisselen doe ik de laatste jaren zelf en ik moet altijd een paar dagen (in ons geval ong 200km) na het wisselen nog even met momentsleutel aanhalen, nooit veel gelukkig.

Dat hebben ze mij één of twee keer gevraagd. Als ik dan de wedervraag stel of ze mij dan achterna rijden om het na 200km te doen blijven ze stil. 200km is vaak zat een enkele reis voor mijn werk naar een klant.
Als dat echt noodzakelijk zou zijn zouden ze het wel duidelijker moeten melden en dan moet ik vaak dezelfde dag of de dag er na alweer terug.
Bij mij staat het op de rekening: Na 50-100 km wielmoeren aanhalen (als het wiel er af geweest is). Dat heb ik dus ook netjes gedaan na 50 km, maar het zat allemaal nog vast.

golfdiesel zei:
R W xxx zei:

Euh nee, je bent zelf verantwoordelijk voor je auto. Kleine moeite om dat zelf te doen of even ergens te laten doen.

golfdiesel zei:
R W xxx zei:

Bij zo'n achterlijke vraag zou ik ook stilvallen.

Terug
Bovenaan