Werking OEM xenon verlichting Audi

A

Anoniem

Guest
Beste allen,

Ik heb een Audi A3 8L die voorzien is van originele xenon verlichting waarvan er 1 niet meer aangaat sinds vandaag. De andere lamp werkt perfect.
Nu is mijn vraag hoe dit precies werkt, want xenon verlichting heeft ook een starter nodig. Maar kan ik er vanuit gaan dat deze nog goed is omdat de andere lamp wel werkt? Werken beide lampen op dezelfde starter?

Alvast bedankt.

Beide lampen hebben een eigen starter.
Als je er makkelijk bij kan even de lamp wisselen en je weet of de starter nog goed is.
LET OP!! doe dit alleen als de verlichting uit is.
Anders kan je een schok krijgen van een aantal duizend volt.

Mocht het alleen de lamp zijn dan gaat waarschijnlijk de andere binnenkort ook kapot.
Waarschijnlijk heb je dan ook kleur verschil als je maar 1 lamp vervangt.

Ballast is de juiste term. Die ontsteekt de vlamboog met een hoge spanning en laat daarna een beperkte stroom door. Elke lamp heeft er één en soms is het ook één geheel met de lamp.

Beide lampen wisselen is het handigst en bewaar de oude werkende voor nood.

Een xenonlamp wordt ontstoken door een spannings"mep" van 1000 volt of meer, en blijft daarna branden op een spanning van ongeveer 90 volt.
Indien de lamp niet meer wil branden, kan zowel de lamp als de ballast defect zijn ( er van uitgaande dat de zekering nog goeg is.)

Wissel de lamoen links en rechts eens van plaats, en kijk dan eens wat het resultaat is. Dan is eenvoudig vast te stellen wat de oorzaak is.

Ik ga vanmiddag even de lampen testen. Degene die nu "stuk" is, had sowieso al een beetje een andere kleur dan degene die nu nog steeds werkt.

Ja dat is een typisch teken. De elektroden branden langzaam op en na X duizend uur zijn ze te ver van elkaar voor de spanning die de ballast kan leveren.

Terug
Bovenaan