Welkom bij occasionwedstrijd #837: Onbekend, onbemind of gewoon vergeten?

Vanaf ongeveer 2004 waren de MPV's de verkoopkanonnen van de fabrikanten en dus moest je als mainstream fabrikant hier wel in meegaan. Het immer noodlijdende Lancia deed mee met de Musa, een rebadge Fiat Idea die in Lancia stijl wat luxer was uitgerust. Dus hoewel de verwachting altijd zou zijn geweest dat de Musa achter zou blijven op de Idea vermoed ik dat men wel was uitgegaan van hogere verkoopaantallen, 1048 in 10 jaar is niet briljant om het zacht uit te drukken. Dat is ongeveer een derde van de hoeveelheid 1007's die Peugeot wist te slijten in 5 jaar, en dat werd al als een flop gezien.

Dit exemplaar komt uit 2008 en is uitgevoerd in de bijzonder stijlvolle combinatie Beige metallic met Espresso bruin interieur, als platino+ uitvoering valt er echt niets meer op uitrusting te wensen.
0-10ef408a0bfbb303be8e00e9132718b5.jpg

0-8d434ddc20dd53ee99909c00e3830191.jpg

0-e527b75fc32663e267cd90fed62b592d.jpg

0-3d600c15d59728abbbd63fe401c12978.jpg

Link: https://www.autotrack.nl/a/lancia-musa-benzine-2008-56138074
Bouwjaar: 2008
Kilometerstand: 168dkm
Prijs: €2890
En de musa is ook nog veel langer in productie geweest dan de idea, die werd opgevolgd door de sedici, lijkt wel dat ze bij fiat de 500L als opvolger zagen bij de musa
 
En de musa is ook nog veel langer in productie geweest dan de idea, die werd opgevolgd door de sedici, lijkt wel dat ze bij fiat de 500L als opvolger zagen bij de musa
De Idea en Musa zijn allebei tot 2012 in Italië in productie geweest, alleen verdween de Idea jaren eerder van de Nederlandse markt. Je zou daarom dus kunnen zeggen dat in Nederland de Idea een grotere flop was dan de Musa.
 
Dat de idea in het eerste (hele) jaar meer is verkocht dan de Musa in 9 jaar vergeten we dan maar even.
Het ligt voor de hand dat er voor de Idea een heel andere doelstelling was dan voor de Musa. Die 1206 stuks van het eerste jaar is alsnog erg weinig vergeleken met z'n belangrijkste concurrent de Opel Meriva. En de verkopen waren al het volgende jaar meer dan gehalveerd. Er zal iig een reden zijn geweest dat de Idea al na drie jaar het veld moest ruimen op de Nederlandse markt en de Musa niet.
 
J.Ko - Toyota Corolla Liftback 1.6 GLi automaat - 1993

1920x1080.webp



929V6 - Toyota Corolla Wagon 4WD 1.6 16V - 1988

15.jpg



Bobbeltje - Renault Wind - 2011

1980x960.webp



Zadelsnuiver - Alfa Romeo 146 1.6 Twinspark - 1997

bc5c28b8-b0b2-4114-bd45-bc17ecfed7ec.jpg



Zonder BMW met Skoda - Volvo C30 2.5 T5 Momentum R-design - 2007

1920x1080.webp



Rzasa - Volkswagen Polo Classic - 1982

169477747068792.jpg



D E N N I S - Opel Ampera - 2013

0-5b76a6723c5e500df5a448a27f8b8c7c.jpg



JP053 - Ford Escort 1300 L Estate - 1974

1974-ford-escort-66d6c860c7302.jpg



Frits79 - Volvo S90 - 1998

0-dc31339042e79b3228ed9bc72e135dee.jpg



SVF - Honda Quintet - 1981

e35a6dbec4d15544d4464e33a1d18880-2881565198247667677.jpg



Pink Panther - CITROËN AMI 6 BERLINE - 1962

citroen-ami-6-berline.jpg



Rudyke - Volkswagen 411 L Automaat - 1969

7fa099ea-6ca7-45ab-810f-0089a51c2ad0



Volt - Honda Legend KA3 Coupé 2.7 V6 - 1991

cf9c838e-34e4-43f7-89bc-87be1eca4a3e_a0576160-41bc-498e-b53f-697558988e4b.jpg



MCW - BMW 325 TI Compact - 2003

eLoskR0.png



406c - Lancia Musa - 2008

0-10ef408a0bfbb303be8e00e9132718b5.jpg


Jeroen W - Lexus LS400 - 1996

lexus-ls-400-2e-eigenaar-youngtimer-nieuwe-apk.jpg



Joel 1987 - VW T-Roc cabrio - 2020

media.0011-1024w.jpg



Guus Leferink - Opel Astra 1.8-16v Elegance Sedan - 2002

opel-astra-1-8-16v-elegance-1-8-16v-elegance-nieuwstaat.jpg



Edwin81 - Citroën LN - 1977

dc6117537b613b337d577f3c5788d850d3d94733.jpg


SUCCES!
 
Laatst bewerkt:
1 - 929V6 - Toyota Corolla Wagon 4WD 1.6 16V - 1988
2 - Rzasa - Volkswagen Polo Classic - 1982
3 - SVF - Honda Quintet - 1981
 
Ik hou het bij mijn top 3 op wat volgens mij de oorspronkelijke insteek van deze wedstrijd was: niet aangeslagen carrosserievarianten.

1. MCW - BMW 325 TI Compact - 2003
2. Guus Leferink - Opel Astra 1.8-16v Elegance Sedan - 2002 (zo'n chique Astra zag ik nog nooit!)
3. J.Ko - Toyota Corolla Liftback 1.6 GLi automaat - 1993
 
1. Rudyke - Volkswagen 411 L Automaat - 1969
2. Zadelsnuiver - Alfa Romeo 146 1.6 Twinspark - 1997
3. Guus Leferink - Opel Astra 1.8-16v Elegance Sedan - 2002
 
"Niet alle automodellen zijn even succesvol".

Dit zijn voor mij de 3 grootste mislukkingen als modelreeks die ingediend zijn:

1. Edwin81 - Citroën LN - 1977
2. SVF - Honda Quintet - 1981
3. 406c - Lancia Musa - 2008
 
Waar ik nog aan gedacht had:
- Opel Signum
- Opel Kadett B Schragheck - zou tegenwoordig een coupé zijn (2 of 4 deurs)
- Mazda 323C (versneld vervangen door de 323P die zelfs 2 jaar langer geleverd is dan in Japan geproduceerd)
- VW Bora Variant > was niet meer dan een Golf Variant met andere neus en alleen met dikkere motoren, luxe uitvoering.
- Citroën Axel - in 4 jaar maar 60.000 geproduceerd
- Renault Koleos
 
1. Guus Leferink - Opel Astra 1.8-16v Elegance Sedan - 2002
2. 929V6 - Toyota Corolla Wagon 4WD 1.6 16V - 1988
3. JP053 - Ford Escort 1300 L Estate - 1974
 
1) MCW - BMW 325 TI Compact - 2003
2) 929V6 - Toyota Corolla Wagon 4WD 1.6 16V - 1988
3) Guus Leferink - Opel Astra 1.8-16v Elegance Sedan - 2002
 
De Alfa Giardiniera heb ik ook naar gezocht evenals een Austin Allegro en Toyota Starlet station, maar allemaal niet kunnen vinden.

1 929V6 - Toyota Corolla Wagon 4WD 1.6 16V - 1988
2 Bobbeltje - Renault Wind - 2011
3 Guus Leferink - Opel Astra 1.8-16v Elegance Sedan - 2002
 
1. MCW - BMW 325ti Compact; kon nooit uit de schaduw van zijn sedanbroer komen.
2. D E N N I S - Opel Ampera; met veel tamtam door de minister notabene geïntroduceerd als baanbrekende elektrische auto. Het viel allemaal nogal tegen...
3. Edwin81 - Citroën LN; stiefkind dat nooit aansloeg.
 
Nu ik station voorbij zie komen, de laatste Civic Tourer (2014-2017) is ook zo’n auto. Honda had zeker de kennis en (hybride) techniek in huis om er een succes van te maken.
Toyota verkocht een veelvoud aan Auris Touring Sports
 
1. JP053 - Ford Escort 1300 L Estate - 1974
2. Volt - Honda Legend KA3 Coupé 2.7 V6 - 1991
3. Guus Leferink - Opel Astra 1.8-16v Elegance Sedan - 2002
 
Waar ik nog aan gedacht had:
- Opel Signum
- Opel Kadett B Schragheck - zou tegenwoordig een coupé zijn (2 of 4 deurs)
- Mazda 323C (versneld vervangen door de 323P die zelfs 2 jaar langer geleverd is dan in Japan geproduceerd)
- VW Bora Variant > was niet meer dan een Golf Variant met andere neus en alleen met dikkere motoren, luxe uitvoering.
- Citroën Axel - in 4 jaar maar 60.000 geproduceerd
- Renault Koleos
323c en Axel had ik ook in het vizier
Daarnaast Lancia Zeta, Nissan Cube
 
De Axel had ik ook in mijn achterhoofd en hoewel hij erg veel lijkt op de Visa is het toch een totaal andere auto met een andere meer opzich zelf staande basis (als ik de opdracht goed heb gelezen wel een vereiste) met bijna geen uitwisselbare onderdelen. De Mazda 323 coupe vind ik een twijfelgeval maar in elk geval had Mazda er meer van verwacht wat de reden was om in 1997 alsnog met de P te komen. Toch heb ik niet het idee dat het een echte flop is want daarvoor zie ik ze (nog) te vaak. Mijn eigen Nissan Note, op basis van de Micra K13 had misschien ook nog gekund want de verwachtingen waren hoog: lichter, zuiniger, luxer, ruimer en goedkoper dan zijn voorganger. Maar uiteindelijk veel minder verkocht dan generatie 1 en bij de facelift in 2017 al na 4 jaar bij ons van de markt gehaald. Ik denk dat de beperkte motorenkeuze (alles gericht op zuinigheid) en de afnemende populariteit van MPV's hier de reden van was. De eerste Note was er met sterkere 1.4 en 1.6 motoren
 
Laatst bewerkt:
1. JP053 - Ford Escort 1300 L Estate - 1974
2. Bobbeltje - Renault Wind - 2011
3. Rudyke - Volkswagen 411 L Automaat - 1969
 
1. 929V6 - Toyota Corolla Wagon 4WD 1.6 16V - 1988 (een uitvoering die totaal langs mij heen is gegaan)
2. Rzasa - Volkswagen Polo Classic - 1982 (de niet gewilde kleine sedan, had ook een opel corsa TR kunnen zijn)
3. MCW - BMW 325 TI Compact - 2003 (pas met de 1-serie kwam BMW met een 'echte' oplossing)
 
1. MCW - BMW 325 TI Compact - 2003
2. Volt - Honda Legend KA3 Coupé 2.7 V6 - 1991
3. 929V6 - Toyota Corolla Wagon 4WD 1.6 16V - 1988
 
1e Guus Leferink - Opel Astra 1.8-16v Elegance Sedan - 2002 > Sommige carrosserie varianten zijn in de lage landen minder gevraagd, maar deze zag je echt zelden
2e Bobbeltje - Renault Wind - 2011 > Kwam Renault te laat? Was de basis net te klein (geen 2+2 zoals de 206/207)? De kont te hoog? Het was in ieder geval geen succes.
3e MCW - BMW 325 TI Compact - 2003 > Audi had met de A3 al echt een succes, maar samen met de MB A-klasse visten die toch in een andere vijver. Deze 3e „premium" Duitse compacte auto van zijn tijd was tot de 1-serie een speler in de marge.
 
1 929V6 - Toyota Corolla Wagon 4WD 1.6 16V - 1988
2 JP053 - Ford Escort 1300 L Estate - 1974
3 Guus Leferink - Opel Astra 1.8-16v Elegance Sedan - 2002

Ik had zelf nog gedacht aan onder meer de Carina II Hatchback en de Nissan Stanza Hatchback. De sedans zijn volgens mij ook niet goed verkocht.
 
De Carina II was zeker wel succesvol en Stanza volgens mij ook nog redelijk. Hoe de hatchback (liftback?) het in verhouding deed is me onbekend.
De Lancia Thesis was natuurlijk ook een kandidaat, de Opel Ampera-e (werd door de Stellantis overname genekt, maar was daarvoor ook al geen echt succes).
 
Van de Stanza verkochten de driedeurs en sedan goed, de vijfdeurs zag je het minst van de drie varianten. De Carina II Liftback van de eerste generatie was niet echt succesvol, die van de tweede generatie zag je hooguit wat minder doordat die aanvankelijk alleen in een dure uitvoering leverbaar was.
 
De Lancia Thesis kwam ook bij mij op, net zoals de Thema. Maar Lancia verkocht toen al weinig auto's in Nederland, dus is het niet heel realistisch om hoge verkopen te verwachten.
 
... de Opel Ampera-e (werd door de Stellantis overname genekt, maar was daarvoor ook al geen echt succes).
Die is gewoon ingestuurd hoor, door D E N N I S. Edit: oh, wacht, je bedoelt die generatie erna. Die was ik ook alweer vergeten... dat bevestigt dat het een goede kandidaat was inderdaad :ROFLMAO:

Verder stemt iedereen op de verkeerde Corolla... ;)
 
Ik heb mijn vrijdagavond verplichting, dus kan pas tellen na of rond middernacht. Is er iemand die het wil doen. Graag.
 
De uitslag!

15.jpg


1. 929V6 - Toyota Corolla Wagon 4WD 1.6 16V - 1988 - 25
2. Guus Leferink - Opel Astra 1.8-16v Elegance Sedan - 2002 - 21
3. MCW - BMW 325 TI Compact - 2003 - 17

De rest minder dan 10 punten!

Gefeliciteerd en succes met de nieuwe wedstrijd!
 
Ik had niet verwacht dat die Corolla zo in de smaak zou vallen! Bedankt allemaal voor de stemmen! Ik probeer z.s.m. een nieuwe wedstrijd te plaatsen.
 
Terug
Bovenaan