Welke Youngtiner

Bert520

Startmotor
Ik overweeg een youngtimer te kopen en die zakelijk te rijden. Dus niet jonger dan 2007. Ik denk hierbij aan een MB E klasse 2007 (W211) of een 5 serie (E60). Daarnaast is ook een Volvo V70 een optie. Liever geen diesel, economisch niet handig met de huidige dieselprijzen.
Zijn er hier ervaringen met deze youngtiners?

Jouw top drie:
MB e klasse
BMW e60
Volvo V70.

Mijn keus zou de V70 zijn. (2000-2007) neem een gewone 5 cylinder automaat er zijn er genoeg te koop, de T5 heb je echt niet nodig voor dit plezier.
Van de e- klasse zou ik de vorige twee modellen nemen. let wel op roest bij de mb's van rond de eeuwwisseling .

Ik rij al een jaar of 6 youngtimers. Het blijft een beetje kiezen tussen goedkope aanschaf met hoge kilometerstanden, met als gevolg veel onderhoud of dure aanschaf, relatief veel bijtelling en minder onderhoud. Van de genoemde 3 zal de Mercedes voor wat betreft het onderhoud de beste keuze zijn. Maar wil je niet buitensporig veel in de garage staan, dan moet je km stand eigenlijk niet veel voorbij de 2 ton komen. Wil je een paar jaar rijden, dan is de max eigenlijk 150.000 km bij aanschaf.

Ik zou zelf ook de Mercedes E klasse kiezen, de beste exemplaren waren de faceliftuitvoeringen vanaf Juni 2006. De eerste bouwjaren waren gevoelig voor roest, en de elektronica was ook niet geweldig. De Mercedes is denk ik gewoon het meest betrouwbaar. Het zijn oude auto's de betrouwbaarheid wordt natuurlijk voor een groot deel bepaald door hoe er mee om is gegaan.

Bedenk wel dat deze merken en modellen populair zijn als youngtimer,
kijk dus ook naar andere D en E segment modellen, vaak koop je betere kwaliteit voor minder geld.

Heb je ideeen welke andere D/E segmenter een goede optie kan zijn. De Lexus GS is al genoemd. Had ik nog niet aan gedacht.

Ik heb van 2020 tot 2021 een '05 E60 BMW 530iA gereden, deze auto kostte me zo'n 450€ per maand aan onderhoud en afschrijving bij 2.000 km per maand. Ontzettend fijne auto, vooral met de comfort seats. Verbruik moet je uitgaan van 1 op 10. Ze lusten vaak wel een beetje olie en om het onderstel piep en kraakvrij te houden ben je constant bezig met lagertjes en stangetjes en rubbertjes te vervangen.

Ik zou in jouw geval eens een Peugeot 607 proberen, heerlijk rijdende auto die je voor een appel en ei kunt aanschaffen.

Peugeot 607 3.0-24V Executive 3.0 V6 Youngtimer Leder
€ 4.599,00
https://link.marktplaats.nl/m1862684092

Die Legend kun je eigenlijk niet mee de boot ingaan, super ondergewaardeerde auto.
De S-type moet je vanaf 2003 of beter nog 2004 hebben, die zijn veel betrouwbaarder dan de oudere versies.

Casanova zei:
Als ik de prijzen van die Legend zie, dan zijn ze alles, behalve ondergewaardeerd.

Nja vind maar eens een andere auto met 300 pk, AWD, alle opties, legendarische betrouwbaarheid en slechts 112 dkm op de teller voor hetzelfde geld.

Er staat er nog een te koop voor € 5.300 met "iets" meer kilometers:
https://www.autowereld.nl/honda/legend/3-5-v6-aut-4ws-4wd-36427293/details.html

Heerlijk idee en dus een leuk topic om te volgen!

Duits?
In 2005 is de Audi A6 4F uitgekomen. Als 3.2 V6 quattro tiptronic bewezen probleemloze auto.
Erg luxueuze outsider uit die tijd zou de VW Phaeton kunnen zijn.

Ik denk in die lijn dat de limousines uit die tijd misschien wel beter betaalbaar zijn dan de sub-limo's. Dus de A8 versus A6, 7-serie versus 5-serie en S-klasse versus E-klasse. Maar in wegenbelasting, verzekering dan weer andersom?

Zweeds?
De Volvo noem je zelf al. In de gezochte periode was ook de Saab 9-5 volop te koop.

Zuid-Europees?
Aparte, meer smaakgevoelig al dan niet mooi, kunnen Citroën C6 en Alfa 166 zijn (naast al genoemde Peugeot 607).

Aziatisch?
Dank komt ook alleen de al genoemde Lexus in mij op. Of hier ook nog de overtreffende trap: de LS.

Veel plezier met zoeken, wikken en wegen :)

ketelapper zei:
Heerlijk idee en dus een leuk topic om te volgen!

Duits?
In 2005 is de Audi A6 4F uitgekomen. Als 3.2 V6 quattro tiptronic bewezen probleemloze auto.
Erg luxueuze outsider uit die tijd zou de VW Phaeton kunnen zijn.

Ik denk in die lijn dat de limousines uit die tijd misschien wel beter betaalbaar zijn dan de sub-limo's. Dus de A8 versus A6, 7-serie versus 5-serie en S-klasse versus E-klasse. Maar in wegenbelasting, verzekering dan weer andersom?

Zweeds?
De Volvo noem je zelf al. In de gezochte periode was ook de Saab 9-5 volop te koop.

Zuid-Europees?
Aparte, meer smaakgevoelig al dan niet mooi, kunnen Citroën C6 en Alfa 166 zijn (naast al genoemde Peugeot 607).

Aziatisch?
Dank komt ook alleen de al genoemde Lexus in mij op. Of hier ook nog de overtreffende trap: de LS.

Veel plezier met zoeken, wikken en wegen :)

Qua wegenbelasting en verbruik wil ik het nog wel een beetje betaalbaar houden. Heb zelf goede ervaringen met bmw maar kan maar moeilijk wennen aan de vormgeving van de E60. Ik dacht dat Audi’s niet zo betrouwbaar waren. Vooroordeel??
Japans zonder meer goed maar mis wat qua vormgeving. De Saab 9-5 is wel een mooie optie. Zuid Europees. Tja.. heb ik niets mee, is kwalitatief toch minder.

Ten aanzien van Audi heb je dan inderdaad wel een vooroordeel... hoewel de 3.0TDI motor van bepaalde bouwjaren zeker een paar dure kwaaltjes kent en de 2.0TFSI van een paar jaar de beruchte 'olieboten' zijn (maar bij VW groter probleem).

Het kan wel eens de moeite lonen om van de merken die jou wel aanspreken, de subtopper en de topper naast elkaar te zetten. De Audi A8 3.2 van die jaren weegt maar 10 kilo meer dan de A6 3.2 (zelfde categorie wegenbelasting) en het opgegeven fabriekscijfer verbruik is zelfs láger dan dat van de A6. Kan uniek voor Audi zijn vanwege complete aluminium bouw van de A8, maar ik kan me echt wel voorstellen dat verschil tussen E/S of 5/7 ook niet zo heel groot zal zijn.

Saab 9-5 heb ik al privé chauffeur heel veel gereden; wel jaren '90. Qua look mij nooit aangesproken, maar qua comfortabel chauffeursrijden compleet miskend talent.

De Saab 9.5 is inderdaad ook een hele goede optie.

Of kijk naar de Saab 9.3, of de in de Saab fabriek gebouwde zeer onderschatte Cadillac BLS. Technisch delen ze heel veel techniek. Neem niet de gewone 1.8 deze motor is van Opel, maar de 1.8 T of 2.0 T.

Of kijk naar deze auto's die over het algemeen heel voordelig zijn om te rijden, en zeker in luxe uitvoeringen zeker zijn te overwegen, en lekker rijden.
Dit zijn ook relatief moderne auto's. En ze zijn van goede kwaliteit.

De Ford Mondeo vanaf 2007 die veel deelt met de Volvo V70.
De Renault Laguna 3, kwam in 2007 op de markt, ik heb er zelf een 9 jaar gehad, echt een aanrader, heel comfortabele, degelijke en betrouwbare auto. In 2008 kwam een prachtige Coupe.
De Fiat Croma, erg onderschatte ruime en comfortabele auto.

Gisteren reed ik nog achter een Citroën C5 van de eerste generatie, ik heb zelf ooit gereden in een C5, met hele dikke V6 met automaat, veel luxe accessoires, en leren interieur, en was toch wel erg onder de indruk van deze auto.
Een kennis had een Opel Signum, zeker in een luxe uitvoering ook zeker te overwegen

Succes met de zoektocht

Bert520 zei:
Ik overweeg een youngtimer te kopen en die zakelijk te rijden. Dus niet jonger dan 2007. Ik denk hierbij aan een MB E klasse 2007 (W211) of een 5 serie (E60). Daarnaast is ook een Volvo V70 een optie. Liever geen diesel, economisch niet handig met de huidige dieselprijzen.
.
Meestal wordt een yountimer gekozen om fiscale (=financiële) redenen; vervolgens geef je 3 voorbeelden aan van auto's waar je flink op leeg kan gaan lopen ?

Ik zou eerder gaan voor een Lexus als het persé toch premium duur moet zijn; iets minder premium maar kwalitatief ook hoogstaand: de Honda Accord.
Financieel gezien zou ik voor een Laguna 3 gaan of een C5 gen. 1 phase 2; na aankoop dan wel meteen een LPG-installatie erin (beide gaan perfect op gas en je bespaart gigantisch veel geld)
De hier genoemde Signum en Croma zijn zusjes van elkaar en hebben een verlengde wielbasis t.o.v. de normale Opel Vectra sedan/liftback.

Bert520 zei:
Ik overweeg een youngtimer te kopen en die zakelijk te rijden.

Meld nog even de prijsklasse waarin je zoekt!
https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-xjr-4-2-supercharged-x358-origineel-86-000-km-benzine-groen-9712001d-aba2-4e50-b2a1-ac78c6ecc109?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=3&position=3&search_id=18sv2v4liyb&source=listpage_search-results

speedtouch zei:
Bert520 zei:
Ik overweeg een youngtimer te kopen en die zakelijk te rijden.

Meld nog even de prijsklasse waarin je zoekt!
https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-xjr-4-2-supercharged-x358-origineel-86-000-km-benzine-groen-9712001d-aba2-4e50-b2a1-ac78c6ecc109?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=3&position=3&search_id=18sv2v4liyb&source=listpage_search-results

Budget tor ca. 10.000, dan is de bijtelling nog redelijk. Wegenbelasting tot ca. 550/kwartaal. En ja, voorkeur voor premium merken, die ogen minder snel erg oud. (Subjectief).

Ik denk dat je met de eerder genoemde Lexus GS misschien wel de ideale youngtimer koopt. Toen ik op zoek was naar een youngtimer kwam ik steeds weer bij de Lexus GS uit en die rij ik nu al een tijd naar grote tevredenheid.

Als ik in 2005-2007 een nieuwe auto zou kopen was ik voor de 5-serie gegaan, maar een 15 jaar oude BMW is vragen om problemen - zeker bij de E60. De Lexus GS kent slechts ongemakken: de lak van de wielen is niet al te sterk en de uitlaat heeft niet het eeuwige leven. Ongemakken die niet in verhouding staan tot de grote kosten die je bij BMW of Audi tegen kunt komen.

De GS was er slechts in drie uitrustingsniveau's (Business, Executive en President) en vanaf de Executive heb je al leder, elektrische stoelverstelling, parkeersensoren rondom, achteruitrijcamera en zelfs keyless entry. De President heeft ook nog eens een fabelachtig goede Mark Levinson geluidsinstallatie en adaptieve cruise control! De rijke uitrusting maakt het dat de auto voelt alsof ie veel jonger is en draagt bij aan het luxe gevoel. Dat doet de dealer overigens ook, waar standaard onderhoud voor een hele redelijke prijs gaat en de Red Carpet treatment (gratis leenauto, ze komen je auto zelfs ophalen en thuisbrengen) ook voor zulke oude auto's gewoon normaal is.

Heb je niet veel bagageruimte nodig dan is de GS 450h een briljante keuze: heel veel power met een heel net verbruik alleen een kleinere kofferbak door het accupakket. De reguliere benzine versies (met reguliere automaten) hebben een normaal formaat bagageruimte en rijden op de snelweg ook behoorlijk zuinig. Ik kom met mijn GS 300 niets tekort. De GS 430 is natuurlijk een prachtige V8 maar niet veel krachtiger dan de V6 van de GS 300.

Terug
Bovenaan