Welke USB media werken wel/niet in de Renault Megane III

jpl1982 zei:
MD1S zei:
Kwaliteit verantwoord het prijsverschil. Met de Moskeyto zul je minder snel last hebben van storingen zoals overslaan. Ik had eerst de Verbatim. Ik werd gek van het overslaan. Met de Moskeyto totaal geen last.

Kun je op de Moskeyto ook goed mappen maken? En worden deze door de Renault Megane Estate Bose herkend?
By the way: gaat de muziek verder waar je gebleven bent als je van device schakelt? Of moet je weer helemaal opnieuw beginnen?
Je kan gewoon mappen aanmaken, dit worden dan albums. En via de stuurbediening kan je gewoon door alle mappen bladeren.
Muziek gaat altijd verder waar hij gebleven is, ook al zet je de auto uit, wordt je onderbroken door de navigatie of verkeers informatie of telefoongesprek. Volgens mij zelfs als je de stick er uit haalt (als de auto uit staat) en er weer in stopt (om even wat muziek bij te plaatsen bijv.).

interminded zei:
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kun je de muziek dan alleen via de Ipod bedienen en niet via het audio-systeem zelf.
Dus ipv via het stuur moet je altijd de Ipod pakken en naar een artiest / album scrollen. Lijkt me niet ideaal.
Maar goed, dit week ik niet 100% zeker.

Dat hoop ik wel ja....Ik heb al jaren een iPod classic in mijn Mégane II...met cradle, aangesloten op de cd-wisselaar ingang. Ik kan daarmee nummers voor en achteruit scrollen en (uiteraard) het volume regelen via de stuurbediening. De bediening van de iPod blijft gewoon werken, dus je blijft het schermpje zien met albuminformatie, albumhoes etc..en bv passagiers kunnen ook 's rustig op zoek naar een ander deuntje.

In een test met de Mégane 2011 en de usb-aansluiting daarop is dat dus helaas niet meer mogelijk. De iPod wordt daarmee een luxe usb-stick zonder aanvullende functionaliteit (bv random play, playlists, waardering geven aan nummers, etc etc). Het zoeken naar artiest, nummer etc is vreselijk onhandig. Ik hoop sterk dat dat in de 2012 Mégane met bose installatie beter gaat...anders MOET er een oplossing voor een cradle komen...Helaas is de andere cradle niet meer leverbaar (en mijn oude moet/is mee terug naar de leasemij).

Hopelijk weet hier iemand hoe de werking in 2012 is of heeft hiervoor een oplossing...

Even een update...er is dus vooralsnog géén andere oplossing voor het aansluiten van een iPod Classic (of Nano/Shuffle). Het zal via de standaard usb poort moeten, met als gevolg dat er altijd een kabel vanaf halverwege het dashboard (helaas zit in het nieuwe model de usb poort niet meer onderaan maar direct op de radio!) naar de iPod, waar die ook ligt.

Ik baal hier verschrikkelijk van...Ik gebruik de iPod dagelijks en ook de extra functies die een usb stick niet biedt..

Ik hou me sterk aanbevolen voor oplossingen!!

Voorlopig toch maar een usb stick dan maar...de MoskeyTo lijkt hier goed uit de test te komen, maar 16gB is me echt te weinig...iemand ervaring met de 32gB versie?

Maui zei:
Even een update...er is dus vooralsnog géén andere oplossing voor het aansluiten van een iPod Classic (of Nano/Shuffle). Het zal via de standaard usb poort moeten, met als gevolg dat er altijd een kabel vanaf halverwege het dashboard (helaas zit in het nieuwe model de usb poort niet meer onderaan maar direct op de radio!) naar de iPod, waar die ook ligt.

Ik baal hier verschrikkelijk van...Ik gebruik de iPod dagelijks en ook de extra functies die een usb stick niet biedt..

Voorlopig toch maar een usb stick dan maar...de MoskeyTo lijkt hier goed uit de test te komen, maar 16gB is me echt te weinig...iemand ervaring met de 32gB versie?

Ik snap wat je bedoelt. Toen ik zag dat de USB aansluiting was verplaatst naar de radio op het dashboard, vroeg ik me af waarom de ontwerper zo'n brainfart heeft moeten laten. Als er een additionele aansluiting was geweest (op de oude plek, dashboard kastje, kofferbak, in de armsteun) dan was dit een verbetering zijn. Had de aansluiting dan op zn minst laten zitten op de oude plaats. Maar helaas, gemiste kans.

Ik heb zojuist een Lacie besteld van 8gig (meer als voldoende voor mij) voor 16 euro hier in eindhoven.
Ben benieuwd naar het gebruik

slekkus zei:
Maui zei:

Ik snap wat je bedoelt. Toen ik zag dat de USB aansluiting was verplaatst naar de radio op het dashboard, vroeg ik me af waarom de ontwerper zo'n brainfart heeft moeten laten. Als er een additionele aansluiting was geweest (op de oude plek, dashboard kastje, kofferbak, in de armsteun) dan was dit een verbetering zijn. Had de aansluiting dan op zn minst laten zitten op de oude plaats. Maar helaas, gemiste kans.

De ontwerper is duidelijk een oude kerel die niks heeft met die moderne dingetjes...hij draait nog cassettebandjes in de auto..

Enniewee...volgende stap kan ook zijn om tenminste een 90graden usb stekker op de iPod kabeltje te vinden...dan steekt ie niet zo erg uit...zoeken maar!! Wie 'm heeft gevonden mag 't zeggen...

slekkus zei:
Maui zei:

Ik heb ook een Ipod (60G:cool: in de Megane aangesloten. De plek van de USB is idd niet ideaal maar heb het kabeltje wel netjes weg kunnen werken. De Ipod ligt nu diep in het dashboard kastje en van het kabeltje is nog maar zon'n 5cm te zien. Ik gebruik voornamelijk de Shuffle op alle nummers of de genre selectie. Dit is prima te bedienen. Het selecteren van een specifieke artiest is niet te doen met maar 3 regels in beeld. Waarom niet zo'n systeem als voor de contactpersonen van je telefoon via bluetooth, daar kies je eerst de letter en dan kan je verder zoeken.

Peug205GTI zei:
slekkus zei:
Maui zei:

Ik heb ook een Ipod (60G:cool: in de Megane aangesloten. De plek van de USB is idd niet ideaal maar heb het kabeltje wel netjes weg kunnen werken. De Ipod ligt nu diep in het dashboard kastje en van het kabeltje is nog maar zon'n 5cm te zien. Ik gebruik voornamelijk de Shuffle op alle nummers of de genre selectie. Dit is prima te bedienen. Het selecteren van een specifieke artiest is niet te doen met maar 3 regels in beeld. Waarom niet zo'n systeem als voor de contactpersonen van je telefoon via bluetooth, daar kies je eerst de letter en dan kan je verder zoeken.

Heb je een fotootje van hoe je 'm hebt weggewerkt? Wil wel even zien hoe het eruit ziet...ik gebruik ook overwegend de shuffle functie...Hoe shuffled ie trouwens met een usb-stick? Alleen de nummers binnen één mapje? Want dan heb je daar dus ook geen reet aan...Dan blijf ik zéker bij de iPod..

Wat jammer toch...maak je zo'n fantastische auto en ga je dit onderdeeltje helemaal verknoeien...ik (naja, het blijft wel een leaseauto natuurlijk)betaal er zonder blikken of blozen 1000 euro méér voor als je het iPod scherm op de navigatiescherm kunt zien en bedienen met je navigatieknop...wow..zou dát nou zoooo moeilijk zijn?

Hier de foto hoe de kabel naar mijn Ipod is weggewerkt

https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=be0b549533cbe552&resid=BE0B549533CBE552!8338&parid=BE0B549533CBE552!118

Bedankt voor de foto!

Tsja, veel beter kan het niet he! Wat een ontzettende misser is dit toch van Renault...mag hopen dat ze hier 's wat aan gaan doen, dan heb ik er bij m'n volgende lease auto nog wat aan...

Als iemand het heeft getest met een 32Gig micro USB hoor ik het graag en vooral welk merk

Thanks

patrick the hunter zei:
Als iemand het heeft getest met een 32Gig micro USB hoor ik het graag en vooral welk merk

Thanks

nope, ik heb er wel over gedacht, maar heb het voorzichtigheidshalve bij 16gig gehouden (Sandisk Cruzer Fit), dat werkt goed.

Als je 32gig hebt getest, laat dan iets weten, ik ben benieuwd!

Sinds afgelopen weekend gebruik ik een USB stick van Emtec

Merk: Emtec
Capaciteit: 16GB
Aanschafprijs: 19,- ( https://tweakers.net/pricewatch/unsorted/604379/emtec-usb-20-stick-s100-16-gb-grijs.html )
Oordeel: Werkt tot nu toe zonder problemen. Slaat niet over en speelt automatisch verder wanneer de auto weer gestart wordt.
URL: https://www.emtec-international.com/en-eu/S100_usb_flash

Het grijs van de usb stick is bijna gelijk aan het grijs van de radio. Het ding valt bijna niet op.
Er zit wel een klein rood led lichtje op dat niet erg fel is. Let daar even op als je dat liever niet hebt.

@Maui: zoiets: https://www.dealextreme.com/p/usb-3-0-male-to-female-90-degree-adapter-106641?item=2

sku_106641_1.jpg

Sinds een paar dagen gebruik in onderstaande usbstick met veel plezier en zonder problemen.

Merk: 32 GB USB Drive Cruzer Fit SanDisk
Capaciteit: 32 GB
Aanschafprijs: €26,50 https://www.dataio.nl/shop/73-usb-stick-flash-drive/80-sandisk/1214-32-gb-usb-drive-cruzer-fit-sandisk.html
Oordeel: Werkt goed

Update 13-06-2012: Gisteren voor het eerst een reboot gehad van de radio na ongeveer een uur muziek afspelen...

Hola, ik heb enkele vragen over het geluid in de Megane:

1) Is er geen enkel lossless formaat dat de speler kan afspelen? Ik had al gelezen dat FLAC niet werd ondersteund, maar hoe zit het met andere formaten? Heeft iemand daar al succes mee gehad?

2) Kun je binnen nummers vooruit/achteruit spoelen?

3) Is er verschil in de besturing danwel compatibiliteit tussen de Arkansys en Bose uitvoeringen?

4) Is het makkelijker navigeren als je zoveel mogelijk in submappen zet? Dus in de root bijv genre's, binnen genres artiest, en daarbinnen losse albums?
Op de ipod die ik nu in mijn huidige auto heb gaat het scrollen tergend langzaam, dus als je 100 nrs in 1 map hebt zitten (er worden max 10 mappen
ondersteund!!) dan ben je een paar minuten aan het skippen :(

Ik lees hier dat de Lacie Moskeyto veel wordt aangeprezen, maar als ik de reviews mag geloven dan is dit een zeer zwak gebouwde usbstick. Bij een groot aantal mensen gaat de Moskeyto binnen het jaar kapot. Zie bijvoorbeeld de beoordelingen op Amazon.

Ik twijfel of ik niet beter de Intenso kan kopen, of eventueel toch de Delock te proberen.

Ik heb de Emtec S100 16GB gekocht. Geformatterd, maar hij werkt niet in mijn 2012 Megane. Heb vanalles geprobeerd. Welke clustergrootte is het beste om te kiezen??

Groeten, Diederik

Ik heb inmiddels ook mijn Megane gekregen en mijn Ipod erop aangesloten. Het was even puzzelen met de handleiding van de radio erbij om bij de nummers te komen, maar dat is inmiddels gelukt. Helaas is je menu beperkt tot 3 namen/titels en ongeveer 15 karakters, ik denk dat Renault nog met de windows verkennen uit windows 3.11 werkt. Is vooral lastig als je niet helemaal duidelijke namen van nummers op je Ipod hebt staan.

Verder kun je wel gewoon per album of artiest of genre kiezen, dat is wel mooi.

Het kabeltje heb ik net zoals Peug205GTI weggewerkt, ik vraag me alleen nog af of de Ipod nog extern opgeladen moet worden of dat de stroom via de usb voldoende is om de batterij levend te houden.

Declan zei:
Het kabeltje heb ik net zoals Peug205GTI weggewerkt, ik vraag me alleen nog af of de Ipod nog extern opgeladen moet worden of dat de stroom via de usb voldoende is om de batterij levend te houden.
De Ipod wordt gewoon opgeladen via het kabeltje, dat werkt prima. Ik gebruik inmiddels een zwart kabeltje dat ik op dealextreme heb gekocht. Die valt veel minder op en men ziet niet gelijk dat er een apple product aan boord is.
Kleine ergernis aan de radio is dat de "random" functie voor alle devices werkt. Op mijn Ipod wil ik altijd random aan hebben staan. Als ik een CD'tje luister dan wil ik dat gewoon op volgorde afspelen. Dan moet ik dus met dat priegel knopje het menu in om random in de audio settings uit te zetten. Dat leid nogal af van het autorijden.

Peug205GTI zei:
Declan zei:
De Ipod wordt gewoon opgeladen via het kabeltje, dat werkt prima. Ik gebruik inmiddels een zwart kabeltje dat ik op dealextreme heb gekocht. Die valt veel minder op en men ziet niet gelijk dat er een apple product aan boord is.
Kleine ergernis aan de radio is dat de "random" functie voor alle devices werkt. Op mijn Ipod wil ik altijd random aan hebben staan. Als ik een CD'tje luister dan wil ik dat gewoon op volgorde afspelen. Dan moet ik dus met dat priegel knopje het menu in om random in de audio settings uit te zetten. Dat leid nogal af van het autorijden.

Die zwarte kabel is wel een goeie tip. Ik koppel hem nu om dezelfde reden af, ik zit niet te wachten op een ingetikt ruitje omdat iemand iets van apple wil jatten.

Verder kwam ik ook tegen dat je maximaal 100 nummers in een folder moet zetten omdat ze anders niet herkend worden door de radio. Is dat jouw ervaring ook?

Ik heb mijn eigen RM nog niet maar heb wel een tijdje kunnen spelen met deze auto bij de dealer in combinatie met mijn Samsung S3. Via USB koppelt hij goed en speelt muziek af. Ook met Bluetooth werkt het goed. De kwaliteit via BT was goed, wat me verraste omdat ik in mijn mondeo telefoonkwaliteit krijg via BT. Bediening via de radio vind ik matig. Ik denk dat ik mijn S3 gewoon in een houder zet en via de mediaspeler op de telefoon bedien en het signaal via BT laat lopen. Ik heb het niet getest, maar neem aan dat de telefoonfunctie dan blijft werken?

Ik merkte verder dat de geluidskwaliteit van de radio stukken minder is dan van andere bronnen. Misschien kwam dat doordat de auto binnen stond. In het algemeen vind ik de geluidskwaliteit van alle bronnen te boemerig. Je kunt de Bas lager zetten, maar dat heeft ook gevolgen voor het middengebied. Ik denk dat ik straks de subwoofer ga dempen. Kun je goed bij de subwoofer en kan deze open gemaakt worden?

Declan zei:
Verder kwam ik ook tegen dat je maximaal 100 nummers in een folder moet zetten omdat ze anders niet herkend worden door de radio. Is dat jouw ervaring ook?
Daar heb ik geen ervaring mee. Ik vul mijn Apple classic op de normale manier en kan deze volledig benaderen via de radio van de megane. Ook genre/artiesten enz is oproepbaar. Je moet wel veel scrollen wil je een specifieke artiest selecteren in de auto.

Opast zei:
jpl1982 zei:
MD1S zei:
Kwaliteit verantwoord het prijsverschil. Met de Moskeyto zul je minder snel last hebben van storingen zoals overslaan. Ik had eerst de Verbatim. Ik werd gek van het overslaan. Met de Moskeyto totaal geen last.

Kun je op de Moskeyto ook goed mappen maken? En worden deze door de Renault Megane Estate Bose herkend?
By the way: gaat de muziek verder waar je gebleven bent als je van device schakelt? Of moet je weer helemaal opnieuw beginnen?
Je kan gewoon mappen aanmaken, dit worden dan albums. En via de stuurbediening kan je gewoon door alle mappen bladeren.
Muziek gaat altijd verder waar hij gebleven is, ook al zet je de auto uit, wordt je onderbroken door de navigatie of verkeers informatie of telefoongesprek. Volgens mij zelfs als je de stick er uit haalt (als de auto uit staat) en er weer in stopt (om even wat muziek bij te plaatsen bijv.).

Kun je gewoon mp3 bestanden gebruiken of moeten deze eerst worden omgezet naar een ander formaat?

Heb net een Sandisk micro USB stick gehaald, 8 GB, ff snel FAT 32 geformatteerd en wat mappies met mp3's op gegooid...werkte prima

het scrollen door mappen heen moet via bediening op de radio toch?? of kan je op mapniveau met de stuurbediening werken?

-edit-: heb niks geformatteerd, hebbde bestaande files (een pdf en een info txt bestand) eraf gesmeten en de mappen van mn pc naar de Sandisk toegesleept...zijn allemaal mappen met max. 30 mp3's...werkt super, bladeren door mappen en scrollen gaat soepel...
Wel irritant is het kleine rode lampje wat knippert bij usb activiteit...dat ga ik binnenkort eens zilvergrijs verven/ spuiten, zodat ie helemaal niet meer opvalt tegen het radiofront...

Had dit bericht in het Renault Megane Deel 2 topic gezet, maar denk dat hij hier beter past.

Ik gebruik momenteel de Lacie 32gb Moskeyto Usb Stick. Deze doet het prima. Ik heb de muziek verdeeld over meerdere mappen en de audio instellingen op Random gezet.
Wat nu jammer is dat, als ik een map selecteer en alle muziek is afgspeeld in de map, er dan doorgeswitched wordt naar de volgende map. Kortom ik kan de muziek uit 1 map niet op repeat afspelen. Is hier een mogelijkheid voor, want heb naar mijn mening alle instellingen al meerdere malen doorlopen.

Over een paar weken staat de Megane Bose op de stoep. Ik wil nu graag een usb stick gaan aanschaffen. Is bekend wat de maximum grootte is? Maakt het merk echt zoveel uit?

Seagate 320GB harddisk, staat toch voor een paar honderd GB aan data op. Gaat over het algemeen wel goed hoewel het bladeren door de muziek natuurlijk ruk is. Heb dit opgelost door in de root een viertal folders aan te maken:

A-G
H-L
M-S
T-Z
Verzamel

Onder iedere folder staan de artiesten waarvan de beginletter overeenkomt. Dus Ilse de Lange staat in de folder H-L. Is nog niet ideaal maar anders wordt die lijst veel te lang. Ik heb ook alle namen moeten omdraaien zodat eerst de titel van het liedje zichtbaar is en daarna de artiest.

Nu nog wat bedenken om de kabel weg te werken.

Update: Nadat de TomTom opeens een aantal maal gecrashed is, inclusief verlies van alle radiozenders e.d. toch maar besloten om een stapje terug te doen. Ik heb nu een 32 GB USB Drive Cruzer Fit SanDisk die vooralsnog goed werkt. Ook gelijk geen probleem meer om het kabeltje weg te werken.

Goede tip voor alle auto's met een aansluiting voor een USB stick of een SD card:
BluMeUSB is een programma dat
- de "tags" van MP3 nummers checked en de overbodige wist.
- indien gewenst MP3s in mappen onderverdeelt
- het geluidsvolume aanpast

Het is ontwikkeld voor de Fiat 500 met USB sticks - maar werkt ook prima met andere auto's en SD cards.
Plotseling spelen er veel meer nummers af !

zie www.fiat500soft.com
gratis download en uitprobeerperiode. Daarna registratie voor 5 euro

In principe zou elke USB 2.0 tot 8 GB zeker moeten werken, alles met 3.0 en meer dan 8 (of 16 als echte limiet) is vaak te zwaar, laat staan HD.
De uitzondering bevestigd de regel maar, een normale goedkope stick moet werken.
En zien dat je stick in FAT32 geformatteerd is!

is er inmiddels een software update voor de magane 3 om de usb op te waarderen.
het gebruik van 64 gb mini usb stick (sandisk snellere versie) werkt prima, totdat je de shuffle aktiveerd.

alles staat in mappen, en het liefst zou je willen dat hij in alle mappen willekeurig de shuffle toepast, maar helaas.

Terug
Bovenaan