Welke Toyota met caravan?

Fred 5941998

Net ingestapt
Ik rij nu een Toyota Avensis 2.0 D4D. Deze trekt mijn caravan met het grootste gemak (Adria max. 1.300 kg).
Een diesel is voor mij niet meer nodig gezien het jaarkilometrage. Ik ben dus op zoek naar een andere Toyota.
Ik ben naar andere Toyota's aan het kijken die 1.300 kg mogen trekken. Bouwjaar rond 2018 (Corolla pas vanaf 2019).
Volgens de specificaties en een site als caravantrekker.nl kunnen deze auto's allemaal de caravan 'goed' trekken.

Ik verwacht dat niets zo lekker met een caravan zal rijden als een diesel. Maar om voor die paar keer een diesel aan te houden wordt te duur.

De volgende modellen zouden kunnen:
Toyota Auris Touring Sports 1.6 VVT-i
Toyota Auris Touring Sports 1.2T
Toyota Avensis Touring Sports 1.8 VVT-i
Toyota Avensis Touring Sports 2.0 VVT-i
Toyota Corolla Touring Sports 1.2 VVT-i

Blijf ik bij de grotere motorinhoud en wordt het een Avensis 1.8 of 2.0?
En hoe zal een 1.6 in de Auris het doen. Of zelfs de 1.2 met turbo?

Ik weet dat een en ander ook met het koppel te maken heeft, maar ik heb daar te weinig verstand van om daar iets zinnigs over te zeggen.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Hoe sneller het koppel beschikbaar is en hoe hoger het koppel, hoe makkelijker je de boel in gang krijgt.
Bij caravantrekker.nl staan hier ook berekeningen voor toch?

C-HR of RAV4 zou ook nog kunnen: <https://www.autoweek.nl/carbase/toyota/?bouwjaar=2018--2019&aanhangermassa-geremd=1201-1300--1301-1400--1401-1500--1501-1600--1601-1800>
Een 1.2T zie je niet vaak. Als je kijkt naar de Auris en Corolla zou ik de meerprijs voor de Corolla wel over hebben, ik vind die een stuk aantrekkelijker en ook wat meer beleving hebben.

Quote vergteen. Deze reactie is op het koppel-verhaal)
Zoiets begreep ik al, maar het zegt mij niet wat het verschil zal zijn met mijn huidige auto.
Dus als iemand ervaring heeft met een van de genoemde voertuigen en een caravan dan hoor ik dat graag.

Barri zei:
C-HR of RAV4 zou ook nog kunnen: <https://www.autoweek.nl/carbase/toyota/?bouwjaar=2018--2019&aanhangermassa-geremd=1201-1300--1301-1400--1401-1500--1501-1600--1601-1800>
Een 1.2T zie je niet vaak. Als je kijkt naar de Auris en Corolla zou ik de meerprijs voor de Corolla wel over hebben, ik vind die een stuk aantrekkelijker en ook wat meer beleving hebben.

De RAV4 is erg leuk, maar die ligt tweedehands een stuk hoger in prijs bij hetzelfde bouwjaar/kilometerstand.

De C-HR heb ik niet aan gedacht. Rij al jaren Toyota en ben erg tevreden over de betrouwbaarheid en onkosten.

Fred 5941998 zei:
Daar had ik niet eens aan gedacht. Bedankt voor de tip!

Automaat of handbak?
Houdt er wel rekening mee dat het grote gros met een automaat import is. Heb net een zoekopdracht achter de rug. Tijden dat er alleen met dure premium merken wordt gesjoemeld liggen achter ons.

Auto encyclopedie zei:
Fred 5941998 zei:
Automaat of handbak?
Houdt er wel rekening mee dat het grote gros met een automaat import is. Heb net een zoekopdracht achter de rug. Tijden dat er alleen met dure premium merken wordt gesjoemeld liggen achter ons.

Rij nu schakel, maar heb geen speciale voorkeur. Hoewel automaat wel een idee is.

Wat bedoel je met het sjoemelen?

Bij import auto's heb je meer kans op gesjoemel met de kilometerstand en dat de auto flinke schade heeft gehad in het verleden, en goedkoop opgelapt is.

De opties zijn al genoemd, de Avensis is in de basis al wel een hele oude auto, en de tijd staat niet stil. Een goede caravan trekker heeft een korte achterover bouw, een motor die veel koppel levert bij lage toeren, en gewicht is ook een voordeel. Bij Toyota heb je echter veel hybrides die vaak niets of heel weinig mogen trekken, de keuze is dus beperkt.

Tsja wat heb je nodig aan ruimte? Het grote voordeel van de Avensis is dat deze Max 1500 kilo mag trekken, dan heb je nog iets aan ruimte over. Nadeel is wel dat je in een grote auto rijdt het hele jaar door en dus ook de kosten daarvan hebt. Heb je de ruimte niet nodig dan zou ik voor een Auris/Corolla gaan.

Geen Avensis. Heb een Verso gehad met dezelfde 1.8 motor.
Een lichte caravan is te doen maar veel schakelen en weinig koppel. Jou caravan is 300kg zwaarder.
Vergelijk je dat met een turbo motor van de concurrent of je diesel, is dat 3x niks. Zelfs de iets sterkere 2.0 niet. Je gaat erop achteruit.

Ik zou eerder de 1.2T nemen, maar eigenlijk helemaal geen Toyota. Dan nog eerder een Mazda 6 of CX5 met de 2.0 als het Japans moet zijn.

Wij zijn overgestapt van Toyota naar Ford...qua aandrijflijn is dat echt een verademing, qua onderhoud en betrouwbaarheid ook een stap vooruit. Een 1.5 Ecoboost, daarmee ga je er op vooruit t.o.v. de huidige auto als caravan trekker.

De Koreanen hebben ook mooie T-GDI auto's met lekker veel koppel en betrouwbaarheid.

Het verstandigste is: je huidige auto aanhouden. Je schrijft er niks meer op af en rijdt prima. Als je hem naar de chiptunen brengt, android unit in laat bouwen en professionele reinigingsservice, dan is het net alsof je nieuw rijdt ;-)

Het verschil tussen een atmosferische en een turbomotor komt goed tot uitdrukking in de trekcapaciteiten. De Kampeer en Caravankampioen vergeleek een 180 pk sterke Mazda CX30 (atmosferisch) met een 150 pk VW T-Roc TSI. De VW maakte op het gebied van trekcapaciteiten gehakt van de 30 pk sterkere Mazda. Het hogere koppel (trekkracht) van de VW kwam bij een veel lager toerental vrij, precies wat je wil met een caravan aan de haak.
Helaas heeft Toyota nog nauwelijks iets te bieden voor de caravanbezitters, tenzij je voor heel veel geld een RAV4 4WD koopt. De hybride techniek van Toyota is superieur, maar je mag er nauwelijks iets mee trekken. Een Kona of Niro hybrid mogen wel 1300 kg trekken en hebben ook een automatische versnellingsbak. Schijnt wel dat je er mee moet leren rijden met een caravan aan de haak omdat de accu van het hybridesysteem tijdens het trekken snel leeg raakt en het gedaan is met de trekkracht.
Zelf heb ik een Ford 1.0 ecoboost met 125 pk. Mag 1200 kg trekken en doet het prima met onze 1100 a 1200 kg wegende Hobby. De Ford levert zijn maximale koppel al vanaf zo'n 1800 toeren. De door @spoiler alert genoemde en nog veel krachtiger 1.5 ecoboost is nog veel geschikter om een caravan mee te trekken.
Een buurman heeft een Ford C-Max 1.5 en een flinke Fendt Bianco van zo'n 1400 kg. Is zeer content met de combinatie.
Wil je Japans blijven rijden kan je ook nog kijken naar een Nissan Qashqai (niet de 1.2 nemen, maar de 1.3)

Aanvulling: een 1.8 of 2.0 met CVT is beter te doen.
Reken op een verbruik van 1:13 bij deze motoren zonder caravan. Een Ecoboost komt 40% á 50% verder op een liter op de snelweg.

spoiler alert zei:
CUT

Het verstandigste is: je huidige auto aanhouden. Je schrijft er niks meer op af en rijdt prima. Als je hem naar de chiptunen brengt, android unit in laat bouwen en professionele reinigingsservice, dan is het net alsof je nieuw rijdt ;-)

Het lijkt me heel erg realistisch dat je er na wat rekenwerk achter komt dat doorrijden met de vertrouwde Avensis de beste/ voordeligste optie is., zelfs zonder chiptuning en andere gadgets.
Voordat je terugverdient wat je met een andere mogelijk bespaart kan jaren duren.

Ik denk niet dat TS wil horen dat ie moet doorrijden met zijn Avensis diesel.
De genoemde Toyota's zijn prima auto's, maar omdat Toyota weinig goede trekauto's heeft is het ook interessant om iets verder te kijken naar andere merken.

De 1.8 en 2 0 zijn prima keuze,jaren lang was het prima en nu zou het opeens niet meer voldoen.

Frits79 zei:
De 1.8 en 2 0 zijn prima keuze,jaren lang was het prima en nu zou het opeens niet meer voldoen.
De stoomlocomotief en de huifkar ook, maar is anno 2022 links en rechts ingehaald door alternatieven.

spoiler alert zei:
Frits79 zei:
De stoomlocomotief en de huifkar ook, maar is anno 2022 links en rechts ingehaald door alternatieven.
Alleen zijn die veel storingsgevoeliger, nee neem lekker een uiterste betrouwbare atmosferisch blok.

Bedankt voor al jullie reacties. Misschien inderdaad eens verder kijken dan Toyota. De Ford EcoBoost 1.5 ga ik eens wat beter bekijken.

Vooralsnog rijd ik nog even door met mijn diesel Avensis. Duur in de wegenbelasting, maar bij de pomp juist weer goedkoper.
Maar er komt een moment van vervanging. En daar wik ik me graag op voorbereiden.

Er is ook nog een fijne en betrouwbare nissan/renault 1.6 turbo blok die in verschillende modellen zit van deze beide merken, das ook een aanrader, dat deze storingsgevoeliger zijn is bij mij niet bekend

De Mazda CX-5 of Mazda 6 is ondanks de atmosferische benzinemotor toch een prima caravantrekker. Rijdt natuurlijk wel anders als een diesel of benzinemotor met turbo.
Een Adria van 1300kg is echter geen enkel probleem. Heb zelf jarenlang onze Knaus van 1200 kilo getrokken met een Mazda 6. Ging uitstekend. Rijden nu een BMW met 2.0 turbo met 8 traps automaat en die doet het in alle opzichten nog veel makkelijker.

De door Nissan en Renault gebruikte 1.6 TCe staat bekend als hele betrouwbare motor, Nissan en Renault gebruiken ook de samen met Mercedes ontwikkelde 1.3 TCe, dit is ook een hele fijne en goede motor.
Groot voordeel van deze motoren is het hoge koppel bij lage toeren.
De 1.4 en 1.6 GDI motoren van Kia en Hyundai zijn ook prima keuzes.

ak2 zei:
De 1.4 en 1.6 GDI motoren van Kia en Hyundai zijn ook prima keuzes.

Ik neem aan dat je de T-GDI motoren van Kia en Hyundai bedoelt :). Dat lijken mij prima caravantrekkers en qua betrouwbaarheid zou ik me ook geen zorgen maken.

Ik zou zelf altijd voor een auto met een turbomotor als caravantrekker gaan. Zoals hierboven al is geschreven is de beschikbaarheid van veel koppel bij lage toeren erg prettig. Mijn Mercedes E200 (184 pk compressor) trekt met gemak een zware Avento van 1700 kg. Er is steeds voldoende kracht voor handen zonder dat de motor daar heel hard voor hoeft te werken en ik kan goed met het verkeer meekomen. Dat maakt het reizen echt aangenamer. Alleen bij flinke hellingen moet er op een gegeven moment natuurlijk wel toeren gemaakt worden.

Fred 5941998 zei:
Bedankt voor al jullie reacties. Misschien inderdaad eens verder kijken dan Toyota. De Ford EcoBoost 1.5 ga ik eens wat beter bekijken.
Ga vooral proefrijden.
Zoek er één met adaptive cruise control, dat rijdt echt geweldig op de snelweg met zo'n caravan.

Terug
Bovenaan