A
Anoniem
Guest
Dezelfde olie als er inzit of bestaat er universele olie? Zit er op olie nog een houdbaarheidsdatum of kan ik olie van meer dan 10 jaar oud nog gebruiken? Graag advies...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Jij hebt toch een Volksfiets?Ferweg zei:Dezelfde olie als er inzit of bestaat er universele olie? Zit er op olie nog een houdbaarheidsdatum of kan ik olie van meer dan 10 jaar oud nog gebruiken? Graag advies...
Volksfiets? Na de discussie over oliepeil controleren zou ik bijna zeggen: gelukkig niet.rke zei:Jij hebt toch een Volksfiets?Ferweg zei:Dezelfde olie als er inzit of bestaat er universele olie? Zit er op olie nog een houdbaarheidsdatum of kan ik olie van meer dan 10 jaar oud nog gebruiken? Graag advies...
Volkswagen gebruikt twee verschillende soorten olie. Een long-life olie voor de auto's die eens per 30.000 nieuwe olie krijgen en een "normale" olie voor de auto's die vaker naar de garage gaan.
Kortom: Bij twijfel vraag het de garage. Moderne auto's hebben moderne eisen aan de olie. De tijd dat olie universeel was, heet vroeguh....
Natuurlijk wel. Meestal zit er ook gewoon een sticker onder de motorkap.Nissan GT-R zei:Staat dat tegenwoordig niet meer in het boekje?
Ik bedoelde dat je bij een vag auto vaak ook echt de olie van het aangeraden merk er in moet gooien. Staat er op dat er 5w30 mobil in moet, zou ik er ook echt 5w30 mobil in gooien. Bij andere merken maakt dat meestal niets uit, bij vag zorgt het nog wel eens voor schade. (bij bepaalde motoren)Nissan GT-R zei:Ik ben ook kritisch op mijn olie hoor.
Het heeft toch heel wat belangrijke taken, daar wil je geen goedkoper action rommel voor hebben. Eerste wat mijn auto krijgt als ik die heb is nieuw bloed.
Taken van olie zijn:
-Smering
-Koeling
-Schoonmaken
-Vuil afvoeren.
GTR-R34 zei:Ik bedoelde dat je bij een vag auto vaak ook echt de olie van het aangeraden merk er in moet gooien. Staat er op dat er 5w30 mobil in moet, zou ik er ook echt 5w30 mobil in gooien. Bij andere merken maakt dat meestal niets uit, bij vag zorgt het nog wel eens voor schade. (bij bepaalde motoren)
Maar inderdaad, wel gewoon van een goed merk.
..........
Maar ja, als je er geen verstand van hebt, weet je dat niet. Dat is het probleem. Een "normale" autorijder denkt olie is olie.
bedoelde dat je bij een vag auto vaak ook echt de olie van het aangeraden merk er in moet gooien. Staat er op dat er 5w30 mobil in moet, zou ik er ook echt 5w30 mobil in gooien. Bij andere merken maakt dat meestal niets uit, bij vag zorgt het nog wel eens voor schade. (bij bepaalde motoren)
Maar inderdaad, wel gewoon van een goed merk. De echte goedkope olie (action bijvoorbeeld) is vaak gerecycled. Is kort gezegd gewoon gefilterde oude olie. Dat is dus gewoon troep. Dat zie je vaak ook. Die is al troebel als hij uit de fles komt. Bij goede olie is het gewoon helder.
Volkswagen Porte Diesel zei:@Ferweg, jij hebt een i20? Deze slikt gewoon 10w40 of 5w30 ofzo? Volgens mij gebruikt Hyundai geen speciale oliën
Lauji6991 zei:Ik heb een vraag:
Mijn Peugeot 206SW 1.6 16V met TU4JP5 motor schrijft volgens het boekje 5W40 (Total) olie voor. als advies
Echter zit er momenteel door de universele garage al meer dan een jaar 5W30 (Shell) in sinds de oliewissel..
Aangezien mijn oliepeil niet zoveel meer boven de min staat op de peilstok, wil ik binnenkort weer wat olie bijvullen.
Kan ik gewoon 5W40 bijvullen bij de olie die er nu inzit? Of zou ik dan eigenlijk eerst alle huidige 5W30 olie eruit moeten laten lopen?
(Ik kan natuurlijk gewoon 5W30 bijvullen, maar aangezien Peugeot zelf de 5W40 voorschrijft wil ik die er dan ook gewoon inkieperen)
Alvast bedankt