Welke olie bijvullen?

A

Anoniem

Guest
Dezelfde olie als er inzit of bestaat er universele olie? Zit er op olie nog een houdbaarheidsdatum of kan ik olie van meer dan 10 jaar oud nog gebruiken? Graag advies...

Op Google in 0,36 sec. paar duizend antwoorden gevonden betr. houdbaarheid. Waaronder: https://kroon-oil-shop.com/olie-bewaren/

De beste volgorde:

Kijk in je autoboekje of op een sticker bij je motor, deur of tankdop.
Bel een dealer, vraag welke olie is voorgeschreven of welke code je moet vinden op de verpakking.
Kijk bij Shell, Castrol of Kroon olie en vul daar je type en bouwjaar van de auto in.

10 jaar oude olie zou ik niet gebruiken. Een willekeurig ander type ook niet.
We hebben het hier over bijvullen met een flesje van 10 - 15 euro, dan ga je geen risico nemen dat je auto/motor van duizenden euro's in de soep draait.

Bij dealers/benzinepompen betaal je overigens makkelijk 25 euro voor een liter, bij autozaken waar ze bijvoorbeeld Kroon olie verkopen is het vaak rond de 10-15 euro. Bij sites als Protex.nl vind je die dure merk olie vaak ook voor de helft.

Ferweg zei:
Dezelfde olie als er inzit of bestaat er universele olie? Zit er op olie nog een houdbaarheidsdatum of kan ik olie van meer dan 10 jaar oud nog gebruiken? Graag advies...
Jij hebt toch een Volksfiets?

Volkswagen gebruikt twee verschillende soorten olie. Een long-life olie voor de auto's die eens per 30.000 nieuwe olie krijgen en een "normale" olie voor de auto's die vaker naar de garage gaan.

Kortom: Bij twijfel vraag het de garage. Moderne auto's hebben moderne eisen aan de olie. De tijd dat olie universeel was, heet vroeguh....

Bijv, om maar in de Kroonsferen te blijven https://www.kroon-oil.com/nl/ , kenteken invoeren en zie daar het antwoord. Die universele olie bestaat nog wel zo ongeveer, een olie met viscositeit 5w30 is redelijk standaard voor hier tegenwoordig, al wordt 0w.. wel steeds vaker gebruikt voor nieuwe (hybride)auto's. Maar idd, kijk even in je boekje of op je onderhoudskaartje van de laatste beurt, als je wil bijvullen is dezelfde olie gebruiken wel handig.

@Ferweg, jij hebt een i20? Deze slikt gewoon 10w40 of 5w30 ofzo? Volgens mij gebruikt Hyundai geen speciale oliën

In het profiel van ferweg staat inderdaad iets over een I20.

Ik zou oppassen met zo maar "een ZoveelWeeZoveel olie" in een automotor te kieperen. Naast de viscositeit is ook de kwaliteit van belang en er zijn tegenwoordig meerdere merken die heel specifieke eisen stellen.
Daarom moet de dealer soms bij garantiegevallen de gebruikte motorolie opsturen om te controleren of er wel de juiste olie in gegooid is.

rke zei:
Ferweg zei:
Jij hebt toch een Volksfiets?

Volkswagen gebruikt twee verschillende soorten olie. Een long-life olie voor de auto's die eens per 30.000 nieuwe olie krijgen en een "normale" olie voor de auto's die vaker naar de garage gaan.

Kortom: Bij twijfel vraag het de garage. Moderne auto's hebben moderne eisen aan de olie. De tijd dat olie universeel was, heet vroeguh....
Volksfiets? Na de discussie over oliepeil controleren zou ik bijna zeggen: gelukkig niet.
In ieder geval bedankt voor je reactie

Nissan GT-R zei:
Staat dat tegenwoordig niet meer in het boekje?
Natuurlijk wel. Meestal zit er ook gewoon een sticker onder de motorkap.
Merk maakt niet zo gek veel uit, maar van de echt goedkope olie zou ik weg blijven. Olie van 10 jaar oud zou ik zeker niet meer gebruiken.
Vag auto's zijn de enige uitzondering, die willen nog wel eens kritisch zijn, daar zou ik ook het aangeraden merk olie in gooien.

Ik ben ook kritisch op mijn olie hoor.

Het heeft toch heel wat belangrijke taken, daar wil je geen goedkoper action rommel voor hebben. Eerste wat mijn auto krijgt als ik die heb is nieuw bloed.

Taken van olie zijn:

-Smering
-Koeling
-Schoonmaken
-Vuil afvoeren.

Nissan GT-R zei:
Ik ben ook kritisch op mijn olie hoor.

Het heeft toch heel wat belangrijke taken, daar wil je geen goedkoper action rommel voor hebben. Eerste wat mijn auto krijgt als ik die heb is nieuw bloed.

Taken van olie zijn:

-Smering
-Koeling
-Schoonmaken
-Vuil afvoeren.
Ik bedoelde dat je bij een vag auto vaak ook echt de olie van het aangeraden merk er in moet gooien. Staat er op dat er 5w30 mobil in moet, zou ik er ook echt 5w30 mobil in gooien. Bij andere merken maakt dat meestal niets uit, bij vag zorgt het nog wel eens voor schade. (bij bepaalde motoren)
Maar inderdaad, wel gewoon van een goed merk. De echte goedkope olie (action bijvoorbeeld) is vaak gerecycled. Is kort gezegd gewoon gefilterde oude olie. Dat is dus gewoon troep. Dat zie je vaak ook. Die is al troebel als hij uit de fles komt. Bij goede olie is het gewoon helder.
Maar ja, als je er geen verstand van hebt, weet je dat niet. Dat is het probleem. Een "normale" autorijder denkt olie is olie.

GTR-R34 zei:
Ik bedoelde dat je bij een vag auto vaak ook echt de olie van het aangeraden merk er in moet gooien. Staat er op dat er 5w30 mobil in moet, zou ik er ook echt 5w30 mobil in gooien. Bij andere merken maakt dat meestal niets uit, bij vag zorgt het nog wel eens voor schade. (bij bepaalde motoren)
Maar inderdaad, wel gewoon van een goed merk.
..........
Maar ja, als je er geen verstand van hebt, weet je dat niet. Dat is het probleem. Een "normale" autorijder denkt olie is olie.

Ik weet niet of VAG kritischer is dan andere merken, maar iedere auto stelt zijn eisen aan de olie. Wat het bij VAG moeilijk maakt is het eigen systeem van kwaliteitsaanduiding.

Olie kent normaal gesproken een internationaal geldende viscositeitsaanduiding (10W40, 5W30) en kwaliteitsaanduiding - API specs (SF, SG ... ). Dit staat ook op de verpakking vermeld.

En a1-b1, a3-b3-b4, a5-b5, c- enz

bedoelde dat je bij een vag auto vaak ook echt de olie van het aangeraden merk er in moet gooien. Staat er op dat er 5w30 mobil in moet, zou ik er ook echt 5w30 mobil in gooien. Bij andere merken maakt dat meestal niets uit, bij vag zorgt het nog wel eens voor schade. (bij bepaalde motoren)
Maar inderdaad, wel gewoon van een goed merk. De echte goedkope olie (action bijvoorbeeld) is vaak gerecycled. Is kort gezegd gewoon gefilterde oude olie. Dat is dus gewoon troep. Dat zie je vaak ook. Die is al troebel als hij uit de fles komt. Bij goede olie is het gewoon helder.

Heb je daar een linkje of meer info over? Beide beweringen lijken me namelijk sterk. De juiste specs zijn belangrijk, bij vag de 50... oa.
Actionolie zou ik ook niet gebruiken maar niet omdat het gerecyclede zou zijn.

Volkswagen Porte Diesel zei:
@Ferweg, jij hebt een i20? Deze slikt gewoon 10w40 of 5w30 ofzo? Volgens mij gebruikt Hyundai geen speciale oliën

In mijn i20 zit 5w30. Stop dezelfde specificatie olie er in als er al in zit (er is een vakje voor een kaartje, die zichtbaar wordt als je de bestuurdersdeur open doet aan de kant van de dashboard).

Ik heb een vraag:

Mijn Peugeot 206SW 1.6 16V met TU4JP5 motor schrijft volgens het boekje 5W40 (Total) olie voor. als advies
Echter zit er momenteel door de universele garage al meer dan een jaar 5W30 (Shell) in sinds de oliewissel..

Aangezien mijn oliepeil niet zoveel meer boven de min staat op de peilstok, wil ik binnenkort weer wat olie bijvullen.
Kan ik gewoon 5W40 bijvullen bij de olie die er nu inzit? Of zou ik dan eigenlijk eerst alle huidige 5W30 olie eruit moeten laten lopen?

(Ik kan natuurlijk gewoon 5W30 bijvullen, maar aangezien Peugeot zelf de 5W40 voorschrijft wil ik die er dan ook gewoon inkieperen)

Alvast bedankt

Lauji6991 zei:
Ik heb een vraag:

Mijn Peugeot 206SW 1.6 16V met TU4JP5 motor schrijft volgens het boekje 5W40 (Total) olie voor. als advies
Echter zit er momenteel door de universele garage al meer dan een jaar 5W30 (Shell) in sinds de oliewissel..

Aangezien mijn oliepeil niet zoveel meer boven de min staat op de peilstok, wil ik binnenkort weer wat olie bijvullen.
Kan ik gewoon 5W40 bijvullen bij de olie die er nu inzit? Of zou ik dan eigenlijk eerst alle huidige 5W30 olie eruit moeten laten lopen?

(Ik kan natuurlijk gewoon 5W30 bijvullen, maar aangezien Peugeot zelf de 5W40 voorschrijft wil ik die er dan ook gewoon inkieperen)

Alvast bedankt

Jij had toch je eigen ( zeik) topic?
Want je schopt nu weer een topic omhoog van jaren oud.

We gaan dus geen oud topic omhoog halen. En we hebben afgesproken dat eigen vragen, in je eigen topic worden geplaatst! Graag dat ook dan doen!

Terence
Autoweek moderator

Terug
Bovenaan