Welke merk benzine motor is wel goed en dus veilig om te kopen

ricco77

Net ingestapt
Goedenavond,

Ik ben op zoek naar een 2e hands auto met benzine motor rond de 11k5. Nu moet ik zeggen dat ik naar Vw gerelateerde auto's met een TSI zit te kijken (Octavia, Seat Althea XL, Golf/Jetta) 1.4TSI 122 pk, echter zie ik over dit blok alleen maar horror verhalen voorbij komen (ook in de blogs hier). Dit geeft mij geen lekker gevoel om het maar gewoon te proberen.

Vervolgens heb ik naar de Peugeot 508 (1.6 THP 156 pk) gekeken maar ook hierover zie ik heel veel slechte ervaringen.

Weten jullei een merk welke wel fatsoenlijke benzine motoren maakt met +/- 120 pk?

Ik begin er zelf een beetje over te twijfelen namelijkl

De 508 kun je ook krijgen met 1.6 120 PK (het aantal PK's dat jij noemt) -motor en daar zijn geen klachten over, voor zover ik weet.

Er zijn genoeg voorbeelden van goede motoren:

De 1.4 T Jet met 120 PK die in diverse Fiat, Alfa en Lancia modellen ligt is een goede motor.
De 140 PK 2.0 16V van Nissan/ Renault die in diverse Renaults en Nissans ligt, zoals o.a. in de Megane 3 en Laguna 3, en Nissan Qashqai is een zeer degelijke motor. Ook de 130 pk 1.4 TCE en oudere, degelijke 1.6 16V zijn een goede keus.
De 1.2 VTI van Peugeot, zoals o.a. in de Citroen C4 en nieuwe Peugeot 308. Overigens is de oudere 1.6 VTI zeker niet slecht.

Anderen zullen het wel aanvullen met Japanse, Koreaanse en Duitse motoren.

thks allemaal ik zal eens gaan kijken, Mazda heb ik geen ervaring mee qua kwaliteit eigenlijk

Nissan GTR R34 zei:
Wat betekent 11k5? o_O
11500?
Geen vw, en inderdaad absoluut geen 1.6thp.
Voor de rest valt het allemaal wel mee.

We leven in 2k17. Nul is zo 2k16. Je schrijft toch ook k3 en geen 03?

Zomaar wat ideetjes:
Het uiterlijk moet je liggen, maar ruim, snel en zeer betrouwbaar: Honda Civic 1.8i-VTEC.
Bijvoorbeeld deze, (geen import, logische héél) lage kilometerstand, bij een Honda dealer: https://www.autowereld.nl/honda/civic/1-8-style-mode-140pk-lage-km-stand-navigatie-parkeersensoren-17-lm-wielen-23367364/details.html

honda-civic-1-8-style-mode-140pk-lage-km-stand-navigatie-parkeersensoren-17-lm-wielen-23367364-1.jpg

Een héél ander uiterlijk, bombproof Toyota hybride techniek. Voorbeeld: https://www.autowereld.nl/toyota/auris/1-8-hybrid-aspiration-22933632/details.html

toyota-auris-1-8-hybrid-aspiration-22933632-1.jpg

Opel
Toyota
Hyundai
Kia
Honda
Mitsubishi

Merken die je met een grote boog omheen moet lopen
Vw
Audi
Seat
Skoda
Ford (eerste generatie ecoboost)
Peugeot (eerste generatie thp)
Citroën ^^^^^
BMW ^^^^
Mini ^^^^
Fiat (eerste generatie 1,4 tjet)

11k5 is (elektro)techneutentaal niks mis mee.

Als je op safe wil spelen : geen turbo, niet te klein, 4 cilinder. Start/stop zou ik liever overslaan en directe injectie ook als dat nog kan.

Even een twee Franse opties, de betrouwbare en degelijke Renault Laguna 3 met 2.0 16V motor van Nissan.

Zonder turbo:
https://www.autotrader.nl/auto/renault-laguna/2011/harderwijk/7zped/renault-laguna-estate-20-16v-140-pk-expression-cli/

131048420-large.jpg

131048438-large.jpg

Of de Renault Megane 3.

Zonder turbo:
https://www.autotrader.nl/auto/renault-megane/2012/amsterdam/868t7/renault-megane-16-16v-110pk-estate-parisienne-pack/

135677851-large.jpg

Of met turbo:
https://www.autotrader.nl/auto/renault-megane/2012/utrecht/852mu/renault-megane-tce-130pk-bose-glazen-dak-17lmv-pgl/

138435053-large.jpg

Bij Peugeot/Citroën (en Mini/BMW, dat is dezelfde motor) kun je de 1.6 THP inderdaad beter links laten liggen, vooral de eerste bouwjaren (met 150pk). Het schijnt een fijne motor te zijn, maar bepaald niet probleemloos. De 1.6 VTi is in dat opzicht beter, maar minder sterk en niet zuiniger. De 1.2 schijnt wel prima te zijn, zuinig, prettig en betrouwbaar, maar niet leverbaar in de 508, wel in de 308(sw) en diverse Citroëns (C4 Picasso), maar nog niet zo heel lang.

2e hands kun je zeker het beste voor een Jap gaan.
Toyota (incus Lexus/Daihatsu en Subaru) en Honda staan al jaren strak bovenaan in de betrouwbaarheid onderzoeken.

Hermanman zei:
Toyota (incus Lexus/Daihatsu en Subaru) en Honda staan al jaren strak bovenaan in de betrouwbaarheid onderzoeken.

Ik weet het niet maar de laatste tijd valt me de Accord wel een beetje tegen, had ik in aanloop van de Apk de accu al laten vervangen omdat die begon na te laten kwam daar bij de jaarlijkse beurt en APK nog een kapot lampje bij van de kentekenverlichting.

2 stuks totaal 1,88 ex-BTW....is toch een onvoorziene last.

....ik ben nog op zoek naar de juiste argumenten voor mijn partner om een volgende aankoop te rechtvaardigen; maar blijkbaar is dit een van mijn minder sterke dan...

jonaccord zei:
2 stuks totaal 1,88 ex-BTW....is toch een onvoorziene last.

....ik ben nog op zoek naar de juiste argumenten voor mijn partner om een volgende aankoop te rechtvaardigen; maar blijkbaar is dit een van mijn minder sterke dan...

2 lampjes......; dan was mijn Daihatsu met 1 kapot lampje (fl. 1,75) toch een stuk betrouwbaarder !

Deux cent cinq zei:
Bij Peugeot/Citroën (en Mini/BMW, dat is dezelfde motor) kun je de 1.6 THP inderdaad beter links laten liggen, vooral de eerste bouwjaren (met 150pk). Het schijnt een fijne motor te zijn, maar bepaald niet probleemloos. De 1.6 VTi is in dat opzicht beter, maar minder sterk en niet zuiniger. De 1.2 schijnt wel prima te zijn, zuinig, prettig en betrouwbaar, maar niet leverbaar in de 508, wel in de 308(sw) en diverse Citroëns (C4 Picasso), maar nog niet zo heel lang.

Ja, die 1.6 THP zou ik ook met een hele grote boog omheenlopen; de autohandel ziet dat blijkbaar ook want het valt me op dat ik vele auto's met een 1.6 THP opeens aangeprezen zie worden als '1.6i', '1.6 turbo', '150pk', waarbij de term 'THP' angstvallig gemeden wordt... Zo heb ik ooit een lange rit voor niets gemaakt toen een C5 HPi (een andere probleem-motor die door PSA erg snel is laten vallen, dus gelukkig zijn er niet zo veel van) werd aangeprezen als een 2.0-16v.

FW Ta-183 Huckebein I zei:
2 lampjes......; dan was mijn Daihatsu met 1 kapot lampje (fl. 1,75) toch een stuk betrouwbaarder !

fl. ? Dat was wel een dure lampje dan destijds. FL. is ook alweer een tijdje terug; maar sindsdien nog wat vergelijkbaars gehad wat betrouwbaarheid betreft?

De 135-140 pk 2.0i motoren van PSA zijn ook goed. De voorganger van de 1.6 THP zeg maar. Om terug te komen op de 'ik moest een kentekenverlichtinglampje laten vervangen voor de APK': ik moest afgelopen vrijdag een ophangrubbertje van de uitlaat laten vervangen. Dat was het. Nou ja, er moest nog 0,25L koelvloeistof bij. 299 duizend km op de teller.

1.4 t-jets van Fiat zijn prima motoren. Kijk bijv. eens naar de Fiat Bravo. Degelijke auto die ontzettend veel waar voor z'n geld biedt.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/fiat/m1161368309-fiat-bravo-1-4-multiair-business-140pk-leer-navigatie.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=7

Sowieso zijn de meeste motoren van PSA prima, zeker de zestienkleppers(1.6, 1.8, 2.0, etc) van de laatste 15 jaar. De THP (en de verre voorganger daarvan, de HPi, die maar gedurende één jaar is geleverd) is echt een uitzondering op de regel wat dat betreft.

jonaccord zei:
Hermanman zei:

Ik weet het niet maar de laatste tijd valt me de Accord wel een beetje tegen, had ik in aanloop van de Apk de accu al laten vervangen omdat die begon na te laten kwam daar bij de jaarlijkse beurt en APK nog een kapot lampje bij van de kentekenverlichting.

Het overlijden van die accu vind ik ook wel erg voortijdig... de Accord is amper 12 jaar jong!

Sowieso word de occassion markt kwalitatief de komende jaren slechter. Private lease is in opmars, het is toch niet meer je eigen bezit en binnen 2 a 3 jaar ben je van een auto af. Dus wat maakt het doortrekken met koude motor nog uit?! Genoeg in mijn omgeving die dat helaas doen.

Of uitgesteld onderhoud van de grote Lease M. Die auto's op eind van hun lease duur geen of weinig onderhoud meer bieden.

Komt allemaal op de rekening van de consument die een jonge occassion wilt kopen. Bijna alle auto's tegenwoordig met turboblok. Die halen de 2 ton niet.

Hermanman zei:
Daar kan je de Koreanen inmiddels wel aan toevoegen.

Bijna alle turboloze motoren zijn zeer betrouwbaar, alleen de FSi van VW eigenlijk niet.

Ook een slechte reputatie hadden de 2.0 IDE motor van Renault, en de 1.8 GDI van Mitsubishi (zit ook in Volvo S40/ V40 als 1.8I), maar deze worden al jaren niet meer geproduceerd.

Wellicht heb ik wat gemist maar wat voor type auto zoek je?
Hatch, station, sedan
Is de km stand nog belangrijk ?
Minimale bouwjaar?

Voertuigen met fatsoenlijke motoren rondom de 120pk zijn er genoeg.
Ik kan je de Astra J wel aanbevelen want relatief weinig storingen dus betrouwbaar.
Puntje van aandacht is het koelsysteem (waterpomp, koelhuis) want dit wil weleens lekken maar verder(y)
Motor is niet de allersnelste maar met juist berijden kom je zeer vlot mee.
Tevens in 140pk leverbaar (zelfde motor maar ander motormanagement).
Ga je voor een Astra dan wel met de AGR sportstoelen nemen.
Meer dan perfecte zit en ook op lange (vakantie) ritten.
Voorbeeldjes:

https://www.gebruikteauto.nl/details.php?aid=1793903
https://www.autotrader.nl/auto/opel-astra/2011/dodewaard/88vy8/opel-astra-14-turbo-103kw-5d-sport-zeer-mooi/
https://www.gebruikteauto.nl/details.php?aid=1761323

Klopt, de opelmotoren heb ik positieve ervaringen mee als het gaat om de betrouwbaarheid. die 1.4T van 7 jaar geleden waren misschien onder in toeren wat lui, daarna wel genoeg vermogen. Niet zo fijn als een TSI, maar wel erg betrouwbaar. De 1.6T is ook fijn, alleen geen zuinigheidswonter, maar heeft wel iets van 180PK.

Enige puntje is dat de exemplaren met 6 bak, dat de bak wel eens problemen kan geven. De 120PK versies zit vaak de betrouwbare 5 bak achter. En die auto's rijden ook nog eens erg prettig vind ik.

AsconaGT zei:
Klopt, de opelmotoren heb ik positieve ervaringen mee als het gaat om de betrouwbaarheid. die 1.4T van 7 jaar geleden waren misschien onder in toeren wat lui, daarna wel genoeg vermogen. Niet zo fijn als een TSI, maar wel erg betrouwbaar. De 1.6T is ook fijn, alleen geen zuinigheidswonter, maar heeft wel iets van 180PK.

Enige puntje is dat de exemplaren met 6 bak, dat de bak wel eens problemen kan geven. De 120PK versies zit vaak de betrouwbare 5 bak achter. En die auto's rijden ook nog eens erg prettig vind ik.
Die M32 versnellingsbak is voor mij toch echt een reden om zo'n auto niet te kopen. De bak zit overigens ook in diverse Fiats en Alfa's (en Lancia's). Dan liever een andere uitvoering waarin de F40 bak zit, of een 5 bak. Overigens schijnen de problemen vanaf een bepaald jaar wel minder geworden te zijn.
Als er bedrijven kunnen bestaan van het reviseren van deze bakken is dat "wel eens" toch best wel vaak...

FA1 zei:
Voertuigen met fatsoenlijke motoren rondom de 120pk zijn er genoeg.
Ik kan je de Astra J wel aanbevelen want relatief weinig storingen dus betrouwbaar.
Puntje van aandacht is het koelsysteem (waterpomp, koelhuis) want dit wil weleens lekken maar verder(y)
Tja, Opel en koelsystemen...Ik heb na 4 Opels nog geen eentje gehad die geen probleem had met het koelsysteem :( De oudste was een Corsa uit 1994, de nieuwste een Insignia uit 2009. Allemaal wel een probleem met de koeling, vooral veel lekken.

De Astra waarin ik prive rond tuf (2011) heeft nu 95000km gereden, heb ik nieuw gekocht en geen problemen gehad met de M32 bak.
Zoals ook niet elke TSI motor stuk gaat zal ook niet elke M32 bak stuk gaan.
Koel problemen is idd Opel eigen helaas.

@Ascona,
Ook in de 120pk zit een 6 bak. (elke 1.4 en 1.6 Turbo motor van Opel)

@Ascona,
Ook in de 120pk zit een 6 bak. (elke 1.4 en 1.6 Turbo motor van Opel)

ligt geheel aan het model. Mijn ouders rijden een Meriva 1.4T en zijn bewust voor de 120PK versie gegaan op mijn advies (heb bij Opel gewerkt). Deze zit namelijk een 5 bak achter die erg betrouwbaar is. Heb net even bij een Corsa gechecked, word ook gewoon met een 5 bak geleverd.

Die M32 versnellingsbak is voor mij toch echt een reden om zo'n auto niet te kopen. De bak zit overigens ook in diverse Fiats en Alfa's (en Lancia's). Dan liever een andere uitvoering waarin de F40 bak zit, of een 5 bak. Overigens schijnen de problemen vanaf een bepaald jaar wel minder geworden te zijn.
Als er bedrijven kunnen bestaan van het reviseren van deze bakken is dat "wel eens" toch best wel vaak...

De M32 zit wel in heel veel opel modellen (en diverse andere merken/modellen inderdaad). en die hebben een grotere kans op problemen. Relatief gezien vallen de problemen mee als je ziet naar de enorme aantallen van die auto's die rond rijden zonder problemen, maar het is inderdaad een groter risico, ik zou ze zelf ook niet zo snel kopen als ze nog niet zijn aangepakt. Volgens mij was het alleen tussen 2010-2012 een dingetje, daarna wel goed. Zeker weten doe ik dat niet, maar daarom dat ik het wel even meld.

Maar terug komend op de topicstarter, motorisch zijn ze wel sterk, maar zoals ik zei voelen ze onderin toeren niet zo finnig aan als bijvoorbeeld een TSI. Maar het risico zit hem dan in de M32 die er waarschijnlijk achter ligt, afhankelijk van het model.

@Jazzik: Toyota heeft in NL in 15 jaar tijd 3 accu's moeten vervangen in de Prius (Toyota is diegene die daar verreweg het meeste en langste ervaring in heeft).
Zet daar tegenover de turbo's, EGR kleppen, distributie ellende van het VAG concern, dan begrijp je dat een Toyota heel veel minder problemen heeft dan een VAG mobiel. Ze staan ook niet voor niets al tientallen jaren strak bovenaan in de betrouwbaarheid onderzoeken.
De accu van hybride wordt vaak door tegenstanders van hybride voertuigen om angst aan te jagen dat deze snel kapot kunnen gaan.
Uit de statistieken blijkt dat dit onzin is.

Hermanman zei:
@Jazzik: Toyota heeft in NL in 15 jaar tijd 3 accu's moeten vervangen in de Prius (Toyota is diegene die ... enz.)

Beste Herman, waarom richt je dit aan mij...???
a015.gif

Vanaf midden volgende week staat hier een Toyota hybride voor de deur. De Honda is ingeruild op een Toyota. Ik heb dus alle vertrouwen in de hybride aandrijflijn van Toyota....

Brrr Marcel wat een gevatte opmerking! Misschien eens even een greep doen in mijn posts en kijken wat ik zoal aanbeveel als iemand een betrouwbare auto zoekt. Uitsluitend Honda's, nietwaar? En vanaf volgende week uiteraard uitsluitend Toyota's.
a068.gif

Het is vaak ook logisch nadenken.
Diverse merken/modellen/motortypes, zijn goedkoper dan concurrenten.
Daar is vaak een reden voor.
onbetrouwbaar/hoge onderhoudskosten of naamsbekendheid is daar vaak een reden van.

Heb laatst gekeken voor een 1.2 tdi (Seat of Skoda). Zuinig, laag gewicht en betaalbaar.
Maar door de vele problemen die ik op internet tegen kom, de zoektocht snel gestaakt.

Kies je voor kwaliteit dan kies je voor Fiat, vooral de 8V Fire motoren zijn onverwoestbaar maar dat weet natuurlijk elke auto liefhebber.

Razernaga zei:
Kies je voor kwaliteit dan kies je voor Fiat, vooral de 8V Fire motoren zijn onverwoestbaar maar dat weet natuurlijk elke auto liefhebber.

Dat klopt Fiat Fire (motoren) staat voor Fully Integrated Robotised Engine, door een zeer efficiënt motorontwerp, en efficiënte productie door robots is de motor uitermate goed gemaakt. Zeker de 8 kleps Fire motoren staan inderdaad bekend als zeer degelijk en betrouwbaar, je ziet ze in veel Fiats, ik zou dan zelf afhankelijk van de auto een 1.2 of 1.4 nemen.

De 1.4 16 kleps is in de basis een goede motor, met name de multiair is gevoeliger voor op tijd olie verversen, dus gevoeliger voor goed en op tijd onderhoud (houd je dus strikt aan de verversingstermijnen), bij een turbo auto is de kwaliteit van de olie gewoon heel belangrijk. Olie is voor elke motor zeer belangrijk de olie zorgt voor koeling, reiniging en smering, zonder olie is elke motor binnen zeer korte tijd stuk.

Razernaga zei:
Helaas worden die motoren niet meer gemaakt en heeft Fiat nou ook niet echt een auto waar de TS naar opzoek is.

pakkingharry zei:
Opel
Toyota
Hyundai
Kia
Honda
Mitsubishi

Merken die je met een grote boog omheen moet lopen
Vw
Audi
Seat
Skoda
Ford (eerste generatie ecoboost)
Peugeot (eerste generatie thp)
Citroën ^^^^^
BMW ^^^^
Mini ^^^^
Fiat (eerste generatie 1,4 tjet)

Veel te kort door de bochto_O
1e generatie Tjet van fiat is echt een goede motor.
Ook de overige merken die je noemt kunnen gerust goed zijn met grote uitzondering de THP en TSI motoren, daar zou ik met een grote boog omheen gaan.

Hahaha, de 1.4 T-Jet een slechte motor? Nou wordt ie leuk.
Van die hele eerste golf kleine turbomotors van het begin van deze eeuw is dat echt één van de betere.

Terug
Bovenaan