Welke kosten per 2026?

KeesdeBoer f4640398

Net ingestapt
Hey,

Ik ben op zoek naar een vervoersmiddel waar ik een crossmotor in kan vervoeren, 't liefst betaalbaar. 't zal wel meteen m'n dagelijks vervoer worden.

Nu heb ik mijn ogen laten vallen op een Fiat doblo maxi en kwam ik een aantal modellen tegen op CNG/benzine.
Ik kwam er achter dat vanaf 2026 de G3 korting wordt afgeschaft. Dat houdt in dat er gemiddeld gezien een korting van
40% komt te vervallen.
De doblo zit nu op een tarief van €46 p/m, dus dan zou je zeggen dat je op €64,40 uit komt.
Dit bedrag van €46 word door zowel de verkoper genoemd als alle online calculators.

Het gekke is alleen dat je het belastingtarief zelf kunt berekenen aan de hand van het gewicht, provincie etc. op belastingdienst.nl
Dan staat er dat dit voertuig nu al €96 p/m kost. Dat is een enorm gat?

Volgens mij sla ik iets over? Ik ben benieuwd of iemand mij wijsheid kan geven!

Dat bedrag is waarschijnlijk gebaseerd op het lagere grijskenteken tarief. Dat ligt stukken lager dan het tarief voor een particulier en is alleen van toepassing op ondernemingen met kvk nummer.

Als de "normale" tarieven genoemd staan is dat altijd gebaseerd op het laagste tarief van de goedkoopste provincie.
Woon je net in de duurste provincie is het gewoon duurder voor jou.

Hoeveel duurder het na afschaffing van de korting wordt, geen idee.
Dit is namelijk onderdeel van een belastingplan van de vorige (demissionaire) regering, daar is nog lang niet alles definitief over beslist en kan nog flink veranderen in de nieuwe regering.

Bedankt voor jullie reactie.
Dit is inderdaad precies wat ik over het hoofd zag!
Dan blijft het helaas een dure grap om een auto te hebben waarmee ik m'n Ktm kan vervoeren.:cry:

Ik zou mikken op een aanhangertje, goedkoper, schoner, flexibel. Je zou eigenlijk een dealtje moeten maken met een ondernemer die hem in het weekend bijna nooit nodig heeft (en jij waarschijnlijk meestal alleen maar) misschien kan je daar ook een mooi plekje regelen voor je stalling. Voor de paar keer dat je er niet uitkomt met de eigenaar heb je voor 50/dag een boedelbak. Wat ik nog van de motorcross weet is dat het sowieso allemaal reteduur is.

Als het mogelijk is een kvk nummer aanvragen. Dit biedt zoveel fiscale voordelen t.o.v particulieren. Als mede eigenaar van een schildersbedrijf met nu 23 bedrijfsauto's, en een beetje creativiteit ook van het personeel welke de bussen privé mogen gebruiken, heeft dit zolang het bedrijf bestaat nog nooit voor problemen gezorgd. Begin evt als Zzp naast je loondienst.

Terug
Bovenaan