Welke diesel

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Aangezien ik veel km’s maak en daardoor de diesel (ondanks belasting) toch veel voordeliger is, heb ik mijn oog laten vallen op drie verschillende auto’s. Kunnen jullie, met jullie ervaring en inzicht, ze aanbevevel of juist niet? En wellicht nog een tip voor een andere diesel die ik over het hoofd zie.

Vanwege het budget zit ik voor auto’s te kijken van het bouwjaar (2010-2013).

Gegadigden:
1. Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive
2. Citroen C3 1.6 e-HDI
3. Ford Fiesta 1.6 ECOnetic

Welke raden jullie aan of af?

Ik zou de Ibiza laten staan, dat 1.2 TDI blokje kan niet tippen aan de 1.6 HDI van de Citroën en de Fiesta. Ongemanierd, traag en onbetrouwbaar (gedoe met EGR).

Ben zelf in het bezit van een DS3 dus ben bevooroordeeld, maar ik vind het een erg prettige auto. Ziet er, ondanks z'n leeftijd, ook nog steeds fris uit. De Fiesta van die generatie heeft een interieur waar je van moet houden. Nadeel van de DS3 is dat ie alleen als driedeurs verkrijgbaar is, niet heel praktisch.

Een Renault Clio met 1.5 DCi lijkt me de beste keuze binnen het segment. Misschien kun je zelfs nog even zoeken naar de 110 pk variant, die heeft een 6 bak erachter hangen

De 1.2 TDI zou ik zeker niet doen, deze motor is erg lawaaiig, heeft een korte powerband, en ze zijn niet erg betrouwbaar. De EGR klep gaan relatief vaak stuk en zijn erg duur om te repareren.

De Ford Fiesta en Citroën C3 hebben de zelfde fijne 1.6 dieselmotor. Het zijn hele verschillende auto's. De C3 is afgesteld op comfort, de Fiesta is sportiever en harder. Voor beide auto's valt wat te zeggen. De C3 is voor zijn klasse behoorlijk ruim.

We hebben zelf al 7,5 jaar een Citroën C3 1.6 e HDI en kan niet anders zeggen dat het een goede en plezierige auto is.

Kijk in deze klasse ook naar de Renault Clio 1.5 DCI, vooral de faceliftuitvoering vanaf juli 2016 is een aanrader. De auto is ook geleverd als handige estate. De Peugeot 208 1.6 e HDI is ook een goede optie.

Punto is ook nog een optie, maar zorg wel dat de ketting vervangen is.

Zo'n DS3/C3 is het fijnst. Ik heb een DS3 eHDI en een Punto 1.3 multijet gehad.
De VAG driecilinder 1.2 TDI zou ik ook laten staan.

Mijn ex-vrouw reed jaren met een Clio 1.5 DCI 75pk. Zelfs in de low-power uitvoering vond ik de 1.5DCI een heel prettige motor. Heel veel koppel onderin, waardoor het lijkt of je met een veel zwaarder gemotoriseerde versie onderweg bent. Het design van de Clio (zeker als je een wat duurdere uitvoering hebt) is ook het mooist in die klasse, idd zeker na de facelift van 2016 met LED koplampen bvb.

Ook de multimedia (navigatie en radio) was toen (2013) vooruitstrevend in die klasse. Duidelijk scherm en snelle bediening.

De C3 vind ik er persoonlijk niet uitzien (maar dat is smaak), de Fiesta is ook zeer leuk (zeker met 1.6 TDCI) maar het dashboard is verouderd tov de Clio. Met VW geen persoonlijke ervaring.

Ik zie dat er veel te nieuwe auto's worden genoemd.
Wat is je budget?

Ik vond de 1.2tdi in een polo ook niet heel lekker rijden, maar dat ding heeft inmiddels wel redelijk probleemloos 3,7ton gelopen bij een vriendin van mij.
DS3 heb ik ooit proefgereden. Fijne dieselmotor, maar vond de auto erg stuiterig.
Net als in de C3 kon ik met mijn lengte geen fijne zitpositie vinden in de DS.
Ik heb een 2013 Clio IV gehad. Dat was ook echt een fijne motor met veel kracht. Zelfs met caravan deed de 90pk het prima

Auto encyclopedie zei:
308HDI zei:
Wat is je budget?

3500 euro https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6045263,6045263#msg-6045263
Ik snap niet waarom er een nieuw topic gemaakt wordt voor dezelfde zoektocht.
Ik zou geen diesel kiezen maar een benzine. Maar is een Twingo Dci nig een optie. Nico GTR was er erg tevreden mee.

Frits79 zei:
Auto encyclopedie zei:
308HDI zei:
Wat is je budget?

3500 euro https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6045263,6045263#msg-6045263
Ik snap niet waarom er een nieuw topic gemaakt wordt voor dezelfde zoektocht.
Ik zou geen diesel kiezen maar een benzine. Maar is een Twingo Dci nig een optie. Nico GTR was er erg tevreden mee.

doen idd veel, dat ze bij elke update een nieuwe topic openen en meestal zonder lnk na de andere topic.

Terug
Bovenaan