Welke diesel?

Thomas vM

Net ingestapt
Goedemiddag,

Ik rijd vanaf binnenkort een Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm uit 2011. Nou had ik hiervoor een Volvo v70 2.4 benzine waarmee ik altijd premium brandstof (E5) tankte omdat hij hier veel beter op liep dan op de welbekende E10. Nu is mijn vraag, is het verschil tussen diesel en premium diesel hetzelfde als tussen E5 en E10 benzine? Maw, kan ik het beste premium diesel tanken omdat gewone diesel op den duur negatieve gevolgen voor de auto kan hebben?

Alvast bedankt!

Groeten, Thomas

Ik zou me drukker maken over de distributieketting en de service intervallen. Brandstofproblemen zijn er eigenlijk niet in Nederland.

Premium diesel is zonde van het geld, je kunt voor de Mito prima normale diesel tanken.

Top, bedankt voor jullie reacties! Ik zal gewone normale diesel gaan tanken.

Wat betreft de distributieketting; deze is voor verkoop vervangen tegelijk met de turbo en koppeling.

Eigenlijk is er maar een merk dat merkbaar onderscheidende/meetbare prestaties levert, dat is BP ultimate. Voor de rest maakt het niet uit of je het premiumspul erin gooit. Wél is er in merken onderling wat merkbaar, met name Firezone (is nu van Esso geloof ik) doet het ook goed. Wij merken dat op de vermogenstestbank namelijk. Er zit dus echt verschil qua de hoeveelheid energie per liter in.

Jos.

Fijn/goed van de ketting!

@ Jos: Hoeveel % verschil? En zit dit tussen de zomer en de winterdiesel? Of tussen 2 merken zomerdiesel?

jos br 001 zei:
met name Firezone (is nu van Esso geloof ik) doet het ook goed.

Firezone is opgericht door een oliemaatschappij die ook Texaco had. Deze is door een investeringsmaatschappij overgenomen en die is momenteel alle Texaco's en Firezone's aan het omkleuren naar Esso (express).

Zowel Firezone, Esso als Texaco worden door verschillende bedrijven als merk gebruikt.

Het cetaangetal tussen normale en premium diesel is bij een aantal aanbieders wel degelijk verschillend (oa BP, Total)
Dit kan zorgen voor een betere start, motorloop en minder regeneraties voor het roetfilter.

Ik geloof zelf ook niet zo in de zogen. premium diesel, ik zie het meer als een mogelijkheid van de oliemaatschappijen om meer geld te verdienen.
De verschillen met de normale diesel zijn nauwelijks of helemaal niet meetbaar of merkbaar.
In de tijd dat ik nog een lease auto reed was het zelfs verboden om premium diesel te tanken omdat de hogere kosten niet opwegen tegen de voordelen.
En als het dan zo goed zou zijn, waarom heb ik nog nooit van mijn leven een vrachtauto premium diesel zien tanken?

Pietzoveel zei:
Fijn/goed van de ketting!

@ Jos: Hoeveel % verschil? En zit dit tussen de zomer en de winterdiesel? Of tussen 2 merken zomerdiesel?

Op een vermogen van rond de 200pk miste we er met bijv. Shell t.o. BP Ultimate 7pk. Das veel, net zoals je in Duitsland Aral tankt, is merkbaar.

Vin cent zei:
jos br 001 zei:
met name Firezone (is nu van Esso geloof ik) doet het ook goed.

Firezone is opgericht door een oliemaatschappij die ook Texaco had. Deze is door een investeringsmaatschappij overgenomen en die is momenteel alle Texaco's en Firezone's aan het omkleuren naar Esso (express).

Zowel Firezone, Esso als Texaco worden door verschillende bedrijven als merk gebruikt.

Duidelijk verhaal!

Bij bijvoorbeeld shell maakt het wel uit, Gewone diesel is zwavel arm en de v-power zwavel vrij. In theorie zou zwavel vrije brandstof moeten zorgen voor een langere levensduur van het roet filter.

Terug
Bovenaan