Welke bout?

Frank 6424590

Net ingestapt
Ik vervang binnenkort de draagarmen van m'n PT Cruiser en ik acht de kans hoog dat een of meerdere bouten zullen afbreken.
Om dit probleem voor te zijn wil ik alvast een setje nieuwe bouten aanschaffen, maar natuurlijk zijn deze OEM nummers niet vindbaar...

Mijn vraag, zijn voor deze lastdragende onderdelen speciale sterke bouten nodig, of volstaan reguliere bouwmarkt-bouten?

Je gaat toch niet met bouwmarktbouten je auto repareren? Los van het feit dat Amerikanen niet ons metrisch stelsel gebruiken, maar nog met inches en aanverwanten werken. De dealer kan dit toch ook wel leveren?

Bouwmarktmeuk past niet en voldoet niet, maar die bouten komen normaliter gewoon los met een slagmoersleutel.... desnoods een week van tevoren even goed met kruipolie inspuiten.
Draagarmen verrot of speelt de bekende kwaal van uitlopende rubbers?... in het laatste geval gewoon een polyurethane setje in de draagarm plaatsen.

Even beter zoeken....
https://pt.cruiser.repair/502/chrysler-pt-cruiser-01-08-parts-catalog/

06506039AA
06501248
06504742
06505595AA
06501247

Van alle 2 stuks

Bedankt voor de reacties en inderdaad zijn de draagarmen zelf nog in redelijke staat, de rubbers zijn kapot.

Ik heb mijn beschrijving ongelukkig geschreven, de OEM nummers van alle onderdelen kan ik gewoon vinden, maar de desbetreffende bouten kan ik nergens vinden (online).
Maar even een belletje naar de Chryslerdealer dan maar.

Bedankt voor de tips

Zijn de nieuwe draagarmen tegenwoordig zo goedkoop geworden dat het vervangen van de rubbers al niet meer rendabel is?
Een paar jaar geleden was ik voor een setje polyurethane bussen links + rechts zo'n 50 dollar kwijt (even zoeken op Ebay, merk Prothane), en die zijn kwalitatief ook nog stukken beter als die zwakke originele dweilbussen.

https://www.rvspaleis.nl/

Jammer dat Fabory niet voor particulier is. Kan wel, maar moet je in grote hoeveelheden kopen.

Frank 6424590 zei:
Bedankt voor de reacties en inderdaad zijn de draagarmen zelf nog in redelijke staat, de rubbers zijn kapot.

Ik heb mijn beschrijving ongelukkig geschreven, de OEM nummers van alle onderdelen kan ik gewoon vinden, maar de desbetreffende bouten kan ik nergens vinden (online).
Maar even een belletje naar de Chryslerdealer dan maar.

Bedankt voor de tips

Goede ijzerwarenhandel, kan ze ook gewoon leveren. Je zal dan waarschijnlijk wel even de maten moeten opgeven en de sterkte.
Aan de andere kant, paar bouten bij de dealer zullen je ook de kop niet kosten.

Bouten komen waarschijnlijk wel los. Desnoods een beetje hulp door verhitten (maar niet roodgloeiend). Het deel van de bout waar geen schroefdraad op zit is heel belangrijk; hiermee worden namelijk de krachten opgevangen. Dat kan dus al nooit goed zijn bij een bouwmarkt bout.
Verder zal het waarschijnlijk een 10/8 sterkte moeten zijn. Die kan je meestal niet kopen bij de bouwmarkt. Bij een constructie handel of iets dergelijks wel maar daar is maar de vraag of ze de juiste maat hebben.
Inch maten zijn in de jaren 80 afgeschaft voor amerikaanse auto's dus de PT zal je dat niet meer bij tegenkomen.

Meestal gewoon bestellen bij de dealer als je ze wel hebben. In de VS zijn er ook wel webshops waar je het kan krijgen maar de dealer is meestal zowel de makkelijkste als de goedkoopste optie.

Terug
Bovenaan