welke bmw is goeie eerste auto?

axel 1910588

Startmotor
morgen allemaal,

ik was aan het surfen op het internet, op zoek naar een auto. ik ben op conclusie gekomen dat ik een bmw wil halen, maar omdat het me eerste auto is wil ik niet al te veel uitgeven. me budget is 5k. als iemand een leuke of een goeie suggestie weet, ik hoor het graag van jullie. ik keek naar bmw e46, e39. maar misschien is er wel een betere optie/goedkoper. wil ook een sedan. hoor het graag.

dankjewel allemaal!

Ik heb louter goede herinneringen aan mijn E46, maar dat is inmiddels al weer zo'n 19 jaar geleden. De E46 en E39 zijn nu gewoon oude auto's. Met 5k aan budget vrees ik niet dat er veel moois te koop is.

Vergeet niet dat hetgene een BMW een BMW maakt, zoals een goed onderstel, ook geld kost om te onderhouden.

De BMW E46 en eE39 zijn al hele oude auto's. Een jaar of 12 geleden ben ik nog eens meegereden in een E46, dat was toen al een oude " rammelbak".

De kans dat je met dit budget met het gebakje van week thuis komt is groot. Ze hebben een goed maar complex onderstel, die goed onderhouden moet worden.

Als eerste auto, en voor dit budget lijkt mij een BMW een slecht idee.

Als je budget 5K is lijkt me een BMW niet de meest voor de hand liggende keuze. Grote kans dat je een afgetrapte auto koopt waar je nog heel veel geld moet instoppen om hem goed te maken/houden. Ik zou je adviseren om flink door te sparen als je een BMW wilt of nu je geld aan een kleinere, eenvoudiger auto te besteden, waar je minder kans op op hoge kosten hebt.

Laatst bewerkt:
voor 5K moet moet je heel goed zoeken voor een redelijk netjes exemplaar. Het kan wel, maar je moet gewoon goed zoeken en wat geluk hebben. Maar als je niet meer te besteden hebt zou ik kijken naar een 1 of 3 serie met 4 cilinder, handbak, geen M-pakket of andere smuk. En dan vooral nette exemplaren zoeken met een strak onderstel, fatsoenlijke banden en netjes. En dan wat geld achter de hand houden. Auto's zoals een E46 zijn oud aan het worden en hebben echt wel zo hun kwaaltjes.

Eens met bovenstaande reacties. Echt een goede keus is het niet, maar als je het toch heel graag wil, neem dan het lelijke eendje dat niemand wil: De E46 compact met een 4-cilinder.

Vergeet niet dat je ook nog moet verzekeren. Verzekeraars zijn er ook niet altijd blij mee, dat zie je terug in een hoge premie.

Doorsparen en blijven dromen -> met dat soort budget koop je een ander zijn misérie in BMW-land.
Koop iets leuks betrouwbaar Japans / Koreaans / Frans ... etc voor dat beperkte budget. Swift bvb? 206? Civic? Zijn geen sedans weliswaar. Een E39 voor 5K zou ik echt hard voor weglopen tenzij je diepe zakken hebt, wel een enorm knappe auto.
Rij je goedkoop, geen gedoe meestal en ruimte om te sparen voor je BMW, die komt er wel (y)

bmw-1-serie-116i-airco-stoelverw-sensor-ketting-vv-topstaat.jpg

een basis 1 is toch niet zo gek, en bijna te vinden voor dat geld, en deze is in topstaat volgens de advertentie :D

Bij een BMW loop je leeg op onderhoud. Onderdelen zijn nogal duur. Je zou voor een Honda Civic sedan kunnen gaan. Dat is een beetje de Japanse BMW 3-serie.

Eigenlijk staat of valt het met je maandelijks budget. Heb je 3 jaar gespaard voor de 5k of ben je afgestudeerd en heb je over 3 maanden nog een keer 10k over?

Ik zou een goedkoop japans wagentje kopen en zo wat reserves opbouwen. Een BMW van 5k die na een paar maanden gedoe heeft met wielen, banden of remmen kost snel weer €1200 en de €300 per maand aan normale kosten gaat ook lopen. Kom je dan ook nog iets tegen met onderstel, uitlaat of één of ander raar elektronica ding dan moet je niet zenuwachtig worden.

Een oude BMW kan duur uitvallen, een oude Japanner is ook niet zonder risico. Die zijn vaak minder roestbestendig en onderdelen zijn meestal nog duurder.

Toch denk ik, als je per se een sedan wil dat je een best aardige E46 kunt vinden voor dit geld. Maar heb verder niet te veel eisen. Ga er redelijk wat af. Check alle gevoelige punten zoals onderstel. Heb nog wat geld achter de hand en je kunt denk ik best een aardige auto vinden. Maar je moet echt een beetje kennis hebben met wat je koopt want anders zit je in andermans ellende.

zoiets bijvoorbeeld , kan zomaar wat zijn (maar ook een barrel zijn), voortekenen zijn niet slecht in ieder geval, op een barst in de voorruit na.
zoets heb je nog wat geld over om naar het knipperlicht probleem te (laten) kijken

Hoe dan ook wel wat geld achter de hand houden, want het zijn allemaal 20+ jaar oud autos

Belangrijke vraag: ben je handig, kan je zelf aan de auto sleutelen en heb je budget om regelmatig onderdelen te bestellen?

Indien ja kan je wel ergens een E46 voor een prijsje vinden. Leuke auto best wel degelijk maar het blijft een "oud barrel" en gaat altijd aandacht nodig hebben.

Indien nee: geen BMW kopen.

Om in het achterhoofd te houden: om met een BMW te rijden heb je BMW geld nodig. Als je zelf kan sleutelen spaar je hier wel een deel op uit.

Ik denk dat er wel wat te vinden is binnen dit budget, als je verwachtingen niet te hoog zijn en wat geld beschikbaar is voor onderhoud.

Een perfect exemplaar ga je niet vinden voor dit geld. Dan kun je beter niet het volledige budget uitgeven en wat geld overhouden voor achterstallig en preventief onderhoud.

Ik heb louter goede herinneringen aan mijn E46, maar dat is inmiddels al weer zo'n 19 jaar geleden. De E46 en E39 zijn nu gewoon oude auto's. Met 5k aan budget vrees ik niet dat er veel moois te koop is.

Vergeet niet dat hetgene een BMW een BMW maakt, zoals een goed onderstel, ook geld kost om te onderhouden.
hoeveel zou ik moeten leggen voor een redelijke bmw e46

De BMW E46 en eE39 zijn al hele oude auto's. Een jaar of 12 geleden ben ik nog eens meegereden in een E46, dat was toen al een oude " rammelbak".

De kans dat je met dit budget met het gebakje van week thuis komt is groot. Ze hebben een goed maar complex onderstel, die goed onderhouden moet worden.

Als eerste auto, en voor dit budget lijkt mij een BMW een slecht idee.
wat lijkt jou een betere optie als eerste auto

voor 5K moet moet je heel goed zoeken voor een redelijk netjes exemplaar. Het kan wel, maar je moet gewoon goed zoeken en wat geluk hebben. Maar als je niet meer te besteden hebt zou ik kijken naar een 1 of 3 serie met 4 cilinder, handbak, geen M-pakket of andere smuk. En dan vooral nette exemplaren zoeken met een strak onderstel, fatsoenlijke banden en netjes. En dan wat geld achter de hand houden. Auto's zoals een E46 zijn oud aan het worden en hebben echt wel zo hun kwaaltjes.
hoeveel gok jij dat ik moet leggen voor en goede e46

Belangrijke vraag: ben je handig, kan je zelf aan de auto sleutelen en heb je budget om regelmatig onderdelen te bestellen?

Indien ja kan je wel ergens een E46 voor een prijsje vinden. Leuke auto best wel degelijk maar het blijft een "oud barrel" en gaat altijd aandacht nodig hebben.

Indien nee: geen BMW kopen.

Om in het achterhoofd te houden: om met een BMW te rijden heb je BMW geld nodig. Als je zelf kan sleutelen spaar je hier wel een deel op uit.
daar was ik al bang voor, ik hou van oude autos dus zegmaar de e46 ik hou van de looks

wat lijkt jou een betere optie als eerste auto
In deze prijsklasse kun je bijvoorbeeld een goede Fiat Grande Punto/ Punto Evo, Renault Clio, Fiat Bravo, Mitsubishi Colt, Alfa Mito, Mazda 2, Ford Fiesta, Ford Focus of iets dergelijks vinden.

Dit zijn auto's die vaak goedkoop zijn om te repareren, niet al te duur zijn om te verzekeren,
en redelijk overzichtelijk in de kosten.

Tip neem iemand mee die veel verstand heeft van auto's/ laat een aankoopkeuring doen.
Belangrijk is dat de auto goed en regelmatig is onderhouden.

Succes

Let wel bij de Mazda goed op het bouwjaar, ga voor het model dat in 2007 werd uitgebracht dat is het vlotte model daarvoor is het de mpv-achtige.

5k is m.i. onvoldoende voor een leuke of goeie eerste bmw, of jouw definitie moet heel erg verschillen dus misschien zou je willen toelichten wat dit voor jou inhoudt.

Let wel bij de Mazda goed op het bouwjaar, ga voor het model dat in 2007 werd uitgebracht dat is het vlotte model daarvoor is het de mpv-achtige.
ken jij misschien een auto die beetje lijkt op een bmw e46 of e36 gwn een old school wagen als je snapt wat k bedoel

hoe bedoelt u? sorry
Mijn definitie van een leuke of goede suggestie komt niet snel uit bij 5k voor een eerste bmw. Niet online, je moet echt weten wat je dan koopt dus zelf of iemand meenemen met verstand en enigszins geluk hebben.
Maar wat is voor jou leuk, waar moet deze bmw minimaal aan voldoen?

de mitsubishi ziet er goed uit inderdaad
Ik denk dat zo'n Lancer een hele verstandige keuze is, Japans is dan toch een stuk betrouwbaar dan BMW.
Deze is met een mooie lage kilometerstand, onderhoudsboekje (gestempeld), gewoon leuke uitrusting en bij een betrouwbaar garagebedrijf. Ik zou zeggen strik erom en gaan...

Als alternatief werd ook al de Mazda 3 genoemd. Die is ook best leuk als sedan. Staat wel bekend als iets roestgevoeliger, als ik me niet vergis. Wat ook nog zou kunnen is een VW Jetta (de Golf met kofferbak).

Als je echt Old Skool wil, dan moet je terug naar de sedans van begin deze eeuw of 2e helft jaren 90. Die zijn er wel. En vast ook binnen je budget. Maar dan heb je het over auto's van 25-30 jaar oud. Daar is natuurlijk nogal eens wat sneller iets aan stuk of versleten... Ook dan zou ik het zoeken in de Japanse hoek. Maar dat is allemaal wel minder flitsend dan een BMW e45 of e36. Maar je loopt er 99% zeker ook minder op leeg qua onderhoud etc.

Laatst bewerkt:
De eerder genoemde Lancer en Mazda 3. Maar ook een Ford Focus rijdt leuk, maar dat zijn dan weer geen sedans. Zijn er wel maar niet heel veel.
Dan kom je denk uit op de volvo S40 van de laatste generatie, Een Seat Exeo durf bijna niet meer te noemen, maar die is er ook met oldschool 1.6 de oude 1.8 turbo zonder tsi wordt denk ik een uitdaging.

de mitsubishi ziet er goed uit inderdaad
het leuke is aan deze lancer is dat die gewoon een 1.5 motor heeft die ook in de colt zat van 2005 tot 2012 , dus onderdelen van dit blok zijn nog wel redelijk verkrijgbaar, maar de 1.5 is niet de beste verkochte colt van die generatie het grote gros waren 1.1 tjes en de 1.3. Ik hoop dat deze lancer een beetje in jouw buurt staat en anders wellicht maar 1 bekijken die wel in de omgeving staat. Op Autoscout staat ook nog 1 bij een particulier , maar die heeft wel wat lelijke gebruikerssporen dat ik hem hier niet durf te delen. Het grootste probleem is denk ik dat jij eerder uitgekeken bent op de lancer dan dat die kapot is. de Lancer is er ook met een 1.8 die in NL alleen in de lancer heeft gezeten en de 1.5 werd opgevolgd door een 1.6 die laatste heeft van 2010 tm 2019 in de ASX gezeten en ook nog even in de Citroen c4 Aircross.

Een nette 316/318 is voor dat geld zeker haalbaar. Zorg dat het een nette en goed onderhouden auto is zonder al te veel op schmuck zoals grote niet originele wielen met c merk banden en tig vorige eigenaren. Zelfs een nette 6 cilinder kan voor dat geld, ga rijden en luister en voel. Olie verbruiken ze bijna allemaal maar is geen groot probleem. Roest is een ding en uitgescheurde bevestigingspunten van het subframe achter bij de 6 cilinders komen regelmatig voor.
De E46 is in de basis een robuuste auto die bij goed onderhoud makkelijk 300k rijdt.

Eerste auto.
Gewoon doen.
Per definitie een auto die te duur is en waarschijnlijk loop je er op leeg. So what!

Maar het is je eerste auto, je weet wel, die ene waar het allemaal mee begint. Waar je veel later in je leven met weemoed aan terugdenkt.

Voor het ultieme BMW gevoel graag een 6 cilinder.

Als ervaren e46 rijder zou ik gerust een goed onderhouden 6 cilinder durven kopen . Veel km’s is geen bezwaar. Voor 4000,- een originele 320i of 325i dan houd je nog geld over voor eventueel achterstallig onderhoud en hoef je ook niet bang te zijn voor een uitgescheurd subframe. Zo min mogelijk aantal eigenaren is ook een pre. Succes!

Terug
Bovenaan