Welke bitje voor bout remklauwhouder Update: Zuiger rem zit vast..

Clocala

Net ingestapt
Goedemorgen,

Ik ben bezig met het vervangen van mijn remschijven en daarbij tegen een probleem aangelopen. De twee bouten die de remklauwhouder vasthouden krijg ik niet los. Ik was in de veronderstelling dat er een xzn (12 kants) M12 bitje op moest, maar deze zit net te los en schiet door met kracht zetten.. iemand enig idee welke maat er op moet?

14?
https://www.ebay.de/itm/PROXXON-23374-Vielzahn-Nuss-XZN14-Lange-100mm-Schraube-Bremssattel-Golf-6-VI/191257734434?epid=2255987036&hash=item2c87d96d22:g:iPsAAOSwd4tTzoXQ

Als het inderdaad zo'n bout is als Carfantic laat zien; een gewone 12kant zal dan nooit echt goed pakken, ongeacht de maat. Als je geluk hebt heb je dit met een goedkope dop/bit gedaan die nu beschadigd is. Als je pecht hebt is nu de bout beschadigd. Met dit soort dingen is het altijd even voorzichtig aanvoelen of de dop genoeg grip heeft. Zoniet dan zorgen voor een betere dop (diegene die hier officieel op hoort)
Dit zijn speciale doppen; vast ook wel te krijgen via ebay. Speciaal gereedschap Golf 6 remmen of zoiets op zoeken.

Ik heb contact met de VW dealer gehad en die gaven aan een xzn M12. Was trouwens geen goedkoop bitje (€18,95). Inmiddels omgeruild voor een M14 en deze past perfect. Alleen nu dient het volgende probleem zich aan.. Ik krijg de remzuiger niet teruggedraaid. Ik heb de speciale tools hiervoor (draaien en duwen tegelijk) alleen ik krijg er geen beweging in.. ik neem aan dat de ‘LH’ terugdraaitool voor de linkerachterkant is en de ‘RH’ voor de rechterkant, klopt dit?

Iemand verder nog tips om de remzuiger los te krijgen ?

En hoe ‘zwaar’ is normaal om een remzuiger terug te draaien?

Golf 6 is nog net mechanisch toch? Golf 7 elektrisch? Of welk nummer heeft dat huidige model?
Dan zou het in principe alleen draaien en drukken moeten zijn. Ik gebruik voor de druk een kleine lijmklem, er is niet heel veel voor nodig.

Maar heel stom misschien: je hebt de handrem wel volledig gelost na het lostrekken van de wielen en het opkrikken..? Niet nog een tandje over?

s velthuis zei:
Maar heel stom misschien: je hebt de handrem wel volledig gelost na het lostrekken van de wielen en het opkrikken..? Niet nog een tandje over?

Ja, volledig gelost. Ik heb alleen niet de handremkabel van de remklauw ontkoppeld... Zou dat het misschien zijn?

Clocala zei:
s velthuis zei:

Ja, volledig gelost. Ik heb alleen niet de handremkabel van de remklauw ontkoppeld... Zou dat het misschien zijn?

Nee, dat mag niet uitmaken. Dan vraag ik me toch af of je de goede kant op draait. Zie:

https://youtu.be/FjxGlWT8qBI Vanaf 3.15 minuut.

Zo veel kracht is er echt niet nodig. Ik kan je er helaas geen getal als draaimoment voor geven, maar ik draai de lijmklem met de hand aan. Kracht is dan vergelijkbaar met de kracht die je op een handschroevendraaier zet als een schroef redelijk vast zit, maar je de boel niet kapot draait. Het speciale gereedschap heeft meestal een T greep, daar moet je geen extra gereedschap op hoeven zetten, ondanks dat dat wel kan.

Het is gelukt hoor!

Met mijn eigen terugdraaiset lukte het niet. Het binnenwerk van de tool brak namelijk af (goedkope rommel).

Een dag later samen met een vriend de auto op een brug gezet en het nogmaals geprobeerd met een terugdraaiset van betere kwaliteit. Daar brak de pin die het binnenwerk vasthoudt ook af. Dit hebben we kunnen repareren en daarna lukte het wel. Bij beide zuigers moesten we initieel veel kracht zetten, voordat de zuiger loskwam. Eenmaal los draaide beide zuigers makkelijk terug.

BTW: Draairichting is met de klok mee, beide kanten.

Bedankt voor de reacties!

Heel vreemd dat het zo bizar vast heeft gezeten. Heb ik zelf nog niet meegemaakt in elk geval. Maar top dat het is gelukt.(y)

Ik zou de volgende keer als ze weer zo moeilijk los komen, overwegen om de klauwen te reviseren.
Als ze vast zitten, is er mogelijk vocht tussen gekomen, dus roest.

Maar mooi dat het gelukt is.

Terug
Bovenaan