Welke banden monteren

A

Anoniem

Guest
Goedemorgen,

Ik rijd een Renault Megane IV uit 2012 en heb een vraagstuk omtrent mijn winterbanden.
Toen ik de auto kocht afgelopen voorjaar, stond deze op winterbanden maat 225/50/R17. Twee daarvan waren versleten en twee daarvan waren nieuw.
Ik heb op de velgen zomerbanden laten zetten en de twee nieuwe winterbanden in de schuur gelegd.

Nu zag ik op marktplaats winterbanden voor een zacht prijsje voorbij komen op dezelfde bose-velg als die ik er nu onder heb en heb deze gekocht
Het profiel van 2 banden is nog zeer goed en van de overige 2 banden is het profiel 5,5 mm in het midden en 4,0mm aan de zijkanten.
Deze banden zijn echter 205/50/R17.

Nu ben ik benieuwd wat ik het beste kan doen:
1: Hoe "goed" zijn de twee banden met 5,5 mm midden en 4,0mm aan de zijkanten nog?
2: Dit is misschien een beetje een domme vraag, want volgens mij zijn de huidige en nieuwe velgen exact gelijk, maar passen de banden 225/50/R17 ook op de velgen waar nu 205/50/R17 op zit?
3: Als de banden met 4,0mm niet goed genoeg meer zijn en de banden passen, kan ik dan ook de andere banden monteren en dan met 2 verschillende maten rondrijden?

In het voorjaar krijg ik een lease-auto, dus het is maar voor één winter.

NiekR7 zei:
Goedemorgen,

Ik rijd een Renault Megane IV uit 2012 en heb een vraagstuk omtrent mijn winterbanden.
Toen ik de auto kocht afgelopen voorjaar, stond deze op winterbanden maat 225/50/R17. Twee daarvan waren versleten en twee daarvan waren nieuw.
Ik heb op de velgen zomerbanden laten zetten en de twee nieuwe winterbanden in de schuur gelegd.

Nu zag ik op marktplaats winterbanden voor een zacht prijsje voorbij komen op dezelfde bose-velg als die ik er nu onder heb en heb deze gekocht
Het profiel van 2 banden is nog zeer goed en van de overige 2 banden is het profiel 5,5 mm in het midden en 4,0mm aan de zijkanten.
Deze banden zijn echter 205/50/R17.

Nu ben ik benieuwd wat ik het beste kan doen:
1: Hoe "goed" zijn de twee banden met 5,5 mm midden en 4,0mm aan de zijkanten nog?
2: Dit is misschien een beetje een domme vraag, want volgens mij zijn de huidige en nieuwe velgen exact gelijk, maar passen de banden 225/50/R17 ook op de velgen waar nu 205/50/R17 op zit?
3: Als de banden met 4,0mm niet goed genoeg meer zijn en de banden passen, kan ik dan ook de andere banden monteren en dan met 2 verschillende maten rondrijden?

In het voorjaar krijg ik een lease-auto, dus het is maar voor één winter.
4 mm voor winterbanden moet je niet willen. Voor Duitsland is dit te weinig en worden ze niet meer gezien als winterband.

Als de velgen exact het zelfde zijn kan je die 225 banden er op laten zetten. 205 banden voor en 225 achter is geen probleem.

De velgmaat is 17" breedteverschil van 225 of 205 gaat op de velg wel lukken... Echter de bandhoogte is voor beide 50% van de breedte. 11,25 of 10,25cm, ik zou even opzoeken of je auto daar mee mag rijden. Je wielen worden misschien te klein.

Origineel zit er 205/55/16 onder een megane uit 2012. Zie Carbase.

225/50/17 is veel te groot, het zou eigenlijk de meer gangbare 225/45/17 moeten zijn.

225/50/17 wordt vaker gebruikt bij hogere loadindexen, zoals onder een zware Ford S-Max of bedrijfsbusjes.

Dan vergeleken met 205/50/17 klopt het aardig, dit moet gewoon kunnen.

Ik heb jaren in met een Megane gereden, zomer op 205/55/16 en winter op 195/65/15. Voor winterbanden zou ik niet groter willen gaan als 205/55/16 .

V0RQ zei:
De velgmaat is 17" breedteverschil van 225 of 205 gaat op de velg wel lukken... Echter de bandhoogte is voor beide 50% van de breedte. 11,25 of 10,25cm, ik zou even opzoeken of je auto daar mee mag rijden. Je wielen worden misschien te klein.

17" is natuurlijk geen breedtemaat en zegt niets over welke breedtemaat de velg aankan. 17" kan 6J zijn, kan ook 8J zijn. In het geval van de Megane zie ik dat de 17" geleverd is als 6,5J en als 7J (klik). In het eerste geval is 225 geen goed idee, in het tweede geval kan het net (klik). Ik weet niet welke van de twee de Bose-velg is, maar ik vermoed de 7J.

In dit geval zou ik de 225 banden lekker verkopen en een fatsoenlijke set van 4 205/50/17's kopen. Vergeet niet dat 225 winterbanden onder een niet bijster zware C-segmenter minder effectief zijn bij gladheid dan 205 of zefls 195.

Terug
Bovenaan