Welke auto's gaan volgens jou in waarde stijgen?

Zadelsnuiver

Kilometervreter
Het blijft koffiedik kijken, maar volgens mij zijn hier voldoende mensen die er kijk op hebben. Wellicht leuk om over te discussiëren?

Soms zit ik wat op marktplaats te kijken en zie ik auto's te koop staan voor een prikkie waarvan ik denk dat ze binnen niet al te lange tijden best in waarde kunnen gaan stijgen. Dan heb ik het niet over de peperdure klassiekers of exclusieve merken maar vrij normale auto's welke eigenlijk al een poos onder de radar vliegen.

Zo denk ik bijvoorbeeld dat er wel eens een "run" kan ontstaan op de Koreaanse auto's in het hogere segment. Ik denk dan vooral aan bijvoorbeeld de Hyundai XG en de Kia Magentis, misschien zelfs de Opirus (alhoewel de laatste toch misschien op basis van looks nooit echt populair zal zijn). Over een paar jaar zullen de eerste exemplaren het youngtimer label mogen dragen en mochten de huidige regelingen nog bestaan zie ik wel een prijsstijging voor deze toch wel betrouwbare en rijk uitgeruste limousine's in het vooruitzicht.

YRZAEwo.jpg


OnqsIHw.jpg


qcrJkpK.jpg
 
Alfa Romeo 145,146 en 155. Een goede 33 of 75 kost kost nu al snel 4000 euro, deze zullen wel gaan volgen.
 
Ik zie dat niet zo gauw gebeuren bij die Koreaanse auto's. Zie je nu ook niet bij bijvoorbeeld Sonata's en dergelijke. Bovendien heb je voor een prikkie ook een Europees merken, en dat heeft vaak nog wel de voorkeur.

Ik zie vooral prijsstijgingen bij de zogenaamde 'aftrek' klassiekers, zoals ze hier al eens genoemd zijn. DS'en, Kevers, 500'tjes, Mini's en dat soort grut, heb je tegenwoordig bijna niemand meer voor een appel en een ei. Zelfs wrakken gaan voor relatief veel tegenwoordig.
Ook de wettelijke youngtimers zie je wat stijgen in prijs, hoewel ik het nog mee vind vallen. Die markt is natuurlijk ook niet extreem groot.
 
Even daargelaten dat het het model is wat ik rij. Maar ik hoor steeds vaker dat het 1e model Twingo toch al wel (Ondanks dat er iets van 2 miljoen van zijn verkocht?) Een klassiekertje in de dop kan worden.

En een goede Twingo doet op Marktplaats nu +- 1000 euro..
 
Ja maar Rob die "aftrek" klassiekers (wat moet ik me daar eigenlijk van voorstellen?) zijn al lang geleden op hun laagste prijspunt geweest en zijn al een aantal jaar flink aan het stijgen. Ik heb het echt over auto's die nú op het dieptepunt zitten qua dagwaarde en die binnenkort gaan stijgen. Zo kocht je niet al te lang geleden een goede E30 3-serie voor een paar honderd euro, mag je nu makkelijk 3000€ voor vragen.
 
Goede exemplaren van de wat sportievere modellen uit de jaren 90/begin 00 zullen komende jaren wel aanmerkelijk verder stijgen denk ik. E36/E46 M3, Golf III/Corrado VR6, S/RS modellen van Audi, dat soort spul...
 
Ik denk dat die Twingo voorlopig wel op dat dieptepunt blijft zitten. Zolang 'ie niet belastingluw wordt en er nog veel van zijn, zullen prijzen niet echt in beweging komen. Kijk maar naar de Renaults 4 en 5. Exemplaren uit de jaren 80 beginnen gestaag in waarde te stijgen.
 
Voor wat betreft kleine auto's is mi zoiets als een 106 Rallye wel een goede kandidaat voor prijsstijgingen. De wat exclusievere/snellere kleintjes dus. Een Twingo zal binnen korte termijn alleen wat waard worden als je bijvoorbeeld een exemplaar met uitzonderlijk lage kilometerstand hebt.
 
Zadelsnuiver zei:
Ja maar Rob die "aftrek" klassiekers (wat moet ik me daar eigenlijk van voorstellen?) zijn al lang geleden op hun laagste prijspunt geweest en zijn al een aantal jaar flink aan het stijgen. Ik heb het echt over auto's die nú op het dieptepunt zitten qua dagwaarde en die binnenkort gaan stijgen. Zo kocht je niet al te lang geleden een goede E30 3-serie voor een paar honderd euro, mag je nu makkelijk 3000€ voor vragen.

Ze werden zo genoemd in het spotters topic, omdat je die nog erg vaak zag. Amazons en 2CV's vallen daar ook onder overigens. Ze zijn inderdaad wel over hun dieptepunt heen, maar nog niet heel lang hoor. Twee jaar terug had je voor weinig nog een fatsoenlijke Kever, terwijl men nu voor 2.000 euro hooguit een wrak verkoopt. Voor de 2CV geldt een beetje hetzelfde. Die stijging is nog vrij recent.

Maar auto's die nu op hun dieptepunt zitten: Escort 3/4, BMW E36, Peugeot 205, Renault Avantime/Vel Satis, Lancia Thesis, Saab 900/9-3, Peugeot 607, Volvo C70 (slik...), Peugeot 406 Coupé en zoals D. Elzinga al zei, de sportieve modellen uit de jaren 0. Die uit de jaren 90 zijn al bezig met hun opmars.
 
Ik heb gisteren een 100% originele Honda Prelude 2.2 VTEC 4WS weggedaan voor 500€.

Stond 6 jaar stil / droog gestald, begon in de weg te staan en geen tijd in het vooruitzicht om er zelf nog iets mee aan te vangen.

Misschien beklaag ik me het binnen X jaar wel, er zijn er maar 11 van verkocht in België, maar geen spijt van, nu heb ik tenminste een deftige parkeer oplossing voor mijn mx5 ;)

Off topic : uurtje aan gesleuteld, verse olie, benzine, bougies en batterij en hoppa, draaide direct als een euh Japans horloge.
 
Globaal wel eens met het lijstje van Rob, hoewel ik het me van de Saab's en de 607 nog wel afvraag (wegens niet uitgesproken genoeg of te veel deuren), maar alleen als ze inmiddels niet zijn mismaakt door wanstaltige opsmuk....
Kijk nu maar eens naar Mercedes SL ( R129 geloof ik ) : voor een mooie originele SL 300 met standaard velgen betaal je inmiddels veel meer dan een "verpooierde" SL 500 met taartschep achterop en Brabus velgen in dezelfde staat/met dezelfde kilometers....
 
De eerdergenoemde 106 Rallye lijkt me er inderdaad eentje.
Een Golf 2 wordt al steeds wat duurder, zeker de bijzondere uitvoeringen. Ik heb net een originele 1.3 CL van 1988 verkocht, maar die gaan ook stijgen hoor. Daarom verwacht ik zo'n stijging ook voor de Golf 3 VR6.

Roadsters: een roestvrije eerste generatie MX-5 zal ook wel wat in prijs gaan stijgen denk ik. Net als nette Barchetta's misschien? Daar ben ik nu overigens naar aan het kijken.

De grote Koreanen worden echt niet meer waard denk ik, die dalen tot de oud ijzer prijs.
 
Koreaanse auto's zullen nooit 'waarde' krijgen. Dit geeft aan dat je er echt de ballen verstand van hebt. Ongelofelijk dit.
 
FH126560 zei:
Koreaanse auto's zullen nooit 'waarde' krijgen. Dit geeft aan dat je er echt de ballen verstand van hebt. Ongelofelijk dit.

Dat dachten ze van de eerste Japanse auto's ook. We zullen zien.

En liever dat jij een sneer plaatst dan iemand die wél z'n eigen veters kan strikken (y)
 
Vaak worden auto's die flopten toen ze nieuw geleverd werden, later veelgezochte occasions.
Ik denk aan de eerste generatie Fiat Multipla, maar ook aan de Mazda Xedos6, of een Smart Roadster.
Grote Citroëns zullen altijd gewild blijven. Prijzen van de XM stijgen, maar zelfs als je kijkt wat een BX tegenwoordig kost, daar zou je vroeger steil van achterover slaan.
De Renault Wind is behoorlijk geflopt. Dat zou dus een klassieker kunnen worden, want wel een aparte auto.
Verder wordt de huidige Renault Twingo amper verkocht en is ook best wel apart.
 
---GT--- zei:
Vaak worden auto's die flopten toen ze nieuw geleverd werden, later veelgezochte occasions.
Ik denk aan de eerste generatie Fiat Multipla, maar ook aan de Mazda Xedos6, of een Smart Roadster.
Grote Citroëns zullen altijd gewild blijven. Prijzen van de XM stijgen, maar zelfs als je kijkt wat een BX tegenwoordig kost, daar zou je vroeger steil van achterover slaan.
De Renault Wind is behoorlijk geflopt. Dat zou dus een klassieker kunnen worden, want wel een aparte auto.
Verder wordt de huidige Renault Twingo amper verkocht en is ook best wel apart.

Je aanzet gaat over geflopte auto's, het einde van je uiteenzetting ook. Ik concludeer daaruit dat je 'de grote Citroëns' ook als geflopt beschouwd?
Dat geldt voor de C6 (da's sowieso een klassieker in spe). Van de DS (1.455.746) en CX (1.169.695 ex) kan je dat zeker niet zeggen. Ik bverondersetl dat je zelf weet dat de BX een groot succes was?
 
braadslee zei:
Even daargelaten dat het het model is wat ik rij. Maar ik hoor steeds vaker dat het 1e model Twingo toch al wel (Ondanks dat er iets van 2 miljoen van zijn verkocht?) Een klassiekertje in de dop kan worden.

En een goede Twingo doet op Marktplaats nu +- 1000 euro..

Dat lijkt me inderdaad een sterke kandidaat.

In die grote Koreanen geloof ik ook niet zo: ze hebben niks 'extra's' wat je van een klassieker toch verwacht (of het moet die ene lelijkerd zijn maar dan geef ik toch liever mijn geld aan iets moois.
 
iDS zei:
braadslee zei:
Even daargelaten dat het het model is wat ik rij. Maar ik hoor steeds vaker dat het 1e model Twingo toch al wel (Ondanks dat er iets van 2 miljoen van zijn verkocht?) Een klassiekertje in de dop kan worden.

En een goede Twingo doet op Marktplaats nu +- 1000 euro..

Dat lijkt me inderdaad een sterke kandidaat.

In die grote Koreanen geloof ik ook niet zo: ze hebben niks 'extra's' wat je van een klassieker toch verwacht (of het moet die ene lelijkerd zijn maar dan geef ik toch liever mijn geld aan iets moois.
Precies.
Het is zeker geen bijzondere/unieke auto. Maar de opzet was het wel, en in het A-Segment was het volgens mij (En is?) Het wél een unieke verschijning. Eigenzinnig. Frans Comfort, ruimte van een B-Segmenter (Althans, te vergelijken met een Polo uit de jaren 90/begin 2000 is het zéker wel) En het is nu 23 jaar na dato nog steeds een zeer gewilde auto.

Denk oprecht dat als ik m`n Twingo goed zou onderhouden en er over 10-15 jaar nog mee zou rijden dat het autootje dan al wel "cult status" heeft of iets in die richting.
 
Kijk, ik verwacht niet dat een Hyundai XG over 30 jaar opeens 30k waard is ofzo, maar ik denk wel dat je wanneer je nu een nette koopt voor onder de €2000 je hem over een tijd wel weer kwijt kunt voor een paar duizend meer. Maargoed wie weet zit ik er inderdaad compleet naast :D
 
---GT--- zei:
.
Verder wordt de huidige Renault Twingo amper verkocht en is ook best wel apart.

Totalen over 2015:
Peugeot 108: 68.522
Citroen C1: 63.695
Toyota Aygo: 86.085
Renault Twingo: 95.808
Smart ForTwo: 57.056
VW Up!: 105.348
Skoda Citigo: 38735
Seat Mii: 24.298
Fiat Panda: 171.377
Fiat 500: 180.005
Hyundai i10: 86.004
Kia Picanto: 54.036
Ford Ka: 48.368

Ik zie een mooie 4e plek voor de Twingo.

Als de Twingo in jouw ogen amper wordt verkocht en dus in waarde zal stijgen, sjonge, wat zullen de eigenaren van een Seat Mii, Skoda Citigo, Kia Picanto, Ford Ka, Toyota Aygo, Peugeot 108, Citroen C1, Hyundai i10 dan in hun handjes wrijven zeg!!!

Bron voor de cijfers: de mooe site https://www.left-lane.com
 
Zadelsnuiver zei:
FH126560 zei:
Koreaanse auto's zullen nooit 'waarde' krijgen. Dit geeft aan dat je er echt de ballen verstand van hebt. Ongelofelijk dit.

Dat dachten ze van de eerste Japanse auto's ook. We zullen zien.

En liever dat jij een sneer plaatst dan iemand die wél z'n eigen veters kan strikken (y)

En het heeft zeer lang geduurd voordat de Japanners in waarde gingen stijgen, zelfs voor de sportieve modellen. De Koreanen kwamen 15 jaar na de Japanners, en die auto's uit de jaren 80 komen qua aantal niet boven enkele tientallen uit. Dan ga je dus richting jaren 90, en vooraleer dat klassiekers c.q. waardevolle auto's zijn...

---GT--- zei:
Vaak worden auto's die flopten toen ze nieuw geleverd werden, later veelgezochte occasions.
Ik denk aan de eerste generatie Fiat Multipla, maar ook aan de Mazda Xedos6, of een Smart Roadster.

Ik zie het verband tussen waardestijging en een geflopte auto niet zo. Een Multipla is cult geworden, Xedos ligt nog een hele tijd op de bodem en een sportauto doet het meestal wel weer goed na een tijdje. Dat geldt sowieso wel voor sportieve modellen.
Sommige auto's worden op den duur waardevoller door de zeldzaamheid, maar ook dan moet er vaak iets bijzonders als een lage km-stand aan de hand zijn. Denk bijvoorbeeld aan een eerste Pony, late Sunbeams en Talbots, Austin Maestro's, vroege Seats en bijna alle Fiats van 20-30 jaar oud.
 
We hebben het over Braadslee zijn twingo, de generatie 1 uit 1992. Die zijn veel verkocht. Maar gaat inderdaad over een jaar of 20 wel wat waard worden. Zeker in goede staat met lage km.
 
Om nog even op de Twingo in te haken: ik denk dat mooie exemplaren van het allereerste modeljaar, in de introductiekleuren, binnen afzienbare tijd wel in waarde gaan stijgen. De meeste latere kleuren zijn saaier of minder bijzonder en maken de volgende modeljaren minder begerenswaardig.

image.php
 
Zadelsnuiver zei:
Kijk, ik verwacht niet dat een Hyundai XG over 30 jaar opeens 30k waard is ofzo, maar ik denk wel dat je wanneer je nu een nette koopt voor onder de €2000 je hem over een tijd wel weer kwijt kunt voor een paar duizend meer. Maargoed wie weet zit ik er inderdaad compleet naast :D

Wat is over een tijd? Ik zie het de komende 5-10 jaar echt niet gebeuren, hoe leuk en goed de auto ook is. Vergeet niet dat het wagenpark verkleint, brandstof niet goedkoop is en men liever voor Europese alternatieven gaat als het dan toch een oudere auto moet zijn.
Ik zie het eerder gebeuren dat de export de auto van je wil hebben.
 
Nissan GT-R zei:
We hebben het over Braadslee zijn twingo, de generatie 1 uit 1992. Die zijn veel verkocht. Maar gaat inderdaad over een jaar of 20 wel wat waard worden. Zeker in goede staat met lage km.
Gelukkig maar dat de teller bij 300,000 weer terugspringt naar 0 dan :D
 
929V6 zei:
Om nog even op de Twingo in te haken: ik denk dat mooie exemplaren van het allereerste modeljaar, in de introductiekleuren, binnen afzienbare tijd wel in waarde gaan stijgen. De meeste latere kleuren zijn saaier of minder bijzonder en maken de volgende modeljaren minder begerenswaardig.

image.php
Mijn kleur is niet zo veel voorkomend dus denk dat ik op dat vlak wel "een streepje voor heb" In vergelijking met de zoveelste gele/groene/zwarte Twingo. (Tenzij het inderdaad om een vroege Phase I gaat met lage KM stand, maar zelfs al word er maar 10,000 km per jaar mee gereden dan is dat nu al 230,000 km, ik schat niet dat er veel Twingo's op marktplaats staan onder de 150k)
 
929V6 zei:
Om nog even op de Twingo in te haken: ik denk dat mooie exemplaren van het allereerste modeljaar, in de introductiekleuren, binnen afzienbare tijd wel in waarde gaan stijgen. De meeste latere kleuren zijn saaier of minder bijzonder en maken de volgende modeljaren minder begerenswaardig.

https://freeimagehosting.nl/site2/image.php?di=VJ1T

Maar waarom dan? Zo veel liefhebbers van kleine auto's zijn er volgens mij niet en MRB-luw wordt 'ie binnenkort ook niet. Ik geloof best wel als mensen denken dat 'ie een cultstatus a la 2CV, Kever of R4 gaat krijgen, maar zelfs dan duurt het (door de grote hoeveelheid) nog een poos voordat normale exemplaren in waarde gaan stijgen. Sowieso stijgen kleine auto's (op de Mini na) bijna niet in waarde.
 
braadslee zei:
ik schat niet dat er veel Twingo's op marktplaats staan onder de 150k)

Ruim 350 op dit moment. En ja, dan heb ik het over het eerste model tot 150.000 km.
 
Audi A2

Audi_A2_2005_600_White-e1392393662258.jpg


Waarom?

Uniek door zijn aluminium carrosserie/zuinigheid/ruimteindeling.
Nieuw slecht verkocht, geen echte opvolger voor gekomen.
Nu weer vraag naar, terwijl de jongste al weer 11 jaar oud zijn ...
 
Volgens mij was die A2 een énorme flop vanwege de matige motor, en het slechte zicht door de achterruit. En het was niet echt vernieuwend. Qua carrosserie wel, maar voor de rest waren er wel betere alternatieven, zeker goedkopere alternatieven.
 
Blackadder the 5th zei:
Audi A2

Audi_A2_2005_600_White-e1392393662258.jpg


Waarom?

Uniek door zijn aluminium carrosserie/zuinigheid/ruimteindeling.
Nieuw slecht verkocht, geen echte opvolger voor gekomen.
Nu weer vraag naar, terwijl de jongste al weer 11 jaar oud zijn ...

Ik weet nog, t grappige was dat de A2 gemaakt is om de totale uitstoot van het merk Audi onder de toen geldende wetgeving te krijgen (oid)
 
Rob0032 zei:
Maar waarom dan?

Omdat de eerste Twingo volgens mij nog steeds bij velen een geliefd model is en in z'n oervorm het meest karakteristiek. De MRB speelt in deze discussie geen rol, want de meeste MRB-vrije of -luwe auto's ZIJN al in waarde gestegen. Bovendien stelt die bij een Twingo bijna niks voor. De techniek is ongecompliceerd en zeker met zo'n vouwdakje kan zo'n Twingo een ontzettend leuk youngtimertje zijn voor 'erbij'.
 
Ik denk dat je je dan moet richten op de 'eendagsvliegen'. Een model zonder opvolger. Een A2 is daar een voorbeeld van.
 
929V6 zei:
Rob0032 zei:
Maar waarom dan?

Omdat de eerste Twingo volgens mij nog steeds bij velen een geliefd model is en in z'n oervorm het meest karakteristiek. De MRB speelt in deze discussie geen rol, want de meeste MRB-vrije of -luwe auto's ZIJN al in waarde gestegen. Bovendien stelt die bij een Twingo bijna niks voor. De techniek is ongecompliceerd en zeker met zo'n vouwdakje kan zo'n Twingo een ontzettend leuk youngtimertje zijn voor 'erbij'.
Precies.
Zeker door het vouwdakje kan het een super leuk autootje worden.
En MRB + verzekering is een schijntje voor mij, dus kan mij haast niet voorstellen wat de verzekering doet voor iemand die al 30+ jaar rijd (Schade vrij)

Het is een heel erg geliefd model.
 
Rob0032 zei:
Zadelsnuiver zei:
Kijk, ik verwacht niet dat een Hyundai XG over 30 jaar opeens 30k waard is ofzo, maar ik denk wel dat je wanneer je nu een nette koopt voor onder de €2000 je hem over een tijd wel weer kwijt kunt voor een paar duizend meer. Maargoed wie weet zit ik er inderdaad compleet naast :D

Wat is over een tijd? Ik zie het de komende 5-10 jaar echt niet gebeuren, hoe leuk en goed de auto ook is. Vergeet niet dat het wagenpark verkleint, brandstof niet goedkoop is en men liever voor Europese alternatieven gaat als het dan toch een oudere auto moet zijn.
Ik zie het eerder gebeuren dat de export de auto van je wil hebben.

Moeilijk in te schatten, maar ik verwacht een kleine stijging zoals gezegd wanneer ze een jaar of 15 oud zijn ivm de youngtimer regeling, daarna wie zal het zeggen? Ik denk wel dat de Koreaanse autobouwers lang in de schaduw van de Jappaners hebben gestaan, de allereerste Daewoo's bijvoorbeeld waren ook overduidelijk gewoon gebaseerd op de Kadett, en roestten nog harder dan het origineel. Dat imago heeft Daewoo volgens mij nooit meer van zich af kunnen schudden. Maar Hyundai en Kia bouwen nu gewoon prima auto's en kijk maar naar de Genesis en Equus, ik zie daar echt een serieuze competitie voor Lexus ontstaan.

Denk dat je overigens wel een goed punt hebt mbt de export, ik geloof dat in Rusland (en misschien andere landen in die omgeving?) er meer vraag is naar Koreaanse auto's.
 
Rob0032 zei:
Ik zie het verband tussen waardestijging en een geflopte auto niet zo.

Ik relateer het aan de handel in muziekinstrumenten. Instrumenten die (te) apart waren, werden wegens gebrek aan verkoopsucces voortijdig van de markt gehaald. Juist die instrumenten zijn nu enorm gewild. Dat zie ik bij auto's ook gebeuren. De Audi A2 is een goed voorbeeld. Destijds was hij enorm duur en lelijk. Tegenwoordig is er juist markt voor de 3L-versie en is het wat de gek er voor geeft. Aan het aparte uiterlijk hebben we lang genoeg kunnen wennen, om het niet meer als schokkend te ervaren.
 
Aangezien de belastingvrijstelling zo goed als van de baan is denk ik dat je het meer moet zoeken in de auto's met een wat hoger fun-gehalte.
Zo zie ik in het 4x4 segment de Suzuki Samurai en de Daihatsu Rocky (vooral de benzineversie) de laatste tijd al aardig aan een prijsopmars, maar ook de oude cabrio's en sportautootjes uit de jaren '90/'00 beginnen weer in trek te komen.
Maar meestal blijft dat soort uiteindelijk wel weer steken op rijzen rond de 5000 euro voor een topexemplaar, niet rendabel om in te beleggen dus.
Doel je meer op de beleggingsmarkt zou ik eerder gaan zoeken richting bijvoorbeeld de oudere watergekoelde Porsche's en dat soort statussymbolen.

Bedenk echter wel dat die markt steeds grilliger en onvoorspelbaarder gaat worden, invoering van milieuregels kan net zo'n grote waardedaling geven als de recente wijziging van de belastingvrijstelling.
 
Ik hou me zelf al een tijdje voor dat ik nu een MX-5 van de eerste generatie moet scoren. Een mooie roestvrije zal vast in waarde gaan stijgen. Gaat het mij niet om hoor, echt voor de lol.
 
Ik denk dat het zinvol is om 40k op een W124 500e en een garagebox stuk te slaan. Ik denk dat je die 10k voor die box binnen 5 jaar terug hebt. Eigenlijk zou ik mijn E55 AMG ook weg moeten zetten ipv verkopen.
 
Ben het met Muddy Bandit eens....wetswijzigingen, milieuregels etc maken het allemaal erg onzeker.
 
braadslee zei:
Volgens mij was die A2 een énorme flop vanwege de matige motor, en het slechte zicht door de achterruit. En het was niet echt vernieuwend. Qua carrosserie wel, maar voor de rest waren er wel betere alternatieven, zeker goedkopere alternatieven.
Een Twingo bestempelen als potentieel klassieker en de A2 afserveren als was het de eerste de beste en benoemen als niet vernieuwend? Eeuh de 3 Ltr TDI zegt dat je wat? Aluminium carrosserie delen. Moet ik nog even doorgaan? Even het bier laten slaan Braadslee.

Voor potentiële klassiekers is het bijna heel saai en voorspelbaar. Maar alle Mercedessen worden nadat ze de foute jaren achter zich hebben gelaten meer waard.
 
Over 20 jaar zijn brandstof auto's waardeloos, want een liter benzine kost dan 95 euro, en je mag geen enkele stad meer in. Leuk, 1500kg staal in je garage.

Als je geld wilt verdienen zou ik echt een ander instituut zoeken.
 
Gullwing zei:
Over 20 jaar zijn brandstof auto's waardeloos, want een liter benzine kost dan 95 euro, en je mag geen enkele stad meer in. Leuk, 1500kg staal in je garage.

Als je geld wilt verdienen zou ik echt een ander instituut zoeken.

Als het een iconisch ontwerp is, kun je er altijd nog een elektromotor in laten bouwen.
Die zouden over 20 jaar best wel eens wat geavanceerder kunnen zijn dan nu, met meer accucapaciteit per cm³.
 
Aras zei:
Ik denk dat het zinvol is om 40k op een W124 500e en een garagebox stuk te slaan. Ik denk dat je die 10k voor die box binnen 5 jaar terug hebt. Eigenlijk zou ik mijn E55 AMG ook weg moeten zetten ipv verkopen.

Ik denk dat het nog veel zinvoller is om die W124 500e gewoon achterwege te laten en die 40k op enkele garageboxen stuk te slaan, verhuur van vastgoed levert namelijk per direct wat op en is een stabiele inkomstenbron met een jaarlijks stijgende waarde.;)
 
braadslee zei:
Volgens mij was die A2 een énorme flop vanwege de matige motor, en het slechte zicht door de achterruit. En het was niet echt vernieuwend. Qua carrosserie wel, maar voor de rest waren er wel betere alternatieven, zeker goedkopere alternatieven.

Wat een kul zeg. Waarom zou de motor matig zijn geweest? En niet echt vernieuwend?! De auto was puur functioneel ontworpen, van zeer licht materiaal, was heel zuinig en toch luxueus of 'premium'. Z'n grootste manco was z'n prijs in combinatie met de grootte.

JP2010 zei:
Ik weet nog, t grappige was dat de A2 gemaakt is om de totale uitstoot van het merk Audi onder de toen geldende wetgeving te krijgen (oid)

Volgens mij kwam dat pas vele jaren later.

929V6 zei:
Rob0032 zei:
Maar waarom dan?

Omdat de eerste Twingo volgens mij nog steeds bij velen een geliefd model is en in z'n oervorm het meest karakteristiek. De MRB speelt in deze discussie geen rol, want de meeste MRB-vrije of -luwe auto's ZIJN al in waarde gestegen. Bovendien stelt die bij een Twingo bijna niks voor. De techniek is ongecompliceerd en zeker met zo'n vouwdakje kan zo'n Twingo een ontzettend leuk youngtimertje zijn voor 'erbij'.

Ben ik niet helemaal met je eens. Polo's, Corsa's, Golfjes, R5'jes werden ook massaal geïmporteerd toen 25-jaar oude auto's ineens populair werden, terwijl de MRB daarvoor ook zeer verwaarloosbaar was. Die techniek is misschien niet zo gecompliceerd, maar ook niet extreem betrouwbaar. Bolhoedje-121 is ook heel geliefd bij veel mensen, maar ook niet gewild nu. Begrijp me niet verkeerd, ik wil echt niet met hand en tand m'n standpunt verdedigen, maar ik zie het gewoon niet gauw gebeuren. Misschien als ze 30 jaar worden, maar ook dan zie ik de opleving maar tamelijk beperkt.

Zadelsnuiver zei:
Maar Hyundai en Kia bouwen nu gewoon prima auto's en kijk maar naar de Genesis en Equus, ik zie daar echt een serieuze competitie voor Lexus ontstaan.

Maar ook Lexi zijn niet extreem waardevast, ondanks een goede kwaliteit. In Oost-Europa en het Midden-Oosten zijn Koreaanse auto's inderdaad veel gewilder dan hier, dus zij willen ze vast wel hebben. Hier zijn we te druk met status.

Muddy Bandit zei:
Zo zie ik in het 4x4 segment de Suzuki Samurai en de Daihatsu Rocky (vooral de benzineversie) de laatste tijd al aardig aan een prijsopmars, maar ook de oude cabrio's en sportautootjes uit de jaren '90/'00 beginnen weer in trek te komen.

Die cabriolets liggen nu echt op de bodem van hun waarde. Begin jaren 90 (MX-5; Kristian, niet te lang wachten!) stijgt langzaam, maar SLK, Z3, Barchetta, Spider, 9-3, Astra, C70, Sebring en wat dies meer zij, zijn bij wijze van spreken niets waard. Mooie exemplaren willen nog wel en bij natuurlijke uitdunning zullen die prijzen ook wel weer gaan stijgen.
De terreinwagens viel me ook al op, die zijn echt best wat waard en erg populair. Wellicht mede dankzij de SUV/crossover-trend? Naja, jij weet zelf ook waarom het zulke fijne/goede auto's zijn.

Aras zei:
Eigenlijk zou ik mijn E55 AMG ook weg moeten zetten ipv verkopen.

Een W210? Qua waarde is die al over z'n dieptepunt heen en mooie exemplaren zijn snel aan het klimmen. Mede dankzij bepaalde roestproblemen is de populatie sneller dan gewenst uitgedund en snelle c.q. bijzondere modellen klimmen dan nog sneller in waarde. Of ze de 500E achterna gaan betwijfel ik, maar als je 5-10 jaar geduld hebt dan zul je er zeker een pak meer voor gaan krijgen.
Maar zoals Muddy Bandit terecht opmerkt, de markt is (door externe factoren) niet altijd even betrouwbaar. Een AMG is dan nog redelijk veilig, maar een Twingo of MX-5 zou ik niet zo gauw als investering aanschaffen.
 
Gullwing zei:
Over 20 jaar zijn brandstof auto's waardeloos, want een liter benzine kost dan 95 euro, en je mag geen enkele stad meer in. Leuk, 1500kg staal in je garage.

Als je geld wilt verdienen zou ik echt een ander instituut zoeken.

Over 20 jaar rijd echt niet de gehele wereld elektrisch.
Wellicht zijn er dan alternatieven voor de fossiele brandstoffen welke met kleine aanpassingen op brandstof motoren kunnen worden toegepast.
Een soort synthetische brandstof ofzo, weet ik veel.

https://www.groen7.nl/audi-slaagt-erin-benzine-te-maken-zonder-fossiele-brandstof/
 
Rob0032 zei:
De terreinwagens viel me ook al op, die zijn echt best wat waard en erg populair. Wellicht mede dankzij de SUV/crossover-trend? Naja, jij weet zelf ook waarom het zulke fijne/goede auto's zijn.

Voornamelijk het gevolg van het afglijden van volledig offroad geschikt naar SUV/crossover met alle ingebouwde luxe en veiligheidssnufjes, de laatste categorie is niet bepaald geschikt meer voor het echte offroad werk en is er ook niet meer geschikt voor te maken.
Elektronica-meuk en water/modder i.c.m. ruw terrein verdragen elkaar nu eenmaal niet, dat geeft alleen maar problemen en storingen.
Zo heb ik een paar weken geleden nog een Landrover Discovery Sport zien offroaden waarbij de airbags ploften tijdens het wat ruw nemen van een stijl heuveltje:), wel heel komisch om te zien maar tevens levensgevaarlijk als zoiets je overkomt op een helling terwijl de traction control al faalde door modder tussen de sensoren.

De enigste betaalbare uitzondering die er nog steeds is is de Suzuki Jimny, de opvolger van de Samurai... degelijk, simpel en aftermarket heel veel voor te krijgen om hem nog verder terreinwaardiger te maken. (ook niet vreemd aangezien in de aandrijflijn en onderstel heel veel overeen komt met de Samurai)
De Defender is inmiddels al passé, en de latere Mercedes G / Toyota LC zitten inmiddels ook in de categorie hypotheekwaardig en storinggevoelig... er blijft er niet veel fatsoenlijk en betaalbaar spul over dus de vraag naar het oude neemt gewoon toe.
Een jaar of 5 geleden kocht ik nog redelijke Samurai's met frisse apk voor pakweg 500 euro, daar koop je nu alleen nog donor Samurai's voor en redelijke exemplaren beginnen bij 1500,=.
Daihatsu Rocky idem, mijn huidige exemplaar (2.8 TDI Wagon) heb ik 6 jaar geleden gekocht voor 1250,= incl. nieuwe apk, een bod van 3000,= staat nu nog steeds.
 
Terug
Bovenaan