Welke auto?

A

Anoniem

Guest
Wij zoeken een auto in compacte klasse. Hebben er zelf helaas weinig verstand dvbam.
Doel is een relatief zuinige auto en kleine kans op dure reparaties.
Bouwjaar ca 2017

Nu zagen wij deze vergelijkbare modellen
Peugeot 208
Renault Clio
Fiat Punto
Mazda 6
Opel Corsa

Welke adviseren jullie ons?
Obv betrouwbaarheid en zuinigheid?
 
Uitstraling is niet het belangrijkste, maar de suzuki Swift gaat me toch wel een stapje te ver
En van bovenstaande modellen?
 
Van de bovenstaande modellen is de Mazda 6 absoluut geen compacte auto. je zal waarschijnlijk de Mazda 2 bedoelen.
Een Ford Fiesta nog een optie?
Wat is het budget?
 
Van dit lijstje zou ik ook de Clio kiezen in 2017 heb je de Clio 4, facelift uitvoering, kies dan wel de
0,9 TCe 3 cilinder. Dit was een goede en degelijke auto, die goedkoop op de weg te houden is.

De Clio 5 kwam in 2019 en was weer een grote stap vooruit, ik heb er zelf een uit 2020, en ben zeer tevreden over de kwaliteit en betrouwbaarheid. In 2,5 jaar alleen een kleine beurt van € 128,00 en een grote beurt van € 268,00.

De Citroën C3 vanaf 2016 ook een goede optie, ik zou dan wel een kopen van 2018 of nieuwer.
Of kijk anders of de auto de terugroepactie voor de distributieriem al heeft gehad.

Of kijk naar een Toyota Yaris Hybrid, deze auto is erg zuinig en betrouwbaar.
 
https://www.google.com/amp/s/techservicecenter.nl/tce-distributieketting/amp/

Ik vind de clio ook een mooie auto, maar zo fantastisch is die 3 cilinder toch ook weer niet dacht ik? Zie link....
Dat een 2 jaar oude clio/ willekeurige auto genoeg heeft aan zijn reguliere beurten lijkt me geen bijzondere prestatie die iets over betrouwbaarheid zegt.

Wat is je budget? Hoeveel km per jaar verwacht je te gaan rijden? Wensen qua uitrusting? Handgeschakeld?

Overigens staan de 3 cilinders van PSA ook niet als heel betrouwbaar bekend toch? Ford doet het dacht ik beter...?
 
Ik zou zeggen een Mazda 2. Die zijn volgens mij echt heel betrouwbaar, en hartstikke zuinig. Rijden lekker ook.
 
AutoMaat1 zei:
https://www.google.com/amp/s/techservicecenter.nl/tce-distributieketting/amp/

Ik vind de clio ook een mooie auto, maar zo fantastisch is die 3 cilinder toch ook weer niet dacht ik? Zie link....
Dat een 2 jaar oude clio/ willekeurige auto genoeg heeft aan zijn reguliere beurten lijkt me geen bijzondere prestatie die iets over betrouwbaarheid zegt.

Wat is je budget? Hoeveel km per jaar verwacht je te gaan rijden? Wensen qua uitrusting? Handgeschakeld?

Overigens staan de 3 cilinders van PSA ook niet als heel betrouwbaar bekend toch? Ford doet het dacht ik beter...?
Mijne vorige Renault ( een Laguna 3) heb ik 9 jaar gehad en was ook bijzonder betrouwbaar en heel goedkoop op de weg te houden.

De 3 cilinder ( 0,9 en 1.0) van Renault staat heel goed aangeschreven., en zijn heel betrouwbaar
Een heel enkele keer komt voor bij de 0,9 TCe dat de distributieketting moet worden vervangen.
Dit komt vaak door te weinig olie verversen, erg veel korte stukjes, de motor met te lage toeren rijden.
De Renault Clio 4 0,9 TCe is gewoon een hele goede en betrouwbare auto.
Problemen met de distributieketting komen vaker voor bij de 1.2 TCe, doordat deze motor veel meer koppel heeft, en door de directe inspuiting sneller last heeft van vervuiling. De 0,9 TCe , 1.0 TCe en 1.6 Hybrid in de Clio hebben indirecte Injectie .

De Clio 5 vanaf 2019 staat ook bekend als een hele goede en betrouwbare auto, dat is ook mijn ervaring. De auto is stiller en rijdt heel volwassen.

De 1.2 Pure Tech motor kende toen die op de markt kwam wel wat hele vervelende kinderziektes zoals
zwakke lagers, oplossend distributieriem, olie verbruik. Dat heeft gezorgd voor een slechte naam.
Toen de 1.2 Puretech in de Citroën C3 3e generatie vanaf 2016 kwam waren de meeste problemen opgelost. Ik raad de C3 vanaf 2018 aan omdat je dan ook geen problemen meer hebt met de distributieriem. Die problemen werden in de loop van 2017 opgelost. De 1.2 Puretech was in de latere bouwjaren een goede en betrouwbare motor.

En de C3 3e generatie staat in alle onderzoeken bekend als zeer betrouwbare auto, die goedkoop is te rijden. In Nederland is de auto erg onderschat, dus relatief goedkoop. En dus een prima occasion.

Ford heeft in het begin van de 1.0 vooral problemen gehad met het koelsysteem, dit kon echter wel hele vervelende en dure reparaties opleveren. Latere versies doen het goed.
 
Terug
Bovenaan