AutoMaat1 zei:
https://www.google.com/amp/s/techservicecenter.nl/tce-distributieketting/amp/
Ik vind de clio ook een mooie auto, maar zo fantastisch is die 3 cilinder toch ook weer niet dacht ik? Zie link....
Dat een 2 jaar oude clio/ willekeurige auto genoeg heeft aan zijn reguliere beurten lijkt me geen bijzondere prestatie die iets over betrouwbaarheid zegt.
Wat is je budget? Hoeveel km per jaar verwacht je te gaan rijden? Wensen qua uitrusting? Handgeschakeld?
Overigens staan de 3 cilinders van PSA ook niet als heel betrouwbaar bekend toch? Ford doet het dacht ik beter...?
Mijne vorige Renault ( een Laguna 3) heb ik 9 jaar gehad en was ook bijzonder betrouwbaar en heel goedkoop op de weg te houden.
De 3 cilinder ( 0,9 en 1.0) van Renault staat heel goed aangeschreven., en zijn heel betrouwbaar
Een heel enkele keer komt voor bij de 0,9 TCe dat de distributieketting moet worden vervangen.
Dit komt vaak door te weinig olie verversen, erg veel korte stukjes, de motor met te lage toeren rijden.
De Renault Clio 4 0,9 TCe is gewoon een hele goede en betrouwbare auto.
Problemen met de distributieketting komen vaker voor bij de 1.2 TCe, doordat deze motor veel meer koppel heeft, en door de directe inspuiting sneller last heeft van vervuiling. De 0,9 TCe , 1.0 TCe en 1.6 Hybrid in de Clio hebben indirecte Injectie .
De Clio 5 vanaf 2019 staat ook bekend als een hele goede en betrouwbare auto, dat is ook mijn ervaring. De auto is stiller en rijdt heel volwassen.
De 1.2 Pure Tech motor kende toen die op de markt kwam wel wat hele vervelende kinderziektes zoals
zwakke lagers, oplossend distributieriem, olie verbruik. Dat heeft gezorgd voor een slechte naam.
Toen de 1.2 Puretech in de Citroën C3 3e generatie vanaf 2016 kwam waren de meeste problemen opgelost. Ik raad de C3 vanaf 2018 aan omdat je dan ook geen problemen meer hebt met de distributieriem. Die problemen werden in de loop van 2017 opgelost. De 1.2 Puretech was in de latere bouwjaren een goede en betrouwbare motor.
En de C3 3e generatie staat in alle onderzoeken bekend als zeer betrouwbare auto, die goedkoop is te rijden. In Nederland is de auto erg onderschat, dus relatief goedkoop. En dus een prima occasion.
Ford heeft in het begin van de 1.0 vooral problemen gehad met het koelsysteem, dit kon echter wel hele vervelende en dure reparaties opleveren. Latere versies doen het goed.