Welke auto wordt in 2022 youngtimer

Auto encyclopedie

Asfaltkampioen
Een nieuw jaar betekend nieuwe auto’s die in aanmerking komen voor de “omstreden” youngtimer regeling. Aan welke youngtimer moet je denken als je aan 2007 denkt.

twee voorwaarden:
- Het model moet in 2007 nieuw op de markt zijn verschenen
- Of een nieuw carrosserie vorm van een bestaand model die in 2007 op de markt kwam.

Dus niet
- Een facelift van een bestaand model die in 2007 is uitgevoerd

Grijs gebied
- Een snelle uitvoering van een bestaand model

Wat het ingewikkeld maakt, maar allemaal wordt goed gekeurd
- Soms was een auto in 2007 al wel elders maar nog niet in Nederland,
- Soms was een auto al wel elders toen die pas in 2007 in Nederland op de markt kwam
- Of een auto die hier officieel nooit is geweest.

voor Inspiratie https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5979423

Foto's zijn welkom , en verhaal wel of niet persoonlijk ook welkom

Gewoon in carbase zoeken en je hebt je antwoorden al: https://www.autoweek.nl/carbase/?bouwjaar=2007--2007

MCW 84 zei:
Gewoon in carbase zoeken en je hebt je antwoorden al: https://www.autoweek.nl/carbase/?bouwjaar=2007--2007

De link die jij deelt is een overzicht van alle auto's die onderandere in 2007 nieuw leverbaar waren, maar niet puur alle auto's die in 2007 nieuw op de markt kwamen.

Ook weet ik persoonlijk niet bij alle auto's in het overzicht of het facelift modellen zijn of nieuw op de markt

Maar wellicht hebben mensen wat aan je link, dus bedankt voor handreiking

AW heeft vandaag een lijst gemaakt: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-nieuwe-youngtimers-van-2022/

Audi A5 Coupé
Aston Martin V8 Vantage Roadster
BMW 1-serie Coupé
BMW 3-serie Cabrio (E93)
Citroën C-Crosser
Fiat 500
Fiat Bravo
Ford Mondeo
Hyundai i30 (hatchback)
Maserati GranTurismo
Mercedes-Benz C-klasse (W204 en S204)
Mini Clubman
Mini Mini (R56)
Mitsubishi Lancer
Nissan Qashqai
Peugeot 308 (hatchback)
Peugeot 4007
Volkswagen Tiguan
Volvo V70 (derde generatie)

Ja man, stel je eens voor dat je op een autoforum een topic aanmaakt om te kunnen discussiëren over youngtimers. Veel slimmer om gewoon een linkje te plaatsen of een lijstje te kopiëren, scheelt een hoop getik en geklik enzo.
Volgende keer beter eerst even de goedkeuring vragen van andere forumleden, vooral het type die ondanks -tig bans het toch niet kan laten om terug te blijven komen.

Sommige mensen... :rolleyes:

MCW 84 zei:
AW heeft vandaag een lijst gemaakt: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-nieuwe-youngtimers-van-2022/

Audi A5 Coupé
Aston Martin V8 Vantage Roadster
BMW 1-serie Coupé
BMW 3-serie Cabrio (E93)
Citroën C-Crosser
Fiat 500
Fiat Bravo
Ford Mondeo
Hyundai i30 (hatchback)
Maserati GranTurismo
Mercedes-Benz C-klasse (W204 en S204)
Mini Clubman
Mini Mini (R56)
Mitsubishi Lancer
Nissan Qashqai
Peugeot 308 (hatchback)
Peugeot 4007
Volkswagen Tiguan
Volvo V70 (derde generatie)

foto's zijn welkom , maar dat is mijn fout , want dat was ik vergeten te melden in de openingspost. Eind 2020 had autoweek meer aandacht voor welke auto in 2021 Youngtimer gingen worden, maar ondanks dat ontbraken er nog wel een paar, dus ga er van uit dat deze keer de lijst ook nog niet compleet is

Gelukkig is die lijst niet compleet. ;)
Ik mis alvast de Mazda 6 (Mk2) Renaults Twingo (Mk2) en Laguna (Mk3), voor de stationcar van die laatste had Nederland volgens mij zelfs de primeur. Daar hebben pa en ik in het najaar nog bij de dealer naar staan kijken.

afentoe zei:
Ik mis alvast de Mazda 6 (Mk2) Renaults Twingo (Mk2) en Laguna (Mk3), voor de stationcar van die laatste had Nederland volgens mij zelfs de primeur. Daar hebben pa en ik in het najaar nog bij de dealer naar staan kijken.

Ik zal het ook nog even in de openingspost plaatsen, maar foto's zijn welkom.

Ps bedankt voor je bijdrage.

afentoe zei:

(y)

m1cyj26bi623.jpg

m1cyj26b7p25.jpg

De sedan was er idd al in 2007. Nog steeds wel een fraaie auto. Juist met de facelift vond ik 'm wat 'blikkeriger' ogen.

Deze mag zeker niet aan het lijstje ontbreken

m1by0vxba5t8.jpg

Deze wereldspeler https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/daewoo-g2x-het-is-een-vierling/ kon natuurlijk ook weer niet aan zijn voorgangers tippen

Zo'n eerste Mondeo van die generatie is nog leuk. Weet nog dat ik het eerste exemplaar in Nederland heb gereden toen ik bij de importeur zat. Een 2.5T titanium. Blauw/grijs, blauwe ruiten. En nu al fiscaal als youngtimer te rijden, pfoh, dan voel ik me wel oud!
m1dywovbx8wr_800.jpg

Ja dat weet ik nog. Zaten we met een grote vertegenwoordiging van Ford dealers deze film te kijken in de pre-premiere, begon iedereen te applaudisseren toen de Mondeo in beeld kwam :D :D

In het Jaar 2007 kwam Daihatsu in Europa nog met goede moet met een nieuwe generatie Cuore en met de Daihatsu Materia (elders eind 2006)

Achteraf gezien bleken dit de laatste nieuwe modellen van Daihatsu te zijn in Europa, de Terios kreeg in 2010 nog een facelift en Daihatsu zwaaide nog uit met een oud model Yaris.

Dit is dus de laatste keer dat Daihatsu terug komt in dit onderdeel.

m1fyh1nbx2v5.jpg

m1by114bjg9w.jpg

Mooie auto die Mondeo, ook het interieur! Net als bij de S-Max erg fraai. Jammer dat ze tegenwoordig er zo middelmatig uitzien. In het begin zag je ook wat S-Pack modellen maar uiteindelijk zag je 'm voornamelijk met normale wielen en bumpers.

Tot 2013 was Daihatsu nog te koop in Nederland. Toch inmiddels alweer een tijdje. Die Materia was een gaaf bakkie. In Japan te koop als Daihatsu Coo, Toyota bB en Subaru Dex.

Bij Saab was het in 2007 al jaren stil als het om nieuwe modellen ging, maar in 2007 rolde dan ook eindelijk de stationuitvoering van de Cadilac BLS uit de Saab Fabriek in Trollhattan

m1by130bmabr.jpg

m1by0m6bebg6.jpg

Elders was die er al, maar wij moesten er nog even opwachten

De 2.2 basismotor en een snelle 2.0 turbo feestje ging hier niet door, en hier moesten we het doen met een 2.4. Naast de personen uitvoering kwam er hier ook nooit de besteller.

m1cyj4mbicm3.jpg

m1cyj43bpwy2.jpg

Auto encyclopedie zei:
Opel kwam in 2007 ook met een SUV op de Markt het werd uiteindelijk , voor Opel begrippen werd het geen commercieel succes

m1by0wibvwgy.jpg

m1cyirobmnu2.jpg

Eigenlijk best gek dat Opel zich toen, maar ook nu niet echt heeft kunnen mengen in de commercie rondom SUV's. Het is natuurlijk niet het meest sprankelende merk, maar juist de betaalbare SUV's doen het goed op de Nederlandse markt.

de Opel Grandland doet het wel aardig dacht ik. En de SUV modellen van andere Europese merken destijds, gebaseerd op Japanners en Koreanen deden het volgens mij nog slechter.

De Grandland en Crossland gaan geloof ik wel inderdaad, maar gelet op de SUV gekte was er voor Opel toch wel meer winst te behalen zou je zeggen. Natuurlijk is het lastig opboksen tegen de Aziaten, maar gevoelsmatig doen Europese merken als Volkswagen, Skoda, Citroën en Renault dat toch beter.

Elprof zei:
De Grandland en Crossland gaan geloof ik wel inderdaad, maar gelet op de SUV gekte was er voor Opel toch wel meer winst te behalen zou je zeggen. Natuurlijk is het lastig opboksen tegen de Aziaten, maar gevoelsmatig doen Europese merken als Volkswagen, Skoda, Citroën en Renault dat toch beter.

Volkswagen en Skoda destijds wel met de Tiguan en de Skoda yeti, maar Seat moest het destijds gewoon doen met een Altea Freetrack, Maar Citroën had ook een behoorlijke valse suv start met de C-crosser en diens opvolger de C4 Aircros en ook de Renault Koleos die volgend jaar hier aan bod komt was een enorme flop.
Ano nu verkopen de Citroën suv en DS suv modellen minder goed dan de opel suv modellen binnen psa, me name DS doet het niet goed.

Elprof zei:
Auto encyclopedie zei:
Opel kwam in 2007 ook met een SUV op de Markt het werd uiteindelijk , voor Opel begrippen werd het geen commercieel succes

Eigenlijk best gek dat Opel zich toen, maar ook nu niet echt heeft kunnen mengen in de commercie rondom SUV's. (..).

Volgens mij was de Chevrolet Captiva prijstechnisch interessanter.. en aangezien destijds nog redelijk wat Opel dealers ook Chevrolet (het voormalige Daewoo deel) voerden.. was er concurrentie in eigen showroom, zogezegd.

Ik kan mij Daewoo en Chevrolet in Nl nog maar vaag herinneren, ik weet dat hier een aparte Daewoo dealer was, die zat vast aan het pand van Citroën , en volgens mij stonden er idd later bij de Opel dealer hier een partij nieuwe Matizjes op voorraad buiten uitgestald in verschillende kleuren en met koeienletters te koop vanaf 6.000 euro. Zijn toen verschillende mensen ingetrapt.

Voordeel van de Captiva is dat die er iets eerder was en dat het een 7 zitter was , en deze is idd veel beter verkocht, maar dat was destijds meer regel dan uitzondering dat het originele Japans beter verkocht dan diens (bijna) tweeling uit Europa. Ik heb er ooit aandacht aan besteed het is trouwens nog niet helemaal af. https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5973019,printview,page=1

De Hyundai I30 was hier en elders in een lijstje al voorbij gekomen, en dan kan natuurlijk de Kia Ceed niet achterblijven. Terwijl de i30 nog tot 2008 moest wachten op een staion, kwam er in 2007 van de Ceed wel een stationversie . De Kia Cerato bleef nog als Sedan een tijdje leverbaar en kreeg zelfs nog een facelift.

m1by0wsba6be.jpg

m1dyx2obxw6k.jpg

m1by0wsbvcbh.jpg

uiteindelijk en met een lange tussenstop is het een elektrische brommobiel/ invalide voertuig geworden, maar in 2007 zat er een 659cc 4 cylinder blok in dit stukje Hollandse trots

m1fyh2ubs21c.jpg

m1by0umbpg1b.jpg

Wellicht voor nu nog niet interessant want pas bij de facelift in 2010 kwam er een hybride uitvoering van de Auris. De Hybride uitvoering was alleen bestemd voor de 5 deurs uitvoering. In tegenstelling tot zijn voorgangers en opvolgers kwam er van deze generatie Auris nooit een "gemiste kans" station uitvoering.

m1fyh1qbp0yq.jpg

m1fyghkb0dfx.jpg

De Sedan ging nog steeds als Corolla door het leven en kreeg ook geen facelift , dus kwam er ook niet met een hybride aandrijflijn.
m1fygmtbnrix.jpg

in 2006 was de herintroductie van het merk Dodge al in gang gezet met de komst van de Dodge Caliber.

In 2007 volgde de Avenger een Sedan die op een verlengt JS onderstel stond. de 2.0 en 2.4 waren van World Gasloline (Hyundai , Chrysler, Mitsubishi) de v6 van Chrysler zelf. De 2 liter diesel met pompverstuiver techniek kwam uit de stal van VW. Bij de 2 liter motoren zat je altijd aan een handbak vast bij de 2.4 een 4 traps automaat en bij de 6 pitter een 6 traps automaat. Een cvt automaat zoals in de Caliber was niet beschikbaar.

m1by155bt9gz.jpg

m1cyixjbvxtk.jpg

in 2007 maakte Europa ook kennis met de Dodge Nitro , voor onze begrippen een grote Suv. qua motoren was het overzichtelijk een 3.7 v6 en 4.0 v6 en als koper zat je altijd aan een 4x4 vast en bij de 3.7 aan een vier traps en bij de 4.0 een 5 traps uit de stal van Mercedes. de 2.8 diesel was er wel beperkt keuze bij een handbak was er ook een mogelijkheid om voor 2x4 te gaan en bij de 5 traps automaat zat je altijd vast aan 4x4

m1by15bbe2ys.jpg

m1dywxxbwitp.jpg

Een verkoop succes werd het niet

De in 2006 geïntroduceerde Caliber deed het aanzienlijk beter met 2548 stuks, dan de Nitro met zijn 631 stuks, maar het kan nog minder want bij de Avenger bleef de teller staan op 196 exemplaren terwijl er van de Chrysler 300c 2717 werden verkocht.

Auto encyclopedie zei:
maar het kan nog minder want bij de Avenger bleef de teller staan op 196 exemplaren terwijl er van de Chrysler 300c 2717 werden verkocht.

De tegenhanger van de Avenger was de Sebring, niet de 300C.

Wouter82 zei:
Auto encyclopedie zei:
maar het kan nog minder want bij de Avenger bleef de teller staan op 196 exemplaren terwijl er van de Chrysler 300c 2717 werden verkocht.

De tegenhanger van de Avenger was de Sebring, niet de 300C.

klopt qua segment (feit) , maar qua design vind ik de 300c meer overeenkomen (geen feit)

Terug
Bovenaan