Welke auto word het is de vraag...

Gideon zei:
Het is autoweek, geen liefhebbersweek. Veel autoliefhebbers vertoeven zich op op Autoweek. Zo noem ik mijzelf ook een liefhebber. Ik rij zelf in een Renault Zoë als dagelijkse auto, heb een Citroën BX 16RS van 1983 in de garage staan (1 van de oudste bx'en van Nederland) Dus laat je mij een auto uitkiezen met mijn hart, kies ik uiteraard geen Zoë. Echter als ik naar het kostenplaatje kijk van een Zoë is dat erg interessant. Mijn boodschap is, veel mensen hebben een auto ook als daily nodig en zullen ze dus een auto moet hun hoofd moeten kopen en niet perse met hun hart. Uiteraard is het leuk als je die dingen met elkaar kunt combineren.

Maar met 15dkm per jaar kan je makkelijk een leuke auto kopen en betrouwbaar en nog redelijk zuinig en zou ik mij niet te veel vastklampen aan een auris hybride oid.

Epica zei:
Gideon zei:
Het is autoweek, geen liefhebbersweek. Veel autoliefhebbers vertoeven zich op op Autoweek. Zo noem ik mijzelf ook een liefhebber. Ik rij zelf in een Renault Zoë als dagelijkse auto, heb een Citroën BX 16RS van 1983 in de garage staan (1 van de oudste bx'en van Nederland) Dus laat je mij een auto uitkiezen met mijn hart, kies ik uiteraard geen Zoë. Echter als ik naar het kostenplaatje kijk van een Zoë is dat erg interessant. Mijn boodschap is, veel mensen hebben een auto ook als daily nodig en zullen ze dus een auto moet hun hoofd moeten kopen en niet perse met hun hart. Uiteraard is het leuk als je die dingen met elkaar kunt combineren.

Maar met 15dkm per jaar kan je makkelijk een leuke auto kopen en betrouwbaar en nog redelijk zuinig en zou ik mij niet te veel vastklampen aan een auris hybride oid.

Ik ken mensen die helemaal geen leuke auto kunnen kopen, dus het lijkt mij niet dat je dit voor een ander kunt invullen?

Gideon zei:
Ik ken mensen die helemaal geen leuke auto kunnen kopen, dus het lijkt mij niet dat je dit voor een ander kunt invullen?
Zucht, fijn dat jij mensen kent, maar dat heeft hier alleen niks mee te maken. Ze hebben een ruim budget en rijden niet gigantisch veel, dus als ze een auto zien die ze leuker vinden dan een Auris en bijvoorbeeld 1:15 rijdt dan kan dat ook prima.

Epica zei:
Gideon zei:
Zucht, fijn dat jij mensen kent, maar dat heeft hier alleen niks mee te maken. Ze hebben een ruim budget en rijden niet gigantisch veel, dus als ze een auto zien die ze leuker vinden dan een Auris en bijvoorbeeld 1:15 rijdt dan kan dat ook prima.

Ik kan het verkeerd begrijpen hoor, maar volgens mij staat er in de openingspost dat ze neigen naar een Toyota omdat dit betrouwbaar is. Blijkbaar vinden ze dit belangrijk, hij wordt zelfs benoemd als kanshebber. Dus ik snap je commentaar niet zo goed, of is het je afkeer tegen hybride auto's?

Mijn boodschap was, er zijn mensen die geven het liefste een wat hoger bedrag uit voor een hybride/elektrische auto zodat ze daarna zo goedkoop mogelijk kunnen rijden. Dat jij daar een ander beeld bij hebt is uiteraard prima, maar kijk vooral naar de behoefte van de TS.

Ik wordt zelf ook niet heel vrolijk van een Aziatisch interieur, maar ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die daar wel gewoon vrolijk van worden, of dat het ze gewoon niks interesseert omdat ze hele andere smaak en of prioriteiten hebben. Ik blijf erbij dat een Auris een fantastische reisauto is die je comfortabel van a naar b brengt en waarschijnlijk zonder ellende.

Dus zou ik een Auris kopen? Waarschijnlijk niet, maar is dat belangrijk voor de TS?

...en ik heb de posts van p de wit nog even nagelezen. Ik vind nergens een vermelding van het kilometrage dat zij per jaar rijden.... Kan dus 10, 20, 30 duizend of meer/minder zijn.

Jazzik zei:
...en ik heb de posts van p de wit nog even nagelezen. Ik vind nergens een vermelding van het kilometrage dat zij per jaar rijden.... Kan dus 10, 20, 30 duizend of meer/minder zijn.
Dan moet je beter zoeken, op 29-03-2020 22:44 vermeld hij dat ze zo'n 15dkm per jaar rijden. Dus ik ga er dan vanuit dat dat klopt, ik ken hem niet dus verzin het ook niet.

Ik snap de hele discussie niet.

De hybride technologie die mede verantwoordelijke is voor het "lage" verbruik van de toyota is toch een valide argument? En de beste man geeft als advies ook een vergelijking in gebruikskosten mee?

Lijkt mij erg prettig voor TS dat hij mede op basia van die informatie zijn keuze kan overwegen?

TristanTibor zei:

De hybride technologie die mede verantwoordelijke is voor het "lage" verbruik van de toyota is toch een valide argument? En de beste man geeft als advies ook een vergelijking in gebruikskosten mee?

Lijkt mij erg prettig voor TS dat hij mede op basia van die informatie zijn keuze kan overwegen?
Nou is het ook niet aan jou om de hele discussie te snappen, als de TS het maar snapt.

TristanTibor zei:

Maar hybride is ook een hype, want daar betaal je dan ook weer voor een chevorlet cruze met nog geen 60.000 km zit geen hond op te wachten blijkbaar men koopt liever een hybride die een ton meer heeft gereden.

Auto encyclopedie zei:
Maar hybride is ook een hype, want daar betaal je dan ook weer voor een chevorlet cruze met nog geen 60.000 km zit geen hond op te wachten blijkbaar men koopt liever een hybride die een ton meer heeft gereden.

Natuurlijk laat iedereen die Cruze links liggen...
smilie.gif

Vergelijken we even de Cruze die jij voorstelt met de Auris Hybrid die ik voorstel:
Die Cruze is € 1000,- goedkoper, maar is ook 15 maanden ouder. Hij heeft wel 63k (geen ton dus...) minder gelopen.
Maar, hoewel groter heeft de Cruze minder bagageruimte, is zwaarder (dan zo'n "zware hybride" ) en een klasse duurder in de belasting.
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=74656&id2=70052&cache=no
Het verschil wordt pas écht gemaakt aan de pomp: Het werkelijk gemeten gemiddeld verbruik van de Cruze 1.4T is 7,55 l/100 km. = 1:13,2 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/10-Chevrolet/1155-Cruze.html?fueltype=2&constyear_s=2012&constyear_e=2015&power_s=138&power_e=142&minkm=15000&gearing=1&exactmodel=1.4T&powerunit=2

Dat is dus 2,2 ( meer dan twee! ) liter meer dan zo'n "hype"
k022.gif
hybride, die met 5,36 l. = 1:18,6 genoegen neemt... https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?fueltype=2&minkm=20000&gearing=3&exactmodel=TS&powerunit=2
Bij 15.000 km. per jaar verstookt die Cruze dus zo'n 325 á 330 liter meer. In €uro's maal € 1,60 = € 525,-

Welke van de twee zou Auto encyclopedie kiezen...?
c050.gif

De Cruze, of de Exeo, Delta, colt... ;)

Denk dat behalve het verbruik, de kwaliteit, restwaarde en onderhoudskosten ook wel in het voordeel van de Auris spreken.

Wat een discussie inderdaad :) Maar uiteraard is het belangrijkste doel dat de TS zijn keuze kan maken en ik ben benieuwd hoe de proefrit in de I30 bevalt!

Zelf rijd ik nu ruim 1,5 jaar in de Auris hybrid en eenmaal gewend wil je niet anders meer. Qua techniek is dit niet meer te vergelijken met een ongeblazen benzine met handbak. Sowieso voor dagelijkse ritten is een automaat heerlijk (vind ik). En over de onderhoudskosten: de Toyota dealer is echt niet duur, ik denk qua dealers zelfs een van de goedkopere. Overigens heb ik een fijne dorpsgarage die altijd al mijn auto's onderhoud en ik heb eens wat vergeleken en betaal nu ongeveer hetzelfde als bij de dealer. Maar ik vind dit gewoon een fijne garage en gun hen ook het werk. Heb trouwens hiervoor ook hele andere auto's gereden, o.a. BMW 330i en een Volvo V70 D5 (gechipt, wat een koppelbeul). De garage vond het jammer dat ik de Volvo wegdeed, was altijd lekker veel aan te sleutelen :p De Auris hadden ze er al een paar van in onderhoud, niets aan, verse olie erop en gaan. Ik doe de beurten altijd netjes rond de 15K km wat wordt aanbevolen, de laatste keer zag mijn olie er nog als nieuw uit volgens de monteur, had hij niet vaak gezien. Dat gaf dus aan dat er maar weinig slijtage en dus vervuiling optrad in de motor, ze doen er daar wel standaard Castrol Edge in, die is wat hoger geclassificeerd dan de C2 die al voldoende zou zijn.

Ook qua rijgenot vind ik de Auris erg fijn, ja het was even wennen na de Volvo, die had uiteraard wel een maatje betere stoelen, is ook een klasse (of 2) hoger. Maar eenmaal gewend aan hoe nu de automaat, elektromotor en benzinemotor samenwerken: geniaal! En in de praktijk gewoon zuinig. Daarnaast mag je tegenwoordig max. 100 overdag, ik ben blij dat ik de V70 niet meer heb, was soms moeilijk inhouden als er een lease 1.6 TDI door je heen probeerde te rijden terwijl er iemand voor me zat en ik even moest wachten op vrij baan. Nu lekker cruisen en laat de rest maar haast hebben.

En als afsluiter over onderhoud: veel onderdelen die normaal een keer kapot gaan als een startmotor, dynamo etc zitten er niet op en gaan dus ook niet kapot. De HV accu's gaan eigenlijk ook zo goed als nooit kapot (zolang je hem juist maar regelmatig gebruikt en niet vaak weken lang laat stil staan). Ook de aircopomp is elektrisch, geen riem aangedreven spul. Ook geen distributieriem, maar een ketting, en dan een die wel heel blijft, scheelt ook weer in de onderhoudskosten. En qua remmen: mijn remmen zien er nog zeer goed uit en zijn nog nooit vervangen, auto staat nu iets over de 170K KM, met een normale auto zat je nu aan de 2e of zelfs 3e set (afhankelijk of je veel binnendoor moet en vaker moet remmen).

Qua aanschaf zijn ze wat duurder, maar ze zijn zeer waarde vast, meer mensen hebben deze auto's ontdekt. Als ik zie wat ik voor de mijne heb betaald ruim 1,5 jaar geleden is een vergelijkbare nu niet eens veel goedkoper, wat nou afschrijving, het is nog net geen bijschrijving :p

Ben benieuwd waar de TS voor gaat kiezen na beide proefritten te hebben gehad!

Jazzik zei:
Auto encyclopedie zei:

smilie.gif

Vergelijken we even de Cruze die jij voorstelt met de Auris Hybrid die ik voorstel:
Die Cruze is € 1000,- goedkoper, maar is ook 15 maanden ouder. Hij heeft wel 63k (geen ton dus...) minder gelopen.
Maar, hoewel groter heeft de Cruze minder bagageruimte, is zwaarder (dan zo'n "zware hybride" ) en een klasse duurder in de belasting.
Het verschil wordt pas écht gemaakt aan de pomp: Het werkelijk gemeten gemiddeld verbruik van de Cruze 1.4T is 7,55 l/100 km. = 1:13,2 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/10-Chevrolet/1155-Cruze.html?fueltype=2&constyear_s=2012&constyear_e=2015&power_s=138&power_e=142&minkm=15000&gearing=1&exactmodel=1.4T&powerunit=2

k022.gif
hybride, die met 5,36 l. = 1:18,6 genoegen neemt... https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?fueltype=2&minkm=20000&gearing=3&exactmodel=TS&powerunit=2
Bij 15.000 km. per jaar verstookt die Cruze dus zo'n 325 á 330 liter meer. In €uro's maal € 1,60 = € 525,-

c050.gif

De cruze vind ik mooier, en de 1.4 turbo spreekt mij meer aan, en je ziet ze niet zoveel. En de garage waar die aangeboden wordt lijkt me ook een betrouwbaar adres. Alleen die 6 bak.

Epica zei:
TristanTibor zei:

Nou is het ook niet aan jou om de hele discussie te snappen, als de TS het maar snapt.

Is het echt nodig om zo gefrustreeed te reageren?

Jazzik zei:
Auto encyclopedie zei:
c050.gif

De cruze vind ik mooier, en de 1.4 turbo spreekt mij meer aan, en je ziet ze niet zoveel. En de garage waar die aangeboden wordt lijkt me ook een betrouwbaar adres. Alleen die 6 bak.

Mijn argumenten: ruim een jaar ouder, duurder in de belasting, veel duurder aan de pomp, wegen kennelijk niet op tegen "ik vind hem mooier, spreekt mij meer aan en je ziet ze niet zoveel (hoe zou dat nou toch komen... :rolleyes:)". En o ja.. ook die 6-bak nog...

Prima, jouw keus zou, wanneer je tussen deze twee zou kunnen kiezen, dus de Cruze zijn, soit.
a040.gif

TristanTibor zei:
Epica zei:
TristanTibor zei:

Ga eerst eens de betekenis van gefrustreerd googlen voor je een woord gebruikt waar je de betekenis niet van weet. Ts krijgt meer dan genoeg informatie waar hij meer dan genoeg mee kan, dat jij het niet snapt ligt aan jou en daar kan TS niks mee.

TristanTibor zei:
Epica zei:
TristanTibor zei:

gezellig wil het hier maar niet willen in dit stukje van het forum

Jazzik zei:
Auto encyclopedie zei:

smilie.gif

k022.gif

c050.gif

Je moet niet vergeten dat je met een Hybride een stuk minder geld kwijt bent aan onderhoud. Daarbij zou ik persoonlijk meer vertrouwen hebben in een Toyota dan in een Daewoo.

Ik denk dat veel het niet hebben begrepen maat 't.s had het in zijn opening over 3 auto's 1 met een turbo en zonder en 1 hybride. Ipv een golf met zijn tsi is de cruze wel betrouwbaar mits de 6 bak goed is. En verder zit er denk ik meer schot in dan de i30

De cruze deelt techniek en onderstel met de astra uit die tijd, om het dan Daewoo te noemen zoals hier boven kun je doen, maar in de daewoo tijd was alles uit korea niks bijzonders, toen scoorden hyundai en Kia ook nog niet hoog op het gebied van kwaliteit.

Alleen is daewoo failliet gegaan door onderandere de gehele autoindustrie uit het Oostblok op te kopen.

Wel leuk om te lezen hoe er uit een vraag een hele grote discussie kan ontstaan, gelukkig lees ik hier door heen maar geniet ik er ook wel van.

Maandag heb ik dus in de Auris gereden wat ik volgens mij al had vermeld. Anders word dit de 2e vermelding.
1 woord: Pracht auto, rijd goed en ziet er ook goed uit en past zeker in ons straatje.
Nou ben ik niet de enige die een beslissing neemt en doen ik het samen.
Het ziet er naar uit dat we toch de auris links laten liggen, echter hangt dit geheel af van de proefrit vanmiddag.

Dit brengt mij op het volgende: ja vanmiddag eindelijk een proefrit in de I30 die we op het oog hebben.
Hij is door de hyundai dealer deze kant op gehaald en heeft een mooie prijs meegekregen.
Mocht deze goed bevallen dan is de kans groot dat het deze of misschien een andere I30 worden.
Mocht het compleet tegen vallen dat is er een grote kans dat we terug vallen op een auris.

De keuze staat nog open.

Maar op een einde aan het verbruik discussie te maken, mij interesseert het geen hol wat die verbruikt.
Ik ben 1:10 gewend met me honda accord type s (2003) daarna over op de ford focus die 1;15 reed.
zuiniger maar had niet het idee dat ik er veel op bespaarde maar goed dat is voor een ieder een ander gevoel.

Het belangrijkst vinden wij is dat hij betrouwbaar is en in onze smaak valt.

Zelf vond ik de interieur van de Golf het mooist alleen door alle TSI verhalen en onze laatste ervaring durf ik het toch niet aan.

Kortom vanmiddag afwachten of het een simpele 1.6 word of dat we toch hybride nemen.
Maar het is geen bewuste keuze een hybride, de 1.8 in combi bevalt me enkel.
Dat die hybride is dat is mooi meegenome.

@P de Wit, heel veel plezier met de proefrit en welke je ook kiest, het zijn beide goede auto's

p de wit zei:
Dit brengt mij op het volgende: ja vanmiddag eindelijk een proefrit in de I30 die we op het oog hebben.

Hij is door de hyundai dealer deze kant op gehaald en heeft een mooie prijs meegekregen.
Mocht deze goed bevallen dan is de kans groot dat het deze of misschien een andere I30 worden.
Mocht het compleet tegen vallen dat is er een grote kans dat we terug vallen op een auris.

De keuze staat nog open.

Wij zijn natuurlijk totaaaaal niet nieuwsgierig, maar eh...hoe was de proefrit? Is er al een handtekening gezet voor de I30, of is de Auris nog in de race? Tromgeroffel! ....

Ik moet jullie vertellen dat onze zoekactie is afgelopen en we hebben een aankoop gedaan.
Het was na een proefrit en grondige inspectie dat we toch voor de I30 gingen.
De 80.000km sprak ons aan even als de geschiedenis van de auto en hoe die erbij stond.

Vooraf al gemeld dat ze hem niet mochten schoonmaken wat ik wil de ware auto zien en niet een gemanipuleerde.
hier hadden ze keurig gehoor aan gegeven.
Alles zag er goed uit en je kon zien dat de vorige eigenaar er zuinig mee om is gegaan.

We hebben een mooie deal uit kunnen halen, en mogen hem over 2 weken ophalen.

Gefeliciteerd, de Hyundai I30 is gewoon een hele goede maar onderschatte auto. Heel veel plezierige kilometers gewenst.

Klinkt als een prima aankoop, veel plezierige en veilige kilometers gewenst!

Vind het niet meer dan logisch dat op een forum als deze mensen vaak met dezelfde suggestie komen. Als je overtuigd bent van een bepaalde auto('s) dan zal je die ook telkens aandragen. Volgens mij willen jullie allemaal het zelfde; een goed alternatief aandragen. Sommige mensen zullen hun keuzes met argumenten onderschrijven (wat bij anderen als drammen over kan komen), anderen denken dat een TS zelf wel kan nagaan of het een goede keuze is. Ik zie deze discussie in meerdere topics terug tussen de zelfde personen.. Is het niet aan de TS wat ie met de info doet? Ik snap ergens de frustraties maar aangezien je er niets aan veranderd lijkt het me beter om het te negeren. En misschien dat van beide kanten dan rekening met elkaar gehouden (de kritieken ter harte nemen) kan worden. Immers, jullie vinden het allemaal leuk om mensen te helpen en zullen dus nog in vele topics samen reageren. Iets dat ik zeker weet is dat een TS écht niet op discussies als deze zit te wachten.

OT; gezien de eisen is Aziatisch de meest logische keuze. Of dit nu Hyundai, Kia, Honda, Mazda of een Toyota is. Kijk je objectief valt er idd erg weinig tegen zo'n Auris in te brengen. Al zou het mijn keuze niet zijn. Ook ik zoek een andere auto en heb betrouwbaarheid voor een keer hoog op de eisen lijst staan. Het is geen toeval dat er bij mij nu een veredelde Toyota (Lexus) hoog op de lijst staat.

Terug
Bovenaan