Welke app voor bijhouden verbruik van een PHEV

Jisk 3287620

Net ingestapt
In januari wordt ik bezitter van een PHEV.
Thuis kan ik via HomeWizzard de kwh-verbuirk inzien en bij de pomp kan ik de gegevens van benzine-gebruik zien.
Vraag: Is er een goede app waarbij je dit soort gevevens kunt inbrengen en waar je dus in een overzicht kunt zien hoe zuinig je auto is en ook wat het kostenaspect weergeeft?
Is er geen app, mogelijk is er dan een goede Excel (of Numbers voor apple-gebruikers) wat je kan gebruiken.

Je hebt te veel variabelen voor een goede app

stroom heb je daltarief, dagtarief. heb je zonnepanelen hoeveel kost dan jou stroom? Heb je overcapaciteit dan gaat het af van de terugleveringvergoeding. Of je moet een seperate Kwh meter er tussen hebben voor puur en alleen het laden, wat ik heb. Brandstof zit je ook met variabelen.

Excel is wel het makkelijkste. als je een aparte Kwh meter voor alleen het laden hebt die gegeven invoeren in excel en de brandstofkosten invoeren in excel en dan delen door het aantal kilometers. Maar helemala nouwkeurig word het nooit, zeker als je op week niveau kijkt. Immers als je tankt dan kan de accu nog helemaal vol zitten. Die registreer je dan wel in je home wizzward maar je hebt nog niet die kilometers gereden. Heb je de accu leeg dan kan de brandstoftank weer vol zitten.

Op jaar niveau is het vrij nauwkeurig; Kwh uitlezen, (half)jaarlijkse kilometrage uitlezen, en tankkosten invoeren , delen door elkaar en je krijgt een aardige indicatie over kosten per kilometer. / Verbruik word lastiger omdat je altijd gecombineerd rijd. stroom en brandstof is appels met peren vergelijken

Spritmonitor is een gedetailleerde app voor het bijhouden van je brandstofverbruik.
Ik heb de app even bekeken en deze lijkt me inderdaad wel bruikbaar, bedankt voor deze suggesti.
Zowel kwh als benzine goed handmatig in te voeren en ook de prijs kun je handmatig invoeren en dat is wel handig bij de kwh omdat ik weet dat als ik thuis oplaad dat ik dan (i.v.m. zonnepanelen overproductie van ca. 1000 kwh per jaar bij een vast contract) voorlopig het lage tarief van teruglevering kan gebruiken. Als de saldering in 2025 wordt versoberd dan zal ik dan een formule moeten toepassen of bij een dynamisch contract bij zonnig weer moeten opladen.

Excel is het meest flexibel. Dan kan je het maken zoals jij het wilt hebben.

De vraag is eerder: wil je dit echt? Als je het goed wilt doen ben je flink wat tijd kwijt aan je administratie en wat win je er mee?

Excel is het meest flexibel. Dan kan je het maken zoals jij het wilt hebben.

De vraag is eerder: wil je dit echt? Als je het goed wilt doen ben je flink wat tijd kwijt aan je administratie en wat win je er mee?
Net zoals met energieverbruik van je huis (waar overigens hele goede apps voor zijn, b.v. HomeWizard) is het inzichtelijk maken van het verbruik van je auto best wel interessant, meten is weten. Ik heb de tijd en vind het leuk om zoiets bij te houden, ook een uitdaging om het met een PHEV te doen.
Ja, wat win je ermee …………. mogelijk wordt het een sport om zo zuinig als mogelijk is te rijden.

Qua kosten als je 100% van de overcapaciteit van de zonnepanelen kunt laden en dus de kosten af gaan van je dal terug levering maakt het qua berekening makkelijk. De kosten kun je dan makkelijker uitrekenen op jaarbasis (brandstofkosten+stroomkosten, mits je een seperate meter bij jou laadpaal hebt anders weet je nog niet exact wat je aan KWh geladen hebt)

Maar als jou tank leeg is dan zit de batterij nog vol, en als de batterijl leeg is , zit de tank nog vol.
Stel je tank is leeg en je hebt 1000 km gereden, hoeveel heb je dan geladen? 1x? 10? En was de batterij nog vol toen je de teller op '0' zet? Hoe vaak heb je in die 1000 km geladen. Kortom, op jaarbasis kun je een prima inschatting maken als je alle brandstofbonnetjes opteld en je Kwh meter uitleest. en delen door het aantal kilometer. Maar per tankbeurt of of per 1000 km word nog steeds niet meer of minder dan een ruwe indicatie.

Als je alleen een ruwe indicatie zoekt; na elke tankbeurt de laadbeurten uitlezen uit je Kwh meter, kosten brandstof, kosten Kwh meter uitlezen en optellen en delen door het aantal kilometrs. Heb je gewoon grove indicatie qua kosten per kilometer

Inderdaad kun je wat zeggen over een lange periode en dan ook nog als uitgangssituatie gelijk is met de check-situatie (het gemakkelijkst is van vol/vol naar vol/vol).
Een separate meter gekoppeld aan je thuisoplaadpunt is nodig en die heb ik (een socket van HomeWizard), alleen moet ik dan bij opladen elders even opletten of ik het dan ook kan meten, dat wordt nog een uitdaging.
Het gaat me in eerste instantie om energieverbruik ….. en als bijkomend aspect de kosten per km.
Een vast tarief voor stroom en het gebruik van overcapaciteit zonnepanelen het hele jaar door (dan kun je voor kosten het teruglevertarief gebruiken) is natuurlijk het eenvoudigste en voordeligste. Als de saldering (vanaf 2025?) wordt afgebouwd wordt het weer wat lastiger.

Terug
Bovenaan