Welke accupakket bij elektrische auto

Vaak kan er gekozen worden uit een shortrange LFP en een extended range LMC accu
Nu lees ik dat een LFP geheel ontladen en 100% opgeladen kan worden zonder degradatie en een LMC accu tot 20% ontladen en 80% opgeladen dient te worden om degradatie tegen te gaan.

Normaliter gebruik je dan 60% van de capaciteit. Wanneer opgegeven afstand 550 km is dan is dat in feite 330 km.

Dat is dan evenveel als de de 100% capaciteit van de LFP accu.

Klopt deze redenatie?
 
Nee, ook bij LFP accu's kun je het beste laden van 20-70% voor een lange levensduur.

 
Goed geschreven artikel maar wel met een kanttekening. Het % van de accu wat je als bestuurder zit is niet het percentage van de accu cellen. Dat is het verschil tussen bruto en netto accu capaciteit. 0% betekent tussen de 7 en 17% nog in de accu vaak. Soms zelfs zo hoog als 20%. Bij 100% idem maar daar zijn de marges bij LMC een stuk groter gehouden dan LFP. Veel van het verschil wordt dus door de fabrikant al gebruikt.

Daarnaast een punt; accu's zijn inmiddels te repareren dus die belachelijke 40.000 euro vervangingskosten zijn niet nodig. Een revisie kan wel. Er is nu zelfs wetgeving die die mogelijkheid verplicht.
Gebruik je accu dus ook gewoon en wees niet te bang om te vertrouwen op de grenzen die de fabrikant aangeeft. Er zijn taxi's die 3 of 4ton rijden op een accu pakket met alleen maar snelladen en naar 100% laden. Het zou ook zonde zijn als na 20 jaar je auto versleten is maar het accu pakket nog als nieuw.

Je was met een auto met verbrandingsmotor toch ook niet bezig om de motor de hele dag maar te laten draaien omdat een koude start zo ontzettend slecht is voor een motor? Die ging immers lang genoeg mee en als die stuk ging had je meer opties dan alleen een nieuw motorblok.
 
Goed geschreven artikel maar wel met een kanttekening. Het % van de accu wat je als bestuurder zit is niet het percentage van de accu cellen. Dat is het verschil tussen bruto en netto accu capaciteit. 0% betekent tussen de 7 en 17% nog in de accu vaak. Soms zelfs zo hoog als 20%. Bij 100% idem maar daar zijn de marges bij LMC een stuk groter gehouden dan LFP. Veel van het verschil wordt dus door de fabrikant al gebruikt.

Daarnaast een punt; accu's zijn inmiddels te repareren dus die belachelijke 40.000 euro vervangingskosten zijn niet nodig. Een revisie kan wel. Er is nu zelfs wetgeving die die mogelijkheid verplicht.
Gebruik je accu dus ook gewoon en wees niet te bang om te vertrouwen op de grenzen die de fabrikant aangeeft. Er zijn taxi's die 3 of 4ton rijden op een accu pakket met alleen maar snelladen en naar 100% laden. Het zou ook zonde zijn als na 20 jaar je auto versleten is maar het accu pakket nog als nieuw.

Je was met een auto met verbrandingsmotor toch ook niet bezig om de motor de hele dag maar te laten draaien omdat een koude start zo ontzettend slecht is voor een motor? Die ging immers lang genoeg mee en als die stuk ging had je meer opties dan alleen een nieuw motorblok.
Gewoon de accu laden naar het te vewachten gebruik. Ik rij elke dag zo'n 100km, m'n mx30 heeft 200km bereik als deze 100% is opgeladen, zo'n 175 bij 90%. Ik laad hem dan ook max 90%, das ruim voldoende voor woon werk en de boodschappen. Als ik tegen die grens aan dreig te lopen, laad ik hem 100%.
Na bijna 4 jaar en 65000km, merk ik nog niks van degradatie.
 
Terug
Bovenaan