Welk onderdeel is dit??

A

Anoniem

Guest
Kan me iemand zeggen welk onderdeel dit is? En waarvoor het dient? Betreft die plastic lip aan de onderzijde van de motor die van links naar rechts loopt. (fiat punt evo). Foto komt van internet.
width-2019-01-17-14-24-07_345c4073e7d1868-576x0.jpg

Een ding dat met geschraap auditief bevestigt dat je over een hoge drempel rijdt. Tenminste, dat is het enige merkbare effect op mijn Fiat... ;)

Ik vermoed dat het iets met aerodynamica te maken heeft en noem hem daarom het eco-lipje, maar zeker weet ik het ook niet.

Ik zat ook te denken in de richting van een soort water opspattende bescherming???
En ja soms schraap je ermee ergens tegen :D .Maar aerodynamica weet ik niet hoor, zo een uitsteeksels is niet echt aerodynamisch.
Dit lipje is beetje gescheurd bij mij, en het ziet er niet uit ook. Dus als dit geen belangrijke functies heeft ga ik dit eraf halen. Maar ik wacht nog op verdere antwoorden ;-)

De rijwind wordt sterk afgebogen en dit heeft invloed op de totale aerodynamica van het voertuig. Kan me voorstellen, kijkend naar de foto, dat een deel van de rijwind afgebogen wordt via de wielkasten (koeling remmen?) en zo minder liftend effect onder de auto aanwezig is.

Klopt. Inderdaad aerodynamica. Zorgt ervoor dat de luchtstroom los komt van de bodemplaat en daardoor minder afgeremd door die bodemplaat. Snellere luchtafvoer onder de auto is goed tegen luchtweerstand en zelfs de grip op hoge snelheid. Daarnaast beïnvloed dit ook de koellucht naar de remmen. Een klein scheurtje zal het niet teveel beïnvloeden.

Engineer2 zei:
Klopt. Inderdaad aerodynamica. Zorgt ervoor dat de luchtstroom los komt van de bodemplaat en daardoor minder afgeremd door die bodemplaat. Snellere luchtafvoer onder de auto is goed tegen luchtweerstand en zelfs de grip op hoge snelheid. Daarnaast beïnvloed dit ook de koellucht naar de remmen. Een klein scheurtje zal het niet teveel beïnvloeden.

Ooow, ok, klinkt best logisch. Dus best laten zitten dan? Vind dit wel een ongelukkige plek, is snel kapot als je wat verlaagd gaat rijden, en het ziet er niet mooi uit ook.

Ik heb daarnet even gekeken opt werk onder de auto, en dit is een rubberen lap die vast geniet zit aan de bumper onderaan. Ik ga ervan uit dat dit een soort van spatlap is??

Elco zei:
Vertrouw op het antwoord van Engineer2, hij draagt zijn naam niet voor niets :)
Even ter info, ik heb geen bodemplaat zoals engineer zegt in zijn post, de puntos evos 1.2 en 1.4 hebben standaard geen bodemplaten. De foto was om aan te tonen over welk onderdeel ik het had. De bodemplaat op foto is niet standaard op een punto trouwens.En aangezien dit een rubberen flap is, mag ik ervan uit gaan dat deze dan toch geen meerwaarde heeft aan het gedrag op de weg ? Zou me sterk verwonderen dat een stuk rubber van 2cm breed en circa 50cm lang een belangrijke impact heeft op de weg ligging van je wagen... ik kan natuurlijk verkeerd zijn ;) dit is mijn redenering.

Een fabrikant wil zo goedkoop mogelijk fabriceren, maar toch heeft Fiat dat stripje niet weggelaten.... Achterop de 1e Audi TT's kwamen 4 cm spoilerrandjes op de achterklep. Dit om te voorkomen dat de achterkant van de auto door de stroomlijn een "lift" kregen die > 180 km per uur dramatisch bleek. Ford Sierra kreeg een extra lipje van 1 cm aan de achterste zijruitrubbers... ook om de lift van de achterkant tegen te gaan en de wegligging te verbeteren. Maar als je nooit > 100 km/u komt maakt het niet echt veel uit.

Goede antwoorden al hierboven.

De bodemplaat wel of niet aanwezig zijn heeft zeker invloed maar, juist ook door dat lipje, niet eens zo gek veel. De luchtstroom onder de auto wordt immers van de onderkant van de auto losgehaald. Dat betreft zowel de onderkant van de motorruimte (met of zonder bodemplaat) als de onderkant van het passagiers compartiment. Met een bodemplaat erin is er een fractie minder turbulentie nog. Maar die bodemplaat zit er vooral ook als geluiddemping (vandaar dat diesel versies vrijwel altijd een bodemplaat hebben).

Het sneller afvoeren van lucht onder de auto is al vanaf 50 a 60km/h aan bod maar speelt natuurlijk vooral boven de 80km/h. Het is vooral een manier om de luchtweerstand te verminderen waardoor de auto zuiniger is. Een heel klein rubber lipje is daar inderdaad al genoeg voor. Denk maar aan de minimale randjes/stiksels op strategische plaatsen op een schaatspak en dergelijke (was dat niet al weer verboden?). Bij de meeste auto's is dat lipje op de een of andere manier wel aanwezig. Vaak inderdaad van iets rubber achtigs want je tikt inderdaad nogal eens een drempel aan ermee.

Om een idee te geven. Ik heb een jaren 80 Corvette en daarbij is er ook zo'n rubber lip aanwezig. Met een andere vorm want die heeft als taak lucht van onder de neus van de auto naar boven te geleiden naar waar de radiateur is. Zonder dat lipje raakt de motor oververhit op snelweg tempo omdat er niet genoeg lucht door de radiateur komt om af te koelen.

Het sneller afvoeren van lucht onder de auto zorgt er ook voor dat er minder luchtdruk onder de auto is. De auto wordt daardoor iets meer op de weg gedrukt. Dat speelt pas bij 100km/h en meer. Bij de Punto is dat effect nauwelijks merkbaar want daar is dat lipje niet voor bedacht. Bij andere auto's met een net iets ander lipje.. of een ander strategisch geplaatst randje (zoals de voorbeelden hierboven) kan het wel van belang zijn. Zeker op hoog tempo.

@Engineer2 , duidelijke uitleg (y) We hebben weer iets bijgeleerd over auto's :)
Dit lipje dus best gewoon laten hangen ? Ook al ziet het er niet echt uit...
Maar wat als ik sportievere en dus lagere voorbumper wil steken? Heeft dit dan nog nut? Aangezien dit lipje dan achter de bumper zal zitten.

JD82 zei:
@Engineer2 , duidelijke uitleg (y) We hebben weer iets bijgeleerd over auto's :)
Dit lipje dus best gewoon laten hangen ? Ook al ziet het er niet echt uit...
Maar wat als ik sportievere en dus lagere voorbumper wil steken? Heeft dit dan nog nut? Aangezien dit lipje dan achter de bumper zal zitten.

Met een andere voorbumper verandert het hele aerodynamica verhaal natuurlijk. Een andere voorbumper kan ook ontworpen zijn op aerodynamica (bij aftermarket is dat vrijwel nooit het geval) en kan het rubber lipje vervangen. Het kan ook zijn dat het sportievere ontworpen is op een ander aandachtspunt. Bijvoorbeeld minder aandacht voor de luchtweerstand maar meer aandacht voor extra koeling lucht naar de remmen.

Ik heb ook weleens een voorbumper lip vervangen door een aftermarket versie (absoluut niet ontworpen voor aerodynamica maar puur voor looks). Wel opgelet dat koeling luchtstroom in orde bleef, zowel naar radiateur als remmen. De auto reed niet slechter (in ieder geval niet op legale snelheden). Het verbruik was wel iets hoger. Het zag er wel mooi uit. Maar natuurlijk niet exact zoals de fabrikant het had bedacht :D

Hoe dan ook verandert een andere bumper ook de luchtstroom naar dat lipje. Waarschijnlijk vervalt zijn nut dan. Of die andere bumper de taak dan overneemt is niet zomaar te zeggen. Misschien krijg je fractioneel meer verbruik maar meer koeling van de remmen. Of misschien krijg je geen voordelen anders dan dat je het mooier vind.

Top 👍! Bedankt voor de informatie. Hier ben ik wat mee 😁

Terug
Bovenaan