Weinig tractie bij optrekken

Mechanix

Kilometervreter
Wanneer ik in huidige weersomstandigheden vlot wil / moet accelereren vanuit stilstand, heb ik heel snel last van wielspin. Mijn auto staat op vrij kleine en smalle banden (155/70/R13). Zou het helpen om bredere 14" wielen + banden te monteren? Of zouden nieuwe voorbanden al veel verschil kunnen maken? De huidige zitten echter nog niet op de slijtageindicatoren (Vredestein T-Trac 2).

Bij wielspin komt er ook een hard bonkend geluid achter uit de auto, alsof 'ie op z'n achterwielen staat te springen! Wat zou dat nou weer kunnen zijn?

Trilt die ook tijdens het optrekken met wielspin? Zou best kunnen dat het uit de voorkant van je auto komt en dat je banden grip/slip/grip/slip hebben. Dan zijn het de aandrijfassen die gaan stuiteren, en das niet goed. Dan kun je ze wel stuk trekken namelijk.

En inderdaad een bredere band gaat heel erg veel schelen. 155.........skelterwieltjes. Ik heb 195 onder de auto.

Nico GTR zei:
Trilt die ook tijdens het optrekken met wielspin? Zou best kunnen dat het uit de voorkant van je auto komt en dat je banden grip/slip/grip/slip hebben. Dan zijn het de aandrijfassen die gaan stuiteren, en das niet goed. Dan kun je ze wel stuk trekken namelijk.

En inderdaad een bredere band gaat heel erg veel schelen. 155.........skelterwieltjes. Ik heb 195 onder de auto.

Ja, daar ben ik dus bang voor. Dat de hele voortrein van de auto op en neer stuitert... Toch maar wat voorzichtiger doen dan, wil de boel niet stuk hebben.

Wat is de DOT code van de banden? Zou iets in de trend van 0410 moeten zijn.4e maand 2010.

Zo kan je de leeftijd van de band vaststellen. Banden slijten, maar verharden op een gegeven moment ook. De norm ligt uit mijn hoofd rond de 8 a 10 jaar.

Bij het wegtrekken wielspin voor en van achter hoor je bonken.
Misschien helpt het als je de handrem er af zet voor je weg rijdt.

De vraag is even, wat is 'snel' doorslaan?
Tot vorige week had ik op de Ibiza nog Hankook Kinergy Eco 425 (oid), op de voorwielen. Daarbij had ik zelfs in de derde versnelling nog regelmatig gebrek aan tractie op nat wegdek. Deze hadden nog +/- 3,3mm profiel, met een productiedatum w3 2014. Inmiddels heb ik deze laten vervangen voor Goodyears Efficiëntgrip Performance, oké, met een beetje forceren wil de boel zeker nog wel doorslaan, maar het is echt stukken geworden.
Bredere banden zullen ongetwijfeld positief werken, maar kunnen juist de kans op aquaplaning of tractiegebrek op bv sneeuw vergroten. Al blijft 155 natuurlijk wel behoorlijk smal, zelfs onder een Fiësta.

De banden zijn uit mijn hoofd uit '14, ik heb ze er in 2015 onder laten leggen. Goed, we zijn inmiddels weer ruim 3 jaar verder, maar de banden zijn nog niet stokoud of zo.

Mechanix zei:
De banden zijn uit mijn hoofd uit '14, ik heb ze er in 2015 onder laten leggen. Goed, we zijn inmiddels weer ruim 3 jaar verder, maar de banden zijn nog niet stokoud of zo.

Ik heb dezelfde breedte (michelin winterbanden) onder mijn Audi A2 liggen (75pk/ca. 900kg leeg).
Bij fors optrekken vanuit stilstand slaan deze ook door, ondanks de ingeschakelde tractiecontrole.
Ik geef eerst wat minder gas totdat de auto goed rolt, het echte snelheid maken doe ik in de 2e/3e versnelling, dan heb ik geen problemen.
Mijn zomerbanden zijn 185 breed. Wat betreft tractie heb ik daarmee geen problemen.

De zomerwielen zijn wel zwaarder (17kg t.o.v. 12 kg voor de smallere winterwielen) en ik kan merken dat door het
vliegwieleffect de auto minder vlot optrekt op de zomerwielen ...

Gehaktstaaf zei:
Bredere banden zullen ongetwijfeld positief werken, maar kunnen juist de kans op aquaplaning of tractiegebrek op bv sneeuw vergroten. Al blijft 155 natuurlijk wel behoorlijk smal, zelfs onder een Fiësta.

Is naar mijn weten een fabeltje, dat bredere banden slechter zouden zijn bij aquaplaning of tractiegebrek. Slicks racebanden misschien.. Sterker, ik vind andersom. Bredere banden is betere wegligging, minder snel onderstuur en rollen.

Wikipedia.org:Aquaplaning

De kans op aquaplaning wordt vergroot door spoorvorming, versleten banden, een licht voertuig met (verhoudingsgewijs) brede banden, snelheid en vooral combinaties van deze factoren.

Brede of smalle banden in de winter?

Brede of smalle banden in de winter?

Samenvatting
De uiteenlopende mogelijkheden voor het kiezen van banden, afhankelijk van de omstandigheden – gelet op de veranderlijkheid van het winterweer – zou ons dwingen om enkele keren per week van banden te wisselen. Bij het kiezen van de breedte van winterbanden zul je daarom een compromis moeten sluiten.

Als je het meest te maken hebt met gevaarlijke omstandigheden op beijsde wegen, is het de moeite waard om – uit veiligheidsoverwegingen – smallere banden te gebruiken.

Als je echter het grootste gedeelte van de winter rijdt op gestrooid asfalt, raden wij de standaard bandenmaat aan.

Onthoud! Gebruik altijd de bandenmaat die is aanbevolen voor jouw voertuig door de autofabrikant. De keuze voor smallere of bredere banden moet altijd plaatsvinden binnen de reeks afmetingen die zijn aangeduid door de producent van het voertuig.

Kortom, een eenduidig antwoord is er niet te geven voor alle rijomstandigheden ...

Was je ook niet op zoek naar iets nieuws al tijden? :T maar met 185 breed en 16 inch moet ik echt mijn best doen voor wielspin, kan ook komen gezien mijn auto niet zo veel koppel heeft ;) Met 165 en 14inch onder de panda 1.2 afgelopen zomer verloor je al grip bij het minste of geringste, dus breedte maakt echt uit

155 en nat wegdek is vrijwel altijd wielspin als je te hard gas geeft. Ik heb t soms zelfs nog met 185 brede bandjes met dit weer.
Iets rustiger met het gas om gaan en dan scheelt het een hoop.

Het wordt nog erger als je een reservewiel er op zet dat smaller is dan het wiel aan de andere zijde.

Bonken van de achterkant kan ook schijngeluid zijn en dus van de voorkant afkomen. of je hebt iets wat mee resoneert . Tenzij je natuurlijk een achterwiel aangedreven auto hebt. Dan is het weer logisch.

Damianw26 zei:
Was je ook niet op zoek naar iets nieuws al tijden? :T maar met 185 breed en 16 inch moet ik echt mijn best doen voor wielspin, kan ook komen gezien mijn auto niet zo veel koppel heeft ;) Met 165 en 14inch onder de panda 1.2 afgelopen zomer verloor je al grip bij het minste of geringste, dus breedte maakt echt uit

Kun je niet zo stellen. Er zijn simpelweg veel te veel variabelen. Grip van rubber op een ruwe ondergrond is een machtig lastig iets wat verder gaat dan normaalkracht, wrijvingscoefficient en oppervlakte.

Ik denk dat de auto van TS met vers rubber, verse stootdempertjes en verse draagarmrubbers een boel van de wielspin kwijt is.

Nico GTR zei:

Waarom zou een brede band veel schelen? Zou best ook eens averechts kunnen werken, zeker met een relatief licht auto'tje en natte weercondities.
Bredere band is meer oppervlak dat contact maakt met de weg is minder druk per cm2.

s velthuis zei:
Doen jouw schokdempers nog precies waar ze ooit voor gemaakt zijn?

Dat scheelt enorm, heb ze bij mij onlangs vervangen achter en dat scheelt zo enorm veel, qua weggedrag.
Dacht dat het wel meeviel met de oude dempers, maar man, heb een compleet andere auto na het vervangen.

marcel21674 zei:
Nico GTR zei:

Waarom zou een brede band veel schelen? Zou best ook eens averechts kunnen werken, zeker met een relatief licht auto'tje en natte weercondities.
Bredere band is meer oppervlak dat contact maakt met de weg is minder druk per cm2.

Foutje, wilde een bericht wijzigen en wat aanvullen, maar aangezien ik het toch niet kan verwijderen, kan ik het net zo goed laten staan...

De aanvulling:
Auto fabrikanten zullen niet voor niets al die kleine lichte auto's fabrieksaf op smalle banden zetten, als 185 breed zoveel beter zou zijn.

Op de duurdere / sterkere modellen zaten wel grotere en bredere banden. Dus ik denk dat de kleine wielen vooral vanuit kostenbesparing werden gemonteerd?

marcel21674 zei:
marcel21674 zei:
Nico GTR zei:

Foutje, wilde een bericht wijzigen en wat aanvullen, maar aangezien ik het toch niet kan verwijderen, kan ik het net zo goed laten staan...

De aanvulling:
Auto fabrikanten zullen niet voor niets al die kleine lichte auto's fabrieksaf op smalle banden zetten, als 185 breed zoveel beter zou zijn.

Nou ja.....fabrieksaf kwam die op 175 of 185. Er zijn weersomstandigheden waar een hogere vlakte druk gewenst is. Sneeuw met name. Dan wil je namelijk die wrijving krijgen die sneeuw kan geven. Of ijs. Zelfs ijs geeft veel wrijving.

Maar aangezien een band veelal wordt ontwikkeld op nat/droog weersomstandigheden en een moderne band erg goed is in water afvoer heb ik geen negatieve gevolgen gemerkt van de bredere sloffen. En dat met een V-profiel.

Maar inderdaad ik ben het eens met alle reacties dat banden een compromis zijn. En dat er veel meer dingen bij komen kijken dan enkel 3 krachten. Etc. Etc.

Smalle 14 inch wieldop bandjes worden geleverd uit kosten besparing van de fabrikant of persoon zelf, want een smalle band gaat ook zuiniger met brandstof om. Op droog wegdek heeft een bredere band absoluut een betere grip in de bocht en bij acceleratie. Op nat is het tegenovergestelde het geval.

Damianw26 zei:
Smalle 14 inch wieldop bandjes worden geleverd uit kosten besparing van de fabrikant of persoon zelf, want een smalle band gaat ook zuiniger met brandstof om. Op droog wegdek heeft een bredere band absoluut een betere grip in de bocht en bij acceleratie. Op nat is het tegenovergestelde het geval.

Vind dat echt een non argument, dan zou je grotere auto's ook op smallere banden kunnen zetten (wat overigens ook wel gebeurd tegenwoordig, voor brandstof besparing).
Het is meer wat je zelf ook al schrijft, op nat wegdek, geven smallere banden op een lichte auto, betere wegligging dan brede banden.
Het zal dus eerder een compromis zijn van de fabrikant tussen comfort, wegligging en brandstof verbruik, dan kostenbesparing.

Terug
Bovenaan