wegrijden met aangetrokken handrem

Guest
In mijn oude auto kreeg ik altijd een geluidssignaal als ik met aangetrokken handrem probeerde
weg te rijden. Op mijn nieuwe auto krijg ik deze waarschuwing niet.
Gevolg : ik heb al een paar keer geprobeerd weg te rijden met de handrem aan. Met weinig
gas weliswaar , maar je voelt de auto duidelijk 'protesteren' (schokken).

Ik zal wel snel hierop gaan letten , maar ik vraag mij wel af of dit schadelijk is voor de auto ,
met name de motor. Met het gasgeven gaat de motor immers aan 't werk , maar hij kan
de opgewekte krachten niet kwijt.

Kan iemand mij hierover informeren (en hopelijk geruststellen) ?

Hmm.. "een paar keer" zoals 4 keer per week of 2 keer per jaar? En hoe lang blijf je dan nog zo doorrijden, een halve meter of een kilometer?
Ik snap überhaupt niet hoe men zoiets simpels als een handrem kan vergeten, is toch automatisme? :confused: https://www.youtube.com/watch?v=U7W-SKVlStU

Je motor zal er niet veel schade door leiden als het maar voor zeer korte duur is, je remmerij echter wel natuurlijk. ;)

Vergeet je ook weleens je portier te sluiten, je gordel vast te doen of richting aan te geven?

Lijkt mij een vrij logische handeling.

Kan voor de motor absoluut geen kwaad, maar het is niet goed voor de achterremmen (blokjes en schijven) , want die slijten dan heel erg. Mijn vader heeft per ongeluk eens rond de 20km gereden met half aangetrokken handrem en dan beginnen de blokjes te roken...

Ik snap dat echt niet hoor.. Zoiets merk je toch gewoon meteen tijdens het rijden?
Zelfs al zouden er geen waarschuwingsgeluidjes of lampjes voor zijn, lijkt me. :confused:

als je alleen maar 'geprobeerd' hebt weg te rijden, dan zal de schade wel meevallen, vermoed ik. Ettelijke kilometers rijden met aanlopende remmen is natuurlijk niet aan te bevelen.

Uberhaupt handrem? Ik zet mijn auto meestal in de versnelling (R/achteruit) weg, (overblijfsel uit mijn Saab tijdperk) tegenwoordig gaat in in P.

Dat laatste is ook veel beter al is het maar om een bevroren handremkabel in de winter te voorkomen...

Bevroren handremkabel heb ik in de 24 jaar dat ik bestuurder ben echt nog nooit meegemaakt. (y)

Behalve voor de rem is het ook niet goed voor de koppeling. Dat is namelijk waar de motor de opgewekte krachten mede kwijtraakt. Wat voor auto was die vorige, waarbij je werd gewaarschuwd?

Zoals ik in mijn eerste bericht al heb gesteld : ik heb alleen maar geprobeerd weg te rijden. Met volledig aangetrokken handrem kom
je , denk ik , ook niet weg (of je moet vol gas geven). Wat je even voelt/hoort is dat de auto probeert door de handrem heen te rijden ,
en dat geeft een schok. Het gaat dus uiteindelijk maar om een kort moment.
Maar net als vele anderen ben ik zuinig op mijn nieuwe auto en dan schrik je een beetje van zo'n actie.

En voor degenen die menen met een schamper commentaar te moeten komen : ik rij in een automaat , en dan hoef je de handrem
op een vlakke weg niet aan te trekken (zet 'm in P). De auto van de handrem halen is voor mij dus bepaald geen routine.
Als de weg niet helemaal vlak is , trek ik de handrem - voor de zekerheid - altijd wel aan. Ik heb de handleiding doorgenomen , maar vind
hierover niets. Is het eigenlijk wel nodig ?

Tot slot : de auto die het signaal wel gaf , was een Volvo.

Gevolg : ik heb al een paar keer geprobeerd weg te rijden met de handrem aan

Huh??? Je geeft het ontbreken van een signaal de schuld? Dat is een omgekeerde wereld.
Als ik dit zou vergeten, zou ik me zorgen maken. Het hoort bij het rijden.
Heb je je gordel wel om als je wegrijdt?:T
[size=x-small]en je onderbroek aan?[/size]

Nou, het kan geen kwaad. Als je enkele tientallen meters zou rijden worden de remmen warm. Dat is minder maar ook niet desastreus.

Touwens: zonder onderbroek rijden schaadt de motor ook niet Soloman ;)

Bij de ene auto (bijv A3 S-tronic) is de handrem bij de P wel nodig, bij de andere (A4 MT) niet. Zit een flink verschil tussen auto's met automaat.

Daardoor vergeet ik de handrem ook wel eens. Kan geen kwaad, mits geen kilometers lang (als het al lukt om weg te rijden).

Man man, wat een commentaar omdat iemand z'n handrem wel eens vergeet eraf te halen bij het wegrijden, alsof hij de enige is.
Weet zeker dat iedereen dat wel een keer vergeten is.

Kan overigens weinig kwaad, tenzij je er km's mee blijft doorrijden, dan oververhit je de boel.

Trouwens, vroeger leerde je met rijles bij de hellingproef om een beetje door een (licht) aangetrokken handrem weg te rijden als je op een helling stond.

Is me één keer overkomen en wel in de lesauto van de rijschool. Dat was een Mercedes Vito, daar bedien je de handparkeerrem met je linkervoet. Dat was ik niet gewend, met het rijden merkte je er overigens niet veel van. Hij rolde alleen wat minder soepel uit. Ik was dus blijkbaar niet de eerste die dat was overkomen ;)

Ik ben ook een keer of twee keer weggereden met aangetrokken handrem, ik heb trouwens ook een automaat. Kan gebeuren inderdaad. Bij mij gaat er dan een lampje op het dashboard branden. Je merkt er qua rijden inderdaad bijna niets van...

Ik heb ook een automaat en gebruik de handrem zelden.
Is op een vlakke weg toch ook niet nodig of parkeer je op een helling?

Je zou een verklikker in kunnen (laten) bouwen.

Iemand heeft per ongeluk iets fout gedaan en vraagt naar de consequenties. Als je me ziet hoe sommige mensen reageren...(n). Het afzeikende toontje zit de topicstarter echt niet op te wachten lijkt me. Jammer dat sommige mensen denken dat dit forum daar voor is bedoeld.

Heb ik ook een keer gehad toen ik net een Fiat Punto had gekocht. Pas na 25km had ik het in de gaten. De weken daarna niks gemerkt bij de auto en ik heb ook geen problemen gehad.

Bij de oudere Volvo types <2008 zou ik dat niet te vaak doen.., laten je handremschoenen los en als je dat niet merkt kost je dat je hele as op termijn (en das nie goedkoop nie..)

Maar er is toch een lampje dat brandt als je je handrem ingedrukt is?
En na enkele kilometers ruik je toch een bandlucht?

Soloman zei:
1. Maar er is toch een lampje dat brandt als je je handrem ingedrukt is?
2. En na enkele kilometers ruik je toch een bandlucht?

1. Nee, dan is het juist uit.
2. Hiervoor ga je naar het taalneuzelaarstopic!

Travelling ZEN zei:
Soloman zei:
1. Maar er is toch een lampje dat brandt als je je handrem ingedrukt is?
2. En na enkele kilometers ruik je toch een bandlucht?

1. Nee, dan is het juist uit.
2. Hiervoor ga je naar het taalneuzelaarstopic!

Op voor de tv!:)

sorry, brandlucht dus...

Soloman zei:
Maar er is toch een lampje dat brandt als je je handrem ingedrukt is?
En na enkele kilometers ruik je toch een bandlucht?

Klopt, maar als je de auto net een week hebt, dan is dat nog even wennen. Overigens heb ik nooit een brandlucht geroken.

coent zei:
Zoals ik in mijn eerste bericht al heb gesteld : ik heb alleen maar geprobeerd weg te rijden. Met volledig aangetrokken handrem kom
je , denk ik , ook niet weg (of je moet vol gas geven). Wat je even voelt/hoort is dat de auto probeert door de handrem heen te rijden ,
en dat geeft een schok. Het gaat dus uiteindelijk maar om een kort moment.
Maar net als vele anderen ben ik zuinig op mijn nieuwe auto en dan schrik je een beetje van zo'n actie.

En voor degenen die menen met een schamper commentaar te moeten komen : ik rij in een automaat , en dan hoef je de handrem
op een vlakke weg niet aan te trekken (zet 'm in P). De auto van de handrem halen is voor mij dus bepaald geen routine.
Als de weg niet helemaal vlak is , trek ik de handrem - voor de zekerheid - altijd wel aan. Ik heb de handleiding doorgenomen , maar vind
hierover niets. Is het eigenlijk wel nodig ?

Tot slot : de auto die het signaal wel gaf , was een Volvo.

In NL op de vlakke weg is het niet nodig bij de meeste automaten, de handrem te gebruiken. De stand 'P' is voldoende.

Op hellingen is het wel raadzaam de handrem te gebruiken, daar er anders continu krachten op de versnellingsbak worden uitgeoefend.

Als je bij het wegrijden de auto erg gemakkelijk door de handrem heen trekt (soms zodanig, dat je er niets van merkt), dan is het handig je te beraden over de werking van deze rem.

Mijn auto staat altijd op de handrem en ik heb in de tijd dat ik 'm heb (ruim 3 jaar) nog geen handremkabels oid moeten/hoeven steken. Over de gehele periode heb ik bijna 150k gereden met de auto.

Met de handrem erop wegrijden is net zoiets als met een paardentrailers wegrijden. Het kost ff wat meer kracht, maar het is niet slecht ofzo.
Echter kost het wel je achterremmen, omdat de handrem daarmee in verbinding staat.

Next topic!

Hangt ook nogal van je auto af... Omega's hebben nauwelijks een handrem. Met de 6 cilinders die wij hadden merkte je bij wegrijden niet eens wat. Hebben wel een 120 op de snelweg gereden toen mijn vader de motor iets warmer als normaal zag draaien. Ohhh.. Handrem vergeten...
In de bergen rolde ze ook gewoon weg als je ze niet in de versnelling zette.

opel-omega zei:
Hangt ook nogal van je auto af... Omega's hebben nauwelijks een handrem. Met de 6 cilinders die wij hadden merkte je bij wegrijden niet eens wat. Hebben wel een 120 op de snelweg gereden toen mijn vader de motor iets warmer als normaal zag draaien. Ohhh.. Handrem vergeten...
Vandaar de naam slopel.

Bmwlover1 zei:
opel-omega zei:
Vandaar de naam slopel.

:) (y) +1

meeuw zei:
Trouwens, vroeger leerde je met rijles bij de hellingproef om een beetje door een (licht) aangetrokken handrem weg te rijden als je op een helling stond.

Volgens mij is dat nog steeds het geval, je vangt het terugrollen namelijk op door de handrem aangetrokken te houden totdat je aandrijving de auto naar voren trekt. Om dan de koppeling niet te zwaar te belasten moet je de handrem wat laten "slippen".

Het overkomt mij trouwens ook af en toe. De Jeep is een automaat dus parkeren gaat in "P" en ik sta maar zelden op een helling geparkeerd die om de handrem vraagt. Bovendien (leve de techniek) heeft de Jeep automatische terugrolstop op hellingen, dus de hellingproef doe ik nooit meer. Ik ben ook "opgevoed" met de stelling dat je handremkabel vast kan vriezen, maar weet inmiddels wel dat dat heel, héél zeldzaam is en meestal het gevolg van andere fouten/problemen. Maar mijn vrouw doet het wel standaard, dus als die een keer gereden heeft en de auto parkeert met de handrem erop, dan vergeet ik het nog wel eens. Hij "pingt" weliswaar bij het wegrijden, maar héél soms mis je dat door een of andere afleiding en dan wordt het wat warm bij de remmen ;) Dan vraag je je op de snelweg ineens af wat dat ene rooie lampje betekent :D

Of het slecht is? Tuurlijk, je belast je remmen en de aandrijving. Maar catastrofaal lijkt het me niet, ja, als je dagelijks tig kilometer rijdt met de rem erop, dan misschien wel op den duur...

wibi zei:
Kan voor de motor absoluut geen kwaad, maar het is niet goed voor de achterremmen (blokjes en schijven) , want die slijten dan heel erg. Mijn vader heeft per ongeluk eens rond de 20km gereden met half aangetrokken handrem en dan beginnen de blokjes te roken...

...en er was op wat extra slijtage na niks aan de hand...

Mensen zijn tegenwoordig zo druk.. dat ze vergeten dat ze autorijden..
Waarschijnlijk zou je juist met een automaat met je onderarm over een aangetrokken handrem 'glijden' als je van Pnaar D gaat?, zodat je direct voelt dat hij nog op de handrem staat.

Hangt ook wat af van het vermogen van die auto. Heb het bij de Jeep ook eens gehad en daar merk je bijna niets van die handrem, ding ploegt gewoon door. Ruiken doe je het wel ;)

opel-omega zei:

Dat is meer een onderhouds probleem, dan dat het aan deze handrem ligt.
het probleem ligt hem voornameijk bij de staat van de handremkabels, en de manier van opstellen van de handrem bij normaal onderhoud.
Als je de handrem enkel strakker stelt bij de handrem hendel zelf, remt de handrem inderdaad op een gegeven moment echt op 1 hoekje van de remschoenen.

bij regulier onderhoud dient:
- De kabel bij de handrem hendel geheel worden terug gesteld
- de trommel (schijf met trommel voor de handrem) worden los genomen.
- de handrem strakker te worden gesteld door deze te stellen met het stelwieltje bij de remvoeringen, tot de trommel net over de voering gaat.
- trommel terug plaatsen
- handrem aantrekken, en zonodig bij de handrem hendel bij stellen.

nu pakt de handrem weer midden op de remschoenen, en zit deze wel vast.

De Kadett-E Astra-F Vectra-A Vectra-B Calibra Omega-A Omega-B met schijfremmen achter hebben allen hetzelfde systeem, met eenzelfde werkwijze bij onderhoud.
Alleen kiest iedereen altijd de makkelijke methode..
je kan zelfs stellen door een wielboutgat als je handig bent.

Ik kan je melden, ondanks ik eenzelfde handrem princiepe heb, als ik deze aantrek als de auto nog rolt de boel vrij vlot blokkeert (4 tandjes op = ramvast, gaat nergens meer heen.

ligt dus niet aan de SLOPEL, maar aan de monteur welke zich er makkelijk af wil brengen!!!

Oja, ook bij een JEEP met GOEDWERKENDE handrem is het GOED merkbaar dat de handrem erop staat..

Willem

Zoals jij het beschrijft moet dat geen probleem zijn. Een hellingproef werkt vrijwel toch op dezelfde manier? Handrem erop, 'proberen' weg te rijden, handrem los. Het kan geen kwaad, wel als je te lang doorrijd met een aangetrokken handrem. Mijn neef had laatst de handrem op de eerste stand (dus bijna niet erop) maar als je dan 25-30km rijd, begint ie aardig te stinken naar brandlucht. Dezelfde lucht ruik je ook als je veel hard remt achter elkaar (op een circuit). Lijkt me eerder schadelijk voor de remmen dan voor je motor ;)

ik wilde de stoeprand op .
Ik stond met mn voorwielen recht voor de stoeprand.
Ik wilde namelijk het parkeer-vak dat voor me lag...gebruiken.
Ik vergat mn handrem en de stoep zorgde er ook voor dat ik wat moeilijk mijn voorwielen op de stoep kreeg... Ik gaf int ieder geval niet idioot veel gas.
Dit duurde bij elkaar ongeveer 9 seconde dat de motor moest trekken.
Kan iemand me vertellen of dat slecht was ??
ik maak me er toch zorgen om....
Vriendelijke Groet

Als de auto verder prima rijdt en alles is in balans lijkt me dat er weinig aan de hand is. Volgende keer er wél aan denken.

Terug
Bovenaan