Weet iemand met kennis van zaken of dit een normaal bpm bedrag is of ? Update: dus wel schade verleden.

A

Anoniem

Guest
Vrijdag zou ik naar een auto gaan kijken maar kom er nu achter dat die geimporteerd is, dat hoeft geen probleem te zijn maar dat word wel extra goed opletten.
Hij staat wel bij een merkdealer waar ik wel iets meer vertrouwen in heb dan uit de handel:)
Nu heb ik bij de RDW gezien dat de auto van 12-5-2017 is, maar eerste registratie in Nederland is 24-12-2019 Dus na 1,5 jaar naar Nederland gekomen.
Ik heb hier weleens gelezen dat je aan het BPM bedrag kan zien of het een schadeauto is geweest.
Bruto BPM € 4555
Catalogusprijs € 46795
Is dit een normaal BPM bedrag voor een auto zonder schade?

Als ik kijk naar mijn eigen auto maar die is niet geimporteerd.
Bruto BPM € 14313
Catalogusprijs € 56052

B.V.D

De BPM wordt bij een import auto gebaseerd op de leeftijd, én de CO² uitstoot. Schade is normaliter niet van invloed op de BPM.

Het genoemde BPM bedrag is niet abnormaal. Ik vind het zelfs redelijk veel voor een auto die bij import al 2½ jaar oud is.

Ter indicatie : in 2019 kocht ik een nieuwe Toyota Corolla TS 1.8, waarvoor ik € 1222 BPM moest betalen.
vorige maand kocht ik weer een nieuwe Corolla, nu met 2.0 motor, waarvoor ik € 3146 BPM moest betalen.
Beide auto's zijn geheel nieuw in NL geleverd. ( dus géén import !)

Supervisor R zei:
De BPM wordt bij een import auto gebaseerd op de leeftijd, én de CO² uitstoot. Schade is normaliter niet van invloed op de BPM.

Het genoemde BPM bedrag is niet abnormaal. Ik vind het zelfs redelijk veel voor een auto die bij import al 2½ jaar oud is.

Ter indicatie : in 2019 kocht ik een nieuwe Toyota Corolla TS 1.8, waarvoor ik € 1222 BPM moest betalen.
vorige maand kocht ik weer een nieuwe Corolla, nu met 2.0 motor, waarvoor ik € 3146 BPM moest betalen.
Juist schade kan van grote invloed zijn op de BPM. Normaal wordt de BMP via afschrijven bepaald op basis van de leeftijd. Je kan echter ook de BPM bepalen op basis van taxatie. Een auto die totaal los is, is geheel afgeschreven waardoor de BPM ook laag is. Als daarna de auto opgelapt wordt zal de BMP nog steeds laag zijn.
Overigens kan je BMP ook bepalen aan de hand van werkelijke afschrijving. Als een bepaald type auto meer af schrijft dan de BPM tabel rekening mee houdt kan je dat ook aandragen als afschrijving.

EVV zei:
Supervisor R zei:

Juist schade kan van grote invloed zijn op de BPM. Normaal wordt de BMP via afschrijven bepaald op basis van de leeftijd. Je kan echter ook de BPM bepalen op basis van taxatie. Een auto die totaal los is, is geheel afgeschreven waardoor de BPM ook laag is. Als daarna de auto opgelapt wordt zal de BMP nog steeds laag zijn.
Overigens kan je BMP ook bepalen aan de hand van werkelijke afschrijving. Als een bepaald type auto meer af schrijft dan de BPM tabel rekening mee houdt kan je dat ook aandragen als afschrijving.

Dit is alleen het geval bij niet rijdbare schade. Een deuk of ander soort beschadiging, die de rij eigenschappen en veiligheid niet beïnvloeden, hebben geen invloed op de BPM.

Ik heb het net ook in een ander topic vermeld, maar de RDW toont altijd de naar nieuw teruggerekende BPM.
Ook een rest BPM obv een taxatie wordt met de afschrijvingstabel teruggerekend naar nieuw BPM en die wordt dan weergegeven op het kenteken.

Ik heb her en der nog wat info opgevraagd en aan de hand daarvan lijkt het er ook allemaal goed uit te zien.

Bedankt.

Nou mijn vertrouwen in de Merkdealer kan ook de prullenbak in.
Er zijn natuurlijk heel veel goeie dat weet ik wel maar, wat een droeftoeters bij Adrie Jonk de Mazda dealer zeg.

Van te voren uiteraard gebeld en gevraagd of de auto schade heeft gehad, nou meneer er is bij ons geen schadeverleden bekent. Maar dat is ook lastig te zien, vroeger was dat makkelijker bla bla bla. Wat een onzin en dat bleek ook.
Door dat antwoord zakte het vertrouwen al behoorlijk maar ach het is een Dealer en die zou toch niet ............

Daar aangekomen lopen we met de verkoper naar de auto, douwt de sleutel in je handen ga hem maar even bekijken en tussen neus en lippen door zegt hij die bumper hangt er wat scheef onder , hij heeft een tikkie gehad maar dat word allemaal goed gemaakt en weg was hij.
Ik was samen met met schoonzoon waar de auto voor zou zijn, wij met stomheid geslagen, er was toch geen schade bekent bij hun?
Nog even de auto bekeken , kop en rechterkant was slecht gespoten ,de schade was gerepareerd met 2de hands onderdelen, de rode lak van de donor auto was nog op bepaalde plekken te zieno_O. Het ging hier om een donkerblauwe auto.

Bijna 3 uur van janl*l in de auto gezeten, daar word je niet vrolijk van.
Excuus of iets dergelijks kon er niet eens vanaf , toen de verkoper zei meneer ik zie dat u nu erg boos begint te worden drong mijn schoonzoon erop aan om weg te gaan. (verstandige jongen:))
Gek he dat je dan boos word, blijkbaar vinden ze het daar heel normaal om zo te handelen.

Van te voren hadden we ook nog een betaalde kentekencheck geraadpleegd maar daar kwamen ook geen schades uit naar voren.

Dat is goed balen inderdaad, vooral als je er specifiek er naar vraagt. Uiteraard geeft zo'n dealer daar een nietszeggend antwoord op als hij weet dat het wel zo is.
Misschien een idee een link naar de auto hier te plaatsen zodat men weet dat deze auto schade gehad heeft mocht de auto gezocht worden?

EVV zei:
Dat is goed balen inderdaad, vooral als je er specifiek er naar vraagt. Uiteraard geeft zo'n dealer daar een nietszeggend antwoord op als hij weet dat het wel zo is.
Misschien een idee een link naar de auto hier te plaatsen zodat men weet dat deze auto schade gehad heeft mocht de auto gezocht worden?

Ik zou idd de link even in de OP zetten, heb je toch nog een beetje je gram gehaald.

https://www.adriejonk.nl/occasions/mazda/6/sportbreak-2-5-aut-skyactiv-g-192-gt-m-open-dak-leder-19-inch-top-model-523308682/?soort=occasion&leasetype=&aanschafsoort=

Kan niet missen.

MC Spuiter zei:
nou meneer er is bij ons geen schadeverleden bekent.
Als een handelaar dat al zegt weet ik al genoeg.

Gewoon ja of nee, het is hun vak, dat weten ze echt wel.
Zet maar even ergens een review neer, dat soort handel zorgt voor nog meer wantrouwen tegen dealers.

Terug
Bovenaan