Wat zouden jullie doen, inruilen/blijven rijden??

Hallo daar,
Wij hebben nu naar volle tevredenheid een Fiesta Vignale uit 2017.
gekocht met zo'n 74000km op de klok,
we rijden niet echt veel,
ruim 3 jaar verder nu bijna 96000.

We zijn een beetje in dubio,
vervangen we dit jaar de distributieriem en eventueel nog ander regulier onderhoud en blijven hem nog minimaal 1 a 2 jaar rijden,
of ruilen we hem ergens dit jaar in?

Wat zou er voor in de plaats moeten komen......
voorkeur zou zijn,
wederom een Fiesta (we hebben er meerdere gehad, sport/St180 en nu de Vignale)
Renault captur/clio . ( Clio gereden in het verleden 1.4S/Williams)
Opel corsa (ben eigenlijk geen Opel liefhebber maar huidige model wel leuk) Geen erv met Opel
Kia Stonic. Geen erv met Kia

Ergens wil ik wel weer wat anders, maar aan de andere kant rijden we niet echt veel, en kan die er na wat (groot) onderhoud waarschijnlijk nog jaren tegenaan. Tot nu toe 0,0 kosten gehad, op de regulieren beurtjes na.
Bij inruilen waarschijnlijk in verhouding veel bijbetalen en er niet heel veel op voorruit gaan.
incl inruil zoeken we wat voor 16.000 max ong. Auto moet geschikt zijn voor 3 volwassenen.

Ik lees eigenlijk geen redenen waarom je zou willen inruilen. Dus dan zou ik ook gewoon doorrijden en investeren in onderhoud.

Dat je eens iets anders wil kan een reden zijn om een andere auto te kopen evenals het vermijden van de kosten van reparatie. De kans dat dat anders weer nieuwe problemen heeft is natuurlijk aanwezig omdat je die auto nog niet kent. Je huidige auto is courant en zal met die nog vrij lage kilometerstand veel geïnteresseerden trekken. Toch zal een handelaar er waarschijnlijk minder voor geven dan je verwacht.

Mocht je hem willen vervangen dan raad ik je aan een EV te overwegen. Omdat je niet veel rijdt is dat misschien wel een logische keuze. Ik denk dat het komend jaar het aanbod goede en goed geprijsde 2e hands EV's zal toenemen.

Vanmiddag lekker beetje zitten speuren op het internet naar wat auto's die ons aanspreken.
Voor een paar een offerte aangevraagd, gewoon om eens te kijken wat de inruilwaarde ongeveer zal zijn.
Denk eigenlijk dat we beter gewoon kunnen blijven rijden,
moet waarschijnlijk meer bij dan verwacht,
Als we reacties krijgen zal ik de voorstellen eens posten hier.

Voor vrijwel alles, maar zeker voor auto's geld: goed onderhoud blijven plegen en zolang mogelijk blijven gebruiken/rondrijden. Maar dat is uit zuiver economisch en milieu oogpunt bekeken. Rijd zelf in een 10,5 jaar oude Nissan Quasqai met 127.000 km. op de teller. Rijdt nog prima, maar ja ook ik zou wel in een nieuwere auto willen rondrijden. Maar dan ben ik jaarlijks minimaal 2000 euro extra kwijt aan extra kosten voor een vergelijkbare nieuwere auto. Auto's zijn nu eenmaal veel duurder geworden, zodat de factor afschrijving heel zwaar weegt. Afgezien daarvan is het bijna onmogelijk om een goede, afgewogen keuze te maken in het compleet losgeslagen circus van nieuwe modellen uit alle windstreken van de wereld. En daarbij komt ook nog een warrig belastingbeleid, zodat de keuze voor brandstof/electrisch/hybride ook erg moeilijk is. Ben begaan met ons milieu, maar zelfs ik vind het lastig om te bepalen of electrisch rijden nu zoveel goeds brengt voor ons leefmilieu. Als je rondrijdt heeft het uiteraard geen uitstoot, maar de produktie van schaars beschikbare delfstoffen voor accu's brengt veel extra milieuschade met zich mee. Niet hier maar elders. En deze auto's zijn gemiddeld 300 kg. zwaarder en leidt tot veel meer bandenslijtage, wat ook schade toebrengt aan ons leefmilieu.
En niet te vergeten: Een fiesta wordt niet meer gemaakt. Wordt een collectors item wellicht op den duur.

Rationeel gezien; blijven doorrijden. Onderhoud heb je ook aan andere auto's, en moet altijd geld bij bij aankoop van een nieuwe. Als de fiesta voldoet, lekker blijven rijden

Ik zou de distributieriem vervangen en er gewoon mee blijven doorrijden. Als je hem inruilt voor een nieuwe auto dan zit je misschien wel met een auto die nog meer mankeerd dan alleen een distributieriem.
Je kunt je auto het beste inruilen voor een ander wannneer de onderhoudskosten van je oude auto niet meer opwegen aan wat de auto nog waard is.

Een Fiesta inruilen om weer een Fiesta te kopen lijkt me niet de oplossing. Dan moet het wel heel wat anders worden en ook niet één van de verder genoemde kandidaten. Persoonlijk zou ik echter toch maar doorrijden.

Dat klopt, maar als het al kriebelt is bijna ieder argument, zoals naderend onderhoud voldoende, toch? Mijn vader werd al onrustig als zijn auto 3 jaar oud was... "de uitlaat (zo lang geleden dus), de banden, de accu...." en rende hij weer naar de dealer. Anders laat je gewoon het onderhoud uitvoeren.

Ik zou doorrrijden tot 2027, dan is ie 10 jaar oud, en doorsparen zodat je dan weer een auto van 5 jaar oud kan kopen. Het blijft een flinke investering maar te vaak van auto wisselen is gewoon duur.

Hallo daar,
vandaag de eerste reactie gekregen,
gereageerd op een Fiesta Vignale, automaat uit 2019, 60.000 km op het klokje.
Ze denken aan zo'n 11000 a11500 euro inruil, dat klinkt me vrij logisch.
echter moet er dan wel ruim 7000 bij, en dat is me teveel voor 2 bouwjaren vooruitgang.
Ik verwacht eigenlijk nergens echt meer te beuren voor onze huidige auto,
Dit vindt ik echter teveel bijbetalen, voor wat ik ermee opschiet.

Dat klopt, maar als het al kriebelt is bijna ieder argument, zoals naderend onderhoud voldoende, toch?

Ben ik met je eens Pietzoveel. En het is ook een valide argument. Als je iets anders wilt rijden, dan is er de wereld aan keuze. Ik zou zelf niet zo snel hetzelfde model weer kopen maar dan ook wat anders gaan rijden. Daarbij, 22.000km in 3 jaar tijd, dat is gemiddeld iets meer dan 7.000km op jaarbasis. Je kunt je ook afvragen of je met zulke lage kilometrages wel een auto nodig hebt.

Ik zou gewoon lekker doorrijden met je huidige Fiesta en het benodigde onderhoud laten uitvoeren. Rationeel is dat de beste keuze. Zeker als je gaat kijken naar iets in vergelijkbare klasse wat maar een jaar of 2 jonger is. Daar moet altijd (te) veel geld bij. Exact dezelfde auto van 2 jaar jonger terugkopen, zou ik al helemaal niet doen. Dan zou ik wel echt voor iets totaal anders gaan. Anders heeft niemand uberhaupt door dat je wat anders rijdt. Inclusief jezelf.

Hallo daar,
vandaag de eerste reactie gekregen,
gereageerd op een Fiesta Vignale, automaat uit 2019, 60.000 km op het klokje.
Ze denken aan zo'n 11000 a11500 euro inruil, dat klinkt me vrij logisch.
echter moet er dan wel ruim 7000 bij, en dat is me teveel voor 2 bouwjaren vooruitgang.
Ik verwacht eigenlijk nergens echt meer te beuren voor onze huidige auto,
Dit vindt ik echter teveel bijbetalen, voor wat ik ermee opschiet.
Klopt, maar je huidige auto wordt natuurlijk de komende jaren alleen maar minder waard.
Doorrijden is altijd goedkoper, tot je wil inruilen. Particulier verkopen kan ook nog wel interessant zijn. Dan kan je wat onder de de garageprijzen gaan zitten en toch meer krijgen dan je aan inruil zou krijgen.

Als je auto nog goed is - gewoon de beurtjes geven en lekker doorsparen.

Auto is/wordt dit jaar 8 jaar oud en jullie rijden er nu zelf 3 jaar er mee.

wat ik zelf zal doen, rond kijken voor een andere auto en dan kijken wat je mag bijleggen voor de andere auto en dat dan afwegen.

Doorrijden met de huidige auto kan dan altijd nog.

De andere auto moet dan echt een stuk nieuwer zijn bijvoorbeeld uit 2023 of jonger.

Je zei dat je offerte op heb gevraagd, dat zal ik zef nooit doen, gewoon langs gaan bij de garage/dealer dan krijg je een beter bod in plaats van een opkoop bod.

Auto is/wordt dit jaar 8 jaar oud en jullie rijden er nu zelf 3 jaar er mee.

wat ik zelf zal doen, rond kijken voor een andere auto en dan kijken wat je mag bijleggen voor de andere auto en dat dan afwegen.

Doorrijden met de huidige auto kan dan altijd nog.

De andere auto moet dan echt een stuk nieuwer zijn bijvoorbeeld uit 2023 of jonger.

Je zei dat je offerte op heb gevraagd, dat zal ik zef nooit doen, gewoon langs gaan bij de garage/dealer dan krijg je een beter bod in plaats van een opkoop bod.
klopt, wat je zegt, langs gaan is altijd beter, echter stonden deze auto's behoorlijk uit de buurt. In het verleden regelmatig 1.5 uur in de auto gezeten om dan een lullig bod te krijgen en 5 min later weer buiten te staan.
Daar heb ik niet zoveel zin meer in.

Offerte opvragen kan prima werken. In ieder geval om een indicatie te krijgen van de inruilwaarde.
Bij mijn huidige auto kreeg ik via mail ook een keurige offerte met goede inruilprijs.

Ik zou ook lekker in de Fiesta blijven rijden.
Laatst ook weer eens bezig geweest met inruilen, maar kost zo veel om er een klein beetje beter van te worden qua auto.
Ik deed het ook voornamelijk om iets anders te gaan rijden, maar dat is geen 8000 euro waard voor mij.
Vergeet niet dat het nieuwe er snel af is en het na een paar weken/maanden alweer gewoon is en waarschijnlijk weer begint te kriebelen

Offerte opvragen kan prima werken. In ieder geval om een indicatie te krijgen van de inruilwaarde.
Bij mijn huidige auto kreeg ik via mail ook een keurige offerte met goede inruilprijs.

Ik zou ook lekker in de Fiesta blijven rijden.
Laatst ook weer eens bezig geweest met inruilen, maar kost zo veel om er een klein beetje beter van te worden qua auto.
Ik deed het ook voornamelijk om iets anders te gaan rijden, maar dat is geen 8000 euro waard voor mij.
Vergeet niet dat het nieuwe er snel af is en het na een paar weken/maanden alweer gewoon is en waarschijnlijk weer begint te kriebelen
Ben het helemaal eens.
Kijk als de huidige auto slecht zou zijn, dan wordt het waarschijnlijk een ander verhaal,
maar we hebben hem altijd netjes onderhouden, en er denk ik ook gewoon geluk mee.
De enige onkosten zijn de regulieren beurtjes geweest.
Bij een nieuwe is het nieuwtje er ook snel af.
Het zal wel binnenkort een nieuwe distributieriem worden, en nog wat onderhoud, mocht dat nodig zijn, en gewoon maar blijven rijden voorlopig.
We hebben monteurs in de fam, dus die riem gaat ook de kop niet kosten.

klopt, wat je zegt, langs gaan is altijd beter, echter stonden deze auto's behoorlijk uit de buurt. In het verleden regelmatig 1.5 uur in de auto gezeten om dan een lullig bod te krijgen en 5 min later weer buiten te staan.
Daar heb ik niet zoveel zin meer in.
Ik kijk in een cirkel van 30 km om mijn postcode als daar niks staat 10 km verder.

10 of 20 kilometer verder rijden kan wel lucratief zijn
Ja en nee.

Toen ik van de zomer op vakantie was in Gelderland en daar even een dealer binnen ben gelopen (Veenendaal) gaf die veel minder voor mijn vorige Mini als bij de dealer waar ik al klant ben. Dus ik geef de voorkeur aan de dealer waar ik al kom. (Zuid-Holland)

Ja en nee.

Toen ik van de zomer op vakantie was in Gelderland en daar even een dealer binnen ben gelopen (Veenendaal) gaf die veel minder voor mijn vorige Mini als bij de dealer waar ik al klant ben. Dus ik geef de voorkeur aan de dealer waar ik al kom. (Zuid-Holland)
Dat kan, maar puur kijkend naar het aanbod is verder kijken soms interessant. Zo zijn auto's in Friesland en Groningen een stuk goedkoper. Op een auto van 3000 euro zal het niet veel verschil maken, maar op 20.000 wel. Is toch snel verdiend dan.

Dat kan, maar puur kijkend naar het aanbod is verder kijken soms interessant. Zo zijn auto's in Friesland en Groningen een stuk goedkoper. Op een auto van 3000 euro zal het niet veel verschil maken, maar op 20.000 wel. Is toch snel verdiend dan.
Maar krijg je dan ook wel nog een goed bod voor je auto. De vraagprijs is deels gebaseerd op de inkoopprijs.

Gewoon inruilen: je leeft maar 1x! Dadelijk kom je te overlijden met 50 jaar ofzo en heb jezelf zitten martelen, om extra lang in een auto door te blijven rijden. Waarom zou je? Ik zou echt niet tot de eeuwigheid in dezelfde auto willen blijven rijden, na een paar jaar ben ik al aan iets nieuws toe.

Ik heb respect voor de mensen die hun verstand op nul kunnen zetten en een auto niets meer dan een gebruiksvoorwerp is, maar ze slijten ook gewoon en komen echt niet in nieuwstaat door een beurtje hier en daar.

Ik leef ook maar 1x. Heb altijd iets met auto's gehad en heb dat nog steeds. Maar ik martel mezelf niet door nu al 7 jaar te rijden met dezelfde auto. Simpelweg omdat de auto nog supergoed bevalt. Kijk ook heus af en toe weleens voor wat anders. Maar waarom iets inruilen wat je nog bevalt? Eerder ruilde ik ook vaak na 2 jaar weer in voor iets anders, maar voel bij deze auto die behoefte totaal niet. Dus rij lekker door.

• Leuk
Waarderingen: rw54
Doorrijden … tot je noodgedwongen een dure herstelling moet betalen. Dan ga de dag na die kosten toch niet een andere auto zoeken … net hersteld weet je wel … tot er weer iets stukgaat…en je quasi evenveel betaalt en toch met een steeds oudere auto blijft rijden.
Mijn insteek : eerst moet je een goede reden hebben om te wisselen (grotere, kleinere, snellere, zuinigere, veiligere, …) nodig ?
Er zijn ook nadelen aan een wissel : terug schrik voor het eerste krasje, extra omniumverzekering, mogelijk pech met de nieuwe, zit dan wel onder garantie maar al het gedoe errond …
Ik koop intussen al meer dan 40 jaar auto’s, soms elke 2 jaar, soms na 10 jaar, soms nieuw, soms eigen import Duitsland. Telkens vond ik de laatste veel beter rijden dan de oude, dat is ook een goed argument.

De laatste jaren erger ik me meer en meer aan overtollige en betuttelende systeempjes en touchscreens die uiteindelijk toch maar onveilig gedrag in de hand werken, en hoor ik talloze verhalen over softwareproblemen.
In 40 jaar rijervaring had ik vooral kosten aan auto’s ouder dan 8 jaar, tot die leeftijd alleen het reguliere onderhoud. En speciaal voor mensen die weinig rijden : ooit hadden we (in mooi Vlaams) ‘een perte totale’ door oude banden met een mooi profiel maar verharde rubber waardoor we van de weg gingen…dus dat dient dan ook preventief vervangen worden.

Mijn motto dus : nooit ouder dan 8 jaar laten worden en ook het hart volgen : yolo ! Maar wel met partner bepalen hoeveel geld die yolo mag kosten. Wij reden al met dure Audi, met Ford, Skoda, VW, Mazda, … en nu ben ik eerder geneigd een Dacia erbij te kopen om de verkeersjungle te trotseren, en met de besparingen luxe vakanties te nemen.

Imago zal me dus wordt wezen, maar gelukkig heeft iedereen een eigen gedacht, zou te saai zijn anders.

Mijn motto dus : nooit ouder dan 8 jaar laten worden en ook het hart volgen : yolo ! Maar wel met partner bepalen hoeveel geld die yolo mag kosten. Wij reden al met dure Audi, met Ford, Skoda, VW, Mazda, … en nu ben ik eerder geneigd een Dacia erbij te kopen om de verkeersjungle te trotseren, en met de besparingen luxe vakanties te nemen.

Imago zal me dus wordt wezen, maar gelukkig heeft iedereen een eigen gedacht, zou te saai zijn anders.
Toch mooi hoe ik zelf hier recht tegenover sta: Ik koop juist boven de 250,000km en ouder dan 15jr. Diesel-auto's. Maar wel aantoonbaar goed onderhouden. De dure onderdelen zijn dan veelal vervangen. Onderhoudskosten heb je met 50.000km/jr altijd wel. Maar de (gemiddeld) 2000€ onderhoudskosten komen met een afschrijving van €1000,- per jaar is het vele malen goedkoper dan dit met een nieuwe auto te doen. Het is grappig hoe mensen bang zijn voor onderhoudskosten, maar wel duizenden euro's per jaar afschrijven op de autowaarde.

On-topic: De fiesta is (in mijn ogen) een van de leukst uitziende en leukst rijdende B-segmenters. De leeftijd of dat er wat onderhoud aankomt doet daar niet aan af. Zoals eerder gemeld: je weet nu wat je hebt.

Naast inruil zijn er voldoende partijen die auto's per opbod kopen van particulieren (zoals ikwilvanmijnautoaf etc.) heb je die al geprobeerd? Soms komt er een verrassend goed bod uit.

Als het jeukt om iets anders te kopen en je hebt er het geld voor: doen. Met 8000 km/jaar is het verbruik niet belangrijk (als je niet overdrijft).
Maar wat zoek je dat jouw huidige auto niet bied?

Toch mooi hoe ik zelf hier recht tegenover sta: Ik koop juist boven de 250,000km en ouder dan 15jr. Diesel-auto's. Maar wel aantoonbaar goed onderhouden. De dure onderdelen zijn dan veelal vervangen. Onderhoudskosten heb je met 50.000km/jr altijd wel. Maar de (gemiddeld) 2000€ onderhoudskosten komen met een afschrijving van €1000,- per jaar is het vele malen goedkoper dan dit met een nieuwe auto te doen. Het is grappig hoe mensen bang zijn voor onderhoudskosten, maar wel duizenden euro's per jaar afschrijven op de autowaarde.

On-topic: De fiesta is (in mijn ogen) een van de leukst uitziende en leukst rijdende B-segmenters. De leeftijd of dat er wat onderhoud aankomt doet daar niet aan af. Zoals eerder gemeld: je weet nu wat je hebt.

Naast inruil zijn er voldoende partijen die auto's per opbod kopen van particulieren (zoals ikwilvanmijnautoaf etc.) heb je die al geprobeerd? Soms komt er een verrassend goed bod uit.

Als het jeukt om iets anders te kopen en je hebt er het geld voor: doen. Met 8000 km/jaar is het verbruik niet belangrijk (als je niet overdrijft).
Maar wat zoek je dat jouw huidige auto niet bied?
Inderdaad best grappig dat heel wat mensen daar bang voor zijn, vanuit mijn ervaring valt het enorm mee. Sommige auto's met ca. 250.000 km zijn in betere staat dan exemplaren met bijv 150.000 km op de klok, júist die autos doen de mensen weg omdat er teveel kosten aan zitten te komen. Verder kijken dan je neus lang is dus.

Terug
Bovenaan