Wat zouden jullie doen? gedwongen elektrisch én caravan..

Hugozer

Net ingestapt
goedemiddag,

de volgende situatie gaat zich aandienen ergens tegen einde jaar (ben er idd op tijd bij ;-) ) . Op dit moment rijd ik een Opel Insignia Tourer als lease-auto. Prima auto, met name ook om in de zomer (en soms nog in voor- of naseizoen) een caravan (1300 kg) te trekken. Ergens in november (denk ik) moet/mag ik een nieuwe auto uitzoeken. Altijd weer een mooi moment ware het niet dat er vanaf nu alleen nog maar elektrisch (dus niet hybride) geleaset mag worden. Op zich best veel leuze, ID 4 of 5, XC40, Enyac etc. Alleen is het niet te doen om met een elektrische auto met een caravan op reis te gaan- los van de actieradius zijn er nog veel landen waar vrijwel geen laadpalen zijn (vorig jaar in Polen precies 1 elektrische auto tegen gekomen). Daarnaast hebben we ook nog een Mitsubishi Colt uit 2008, nieuw gekocht, maar liefst 20K op de teller, onderhoudscontract van €10/mnd en van emotionele waarde voor mijn vrouw (ja, dat kan, heeft iets met haar moeder te maken).
Er zijn een paar opties maar ik vind het lastig te kiezen, ben daarom benieuwd wat jullie zouden doen:
- elektrisch gaan rijden, maar dan alleen zakelijk. Colt inruilen en een caravantrekker erbij aanschaffen (een Subaru Outback of zo van 10 jaar oud) Ik houd zo'n €400 (gokje) over als ik geen bijtelling meer betaal.
- niet meer leasen maar een caravantrekker kopen en km gaan declareren (115 km retour, 4 d/w gemiddeld). Colt houden. Vraagt iets meer van de auto want rijdt een stuk meer dan in optie 1. Dus een jaar of 5,6 is dan wellicht beter.
- elektrisch rijden en hopen dat iemand van auto wil ruiolen in de zomer ;-) . Collega, vriend, familielid. Of toch proberen elektrisch op vakantie te gaan, tegen beter weten in.
- Niet meer leasen, Colt inruilel, caravantrekker kopen en het voortaan met 1 auto doen. Colt inruilen blijft wel een puntje van aandacht zoals bovenaan gemeld, als het niet hoeft vermijd ik liever de discussie ;-)
- Geen optie: caravan verkopen
Misschien optie: caravan uinruiken voor vouwwagen (heet tegenwoordig tenttrailer begreep ik).

Ben benieuwd!

De buurman had inderdaad vorig jaar zijn elektrische auto voor een paar weken geruild met zijn broer. Die gaan met de tent en een aanhangertje voor de rest van de spullen (met 3 kinderen bleek de dakkoffer te klein). Als je daar afspraken over maakt een prima optie.

Maar is er via de leasemaatschappij niet een auto te regelen voor de weken dat je met de auto op vakantie gaat?
Naar landen gaan waar je wel kunt laden. Ruilen is ook niet echt een optie, 1x willen mensen dat nog wel doen, maar ieder jaar de familie en vrienden afgaan om te kijken wie er ruilen wilt lijkt mij ook niks.

Caravan inruilen voor een camper?houdt er wel rekening mee dat de campermarkt overspannen is, en de meer dan 2 persoons al helemaal. Een alkoof koop je nog het meest gunstig

Ten eerste: niemand dwingt jou om met een caravan op vakantie te gaan, dat jij een huurauto van de zaak wilt gebruiken voor jouw eigen ontspanning en vrije tijd gaat het doel van zo'n constructie helemaal voorbij natuurlijk. Jammer dat het op deze manier niet in je straatje past, dus lijkt declareren mij voor jou de beste optie. 1.300 kg is ook niet zo heel spannend natuurlijk, een beetje Megane oid mag zoiets al trekken.

Ten tweede, elk stopcontact in de wereld kan potentieel een laadpaal zijn, ik denk dat je wat ruimer moet denken op dat gebied. Een snelle Google search leert mij dat er in 2021 al meer dan 1900 publieke oplaadpunten met minimaal 22Kw waren in Polen, en het aantal verdubbeld bijna ieder jaar.

De leasemaatschappijen willen zich tegenwoordig, in het algemeen, vooral positioneren als mobiliteits provider. Dus, door het jaar heen voorzien in de passende behoefte aan mobiliteit. Niet alleen de auto, kan ook de e-bike / scooter zijn.. én inderdaad de vakantieauto. Kent natuurlijk wel zijn prijs..vergeet niet de bijtelling die je dan extra mag betalen (22% ipv 16%, wellicht wel over een lagere fiscale grondslag) én je hebt ook je werkgever die hierin mee wil gaan en de keuze van nu ook vijf /zes jaar lang wenst te bestendigen. Zal niet makkelijk zijn, denk ik. Je maakt toch een speciale, uitzonderingsbeleid.. én het is een paar weken per jaar toch ICE uitstoot.. Niet goed voor de CO2 prestatieladder van de werkgever;)

Ik zou eens in je autoregeling kijken wat men doet bij (kortdurend) vervangend vervoer inzet. Wordt daar nog wel ICE toegepast OF moet dat ook al BEV zijn?

Met de Colt zal ik niks ondernemen. Lekker bij je vrouw laten en koesteren die auto.. met 20 K op de klok over 20 jaar toch redelijk unieke auto (zou je nu natuurlijk niet zeggen, is het een 3 deurs?)

Wat betreft EV en trekken. Het is natuurlijk ook een keuze qua vakantiebestemming.. Ga je veel op rondreis.. of blijf je honkvast?
Met het (snel) ladernetwerk in BE, FR en DLD schiet het toch zeker een eindje op. Al is daar met een caravan erachter lang niet altijd makkelijk bereikbaar.

Autoblog had dit vorige zomer al eens getest, ism een volledig op EV rijden gerichte leasemaatschappij.

Vanaf minuut 16 de conclusies.
https://www.youtube.com/watch?v=rKd2ZLOfXng

^^ wat de vertegenwoordiger van de betreffende leasemij. ook zegt: het aanbod in dé vakantieauto (middenklasser ICE auto met trekhaak) is niet oneindig groot.
Je concurreert ook, bij de vervangend vervoer bedrijven, met de vloot aan auto's die ingezet worden voor gestrande vakantiegangers. Zeker nu, na corona en een beperkt aanbod van nieuwe auto's.. zal de spoeling dun zijn nu er (weer) volop vakantieplannen zullen zijn.

Andere mogelijkheid is om particulier, via een autodeelplatform, kijken of er een geschikte auto ter huur wordt aangeboden. Moet je wel willen.. met andermans bezit op vakantie gaan.

Caravan inruilen voor een tenttrailer lijkt me een goed idee: veel vraag naar caravans dus een goede deal moet kunnen (en je bespaart sowieso de bijtelling dus wat bijleggen moet ook kunnen)

EclecticBlue zei:
Caravan verkopen en lekker ‘echt’ op vakantie. Geen moeilijke keuze, gewoon gaan genieten!
Wat is echt op vakantie gaan? 3 weken creperen in een tent is dat echt op vakantie gaan? Caravan verkopen was geen optie.

Als je je caravan moet verkopen of een ander vakantieland moet kiezen omdat het anders niet lukt is natuurlijk kolder. Zulke concessies doen alleen maar voor een EV terwijl je ook een ICE kan rijden.. zou gewoon een fijne tweedehands kopen die betrouwbaar is, fijn rijdt en caravan kan trekken.

Tja hoe graag ga je op een auto/caravan vakantie? Is dat één keer per jaar? Rij je de rest van het jaar ook erg veel prive?

Een leaseauto mag je niet altijd buiten je gezin uitlenen. Elk jaar even 4000km op de auto van familie knallen vind ik eigenlijk niet kunnen.

Is er geen transportservice voor caravans? Dat ze dat ding gewoon voor je wegbrengen?

De Mitsubishi Colt zou ik zeker houden gezien de bijzondere band en historie.

Meest voor de hand liggende optie is om gewoon elektrisch te gaan rijden.
Blijf of gewoon dichter bij huis, of ruil de caravan om voor een vouwwagen. Dan gaat het ook zeker lukken.

Voordeel van een vouwwagen dat je niet een grote en krachtige elektrische auto nodig hebt, voor die paar weken vakantie. Maar ook gewoon een elektrische auto kan kiezen die bijvoorbeeld 900 kg mag trekken. Dat zorgt voor meer keus en lagere bijtellingskosten.

Elke zomer voor 3k een oude, dikke bak kopen met trekhaak. 5-serie, V70, dat werk. En dan daarna weer proberen te verkopen :)

Gewoon die elektrische leasebak doen en wennen aan een andere manier van vakantie-reis.

Je hebt nog een goede max op de caravan (1300) om een bak te vinden die dat mag trekken. En volgens mij is de rest een kwestie van wennen en iets aanpassen.

En mocht het echt niet lukken, kun je altijd nog de Colt inruilen of een andere auto lenen, etc.

Frits79 zei:
EclecticBlue zei:
Caravan verkopen en lekker ‘echt’ op vakantie. Geen moeilijke keuze, gewoon gaan genieten!
Wat is echt op vakantie gaan? 3 weken creperen in een tent is dat echt op vakantie gaan? Caravan verkopen was geen optie.

Genieten in een tent?o_O Dat klinkt meer als een strafkamp.

Eerst maar even deze vraag: hoe vaak en hoe lang ga je jaarlijks met de caravan op stap, en is het dan naar een vaste camping (Nederland/buitenland?) of een trektocht?
Als het slechts 1x per jaar 2 of 3 weken is zou je hiervoor een auto/busje huren ook in overweging kunnen nemen.
Of beter nog, gewoon eerst eens een keer proberen hoe het elektrisch bevalt en aan de hand daarvan verdere conclusies gaan trekken.
Je andere genoemde opties zijn afhankelijk van de uitkomsten van de financiële plaatjes: wat kost die lease auto jou privé, wat krijg je aan rijkostenvergoeding bij gebruik eigen auto, hoe sterk is die emotionele band met die Colt werkelijk, en wat kost eventueel een caravantrekkertje erbij naast die Colt en leaseauto zonder de bijtelling (dus geen privégebruik)?

Voor een vakantie elke keer weer afhankelijk moeten zijn van de beschikbaarheid van andermans auto zou voor mij in ieder geval absoluut geen optie zijn, daar heb ik al genoeg trammelant en verbroken relaties door zien ontstaan.... dan liever huren bij een bedrijf, zijn de risico's van schades ook goed afgedekt.

1) je kunt je caravan in Italie/Spanje stallen. De stalling zet de caravan op z'n plek.
2) Vakantieauto huren met trekhaak
3) Priveauto rijden voor de zaak, 19 cent/km declareren ( gaat meer worden) en de bijtelling op zak houden.
Wellicht keert de baas de rest van het reisbudget 'bruto' uit.
4) met de Colt van je vrouw zakelijk rijden (wordt-ie eindelijk ingereden en redelijk zuinig) en een sterke auto voor de vakantie.
5) op de zaak een kleine, goedkope electrische auto nemen en de rest van het leasebudget uitkeren voor de 'vakantie auto'.
eventueel de auto van de zaak alléén zakelijk rijden en de bijtelling op zak houden.
6) Caravan met hefdak en iets meer tijd nemen voor de reis
7) Vakantieweken auto ruilen met familielid (dat kun je ook tijdelijk verzekeren op je eigen naam).

Ik zou maar eens goed in een Excel zetten om te kijken of de auto van de zaak financieel wel zo gunstig is...

EclecticBlue zei:
Genieten in een tent?o_O Dat klinkt meer als een strafkamp.

Kun je voor een ander niet invullen, hooguit voor jezelf.
De één geniet van de vrijheid van een tentje, de ander geniet van een veredeld studentenflatje wat volgestouwd wordt met schreeuwende jongeren en klagende 75+ers die elkaar continu in het vaarwater liggen.... de één kan zichzelf prima vermaken, een ander moet weer continu vermaakt worden met toeristentripjes en uitgaansgelegenheden.

Voor mij begint de vakantie pas waar toeristen niet komen, de gebaande wegen ophouden en de telefoon uit blijft, gewoon heerlijk een paar daagjes in alle vrijheid offroaden met m'n 4x4 ergens in the middle of nowhere waar niemand mij hoort of stoort.... enige vorm van drukte en luxe heb ik absoluut niet nodig voor een vakantie, als ik dat wil dan kan ik net zo goed thuis blijven.

Dank voor alle reacties. Zo maar even wat willekeurige reacties daar weer op:
- camper willen we niet. Tent ook niet.
- de optie van een soort 'mobiliteitsbudget' zou een mooie zijn maar is nu (nog) niet aan de orde. Als dat een alternatief zou zij voor de leaseauto was ik er denk ik snel uit
- Colt blijft
- we gaan met de caravan nu 1 of 2 x per jaar in totaal 5 of 6 weken weg naar allerlei verschillende landen van oost naar zuid. Ergens in buitenland stallen is dus geen optie.
- en ja natuurlijk ben ik blij met een auto van de zaak, en nee, natuurlijk mag ik niet 'zeuren' dat het dan functioneel nu niet lijkt te passen (of in mijn straatje). Maar dat neemt niet weg dat ik een oplossing zoek.
- had de test met de (lege) minicaravans al eens bekeken, is niet representatief voor gezin, volle auto en grote(re) caravan. En ik zou wat vaker laden niet eens zo'n issue vinden als ik zeker zou weten dat ik bij (snel)lader terecht zou kunnen én als ik daar niet iedere keer de caravan voor hoef af te koppelen ;-) . Ofwel een ouderwetse tankstationopstelling zou mooi zijn
- alternatief vervoer via leasemij in vakantie- daar ga ik eens achteraan bij de wagenparkbeheerder. Ik ben niet de enige binnen ons bedrijf met een caravan, er rijden denk ik zo'n 1500 leaseauto's rond. (gokje)
- uitstel "eind dit jaar in een ICE auto uit de pool overstappen die nog een looptijd van 3 jaar heeft (if any). Kijken we daarna weer verder.

Rivian R1T mag 5000 kg trekken :)

Is het een optie om voor die paar weken trek auto te huren?

Ik zie bij de reacties weinig "caravanliefhebbers".
Ik ben wel enthousiast "caravanner" en ga de caravan echt niet wegdoen om in een electrische auto te kunnen of mogen rijden. Aan dat zogenaamde omdenken begin ik voorlopig niet aan. Nu heb ik gemakkelijk praten natuurlijk. Ik heb geen leaseauto.
De eerste EV's die een caravan van 1300 kg mogen trekken zijn er al. Alleen de actieradius is nog een punt in combinatie met het aantal laadpunten in het buitenland.
Ik verwacht dat het aantal electrische trekauto's jaarlijks uitgebreid wordt, evenals het aantal laadpunten.
Met de leasemaatschappij overleggen of je nog een paar jaar door mag rijden met de huidige auto of deze overnemen van de leasemaatschappij en de kilometers declareren.
Met een jaar of twee die electrische auto gaan leasen en dan kan je zowel genieten van je nieuwe auto als met de caravan.
De caravan wegdoen krijg je alleen maar spijt van. Geldt ook voor de Colt. Je echtgenote zal je eeuwig dankbaar zijn. Succes met kiezen. Straks de caravan weer aan de haak en na de vakantie ben je er wel uit.

Mijn idee: houd de Colt. Die auto wegdoen is zonde van de afschrijving en je vrouw is er aan gehecht. De caravan zou ik in jouw geval ook houden. Je hebt er lol van en dus zou je er wat voor over moeten hebben om hem te houden. Conclusie: lease-auto wegdoen en zelf een fijne caravantrekker aanschaffen. Dan ben je onafhankelijk van alles en iedereen en dat gevoel is onbetaalbaar.

Ben zelf geen kampeerder, maar ik heb ze wel in mijn omgeving. Dus ik ken de verhalen, inclusief waarom je nou wel of niet voor een vouwwagen, caravan of camper zou moeten kiezen. Dus naar alle redelijkheid: die caravan blijft. Colt: idem. Als het moeilijk is uit te leggen, dan is het ook niet uit te leggen om ‘m wel weg te doen. M.i. heb je twee opties, die je eens naast elkaar moet zetten. EV leasen en voor de vakantie een vervangende auto regelen (huren, lenen, deal met de leasemaatschappij of een collega, verzin iets), of toch een iets ‘conventioneler’ auto leasen die mee kan op vakantie. Of dat dan gewoon een ouderwetse dieselverbrander is of een hybride o.i.d., daar is ook genoeg in te kiezen volgens mij.

Je kan ook een oldtimer kopen voor de caravan, en dan zoeken naar een minder populair model, moet je hem in de winter wel stallen ivm gunstig belasting tarief, wat wellicht extra kosten zijn.

Wel van te voren even de regels checken, heb even niet paraat hoe het ook alweer zit, goedkoop dieselen en op lpg heeft weer andere voorwaarden dan 1 op e5

Ik heb zelf een caravan van max 1500kg, én ik heb zes zitplaatsen nodig.
Op dit moment nog een bijna onmogelijke combinatie voor overgang naar elektrisch.

Maar ik hoop dat dat de komende 2-3 jaar nog wel gaat veranderen (ik mag nog even met mijn huidige lease-bak).

Maar laatst in de Enyaq van een collega gereden, en ik zou liever vandaag dan morgen overstappen op een (passende) elektrische auto.
Ook, en misschien zelfs juist, voor een caravantrekker een ideale auto. Meteen trekkracht, soepel en heerlijk stil.

Met 1300kg en max 4-5 inzittenden is er nu al genoeg mogelijk.
En een lease-auto is en blijft de meest voordelige optie. Al hangt dat natuurlijk wel af van de specifieke regeling per werkgever.
Maar voor mij persoonlijk zou prive of met mobiliteitsbudget altijd duurder uitvallen, of onvergelijkbaar zijn (veel oudere auto).

Als je niet met de elektrische auto op vakantie wil dan zou ik de Colt gewoon verkopen en dan een auto kopen die de caravan kan trekken en de elektrische alleen zakelijk rijden.
Een auto houden omdat je er emotionele waarden aan hecht is wel het slechtste wat je kan doen, het is maar een gebruiksvoorwerp.

Er is een optie die ik nog niet voorbij heb zien komen: een andere werkgever zoeken die wat minder 'woke' is en waarbij je wel een plug in mag leasen. Bij het bedrijf waar mijn vrouw werkt was het devies ook elektrisch rijden. Totdat er collega's opstapten vanwege de caravanproblematiek. In no time was de 100% electric regel van tafel.

Frits79 zei:
(..)
Een auto houden omdat je er emotionele waarden aan hecht is wel het slechtste wat je kan doen, het is maar een gebruiksvoorwerp.

ja joh.. als dat laatste zo is voor menigeen.. dan had dit AW forum toch niet zo groot en lang kunnen bestaan?
Ben je gek..

[size=small]Ik heb de fiets van mijn vader ook nog. Die is deze maand 20 jaar dood. Ik geef toe: de fiets moet ik vaker gebruiken.. en de stalling is (door de omstandigheden) al wat jaren in weer en wind buiten.. dus dat doet 'm niet goed. Maar wegdoen? Nee.. ik koester het vertrouwen om over een tijdje die fiets te kunnen (laten) opknappen.[/size]

Hugozer zei:
(..)
- uitstel "eind dit jaar in een ICE auto uit de pool overstappen die nog een looptijd van 3 jaar heeft (if any). Kijken we daarna weer verder.

Als dit toegestaan is binnen de regeling én er een geschikte auto is (die zou je nu al kunnen spotten.) dan lijkt mij dit een prima oplossing.
Sterker, gezien de grootte van het bedrijf waar je werkt.. is er vast wel kans op het misschien wel ruilen met een collega? Een collega die een recente ICE auto heeft..maar wellicht wel wil overstappen op EV (nieuwe modellen op komst.. hoge instap..etc..) maar aan zijn contracttermijn vastzit.

Misschien wel een collega die na de zomervakantie mét caravan besluit om voor volgend jaar tóch die camper gaat kopen.. omdat er tegen dezelfde problemen aangelopen wordt als dat jij nu ervaart?

Rembrandt zei:
Op dit moment nog een bijna onmogelijke combinatie voor overgang naar elektrisch.

Ja, jij bent een uitdaging voor de wagenparkbeheerder. :T

Rembrandt zei:
(..)

Met 1300kg en max 4-5 inzittenden is er nu al genoeg mogelijk. (..)

In aanschaf wel.. maar het gebruik wordt dus lastig.. qua (bij)laden.
Kijk, Fastned is aardig aan de weg aan het timmeren met de laadstations in den buitenlanden (West-Europa) en als dat met het concept is zoals in NL.. dan kan je er wel enigszins komen met de caravan. Over een paar jaar is de realisatie daarvan vast al weer een stuk opgeschoten.

Maar, als het gebouwd wordt zoals, bijvoorbeeld, de Total langs de A1 bij Terschuur.. dan kan je auto er wel mooi staan... maar heb je vrij grote kans op een zijdelingse impact van de caravan door aankomend verkeer dat ICE brandstof nodig heeft.. o_O

Tja.. een dubbel gekoppelde aanhangwagen is, zover ik weet, niet toegestaan voor personenwagens in Europa.
Anders had je wellicht de EP tender achter de caravan kunnen koppelen.. (mooie balans voor een wat hogere kogeldruk van de caravan ;) (of er tussenin)

https://eptender.com/en/

Rembrandt zei:

Tsja, dat klinkt wel als 'eigen schuld, dikke bult'... Dat is nogal een 'outlier' qua combinatie.

Ik geef toch ook niemand anders de schuld? :)

Komt wel. VW heeft in principe de 7-zitter ID-6 al klaar staan. En ik hoop ook nog steeds op een 7-zits Enyaq.
Ook een ID-Buzz zou nog een optie kunnen worden.
Voor mij zijn dat nu mogelijke opties vanwege de enkele voorkeur van VAG bij mijn (huidige) werkgever.

Ook heb ik het gevoel dat veel merken wel erg voorzichtig zijn met de trekgewichten in elektrische auto’s. Daar zijn met vergelijkbare auto’s erg grote verschillen te zien. Dus dat zou ook nog best eens aangepast kunnen worden. Is mijns inziens ook een beetje vraag-gerelateerd.

Kwa laadvoorzieningen: zoals al eerder aangegeven: een stopcontact is in principe voldoende. Tuurlijk heb je onderweg het liefst een snellaadstation. Komt wel.

Rembrandt zei:
Kwa laadvoorzieningen: zoals al eerder aangegeven: een stopcontact is in principe voldoende.
Succes met het opladen van een EV met 16 Ampere. Ongeveer 3,5 kW per uur, dan ben je nog wel even bezig.

Rembrandt zei:
Voor mij zijn dat nu mogelijke opties vanwege de enkele voorkeur van VAG bij mijn (huidige) werkgever.

Misschien de komende twee-drie jaar gebruiken om de werkgever te masseren voor het toestaan van een ander, Duits, merk?

EQB, 7 zitter. In 4Matic uitvoering 1800 kg geremd mogen trekken, volgens AW carbase.

https://www.youtube.com/watch?v=IJU7YDXNHf4

Het is een Amerikaans bedrijf, dus ik masseer ze liever richting Tesla.:cool:

Maar ik ben hier niet de vraagsteller, dat is Hugozer.
Dus laten we hem weer op ideeën brengen.:)

De Volve xc40 kan 1500 kilo trekken.
De VAG alternatieven max 1200.
Je hoeft niet perse een minicaravan.
Een iets lichtere en aerodynamische hefdakcaravan van max 1200kg zou al schelen. Dan kan zo'n Skoda wel.
Veel is ook afhankelijk van het maximale leasetarief, anders zou ik zeggen: neem een Model-X en je komt er wel.

Model-3 net een klapkar is nog het makkelijkste.

Je moet overigens ook in de gaten houden of je de combinatie wel mag trekken met je rijbewijs.

Ach, BE is zo gehaald, je leert nog eens wat nieuwe dingen. En bij een (zware) elektrische auto zit je er al snel aan.

Trouwens, gezien vandaag weer extra blij met de lease-auto.
(NS………o_O)

Eerder dan verwacht kreeg ik bestellijst om een keuze te maken.... ben voor de Kia EV6 Plus gegaan, met het 78 KwH accupakket, in de kleur Forest Green. Levertijd: lang.... Hiermee is het caravanprobleem natuurlijk nog niet weg, al verschijnen er wat hoopgevende verhalen op bv het caravanforum ( https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=46707 ) dus wie weet.... wordt EV + caravan toch nog een optie.

EricS is super enthousiast, en hij heeft toch een tikkie zwaardere caravan.
Dus dit moet toch wel lukken.
Mooie keus. (y)

Levertijd van een jaartje? Dan kan je nog twee zomers met de Insignia doen?
Speelt het 'probleem' pas in 2024.

Heb je een mover onder de caravan?

Durashift zei:
Levertijd van een jaartje? Dan kan je nog twee zomers met de Insignia doen?
Speelt het 'probleem' pas in 2024.

Heb je een mover onder de caravan?

Nee, geen mover... klein caravannetje, en hé, ik ben nog jong ;-) ..

Ow, dat is juist goed.. even fiks bewegen na een lange zit door de caravan op de parkeerplaats te duwen voor de laadsessie. :p

Rembrandt zei:
EricS is super enthousiast, en hij heeft toch een tikkie zwaardere caravan.
Dus dit moet toch wel lukken.
Mooie keus. (y)

Het is een beetje andere manier van reizen. Pionieren betekent allerlei hobbels moeten nemen en ‘omdenken’ maar met een EV met caravan maar het buitenland gaat prima.. Ook zonder caravan is het soms gedoe met laadpassen en niet werkende laadpalen. De EV6 blijkt een fantastische caravantrekker te zijn. Beresterk en erg stabiel.

Ik ben nu in Noorwegen en heb al best wat EV’s met caravan gezien. Meestal Tesla Model X en Y maar ook de ID4 en XC40.

Ik heb een Model X met daktent nog wel overwogen
als trekker van mijn caravan van 2000 kg. Maar een daktent past niet opeen Model X. Met de kilometers die ik maak (nu zo’n 8000 km in 4,5 maand met caravan) zou het me veel geld bespaard hebben. Als ik deze review uit 2019 lees dan is het eigenlijk prima te doen. Met 100/105 km/u toch nog 200km range.

Tesla Model X met Kip van 1500kg

Idee zou kunnen zijn de Model X om te bouwen tot een soort kleine camper. Bed past prima achterin en dan zou je een soort kleine keukenunit moeten laten maken en een luifel/ tarp maken die aan de auto kan. Er zijn al voorbeelden van een vinden. Misschien toch een optie over een jaar :). De laadpaalnetwerken zullen alleen maar beter worden.

Terug
Bovenaan