Guest
Wat zijn de voor en nadelen van voorwielaandrijving en achterwielaandrijving?
Wat is beter?
Zonder over dit laatste direct een waardeoordeel te geven (aankoop van een auto wordt overwegend bepaald door emoties, en niet door een rationele afweging), kunnen de volgende zaken worden benoemd.
Voordelen RWD:
RWD kan meer koppel op de weg zetten zonder daarbij last te hebben van wielspin
Gescheiden systeem van aandrijving en sturen, dit speelt voornamelijk bij hogere vermogens een rol van betekenis.
Hogere aanvangssnelheid bij het nemen van bochten, omdat er minder snel onderstuur plaats vindt
Nadelen:
De stabiliteit bij rechtuit rijden is minder dan bij FWD, doordat de voorkant wordt geduwd.
De auto wordt in bochten uit de rijrichting geduwd door de achterwielen.
Hoger gewicht
Minder interieurruimte door forse tunnel.
Noot:
Bij nat weer, dan wel glad wegdek worden een aantal nadelen versterkt, dan wel voordelen verminderd.
Voordelen FWD:
Geringere zijwindgevoeligheid.
Betere stabiliteit bij rechtuit rijden
Veiliger onderstuur, eenvoudig te corrigeren door het gas los te laten.
Aandrijfkrachten zijn in de richting, waar naar toe wordt gestuurd.
Hogere uitrijsnelheid bij bochten.
Lager gewicht
Nadelen:
Beperking tractie qua koppel en vermogen door slip.
Bij een hoog koppel op de wielen zijn stuurreacties merkbaar
Iets meer onderstuur (het zetten van de banden) bij insturen van de bocht, doordat doorgaans iets meer gewicht op de vooras rust
Noot:
Bij nat weer, dan wel glad wegdek wordt het nadeel versterkt.
Dat een hoog koppel op de achterwielen ook niet alles is, blijkt wel hieruit:
https://tinyurl.com/d2mxro6
https://www.youtube.com/watch?v=miA5qj5ergM
Wat is beter?
Zonder over dit laatste direct een waardeoordeel te geven (aankoop van een auto wordt overwegend bepaald door emoties, en niet door een rationele afweging), kunnen de volgende zaken worden benoemd.
Voordelen RWD:
RWD kan meer koppel op de weg zetten zonder daarbij last te hebben van wielspin
Gescheiden systeem van aandrijving en sturen, dit speelt voornamelijk bij hogere vermogens een rol van betekenis.
Hogere aanvangssnelheid bij het nemen van bochten, omdat er minder snel onderstuur plaats vindt
Nadelen:
De stabiliteit bij rechtuit rijden is minder dan bij FWD, doordat de voorkant wordt geduwd.
De auto wordt in bochten uit de rijrichting geduwd door de achterwielen.
Hoger gewicht
Minder interieurruimte door forse tunnel.
Noot:
Bij nat weer, dan wel glad wegdek worden een aantal nadelen versterkt, dan wel voordelen verminderd.
Voordelen FWD:
Geringere zijwindgevoeligheid.
Betere stabiliteit bij rechtuit rijden
Veiliger onderstuur, eenvoudig te corrigeren door het gas los te laten.
Aandrijfkrachten zijn in de richting, waar naar toe wordt gestuurd.
Hogere uitrijsnelheid bij bochten.
Lager gewicht
Nadelen:
Beperking tractie qua koppel en vermogen door slip.
Bij een hoog koppel op de wielen zijn stuurreacties merkbaar
Iets meer onderstuur (het zetten van de banden) bij insturen van de bocht, doordat doorgaans iets meer gewicht op de vooras rust
Noot:
Bij nat weer, dan wel glad wegdek wordt het nadeel versterkt.
Dat een hoog koppel op de achterwielen ook niet alles is, blijkt wel hieruit:
https://tinyurl.com/d2mxro6
https://www.youtube.com/watch?v=miA5qj5ergM