Wat zijn de beste banden voor een giulia quadrifoglio?

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Mijn vader's auto is al bijna aan vervanging toe en mijn broer is het huis uit, dus kan er eindelijk eens een leuke auto gekocht worden! Nummer 1 op de wenslijst is de fantastische giulia quadrifoglio vanwege zijn redelijke verbruik en goede balans van al de eisen, op een punt na: grip in matige weersomstandigheden.

Heel veel gebruikte QF's komen met sportieve zomerbanden, maar dan is er sowieso nog een set winterbanden nodig vanwege zakenreizen naar Duitsland, en het ontbreken van AWD helpt grip in slechte omstandigheden ook niet.

Zelf zaten we te denken aan michelin Alpin 4's voor de winter en pilot sport A/S 3+ banden voor de zomer, maar die laatste zijn weinig over te vinden en ze zijn nergens te vinden in NL in het juiste formaat, dus moeten die geïmporteerd worden uit de VS of zo.

Vereisten zijn dat de auto met de nieuwe zomerbanden beter werken bij lage temperaturen, in de regen en bij evt. beetjes sneeuw of ijzel, en dat ze niet/nauwelijks onderdoe voor de pirelli zero's op het circuit en vooral bij gewoon leuk rondrijden. 'S winters moet de QF in de regen, in een beetje sneeuw en op wat ijs, vanwege de gladde straat een paar dagen in het jaar en ijzel op de weg, normaal kunnen rijden zonder gekkigheden.

Bandenkosten zijn geen probleem, maar ze moeten wel passen op de standaardvelgen, die gewoon het beste passen bij de Alfa (245/35r19 voor en 285/30r19 achter). Kennen jullie nog goede alternatieven? Alvast bedankt voor de hulp!

Stelvio qv geen optie?? Snap de guilia. Maar de stelvio is snel genoeg en heeft AWD

Waar wordt deze QV op geleverd? Ik kan me voorstellen dat daar bij dergelijk potente auto's wel over nagedacht is en daar zou ik meer waarde aan hechten dan de standaard 'Michelin is altijd goed' roepers. Kumho onder een 510pk rwd aanraden omdat deze ook fwd Guilietta qv met de helft van dat vermogen zitten, hmjta.

Nico GTR zei:
Voor de zomer Michelin Pilot Sport 4, prima band in natte omstandigheden. Of een Kumho Ecsta PS91 deze had Eenvrijeusernaamiserbijnaniet op zijn Alfa Giullieta QV

En voor de winter een Michelin Pilot Alpin PA4. Pilot is het sportievere van Michelin, aan de andere kant....een winterband is minder sportief. En met zoveel vermogen is grip altijd een beetje lastig te vinden.
pilot sport 4 of 4s, en passen 255-jes op de voorvelgen/295-jes achter denk je? De 4s heeft 245/35r19-jes, maar de 4 slechts een 255/35r19, en er zijn enkel 295-jes voor achter (van de 4s). Zoja, dan is de grip natuurlijk net ietsjes beter en kunnen ze gewoon onder de QF.

Dat de winterbanden minder sportief zijn is natuurlijk jammer, maar daar valt mee te leven.

snelle willy zei:
Stelvio qv geen optie?? Snap de guilia. Maar de stelvio is snel genoeg en heeft AWD

De stelvio is een SUV en is niet sportief of luxe genoeg om zijn prijs te rechtvaardigen tov de concurrentie, en sowieso hebben we zin in iets heel anders dan de Outlander PHEV die nu voor de deur staat.

R-W zei:
Waar wordt deze QV op geleverd? Ik kan me voorstellen dat daar bij dergelijk potente auto's wel over nagedacht is en daar zou ik meer waarde aan hechten dan de standaard 'Michelin is altijd goed' roepers. Kumho onder een 510pk rwd aanraden omdat deze ook fwd Guilietta qv met de helft van dat vermogen zitten, hmjta.

Meestal zitten er pirelli zero's onder standaard, maar die zijn niet erg blij in de regen of in de kou, en verder zitten er eigenlijk alleen maar andere zomerbanden onder met soortgelijke problemen. Deze michelins (de 4s en de alpin 4) heb ik al een paar keer voorbij zien komen als goede opties op fora, al ging men daar niet veel verder op in.

R-W zei:

Je kunt de ook de Ferrari route volgen en er een Pirelli onder leggen. Sottozero is niet de meest fantastische winterband maar ja....t is wel een Pirelli.

Nico GTR zei:
R-W zei:

Je kunt de ook de Ferrari route volgen en er een Pirelli onder leggen. Sottozero is niet de meest fantastische winterband maar ja....t is wel een Pirelli.
Die scoren niet al te hoog in slechtere weersomstandigheden, net als de meeste sportieve Pirelli's, dus ik vertrouw ze niet helemaal, en de pilot 4s banden zitten ook onder een ferrari (gtc4) en andere snelle autos, dus dat is niet alleen het gebied van Pirelli's. Gezien jij er ook geen vertrouwen in hebt, zal ik Pirelli maar mijden denk ik (wil die boom ook vermijden ;) )!

Op nat wegdek helpt geen enkele band je, maar zolang je je gedraagd kom je met de standaard banden gewoon veilig van a naar B.
Met droog weer had ik niet echt tractieproblemen met de Giulia Q moet ik zeggen, tenzij je echt gaat stampen. Tjonge wat een heerlijke auto was het toch.

Als Michelin de Pilot Sport of Super Sport in de juiste maat levert is Ger absoluut een aanrader. Een van de best plakkende zomerbanden.
Winter: zoek een profiel met ook enkele langsgroeven voor de stabiliteit in duitsland. De Michelin Alpin5 heeft een echt v-proefiel, goed in water en sneeuw maar op hogere snelheid is iets meer langsgroeven ook wel prettig. Alleen welke band dat heeft weet ik zo niet. Conti's? Pirelli?

Oh en veel plezier. Ik heb drie dagen (waarvan 1 op Assen) en later ene volle week lol gehad met die 510pk sedan. Ge-wel-dig. (y)

Geen enkele (ultra) high performance band zal goed scoren in slechtere weersomstandigheden, zeker niet in ijs-/sneeuwresten. Voor dergelijke omstandigheden zijn er performance winterbanden. Dat je vaker Michelin voorbij hoort komen zal wel, zie hierboven. Misschien eens op tyrereviews.co.uk kijken, daar staat een mooie verzameling tests iig. Goede winterbanden zijn bijv nokian wra4.

Het besten is dat je naar de alfa dealer gaat.

Die hebben van de fabrikant een band aanbevolen gekregen voor zomer en winter(alfa/italie is het 9/10 pirelli)

Want tijdens het ontwikkelen testen fabrikanten verschillende banden om te kijken welke het best werken.

snelle willy zei:
Het besten is dat je naar de alfa dealer gaat.

Die hebben van de fabrikant een band aanbevolen gekregen voor zomer en winter(alfa/italie is het 9/10 pirelli)

Want tijdens het ontwikkelen testen fabrikanten verschillende banden om te kijken welke het best werken.
Maar die raden hoogstwaarschijnlijk pirelli zero's aan (de standaard banden), die haast geen profiel hebben en enkel gemaakt zijn voor temperaturen boven 7c en droog weer, oftewel niet Nederland. Die werken misschien 3 maanden per jaar optimaal en voor de rest niet, dus een beetje minder high performance banden met een echt waterafvoerend profiel kan geen kwaad.

Verder vraag ik me af of die zijgroeven wel zo nodig zijn gezien het meeste water toch al via het midden afgevoerd wordt, en die PA4's toch ontworpen zijn voor 911-jes die dus ook met 200+ op de autobahn moeten kunnen rijden met matige weersomstandigheden! Sowieso beter dan het hele jaar door op pirelli zero's.

Aparte vraag. De vraag is ook of dit dan de geschikte auto voor jullie is. Je ontkomt er niet aan een aparte winterset aan te schaffen, dus ook andere velgen. De wieldruk moet sowieso omhoog in de winter, 285 banden voor een Alfa in de winter zijn onlogisch. En gewoon je verstand gebruiken, natuurkundige wetten zet je niet opzij. Met een high performance car rijden in mindere omstandigheden vereist aanpassing van de berijder.

Inderdaad een bijzondere vraag. Het is een auto met een bijzonder groot potentieel. Daar passen alleen maar Ultra high performance zomerbanden onder. En ja, die doen in het nat het niet geweldig. Maar een band die dat wel doet gaat het vermogen in het droog juist niet naar de grond krijgen, laat staan je fatsoenlijk over een circuit boenderen.
Ik ben geen Pirelli fan. Vind de banden gewoon net-niet. Veel herrie, erg hard en weinig feedback. Ik heb mijn heil compleet in de Kumho's PS91 gevonden. Zeer veel BMW M rijders gebruiken deze banden ook, veel ook op het circuit. Volgens de eigenaren rijden zij dezelfde rondetijden op de Kumho's als op semi slicks van andere merken:

https://www.youtube.com/watch?v=QAN4VPyCcHs
https://www.youtube.com/watch?v=8-Z7NovnMBw
https://www.youtube.com/watch?v=uxesrDqfvdo

Ik zweer simpelweg bij deze band. Stil, redelijke comfortabel in de rechte lijn, mega direct bij het insturen en zeer voorspelbaar. Enige mindere punt vind ik de feedback, die had wellicht iets meer gekund, maar het ligt absoluut ver boven een acceptabel niveau. Simpelweg een geniale band, zeker voor de prijs.
Wanneer de 4C toe is aan een nieuwe set gaan de Pirelli's eronder uit en komen de Kumho's er weer onder.
Een ander alternatief kan de nieuwe Vredestein Ultrac Vorti R zijn. Ook een zeer fijne, goede all round band.

Maar ik denk dat je sowieso eerst te raden moet gaan, wat je nou daadwerkelijk wil. Want de combinatie van sterk in de regen, goed op het circuit is een utopie. Winterbanden is inderdaad verstandig in de winter.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Inderdaad een bijzondere vraag. Het is een auto met een bijzonder groot potentieel. Daar passen alleen maar Ultra high performance zomerbanden onder. En ja, die doen in het nat het niet geweldig. Maar een band die dat wel doet gaat het vermogen in het droog juist niet naar de grond krijgen, laat staan je fatsoenlijk over een circuit boenderen.
Ik ben geen Pirelli fan. Vind de banden gewoon net-niet. Veel herrie, erg hard en weinig feedback. Ik heb mijn heil compleet in de Kumho's PS91 gevonden. Zeer veel BMW M rijders gebruiken deze banden ook, veel ook op het circuit. Volgens de eigenaren rijden zij dezelfde rondetijden op de Kumho's als op semi slicks van andere merken:

Ik zweer simpelweg bij deze band. Stil, redelijke comfortabel in de rechte lijn, mega direct bij het insturen en zeer voorspelbaar. Enige mindere punt vind ik de feedback, die had wellicht iets meer gekund, maar het ligt absoluut ver boven een acceptabel niveau. Simpelweg een geniale band, zeker voor de prijs.
Wanneer de 4C toe is aan een nieuwe set gaan de Pirelli's eronder uit en komen de Kumho's er weer onder.
Een ander alternatief kan de nieuwe Vredestein Ultrac Vorti R zijn. Ook een zeer fijne, goede all round band.

Maar ik denk dat je sowieso eerst te raden moet gaan, wat je nou daadwerkelijk wil. Want de combinatie van sterk in de regen, goed op het circuit is een utopie. Winterbanden is inderdaad verstandig in de winter.

Het gaat er vooral om dat de zomerbanden in het echte leven mét regen goed bruikbaar zijn, maar nog steeds leuk rijden. Voor die ene keer op het circuit ga ik niet mijn leven wagen in de regen. Kunnen we er niet gewoon iets bredere banden op zetten om een beetje verloren grip door extra profiel terug te winnen? Dan is hij in het beetje mooie weer dat we hebben misschien bijna net zo leuk als met semi-slicks.

Joran Bloem zei:

Het gaat er vooral om dat de zomerbanden in het echte leven mét regen goed bruikbaar zijn, maar nog steeds leuk rijden. Voor die ene keer op het circuit ga ik niet mijn leven wagen in de regen. Kunnen we er niet gewoon iets bredere banden op zetten om een beetje verloren grip door extra profiel terug te winnen? Dan is hij in het beetje mooie weer dat we hebben misschien bijna net zo leuk als met semi-slicks.

Nee, dat kan niet, zorgt eerder voor tegenovergesteld effect.

R-W zei:
Joran Bloem zei:

Nee, dat kan niet, zorgt eerder voor tegenovergesteld effect.

Maar waarom eigenlijk? Reageert hij dan slechter, omdat hij teveel wrijving heeft of zo?

Misschien vallen de standaard pirelli zero's wel mee in de regen eigenlijk, want dan staat ie gewoon op N of A, maar ik bermoed dat de pilot sport 4s-jes toch iets beter zouden zijn voor onze doeleinden. Sowieso is alles héél sportief als je komt van een outlander PHEV, en ik denk niet dat we echt die 10mm meer voor en achter gaan merken als het komt tot sportiviteit, maar wel als het op grip in niet-perfecte omstandigheden gaat. Lijkt mij een beetje hetzelfde als het verschil tussen stalen en keramische remmen: 1 is sportiever, maar de ander is goed genoeg voor de meesten.

Heb nog een pilot sport 4s review gevonden op een mustang in de regen: https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=%23&ved=0ahUKEwiij4_B8LHZAhVOyaQKHXwECd4QwqsBCCcwAA&usg=AOvVaw0VTJzWxrN8ZFOD4xbU2nov

Die pirelli zero's hadden allang gezorgd voor flinke aquaplaning, en in Nederland kan dit soort weer ook weleens voorkomen en dan lijkt mij dat je beter voor die ene keer de juidte band kunt hebben dan de ene keer dat je echt leuk wilt rijden op het circuit, zeker gezien dit nog steeds een soort familie auto wordt. De écht sportieve banden komen later wel als mijn zusje het huis uit is, dus dat ter context.

Edit: de pilot alpin 4 banden zijn er gewoon in de juiste maten. Hoe verhouden die zich tot nokian WR A4 banden behalve topsnelheid (boven 200 zal NOOIT gebeuren, en enkel op de autobahn) als winterbanden? En WR D4's?

en ik denk niet dat we echt die 10mm meer voor en achter gaan merken als het komt tot sportiviteit, maar wel als het op grip in niet-perfecte omstandigheden gaat.

Ben je nu serieus of zit je te trollen?

Je bent best volhardend. Een band die goed scoort in de regen is vaak van een relatief zachter rubber gemaakt. Zachter rubber in combinatie met 510PK ga je merken!
Maar ik snap het niet zo goed. Een ultra high performance band is in de regen echt niet direct een slechte band die je leven in gevaar brengt...

De Schaduw zei:
en ik denk niet dat we echt die 10mm meer voor en achter gaan merken als het komt tot sportiviteit, maar wel als het op grip in niet-perfecte omstandigheden gaat.

Serieus. Hiervoor heeft mijn vader enkel wat hyundai trajetjes gehad en nu staat er vooralsnog een outlander phev voor de deur. Dan is haast alles relatief sportief, zeker een sports saloon onafhankelijk van bandenkeuze.

Je bent best volhardend. Een band die goed scoort in de regen is vaak van een relatief zachter rubber gemaakt. Zachter rubber in combinatie met 510PK ga je merken!
Maar ik snap het niet zo goed. Een ultra high performance band is in de regen echt niet direct een slechte band die je leven in gevaar brengt...
Daar heb je gelijk in, maar aquaplaning staat niet bepaald hoog op mijn lijst van gewenste bandeneigenschappen. Nou doen pirelli zero's het in principe redelijk in de regen, maar dat gaat me toch iets te ver. Een beetje aquaplaning is prima, maar als in elk stukje over de giulia in de regen staat dat de aquaplaning best erg is, gaat dat me toch iets te ver voor een auto die regelmatig vol zal zitten.

Joran Bloem zei:
De Schaduw zei:

Serieus. Hiervoor heeft mijn vader enkel wat hyundai trajetjes gehad en nu staat er vooralsnog een outlander phev voor de deur. Dan is haast alles relatief sportief, zeker een sports saloon onafhankelijk van bandenkeuze.

Daar heb je gelijk in, maar aquaplaning staat niet bepaald hoog op mijn lijst van gewenste bandeneigenschappen. Nou doen pirelli zero's het in principe redelijk in de regen, maar dat gaat me toch iets te ver. Een beetje aquaplaning is prima, maar als in elk stukje over de giulia in de regen staat dat de aquaplaning best erg is, gaat dat me toch iets te ver voor een auto die regelmatig vol zal zitten.

Pak dan de Kumho PS91's. Vind de grip de regen echt meer dan goed. Ga je geen spijt van krijgen als het droog is (zeer sportieve band) en is er in de gewenste maten: https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Kumho/Ecsta-PS91.htm

FH218374 zei:
Aparte vraag. De vraag is ook of dit dan de geschikte auto voor jullie is...

Ik zeg fantasietopic. Papa laat zoon even in de waan dat de QF een mogelijke optie is, uiteindelijk wordt het de Octavia 1.6 :D

Banden importeren uit de USA voor normaal gebruik lijkt me niet helemaal reeel tenzij je een auto én band door en door kent en absoluut ontevreden bent over alternatieven.

Joran Bloem zei:
De Schaduw zei:

Pak dan de Kumho PS91's. Vind de grip de regen echt meer dan goed. Ga je geen spijt van krijgen als het droog is (zeer sportieve band) en is er in de gewenste maten: https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Kumho/Ecsta-PS91.htm

Ik zal die PS91-jes zeker gaan vergelijken met de pilot sport 4S-jes van Michelin (zijn wat nieuwer dan de Kumho's en Michelin scoort vaak beter, maar ze klinken wel als geschikte banden).

V0RQ zei:
FH218374 zei:

Ik zeg fantasietopic. Papa laat zoon even in de waan dat de QF een mogelijke optie is, uiteindelijk wordt het de Octavia 1.6 :D

Banden importeren uit de USA voor normaal gebruik lijkt me niet helemaal reeel tenzij je een auto én band door en door kent en absoluut ontevreden bent over alternatieven.

Jammer dat ze niet overal alle banden hebben, en nog jammerder dat de PHEV destijds zo goedkoop was, maar nu is gebleken dat de PHEV zo zuinig nog niet is en minder betrouwbaar is dan een oude Alfa, is hij helemaal klaar met "slimme keuzes"! Gezien de redelijk gunstige tweedehandsprijzen van Quadrifoglio's, zijn er eigenlijk geen alternatieven in dezelfde sector voor ons, en hij is best zuinig IRL en meer dan praktisch genoeg, dus er is enkel nog een nummer 2 op de lijst, een RR Velar met de 300pk diesel en alle leuke snufjes voor on- én off-road, maar die is eigenlijk te groot voor ons en een stuk minder leuk om te rijden, dus de Giulia wint het gemakkelijk, tenzij misschien de volgende m340(i/d)-jes héél snel betaalbaar worden én er dan die perfecte tussen zit met evenveel gevoel als de Giulia, maar dat is een kans van 1 op een miljoen! 99% kans dat het de Giulia wordt, 0.999999% kans dat het een Velar wordt en 0.000001% kans dat het een g20 m340(i/d) wordt, dus kan ik best veilig zeggen dat er uiterlijk begin 2019 een Giulia QF voor de deur staat!

VREDESTEIN ! Met stip. De sympathieke bandenfabriek in Enschede informeert u graag over de mogelijkheden.

Uniroyal Rainsport doen het goed in regen, alleen achter niet verkrijgbaar in jou maat. Daarbij slijten ze ook relatief snel.

Daarnaast heb ik op een 120d bijzonder goede ervaringen met Bridgestone Potenza S001 in de regen.

V0RQ zei:
FH218374 zei:

Ik begin inmiddels te denken dat je gelijk hebt.

vsl zei:
Uniroyal Rainsport doen het goed in regen, alleen achter niet verkrijgbaar in jou maat. Daarbij slijten ze ook relatief snel.

Daarnaast heb ik op een 120d bijzonder goede ervaringen met Bridgestone Potenza S001 in de regen.

Nuttig advies, een 120d is toch bijna een 510pk sterke QV uiteindelijk (y)

Joran Bloem zei:
De Schaduw zei:

Beter advies dan dit ga je niet krijgen. Heeft je pa eigenlijk wel eens gereden in een auto met veel vermogen?

funf zei:
Joran Bloem zei:
De Schaduw zei:

Beter advies dan dit ga je niet krijgen. Heeft je pa eigenlijk wel eens gereden in een auto met veel vermogen?

Nou ja, tests denken dan weer iets anders over deze band:
https://www.tyrereviews.co.uk/Article/2017-Auto-Bild-Sportscars-Tyre-Test.htm
https://www.tyrereviews.co.uk/Article/2017-Sport-Auto-UHP-and-Track-Day-Tyre-Test.htm
https://www.tyrereviews.co.uk/Article/2017-Motor-Mag-UHP-Tyre-Test.htm

Ik heb zelf overigens de, ook hierboven geteste, Falken Azenis fk510. Wel onder een totaal andere auto dus wat dat betreft niet vergelijkbaar maar gezien de testresultaten voor beoogde doelgroepauto, is deze vwb prestaties ook misschien wel een overweging. Ze lijken alleen ook vrij snel te slijten, zelfs onder een awd v70, maar dat zal je met vrijwel iedere band in dit segment hebben.

R-W zei:
V0RQ zei:
FH218374 zei:

Ik begin inmiddels te denken dat je gelijk hebt.

Ik proef het ook in het hele dilemma. Rijden in duitsland, welke regenbanden, de outlander was toch wel duur, allemaal veel te praktisch voor de prettig gestoorde geest die de euro's neerlegt voor 510 italiaanse paarden.

Ik zelf zou te porren zijn, maar dan lijkt me die 280pk versie helemaal prima en mooi. Bijzonder genoeg per definitie, hoevaak zie je ze nou?

Nico GTR zei:
Eigenlijk is het Quadrifoglio Verde, vandaar QV en geen QF.

Top ik was ook in vertwijfeling geraakt door de titel en opening.

Terug
Bovenaan