Wat raden jullie aan doorrijden of nieuwe auto

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anoniem
  • Startdatum Startdatum
A

Anoniem

Guest
Hoi!

Weinig verstand van auto's dus daarom de vraag.

Mijn C1 is van 2013 en heeft 160000 op de teller staan. De komende jaren ga ik waarschijnlijk 40000 p/j rijden i.v.m. woonwerk. Tot nu toe weinig kosten aan de auto gehad, nieuwe banden en verroeste uitlaat.

Hij rijd benzine en wil dat denk ik ook zo houden.

Raden jullie mij aan om een nieuwe te kopen (zelfde soort catogorie auto) of door te blijven rijden tot die het begeeft.

Ik hoor graag.

Wat is voordeel van een nieuwe te kopen uit dezelfde categorie en benzine? Als meer comfort wilt, dan kan je nog wel gaan voor een duurdere segment of in iedergeval een duurdere A-segmenter met dingen als cruise control enzo.

Je auto uit 2013 schrijf nog maar weinig af per jaar en als die goed onderhouden is, moet die nog wel een tijd er tegen aan kunnen. Die citybugs (C1, 107, aygo's) komen wel eens langs in het klokje rond segment. Simpele auto's, goedkoop te repareren en goedkoop in gebruik.

Persoonlijk zou ik gaan voor minimaal een B segment diesel , 40k per jaar in een c1 lijkt me niet zo prettig , maar alles staat of valt met het eventuele budget.

oké bedankt.

Nou een reden om evt. een nieuwe te kopen is om dure reparatie kosten voor te zijn. Dus ik denk dat een nieuwe kopen evt. op ten duur goedkoper is. Maar dat vraag ik mij dus af.

Ik geef niet echt om comfort als die maar rijd;)

Ik zou het nog even aanzien met je auto, je zegt waarschijnlijk 40000 km/jaar, dus dat is nog niet zeker. Je weet zelf hoe de conditie is van je huidige auto. Heb je ook al een budget in gedachten voor de eventuele volgende?

Ik zou met de C1 blijven rijden, al helemaal als je in-principe vooral geïnteresseerd bent in A-segmenter's. En mocht je weer minder gaan rijden, dan heeft het je ook niet zoveel gekost.

Nauto zei:
oké bedankt.

Nou een reden om evt. een nieuwe te kopen is om dure reparatie kosten voor te zijn. Dus ik denk dat een nieuwe kopen evt. op ten duur goedkoper is. Maar dat vraag ik mij dus af.

Ik geef niet echt om comfort als die maar rijd;)

Als het vooral om kosten gaat. Een nieuw a-segmenter is tegenwoordig 10k meer dan jouw auto waard is. Dus dan kan je wel heel veel versleutelen. De afschrijving van een nieuwe auto is waarschijnlijk een stuk forser dan eventuele flinke reparaties. Niet dat reparaties aan een C1 veel kosten.

Op een gegeven moment wordt ouderdom/roest een probleem, maar dat is waarschijnlijk pas relevant als je auto twee keer zo oud is.

40.000 km in een C1 :O
Als je toch weer een A-segmenter zou kopen, dan kan je net zogoed met deze C1 verder rijden.
Maar persoonlijk zou ik iets groters zoeken.

Zelfs al zou je een duurdere reparatie krijgen, wat niet of moeilijk te voorspellen is: per km rij jij dan alsnog heel goedkoop, misschien wel goedkoper dan iemand die van APK naar APK rijdt en zo'n beetje jaarlijks een nieuwe barrel koopt omdat iedere keer de reparaties te duur zijn....

Je moet in-principe het aankoopbedrag, wegenbelasting, verzekering en brandstofverbruik bij elkaar optellen en dat deel je door het aantal km's. Stel je hebt in totaal al € 20.000 uitgeven en je deelt dat door 160.000km, dan kom je uit op € 0,125 per km.

Mijns inziens twee keuzes:
1. je rijdt door tot je C1 echt af is
2. je ruilt in en koopt iets dergelijks: Renault Twingo diesel

Mijn keuze zou vallen op inruil en aanschaf van een kleine diesel.

Toevoeging:
Deze Citroen C3 diesel zou mijn eerste keuze zijn. B-segment rijdt toch net even wat lekkerder bij 40k per jaar. Je huidige auto heeft op 160.000 km nog een acceptabele inruilwaarde (€ 1500/2000) of zelf verkopen + € 2.500

Inruilen op een 2e hands Swift boosterjet, betaaal je net zo veel wegenbelasting als nu alleen kun je beter mee komen in het verkeer. Verbruik zou met een rustige rijstijl op het zelfde neer komen, de c1 moet immers harder werken

Andere optie 2e hands of nieuwe Dacia sandero op gas, let op de nieuwe sandero is net uit

Andere optie is ga voor een auto uit het b-segment tot 950 kg (c1 is 850 kg) suzuki baleno (1.2 handbak 850 kg, overige 950 kg) mitsubishi colt 1.3

2e hands of nieuwe hybride als Toyota yaris en of honda jazz

Kun je stekkeren? Dan is een prius plugin interessant je betaald nog half tarief aan wegenbelasting.
Bmw i3 plugin

Voor al mijn sugesties, de verzekering zal wel duurder uitpakken. Maar je bespaard weer in de fysio kosten

Als je inderdaad, zoals je schrijft, niets om comfort geeft en denkt: als het maar rijdt kun je het beste gewoon doorrijden met de huidige auto.
Je schrijft er nagenoeg niets meer op af en eventuele reparaties is altijd een gok, maar kunnen met een jongere auto ook voorkomen.
Dus economisch gezien gewoon doorrijden.

Ik heb ook eens 40dkm in een jaar gedaan met een C1. Collega's reden soms zelfs 60dkm in een jaar. Prima te doen, het is maar net wat je gewend bent.
Het rijdt comfortabeler dan een Golf 2 met vierbak en daarmee kon het ook.
Maar ik zou inderdaad ook een B segmenter prefereren.

Bedankt voor alle tips! ik rij hem nog gewoon even door en dat bekijk ik het verder ! bedankt!

Bedankt voor de tips! ik rij hem nog gewoon even door en dat bekijk ik het verder ! bedankt!

Mijn vrouw reed ook 30.000+ km per jaar in een Twingo, ze vond het heerlijk. ze had maar 1 eis en dat was cruise control. Ik zelf zou liever voor een maatje groter gaan zoals een clio / corsa / etc.

als jij er ook vrede mee hebt om met een kleine auto zoveel te rijden; dan lekker doorrijden! :-D goedkoper kun je niet rijden. die auto kan het wel aan

Financieel gezien: doorrijden.
Maar vanuit comfort gezien, is rijdt het niet echt top op de snelweg, al valt het met 100km/u nog wel mee. En dat rij je ook nog eens 1:23.

Ik zou zeggen: probeer het een tijdje en als je gebroken thuiskomt, dan naar een ander kijken.
Maar wees dan niet verbaasd dat je km kosten dan minimaal 50% hoger worden: meer verbruik, duurder onderhoud, meer MRB, er kan meer kapot, duurdere banden en onderdelen, duurdere verzekering, en veel meer afschrijving.

Nauto zei:
Bedankt voor de tips! ik rij hem nog gewoon even door en dat bekijk ik het verder ! bedankt!
Kijk inderdaad of dit goed gaat, als het te vermoeiend is, of slecht voor de rug kijk dan in het B segment. Bij verschillende auto's is het zitcomfort, de wegligging en algemeen comfort aanzienlijk beter.

Kijk dan eens naar een Renault Clio 100 TCe Bifuel, lpg rijdt heel voordelig. Of naar een gebruikte B segment diesel, zoals de Renault Clio, Citroën DS3, Peugeot 208 of Citroën C3.

Persoonlijk zou ik niet zo veel kilometers met een dergelijke wagen willen rijden.
Liever ff een klasse hoger kijken, meer comfort en veiligheid.
Diesels zullende komende jaren verwacht ik zwaarder belast gaan worden, dus mss es orienteren (en goed doorrekenen) wat de verschillen zijn.

Terug
Bovenaan