Wat kan ik leasen..

Alexdb1988

Startmotor
Hallo Allemaal,

Ik ga binnenkort bij een nieuwe werkgever aan de slag en mag een lease auto gaan uitzoeke.
Mometeel mag ik leasen op basis van een koopprijs (40K voor de aanschaf), maar bij mijn nieuwe baan krijg ik een lease bedrag van 900 incl. brandstof.

Ik kan niet vinden op wat voor manier ik dan moet rekenen en weet dus ook niet wat voor soort auto's ik daardoor kan kiezen

Mijn Kilometrage zal per jaar op 50 a 55k uitkomen.
Looptijd 48 maanden.

Wie weet raad en eventueel voorbeelden.

Groet,
Faceman

Je moet navragen wat jouw categorie of norm bedrag is.

Leaseprijs Max €900,- ex btw inclusief brandstof?
Looptijd 48 maanden
Wat is de norm kilometrage? Dat je werkelijk op 50k uit komt doet er niet toe. Moet je ook niet willen, want dan moet je een klasse lager gaan rijden dan de weinig rijders.
Terwijl je als veel rijder juist wat fatsoenlijks wilt besturen.

Bijvoorbeeld een kale 316dA Touring kost bij directlease met 48maanden en 30dkm per jaar €1016,- per maand
48 maanden en 50dkm is niet configureerbaar.
42 maanden en 50dkm wel, dat kost €1236,- per maand.

De 316dA is sowieso te duur, maar gaat om de verhouding. Je collega die weinig rijdt kan ‘m wel rijden.
Jij zou dan in een 116d moeten stappen omdat je meer rijdt maar niet meer uit mag geven.
De 116d kost met 42maanden en 50dkm €981,- per maand. Dan kun je nog net een leuk kleurtje uitzoeken.:)

Volgens mij werkt dit anders. Je werkgever houdt een norm bedrag aan bijvoorbeeld dit:

Je mag auto leasen voor een bedrag van 600 euro per maand op basis van 30.000km per jaar en 48mnd. Als jij meer rijdt (zakelijk) dan zou jouw specifieke casus dus anders worden. Je werkgever moet hier uiteraard goedkeuring voor geven, maar het lijkt mij dat iemand die minder rijdt niet om die reden een grotere/luxere auto mag leasen dan jij. Er vanuitgaande dat je kilometers ook voornamelijk zakelijk zullen zijn.

55.000km is bizar veel. Dat klinkt ook niet als een senior topadviseur maar meer als koeriersbedrijf.

Zelfs bij maar 3000km per maand zit je al aan 150 liter diesel van €1.20. Die 180 euro mag je al optellen bij de bedragen voor BMWs die hier genoemd worden.

Ik denk dat je in de klasse Golf uitkomt of zelfs Clio.

Hier zijn regelingen voor 930 euro / maand voor 30K km en 48 maand. Dan zit je aan een aangeklede T-Roc / Ateca ongeveer. Auto;s van rond de 40K. Ik denk dat je moet kiezen tussen een dikke C segmenter of een kale D / premium auto voor jouw budget.

NoepZor zei:
Hier zijn regelingen voor 930 euro / maand voor 30K km en 48 maand. Dan zit je aan een aangeklede T-Roc / Ateca ongeveer. Auto;s van rond de 40K. Ik denk dat je moet kiezen tussen een dikke C segmenter of een kale D / premium auto voor jouw budget.

Of je leaset een DS 3 Crossback eTense met 8% bijtelling full option ipv zo'n aftandse VAG hok, dan kom je ruim onder de 900 euro uit

Weet niet precies wat de regels zijn maar bij dat aantal kilometer/budget kom je na even kijken op directlease niet verder dan een C-segmenter ( en dan geen "Premium" merk )

Met dit lease bedrag en verwachte kilometers zit je in een standaard C segment auto met een paar opties

Dit komt puur door die 55k

Zelf heb ik hetzelfde lease bedrag alleen bij 25k een Peugeot 3008 blue lease premium met wat extra’s kunnen uitzoeken (rij zelf tussen de 40k a 45k per jaar)

Dit doet er niet toe of ik nu meer rij of niet

Zou dit even goed navragen bij je werkgever.
Tevens spelen bij de meeste werkgevers de CO2 uitstoot ook mee bijvoorbeeld Max 120 zoals bij de mijne

Heb net gekeken nog bij mijn inlog met jouw 55k dan kan ik net een Focus ST line leasen zonder opties

Ik vind dit een beetje een rare vraag: ik moet een auto uitkiezen, welke?
Begin aub eerst eens aan te geven wat je belangrijk vindt in een auto.
Of wat je wel of niet beviel aan je vorige auto's.
Dus:
- hoeveel passagiers moet je mee kunnen nemen? Volwassenen?
- kies uit: power, premium, complete uitrusting of veel ruimte
- kies uit: hatchback , station, sedan, SUV (achting)
- automaat of sportiviteit
- comfort of lekker strak sturen
- verbruik belangrijk?
- met caravan op vakantie?
- vorm of functie?
- 1 voorbeeld van auto waarvan je zegt: die heeft wel wat

@spoiler alert Check de link van Auto Encyclopedie.
We hebben al een zo goed als gelijke zoektocht achter de rug een 2 1/2 maand geleden.
Dus eigenlijk zonder exact te weten hoe het budget/ de voorwaarden van TS in elkaar steken kan niemand hier verder iets mee.

Zoals al gezegd, er is meer informatie nodig over de regeling om iets zinnigs te zeggen. En meestal, wanneer die benodigde info boven water komt, is er ook een wagenparkbeheerder in beeld die uitleg geeft, of een inlogcode voor selectiesite die alle antwoorden geeft...

Ik hanteer altijd twee handvatten voor de regelingen voor mijn medewerkers:
1. Bij onze norm (30k km per jaar, looptijd 48 maanden) kost een auto in totaal ongeveer de catalogusprijs. Voorbeeld om het simpel te maken: een auto van € 48.000 catalogusprijs incl. btw en incl. bpm, zou ongeveer € 1.000 per maand in full operational lease kosten (excl. btw & excl. brandstof).
2. Iemand moet een auto kunnen kiezen ongeveer ter waarde van één bruto 'kaal' jaarsalaris. Dus iemand met € 4.000 bruto zou een auto van € 48.000 moeten kunnen kiezen (12 maanden).

Ter illustratie van mijn regeling:
- normberekening altijd 30.000km per jaar, 48 maanden
- alleen A- of B-label, of elektrisch
- bij keuze voor elektrisch € 145 per maand extra budget (de facto één functiecategorie hoger) ter compensatie van lagere stroomkosten versus hogere brandstofkosten (NB: ik geef budgetten exclusief brandstof, vandaar)
- budgetschalen van € 370 tot € 1.080 excl. btw, excl. brandstof

De impact van kilometrage op maandbedrag is groot. Voorbeeld van mijn eigen auto: verschil tussen 30.000/48 of 70.000/36 is meer dan 40%, nog exclusief brandstof. Van ruim 1.300 naar bijna 1.900 excl. btw. excl. brandstof.

@V0RQ
55k per jaar vind ik echt niet "bizar veel". Als zelf wel senior topadviseur zat ik pré-COVID19 op 70k per jaar (plus 4k in de hobbycabrio). En dan had ik nog altijd veel tijd op kantoor. Ik heb nu net mijn contract aangepast naar 50k per jaar, omdat ik in drie maanden al meer dan 15k ben gaan achterlopen op mijn kilometrage en ik ook voorspel dat ik voorlopig niet terug zal zitten op hoeveelheid fysieke afspraken overal en nergens...Scheelt € 200 per maand in de leasefactuur.

ketelapper zei:
Zoals al gezegd, er is meer informatie nodig over de regeling om iets zinnigs te zeggen. En meestal, wanneer die benodigde info boven water komt, is er ook een wagenparkbeheerder in beeld die uitleg geeft, of een inlogcode voor selectiesite die alle antwoorden geeft...

Ik hanteer altijd twee handvatten voor de regelingen voor mijn medewerkers:
1. Bij onze norm (30k km per jaar, looptijd 48 maanden) kost een auto in totaal ongeveer de catalogusprijs. Voorbeeld om het simpel te maken: een auto van € 48.000 catalogusprijs incl. btw en incl. bpm, zou ongeveer € 1.000 per maand in full operational lease kosten (excl. btw & excl. brandstof).
2. Iemand moet een auto kunnen kiezen ongeveer ter waarde van één bruto 'kaal' jaarsalaris. Dus iemand met € 4.000 bruto zou een auto van € 48.000 moeten kunnen kiezen (12 maanden).

Ter illustratie van mijn regeling:
- normberekening altijd 30.000km per jaar, 48 maanden
- alleen A- of B-label, of elektrisch
- bij keuze voor elektrisch € 145 per maand extra budget (de facto één functiecategorie hoger) ter compensatie van lagere stroomkosten versus hogere brandstofkosten (NB: ik geef budgetten exclusief brandstof, vandaar)
- budgetschalen van € 370 tot € 1.080 excl. btw, excl. brandstof

De impact van kilometrage op maandbedrag is groot. Voorbeeld van mijn eigen auto: verschil tussen 30.000/48 of 70.000/36 is meer dan 40%, nog exclusief brandstof. Van ruim 1.300 naar bijna 1.900 excl. btw. excl. brandstof.

@V0RQ
55k per jaar vind ik echt niet "bizar veel". Als zelf wel senior topadviseur zat ik pré-COVID19 op 70k per jaar (plus 4k in de hobbycabrio). En dan had ik nog altijd veel tijd op kantoor. Ik heb nu net mijn contract aangepast naar 50k per jaar, omdat ik in drie maanden al meer dan 15k ben gaan achterlopen op mijn kilometrage en ik ook voorspel dat ik voorlopig niet terug zal zitten op hoeveelheid fysieke afspraken overal en nergens...Scheelt € 200 per maand in de leasefactuur.
KLopt helemaal. Ik zat in de buitendienst destijds zelfs op een ton per jaar. En ook nog tijd over voor bij de klant.

Bedankt voor de reacties

Ik begrijp dat jullie meer info nodig gaan hebben en zal dit waar mogelijk aanvullen.

Mijn huidige werknemer koopt de auto's en daardoor kon je gewoon voor een bepaald bedrag je auto uitzoeken. (leasebudgetten per maand met benzine).
Waar ik nu ga werken heeft dit wel en omdat ik deze regeling niet ken weet ik ook niet hoe ik het moet berekenen.

Ik werk als accountmanager en moet voor mijn nieuwe baan veel op locatie zijn om de projecten te beoordelen.
Aangegeven werd ongeveer 2 a 3 afspraken per dag ga hebben door heel nederland / Belgie en Duitsland.
1 dag in de week zit op op kantoor wat ook 100km enkele reis van mijn woonplaats afligt.

Woon-werk: 10K
Prive: 10K
Zakelijk: 20 a 30K (rij er nu al 30K en ben niet iedere dag op pad)

Verdere leas eisen die ik weet zijn:
- 48 Maanden
- Alle merken en brandstoffen

Ik ga een 320i touring (bij gebrek aan wat anders) als poolauto krijgen, maar vanwege de hoge bijtelling wil ik deze niet tot einde contract oprijden (nog 2 jaar).

Persoonlijk neig ik richting een leuke Focus ST line, Renault Megane Estate, Skoda Scala, of iets in die richting.
Sportief uiterlijk en een redelijk complete uitrusting zijn voor mij belangrijk, maar ik moet er ook de vele kilometers goed in kunnen doorkomen.

Aziatische merken heb ik geen ervaring mee, aangezien we die bij vorige werkgever niet mochten leasen.

Als ik op de lease sites kijk zie ik alleen maar leaseprijzen ex brandstof, kun je werkelijk het brandstof aandeel gewoon berekenen door (KM/verbruik)xLiterprijs?
dan hou ik in het gunstigeste geval (40K/1:20x€1.20):12maanden=€200) €900-€200=700 lease ex brandstof over.

Zijn er trucjes om dit te corrigeren?

Groet,

Total Loss zei:
@spoiler alert Check de link van Auto Encyclopedie.
We hebben al een zo goed als gelijke zoektocht achter de rug een 2 1/2 maand geleden.
Dus eigenlijk zonder exact te weten hoe het budget/ de voorwaarden van TS in elkaar steken kan niemand hier verder iets mee.

De situatie is gewijzigd, vorige topic zou een nieuwe auto zijn bij oude werkgever.
De eisen zijn niet gewijzigd en ik neig nog steeds richting een Focus ST line of een Nieuwe Leon.
Bij de oude werkgever had ik wel een koopbudget en hoefde ik geen rekening te houden met brandstof.

Nu dus wel met de geboden leaseregeling (Waar ik geen kaas van gegeten heb.)

Groet,
Alex

Gezien je nickname is de keuze beperkt tot twee modellen :)
793799_427894740612065_1073040344_o.jpg

Leon in zn Fiesta zei:
Gezien je nickname is de keuze beperkt tot twee modellen :)
793799_427894740612065_1073040344_o.jpg

Hahaha, ik heb zonder grapjes een paar jaar terug gezocht naar een C4 Corvette, alleen niet veel goede exemplaren met een fatsoenlijk interieur te vinden

Faceman1988 zei:
Ik begrijp dat jullie meer info nodig gaan hebben en zal dit waar mogelijk aanvullen.

Persoonlijk neig ik richting een leuke Focus ST line, Renault Megane Estate, Skoda Scala, of iets in die richting.
Sportief uiterlijk en een redelijk complete uitrusting zijn voor mij belangrijk, maar ik moet er ook de vele kilometers goed in kunnen doorkomen
Als ik op de lease sites kijk zie ik alleen maar leaseprijzen ex brandstof, kun je werkelijk het brandstof aandeel gewoon berekenen door (KM/verbruik)xLiterprijs?
dan hou ik in het gunstigeste geval (40K/1:20x€1.20):12maanden=€200) €900-€200=700 lease ex brandstof over.

Zijn er trucjes om dit te corrigeren?

Groet,

Het enige wat je nog moet uitzoeken is op welke jaar kilometers jouw norm bedrag is vastgesteld.

Op 48maanden/30dkm past een Focus Wagon STline 1.5 automaat met veel opties makkelijk in je budget.
Bij directlease staan de brandstof kosten er gewoon bij.
Leaseprijs €668,- ex btw ex brandstof voor een hele volle Focus.
En €887,- ex btw, inclusief brandstof.
Fiscaal 38k (met dus een hoop opties)
Netto bijtelling €260,-

Met zoveel kilometers denk ik dat je uitkomt op een diesel.
Al zou je eens kunnen berekenen wat een hybrid corolla of hybrid focus gaat kosten. Reken op 1:20 verbruik op 100km/u op benzine.

Verder moet je je afvragen of een ST comfortabel genoeg is. Een Focus Active geeft meer comfort en ziet er ook goed uit. Ik heb goede ervaringen met adaptieve cruise control in de Ford en Android auto (Spotify, Wazes en Google Maps met trafic information).
Vooral proefrijden. ST stoelen zitten anders dan Active stoelen. Andere merken zitten natuurlijk ook anders.
Het multimedia systeem en driver assistent opties kunnen geweldig zijn of een constante overheersende irritatie factor.
Let daar goed op bij de proefritje.

Faceman1988 zei:
Bedankt voor de reacties,

Het is eigenlijk heel simpel: er valt niks zinnigs te zeggen o.b.v. deze informatie.

Je zal de norm looptijd/jaarkilometrage moeten weten.
Als dat 48/25.000 is dan heb je heel andere mogelijkheden binnen je leasebudget dan wanneer die norm 48/40.000 is.
Daarnaast is het leasetarief dan ook nog afhankelijk van de afspraken die je nieuwe werkgever heeft met de leasemaatschappij.
Wordt vervangend vervoer bijvoorbeeld mee geleased of niet. Moet je verplicht een winterbandenregeling gebruiken. Dat soort zaken hebben allemaal invloed.

Aangezien je toch eerst een tijdelijke auto krijgt zou ik gewoon lekker afwachten, beginnen met je baan en na je proeftijd eens rustig informeren naar de leaseregeling zodat je kan kijken wat er mogelijk is.

900 incl brandstof
50000/jr aan diesel is zo'n 240 euro diesel per maand
Blijft over 660 euro / maand

Dan kom je uit in de Polo/Corsa klasse. Meer zit er helaas niet in voor dit profiel.

Zolang je geen inzage hebt in het leasereglement van je nieuwe werkgever valt er niks zinnigs over te zeggen.

Terug
Bovenaan