Wat is voor een leek het verschil tussen Aygo, C1 en 108?

ak2 zei:
De VW Up staat bekend als betrouwbaar, i

De Skoda Citigo, en Seat Mii zijn technisch identiek aan de VW Up ( net als C1, 108 en Aygo) en komen uit de zelfde fabriek in Tsjechie, maar zijn vaak goedkoper. Ik vind ze zelf de VW Up wel heel erg duur, en je ziet veel plaatwerk in het interieur. De VW Up rijdt wel goed voor deze klasse.

dus ik kan dan ook kijken naar Seat Mii of Skoda Citigo, want zijn ongeveer hetzelfde en ook even goed?
Dat is wel leuk om te weten 👍

Ook dat snap ik niet.. 60pk vs de 75pk Up betekent niet dat je op het hele toerental bereik er 15pk bij krijgt. Enkel dat vanaf zeg 4500 of 5000rpm er geen extra vermogen bijkomt.

Ik kan mij eigenlijk niet voor mij halen dat ik boven de 4000 toeren kom tijdens normaal rijden of wat vlugger invoegen... dat is op de Yaris..... 50-55pk.

En ik rij niet als een bejaarde. Ben vaak als eerste weg bij stoplicht.

Ik heb ook zo'n Up! met panoramadak. Bevalt heel goed. Hebben ook een Aygo van de 1e generatie gehad en dat rijdt toch echt een stuk minder comfortabel. Voordeel van de Up! vind ik de ruimte voorin, goede stoelen en het rijden. Rijdt gewoon heel stabiel en doet daarin niet onder voor grotere en zwaardere auto's. Een Aygo vond ik op de snelweg niet o fijn rijden, in de Up! gaat dat uitstekend. Geluid vind ik echt meevallen en 60pk is echt voldoende om goed mee te komen.

Betrouwbaarheid is gewoon goed. Heb me destijds goed ingelezen en er zijn er genoeg die al 2 ton zonder enig probleem hebben gereden. Motoren gaan niet stuk en verbruiken ook geen olie. Als je een koopt vanaf 2014 dan is de versnellingsbak verbeterd.

Prijzen vind ik behoorlijk hoog in NL en vaak ook (vage) import. Ik heb hem daarom zelf uit Duitsland gehaald. Staat zat te koop en scheelde mij een paar duizend euro. Vaak ook luxere uitvoeringen daar. Ik heb bijv. een Cup uitvoering die er een stuk leuker uitziet als een Move Up.

Mii of Citigo zijn overigens voor 95% dezelfde auto's en net zo goed.

Kristian zei:
Ik heb ook zo'n Up! met panoramadak. Bevalt heel goed. Hebben ook een Aygo van de 1e generatie gehad en dat rijdt toch echt een stuk minder comfortabel. Voordeel van de Up! vind ik de ruimte voorin, goede stoelen en het rijden. Rijdt gewoon heel stabiel en doet daarin niet onder voor grotere en zwaardere auto's. Een Aygo vond ik op de snelweg niet o fijn rijden, in de Up! gaat dat uitstekend. Geluid vind ik echt meevallen en 60pk is echt voldoende om goed mee te komen.

Betrouwbaarheid is gewoon goed. Heb me destijds goed ingelezen en er zijn er genoeg die al 2 ton zonder enig probleem hebben gereden. Motoren gaan niet stuk en verbruiken ook geen olie. Als je een koopt vanaf 2014 dan is de versnellingsbak verbeterd.

Prijzen vind ik behoorlijk hoog in NL en vaak ook (vage) import. Ik heb hem daarom zelf uit Duitsland gehaald. Staat zat te koop en scheelde mij een paar duizend euro. Vaak ook luxere uitvoeringen daar. Ik heb bijv. een Cup uitvoering die er een stuk leuker uitziet als een Move Up.

Mii of Citigo zijn overigens voor 95% dezelfde auto's en net zo goed.

dank voor de info!
ik heb geen haast maar kan zo wel wat gerichter kijken.

Als het om a-segment testen ging, ging de 2e generatie Kia Picanto met de overwinning aan de haal, concern genoot Hyundai i10 deed het ook goed, maar die is "vraag me niet waarom" duurder in de wegenbelasting. Over tweelingen gesproken er is ook een Nissan Pico en Suzuki Alto en ook nog een Suzuki splash en Opel Agila, laatste zijn heel mooi maar behoorlijk aan het gewicht.

Er zijn ook nog 2 oudsiders namelijk de Daihatsu cuore heeft dezelfde motor als de Aygo,C1 en 107 en heeft vaak een verschuifbare achterbank. Is wel zijwind gevoelig en is de laatste 5 Deurs auto die +/- 12 euro per maand kost in de wegenbelasting.

Ook is er nog de Chevrolet spark die is er veel op af fabriek LPG helaas alleen in de motor met het minst vermogen

De ruimste in het a-segment is de Mitsubishi spacestar , die schijn met de grootste motor ontzettend verassend uit de hoek te komen.

Een andere goede en interessante optie is denk ik de zeer onderschatte, zeer betrouwbare Mitsubishi Space Star 2. Voor de prijs van een 60 pk VW Up uit 2014 vind je ze heel makkelijk uit 2017 of 2018.

Het facelift model is geleverd vanaf 2016, de auto is relatief ruim en luxe voor zijn klasse. En zit eigenlijk tussen het A en B segment in. Het faceliftmodel heeft een mooier interieur en een betere wegligging dan het model van voor de facelift. Ze zijn geleverd met een 1.0 met 71 pk en een 1.2 met 80 pk.

Qua wegenbelasting zit je ook nog gunstig met de spacestar zelfs met de 1.2.

.staan wel een paar reviews op Autoweek geloof dat er 1 minder positief is over zijn spacestar met 1.0 van voor de facelift.

Maar gun jezelf ook gewoon een 1.2

PKvanmij zei:
de Twingo Diesel valt af, ik heb er eentje bekeken van binnen en buiten op de parkeerplaats op mijn werk maar de driedeurs vind ik te onhandig.

(..)
ik zag ook veel fiat 500 te koop staan met open dak, dat vind ik gaaf 💖 maar te klein. open dakje vind ik wel heerlijk, (..)

Bedoel je dan de cabrio (= 3 deurs, lijkt mij dus niet) of de grotere 5 deurs, de 500L welke een te openen panoramadak kunnen hebben.

Voorbeeld:
1.jpg

Bron: https://www.autowinkel.nl/voorraad/fiat/500l/1-4-t-jet-120pk-lounge-panormadak-413838181/

Durashift zei:
Bedoel je dan de cabrio (= 3 deurs, lijkt mij dus niet) of de grotere 5 deurs, de 500L welke een te openen panoramadak kunnen hebben.
Ik bedoelde de kleine versie.

Ik ben eens gaan zitten in een VW Up en een Aygo, achterin is echt wel krap en de koffer is beetje kleiner dan ik dacht (ik moet er wel om de week 2 boodschappenkratten met schoolboeken en nog de hele reutemeteut van de tegenwoordige puber in proppen, met de bijhorende pubers want hun vader woont niet op fietsafstand helaas al heeft hij wel verhuisplannen deze kant op).

Wat vinden jullie hier van: Mitsubishi Space Star 1.0 (dus geen 1.2)
https://www.joskallenautos.nl/occasion/mitsubishi/space-star/10-cool/occ14002973-78679b45#voorraad

Deze vind ik super leuk maar ja is die echt veel goedkoper in dagelijks gebruik dan mijn oude Note?
Lijkt me groot maar zou toch wel veel zuiniger zijn dan mijn Note en minder wegenbelasting.
Zo iets (Cactus C4 1.2) vind ik echt leuk maar zal geen verstandige keuze zijn....of wel?

https://www.ton-kerkhoffs.nl/Citroen/C4-Cactus/1.2-e-VTi-Shine-GarantieRijklaar-3491193/19643/1/12/details.aspx?zoek=&so=gallerij

PKvanmij zei:
Deze vind ik super leuk maar ja is die echt veel goedkoper in dagelijks gebruik dan mijn oude Note?
Lijkt me groot maar zou toch wel veel zuiniger zijn dan mijn Note en minder wegenbelasting.
Zo iets (Cactus C4 1.2) vind ik echt leuk maar zal geen verstandige keuze zijn....of wel?

https://www.ton-kerkhoffs.nl/Citroen/C4-Cactus/1.2-e-VTi-Shine-GarantieRijklaar-3491193/19643/1/12/details.aspx?zoek=&so=gallerij

De Citroen C4 Cactus met 1.2 is zonder meer een verstandige keus, de auto is licht in gewicht, relatief ruim, comfortabel, zuinig en staat bekend als betrouwbaar. De auto is gebaseerd op de Citroen C3 (2) wat ook een goede en betrouwbare auto is.
Ook de opvolger de Citroen C3 (3) is een goede en comfortabele keus.

Let wel op of de auto goed onderhouden is. De 1.2 van PSA staat bekend als betrouwbare motor, er is alleen een hele kleine serie geweest met slechte distributieriemen die niet goed tegen olie zijn behandeld. Dit komt gelukkig maar heel zenden voor en was volgens mij rond 2014 opgelost, deze is van 2015.

Zijn beide goedkoper in de wegenbelasting dan de note, en de spacestar nog weer goedkoper dan de cactus. Zelfde verhaal wegenbelasting de spacestar is zuiniger dan cactus.

Misschien heb ik het gemist hoor maar hoe komen we van een budget tussen de 5.000 en 6.500 nu uit bij auto's van 13.450 Euro? Want dan wordt het een hele andere zoektocht.

PKvanmij zei:
(..) en de koffer is beetje kleiner dan ik dacht (ik moet er wel om de week 2 boodschappenkratten met schoolboeken en nog de hele reutemeteut van de tegenwoordige puber in proppen, met de bijhorende pubers want hun vader woont niet op fietsafstand helaas (..)

Joh, ik zou de Note gewoon lekker houden. Om de 14 dagen heb jij dus gewoon de ruimte nodig die de auto je nu biedt.

Terug
Bovenaan