PKvanmij zei:
Een diesel of lpg wil ik liever niet. Ik heb een Renault op lpg gehad en dat vond ik niet zo fijn en beide meteen zo duur in wegenbelasting.
sowieso rij ik denk ik toch net te weinig voor Diesel?
(ik heb wel ooit als vervanger een Audi tdi gehad en dat reed super maar ik wil echt geen Audi)
Je moet het natuurlijk tegen mekaar wegstrepen. Ja, het is meer wegenbelasting, maar met een relatief lage €80 per maand heb je het verschil met een vergelijkbare benzine er met één tankbeurt minder al uit. LPG is hetzelfde idee, maar dan gebaseerd op een zeer lage literprijs i.p.v. laag verbruik (en de wegenbelasting ligt ergens in het midden).
Of je dat haalt hangt af van je aantal kilometers, maar met pakweg 2300 per maand zou dat wel moeten lukken.
Goed, dat is misschien een versimpelde weergave omdat moderne diesels gemiddeld hogere kosten van onderhoud hebben, maar ik denk dat je bij een relatief simpele auto en motor als deze Twingo (het is geen Audi A6 3.0 TDI of iets anders technisch ingewikkelds) met 28.000 al wel aardig bij het omslagpunt zit. Maar toegegeven, zelf rij ik geen diesel dus ik ben niet extreem goed op de hoogte.
Misschien kan iemand anders bevestigen of het winstgevend wordt t.o.v. een Aygo / C1 / 107. Wel weet ik zeker dat het
comfortabeler is dan die (gechargeerd) bak rammelplastic met campingstoeltjes en hoog toerental bij 120, gecombineerd met weinig isolatie van de motorruimte.
ik wil wel goedkoop maar niet nog minder luxe dan Note (en ook een beetje leuke kleur).
Hmm, maar is een Aygo dat dan niet? Je Note is technisch gezien gelijk aan een Renault Modus, en die is gebaseerd op de Clio II maar dan uiteraard groter en stabieler. De Twingo II is daar (later, die auto is wat jonger) overigens ook op gebaseerd, maar ik geloof op een verkorte versie van dat platform.
Dan praat je toch over een net iets andere klasse dan de Aygo, wat echt de essentie is van een stadsautootje. Maar goed, als jij en je vriend blijkbaar met plezier vele kilometers afleggen in zo'n apparaat, wie ben ik dan om te zeggen dat je dat niet moet doen? Het is absoluut goedkoop rijden. Zelf zou ik het alleen anders doen.
Wel erg fijn al die informatie hier.
Ah ja, daar zijn we voor.
GT 1973 zei:
Ik heb ooit een Aygo meegehad als leenauto. Ik vond hem zeer prettig rijden. Waarom groter als het niet nodig is? Kost alleen maar meer geld. De Twingo diesel is wel een goede optie als je veel kilometers maakt. Zo is er ook een Mazda2 op LPG.
Moet je wel heel goed zoeken naar eentje met een aangepaste kop, want standaard bleken ze achteraf ongeschikt voor LPG. Met constant kleppen stellen en al snel een koprevisie verdampt je beoogde winst.
PKvanmij zei:
als ik gewoon kijk naar wat ik leuk vind om te zien, vind ik smart forfour interessant.
maar die is betrouwbaar? jaren die minder goed zijn? aandachtspunten?
Ze zijn maar een paar jaar gemaakt (die versie dan, niet de nieuwe) en die jaren zijn allemaal vergelijkbaar, behalve dat het mogelijk is dat de versnellingsbak van het eerste jaar problemen kan hebben met het inleggen van de achteruit (als ik die link moet geloven), en daarna kennelijk minder.
Als er verder al echte aandachtspunten zijn buiten de standaard dingen om, dan moeten die praktisch dezelfde zijn als bij de Mitsubishi Colt uit 2004-2012. Dat geldt dan dus ook voor die bak, want onderhuids hebben ze heel veel gelijkenissen.
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=mitsubishi/model=/occasiontest/2fcc55c4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=smart/model=/occasiontest/e0f944c4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4
Eigenlijk maar weinig spannends. Als je bij beiden gewoon een goed, fris voelend exemplaar uitzoekt met een sluitende onderhoudshistorie en bij voorkeur de automaat laat staan (niet helemaal storingsvrij), dan kun je je er niet snel een buil aan vallen.
Het vinden van een Colt in topstaat is makkelijker, domweg omdat ie veel langer is verkocht en ook beter verkocht, en er dus altijd veel meer aanbod is. Maar de destijds duurdere Forfour is een fijnere auto: het interieur staat qua materialen op een wat hoger plan, en er zit geen hinderlijke, dubbele dikke A-stijl in je schuine zicht. Hoewel dat op een rechte weg niet zo heel merkbaar is.
Wel als je op je routes veel rotondes moet pakken, dan raak je gauw geïrriteerd als je weer eens een fietser iets te laat ziet aan komen knallen.
Het is overigens niet zo dat alle auto's met een dubbele A-stijl je uitzicht verstoren (ik heb er zelf een die ik amper opmerk), maar de Colt doet dat wel.