Wat is het bouwjaar?

muxutuxo

Net ingestapt
Ik bezit een auto die 4-1-2018 te naam gesteld is. (buitenland) en daarna 19-4-2018 in Nederland.
Op zich kan dit, alleen staat in het Serviceboekje "Forste reg. date : 08-08-2017". (Deens)
De fabrieksgarantie loopt voor deze auto ook tot 8-8-2022. (dus 5 jaar vanaf 08-08-2017)

Is het bouwjaar nu 2017 of 2018 (zoals de RDW dit aangeeft) ?

Normaliter gaat de teller lopen op het moment van eerste registratie. Blijkbaar is ergens in de administratie de registratie van 08-08-2017 tot aan 04-01-2018 niet opgenomen. Wellicht een soort constructie dat ie bij een dealer gebruikt werd zonder registratie ofzo?

Het bouwjaar is overigens maximaal 2017, maar daar gaat het hier natuurlijk niet om ;)

De auto is geregistreerd ( dus heeft een kenteken gekregen) op 8-8-2017. De fabrieksgarantie liep tot 8-8-2022, dus daar is geen twijfel over mogelijk. Bouwjaar is dus 2017 of eerder.

Wat mij opvalt als ik de auto opzoek, is dat ik op een site een 'vorige APK geldigheidsdatum' tegenkom van 04-01-2022. Oftewel, exact vijf jaar na de genoemde tenaamstellingsdatum. Ik ben dus wel benieuwd wat die eerste registratie in 2017 inhield. Want de (equivalent van de) APK geldigheid gaat dan ook lopen.

Met de VIN code kan je ook het bouwjaar zien.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_identification_number
Of gebruik een vin decoder via google.

Bouwjaar kan je meestal afleiden van het VIN nummer, of in ieder geval het modeljaar. De auto van mijn vrouw heeft als eerste toelating ergens in 2017, maar toen werd dat model al helemaal niet meer gebouwd. Toch geld 2017 voor garantie etc.

Waarschijnlijk hebben Deense dealers vergelijkbare kentekens zoals de groene platen van Nederlandse dealers die op hun voorraadauto's mogen.

Met groene platen mag de auto in NL niet uitgeleend worden als vervangend vervoer. In Denemarken mag dat misschien wel.

2018 als bouwjaar klopt nooit. 2017 klinkt vele meer aannemelijk.
Auto is op 4-1 op kenteken gezet.
-Autofabrieken sluiten aan het eind van het jaar. Personeel met vakantie, ombouwen naar nieuw productiejaar, onderhoud.
-Auto is getransporteerd naar de Deense dealer. Geen idee om wat voor automerk het hier gaat maar dit duurt minstens een paar weken. Uit Korea of Japan vandaan nog veel langer. Vaak gaan auto’s van een fabriek eerst naar een opslagterrein of naar de importeur. Dan wordt er een pdi inspectie uitgevoerd en dan wordt deze op de rit gezet richting dealer.

Terug
Bovenaan