Wat is het bouwjaar?

M J W 3986012

Net ingestapt
Goedemorgen allen,

Ik bezit een auto die 4-1-2018 te naam gesteld is. (buitenland) en daarna 19-4-2018 in Nederland.
Op zich kan dit, alleen staat in het Serviceboekje "Forste reg. date : 08-08-2017". (Deens)
De fabrieksgarantie loopt voor deze auto ook tot 8-8-2022. (dus 5 jaar vanaf 08-08-2017)

Is het bouwjaar nu 2017 of 2018 (zoals de RDW dit aangeeft) ?

Groeten,

M

Een auto heeft een productiedatum, staat op een parkeerterrein te wachten op transport, gaat op transport, komt na enige tijd bij een dealer aan, wordt aflever klaar gemaakt, op kenteken gezet en afgeleverd. Veelal wil men de 1e tenaamstelling in het nieuwe jaar (4-1). Het kan zijn dat de auto eerder als demo heeft gereden voor de dealer... 8-8-2017 is de garantie ingegaan. Het kan zijn dat de auto dus maanden (zelfs jaren) ervoor is geproduceerd.

Meestal kan je uit de VIN code van een auto het productiejaar halen. Er zijn genoeg VIN decoders op internet te vinden, gewoon daar je nummer even invullen.

RDW vermeld geen bouwjaar maar de "datum eerste toelating", oftewel de datum wanneer het voertuig voor het eerst is geregistreerd.
In de volksmond wordt dat ook wel als bouwjaar aangeduid, maar het werkelijke bouwjaar (= productiedatum) is alleen uit het chassisnummer te herleiden.

Tussen beide datums kan nog een aardig verschil zitten, zo heb ik een Daihatsu Rocky gehad waarbij dat verschil ruim 2 jaar was.... was blijkbaar een winkeldochtertje geweest die ergens op een uithoek van een opslagterrein verdwaald was.
En dan kan het best handig zijn als je de productiedatum ook weet, want als je onderdelen op kenteken besteld wordt DET en productiedatum gewoon over 1 kam geschoren.

Allemaal bedankt,

Ik zie het dus in principe zo:
De auto is dus bouwjaar 2017, aangezien de auto toen is begonnen met zijn leven. (8-8-2017). De garantie e.d. dergelijke zijn toen begonnen.
Ook al geeft RDW de eerste tenaamstelling pas in 2018 aan. Ik zie bouwjaar=registratie.

Correct?

Alvast bedankt,

M

Het klopt dat het bouwjaar 2017 is, maar de garantiedatum is meestal anders geregeld.
Bijna altijd gaat de garantie in op de datum van de eerste tenaamstelling.
Ik heb ook wel eens een voorraadauto gekocht, maar de datum ging toen ook in op de datum van de eerste tenaamstelling.
Zou anders wel heel merkwaardig zijn, als de auto lang in voorraad heeft gestaan zou de garantie al verlopen kunnen zijn.
Omdat het een buitenlandse auto is zou het echter daar anders kunnen zijn.

Terug
Bovenaan