Wat is er aan de hand met de occasion prijzen?

Age 9731635

Startmotor
Ik ben aan het kijken voor een Passat GTE en zie dat het aanbod heel onlogisch is qua prijzen. Is dit nu met alle auto’s het geval?

Voor dezelfde bouwjaar, kilometers en opties vraagt dealer 1 er 18k voor en dealer 2 16k en een particulier weer 19k. Waar baseren ze deze prijzen op? Is het wat de gek ervoor geeft of? Ik neem aan dat die particulieren die voor dezelfde auto meer vragen dan een dealer weten dat ze dat bedrag er nooit voor gaan krijgen? Op Marktplaats zie je bijvoorbeeld dat de duurdere GTE’s minder zijn opgeslagen als favoriet en minder bekeken zijn dan de goedkopere.

Misschien zijn die exemplaren wel echt mooier. Eerder was er nog belastingvoordeel (bijtelling) waardoor de prijzen onlogisch kunnen verschillen, maar inmiddels zijn ze allemaal wel vijf jaar oud dus is dat niet meer van toepassing.

De algehele conditie van de auto speelt ook een rol, zeker na een jaar of 5,als de grootste afschrijving al voorbij is.
Denk daarbij aan de staat van het interieur en exterieur ( krasjes, of andere lichte beschadigingen etc. En niet te vergeten, de toestand van de batterij.

^^^ precies, én de transmissie. Bij zo'n GTE is het vooral de vraag hoe de auto er technisch, op het hybride deel, ervoor staat.

Wees blij dat er nog een beetje prijsverschil is, in de markt, voor vergelijkbare auto's (ga ik vanuit). Momenteel wordt er, marktbreed, gewoon (te) veel gevraagd, naar mijn mening.

Is het niet gewoon zo dat de GTE's bij handelaren goedkoper zijn omdat de BTW er nog bij komt? Je zag dat ook vaak bij de Outlander PHEV.

Zadelsnuiver zei:
Is het niet gewoon zo dat de GTE's bij handelaren goedkoper zijn omdat de BTW er nog bij komt? Je zag dat ook vaak bij de Outlander PHEV.

Als het goed is, komt dat niet meer voor want het aanbieden van reguliere auto's (consumentengoederen) tegen prijzen excl. BTW is verboden in Nederland. De ACM heeft daar vorig jaar werk van gemaakt. Er zijn een paar uitzonderingen waar het wel mag, maar die lijken hier niet van toepassing.

Terug
Bovenaan