Wat is de efficiëntste manier om stilstaande auto te verwarmen.

Guest
In deze koude decembertijd is het gebruikelijk dat bij stilstaand auto iedereen de auto herhaaldelijk start om de cabine warm te houden of zelfs de auto aan laat staan.
Dat is te zien bij winkelcentrum, benzinestation, drivethru, parkeerplaatsen, sportcentra, WiFi hotspots, etc...
Nadeel is vooral brandstofverbruik en rookwalmen die bij kou te zien zijn waardoor je ook nog eens klagende mensen krijgt.
Andere methodes zijn electrische verwarming blower die zeer snel de accu leegtrekken of brandgevaarlijke dingen als gas, koolblokjes, etc... die in auto taboe zijn!

Welke andere oplossingen kennen jullie?

Uiteraard dit:

111.jpg

... maar als je de auto later nog wilt gebruiken lijkt het mij voldoende om gewoon direct de verwarming + blower aan te zetten. En als je het echt niet kunt verdragen om het kortstondig enigszins koud te hebben kun je altijd nog een standkacheltje monteren.

Standkachels.

Die gebruiken een beetje brandstof maar kunnen de auto verwarmen zonder dat de motor is gestart. Er zijn ook systemen die je in het stopcontact kunt hangen en elektrisch de boel voorverwarmen (in Scandinavië veel gebruikt).

Is bij sommige auto's een optie. Maar als dat er niet in zit, zit er niets anders op dan gewoon een dikke jas, handschoenen en in de kou wegrijden. Stationair warmdraaien is niet bepaald efficient.

Freez

Tja als je dat nodig bent ,vanwege medische omstandigheden of domweg voor het comfort kun je het beste een standkachel laten inbouwen. Je motor laten draaien is erg asociaal en milieu onvriendelijk.

En ff serieus, er moderne auto is in minuten warm, zelf rij ik in een Franse Citroën Cactus die heeft een geavanceerd koelsysteem waarbij motor en kachel zeer snel opgewarmd worden.

De vraag zou meer in Scandinavie of Rusland thuishoren, want wanneer hebben wij nu echte kou ?
De laatste elfstedentocht is al weer ruim 20 jaar geleden !

Maar goed, als je geen dikke jas en handschoenen aan wilt ; geen stoelverwarming hebt , dan is na het starten even kort wachten en rustig wegrijden , de bekende en nog steeds meest efficiente oplossing.
De voorbeelden van benzinestations, winkelcentra e.d. betekent al een warme motor , dus laten lopen in dit klimaat is onzin.

Wil je toch geld uitgeven, dan zijn de genoemde oplossingen als standkachel e.d. een optie, maar niet goedkoop.

Ik zou me in dit klimaat niet zo druk om maken, maar goed.....ik heb stoelverwarming in twee standen en een warme garage, dus dat telt niet zo voor deze vraag !

Harry Music zei:
Je motor laten draaien is erg asociaal en milieu onvriendelijk..

Dit wordt vaker gezegd, kun je dit ook onderbouwen?
In een automotor wordt +/- 25% van de energie omgezet in beweging, de rest in warmte. Het verbrandingsproces wordt nauwkeurig gemeten en bijgeregeld, de uitlaatgassen worden vervolgens gefilterd door een roetfilter en katalysator.
Waarom zou dit slechter zijn dan een standkachel die al deze voorzieningen mist?

Gewoon een jas aan, en als je helemaal decadent bent stoelverwarming. Of zo”n verwarmings/massage kussen van de lidl of iets :T

Toetsje zei:
Harry Music zei:

In een automotor wordt +/- 25% van de energie omgezet in beweging, de rest in warmte. Het verbrandingsproces wordt nauwkeurig gemeten en bijgeregeld, de uitlaatgassen worden vervolgens gefilterd door een roetfilter en katalysator.
Waarom zou dit slechter zijn dan een standkachel die al deze voorzieningen mist?

Op stationair toerental draait een auto nooit op een stoichiometrisch mengsel. De auto regelt via zijn koude kat, koude lambdasonde een redelijk rijk mengsel. Kan oplopen tot lambda 0,7.
Daarom draait de automotor ook iets hoger in toeren. Als de motor warm is zal dit naar 0,85 tot 0,9 gaan.

Brandstof slaat namelijk in een koude motor neer op het koude oppervlak. Deze brandstof verbrand niet, een deel word meegenomen door de uitlaat en warmt je katalysator op en een ander deel komt in de olie.
De neerslaande brandstof houd je motor ook langer koud dan als je dit niet zou hebben. (Bij 2500 tpm of meer) om over het afspoelen van olie nog maar niet te beginnen.

Als je gaat rijden kan de motor wel lambda 1 draaien. En is binnen 5 minuten het koelwater in je blok warm zodat je thermostaat opent en de kachel gaat werken.
Toeren draaien is ook niet erg. Zolang je maar rustig gas geeft.

Als je een andere auto aanschaft: koop een hybride(of een EV als je het geld hebt) De hybride bepaalt zelf wel wanneer warmte nodig is. Een ieder aan de hybride scheelt enorm veel walm bij stilstand. Moet de auto natuurlijk wel eerst warm zijn. Anders is het binnen nog koud:)

Jeroen Rahim zei:
In deze koude decembertijd is het gebruikelijk dat bij stilstaand auto iedereen de auto herhaaldelijk start om de cabine warm te houden of zelfs de auto aan laat staan.
Dat is te zien bij winkelcentrum, benzinestation, drivethru, parkeerplaatsen, sportcentra, WiFi hotspots, etc...
Nadeel is vooral brandstofverbruik en rookwalmen die bij kou te zien zijn waardoor je ook nog eens klagende mensen krijgt.
Andere methodes zijn electrische verwarming blower die zeer snel de accu leegtrekken of brandgevaarlijke dingen als gas, koolblokjes, etc... die in auto taboe zijn!

Winkelcentra, tankstations en sportcentra hebben vaak een voorziening waar je naar toe kunt die verwarmd is, waar je wat kunt drinken en waar je soms ook nog naar de wc kunt. Dus uit de auto stappen en er naartoe lopen is m.i. de enige oplossing als je even moet wachten.
Maar ik ben ook niet roomser dan de paus, zelf maak ik me er ook schuldig aan. Wacht liever in de auto, muziekje aan, stoelverwarming aan en de motor rustig laten lopen als het heel even wachten is. Maar geen half uur of zo, daar heb ik helemaal het geduld niet voor. Zonde van mijn tijd..

Hotdog zei:
Jeroen Rahim zei:

Winkelcentra, tankstations en sportcentra hebben vaak een voorziening waar je naar toe kunt die verwarmd is, waar je wat kunt drinken en waar je soms ook nog naar de wc kunt. Dus uit de auto stappen en er naartoe lopen is m.i. de enige oplossing als je even moet wachten.
Maar ik ben ook niet roomser dan de paus, zelf maak ik me er ook schuldig aan. Wacht liever in de auto, muziekje aan, stoelverwarming aan en de motor rustig laten lopen als het heel even wachten is. Maar geen half uur of zo, daar heb ik helemaal het geduld niet voor. Zonde van mijn tijd..

Ach ja.....gemiddeld genomen is een motor starten gelijk aan 2,5 minuut stationair laten lopen. Dus milieutechnisch is 1 tot 2 minuten wachten met lopende motor niet eens zo erg. ;)

Ons autootje is zo verstandig de (verbrandings)motor onmiddellijk uit te schakelen als 'ie stilstaat...

Harry Music zei:
Tja als je dat nodig bent ,vanwege medische omstandigheden of domweg voor het comfort kun je het beste een standkachel laten inbouwen. Je motor laten draaien is erg asociaal en milieu onvriendelijk.

En ff serieus, er moderne auto is in minuten warm, zelf rij ik in een Franse Citroën Cactus die heeft een geavanceerd koelsysteem waarbij motor en kachel zeer snel opgewarmd worden.

Nou nou wat geavanceerd, mijn vorige benz uit 2000 gaf direct warme lucht dmv een elektrische verwarming.
Eenmaal met warme motor uitgezet kun je de rest warmte functie gebruiken waardoor hij nog 20 tot 30 minuten warme lucht blijft geven via de kachel.

Nico GTR zei:
Toetsje zei:
Harry Music zei:

Op stationair toerental draait een auto nooit op een stoichiometrisch mengsel. De auto regelt via zijn koude kat, koude lambdasonde een redelijk rijk mengsel. Kan oplopen tot lambda 0,7.
Daarom draait de automotor ook iets hoger in toeren. Als de motor warm is zal dit naar 0,85 tot 0,9 gaan.

Dat snap ik. Maar dit zegt Webasto er zelf over:

Milieu Aspecten

een standkachel heeft een vermogen van 5 kW (bij vollast) en verbruikt ongeveer 0,20 liter brandstof voor 20 minuten opwarmen. Rijden met een koude motor kan al snel het dubbele verbruiken. U bespaart zo’n 5 tot 6 kg aan CO2 per jaar.

Een besparing van 6kg aan CO2, dat staat gelijk aan 60 kilometer rijden, met een jaarkilometrage van 35000km vind dat gerommel in de marge.
Tuurlijk, een standkachel geeft extra comfort en is daarom ook niet geheel zinloos maar is wat dat betreft net zo asociaal als het stationair warm laten draaien van een motor.

Al met al maakt het dus niet zoveel uit, mits je je best doet om de uitgestote CO2 weer te compenseren door de gereden kilometers wat zuiniger te doen. Dus nog meer uitrollen, langzamer op de snelweg, weinig remmen en rotondes zo hard mogelijk rijden met de restsnelheid die je had van het uitrollen.

Toetsje zei:
Nico GTR zei:
Toetsje zei:
Harry Music zei:

Dat snap ik. Maar dit zegt Webasto er zelf over:

Milieu Aspecten

een standkachel heeft een vermogen van 5 kW (bij vollast) en verbruikt ongeveer 0,20 liter brandstof voor 20 minuten opwarmen. Rijden met een koude motor kan al snel het dubbele verbruiken. U bespaart zo’n 5 tot 6 kg aan CO2 per jaar.

Een besparing van 6kg aan CO2, dat staat gelijk aan 60 kilometer rijden, met een jaarkilometrage van 35000km vind dat gerommel in de marge.
Tuurlijk, een standkachel geeft extra comfort en is daarom ook niet geheel zinloos maar is wat dat betreft net zo asociaal als het stationair warm laten draaien van een motor.

Tsja....ik merk het echt wel in mijn verbruik dit weer. Ik rijd veel lange stukken op het moment en rijd ongeveer 6,4 a 6,5 liter per 100 km. In de zomer kan dit makkelijk 6 liter per 100 km zijn, of nog minder.

En Webasto meld enkel het meerverbruik per gereden kilometer totdat de motor warm is. Dat is tot op zekere hoogte inderdaad gerommel in de marge, maar als de besparing daar al gerealiseerd kan worden. Dan kun je ook bedenken dat al die liters brandstof die er stationair doorheen gaan dus ook besparing zijn. etc.....er zit eigenlijk te weinig informatie achter om echt met zekerheid te zeggen dat het slechts 60 km per jaar is.

M.X zei:
2. Is het beter of slechter voor het milieu?
We kunnen hiervoor kijken naar het effectieve verbruik.

- Bij starten en wegrijden tot de 90°C is bereikt heeft de auto 26 km gereden aan een verbruik van 5,5 l/100 km = 1,43 liter diesel
- Bij 19 minuten draaien +wegrijden tot de 90°C bereikt is heeft de auto 17 km gereden aan een verbruik van 7,2 l/100 km = 1,224 liter diesel.
- Bij 19 minuten draaien + wegrijden tot de 90°C is bereikt en na 26 km rijden aan een verbruik van 6,8 l/100 km = 1,76 liter diesel

We gaan ervan uit dat vanaf de motorolie 90°C heeft, de motor efficiënt en optimaal draait zoals hij ontworpen was.
Het warmdraaien van 19 minuten heeft me dus 33 cl diesel gekost, een blikje cola. Dat is minder goed voor het milieu, met 0,33 liter kan je in theorie 6 km verder rijden.

Vorig jaar heeft iemand een testje gedaan. link dus dan kun je het ook grof berekenen.

Als je handig bent:

12v verwarmingselement in je blowerhuis zetten die vlakbij de kachelradiator zit. Als de auto warm genoeg is kun je hem uit zetten (of als je technisch genoeg bent, gebruik je daar een termoschakelaartje voor).
Zelfde idee als de electrische voorverwarming uit scandinavië, maar je hebt vrijwel gelijk warme lucht op via de normale luchtkanalen.
Je kunt hiervoor trouwens zo'n electrische raamontdooier voor gebruiken. Ipv dat je hem recht naar de ruit laat wijzen heb je er zelf ook wat meer profijt van.

Zet het alleen niet aan voor je de motor gestart hebt (even een relais ertussen via de geschakelde plus) anders is je accu al leeg voor je ingestapt bent.

Je kunt ook nog kiezen voor een 230v standkachel of een motorvoorverwarmer, die de koelvloeistof vooraf al wat opwarmt (en daarmee het blok) ook dat werkt op 230v

Hotdog zei:
Al met al maakt het dus niet zoveel uit, mits je je best doet om de uitgestote CO2 weer te compenseren door de gereden kilometers wat zuiniger te doen. Dus nog meer uitrollen, langzamer op de snelweg, weinig remmen en rotondes zo hard mogelijk rijden met de restsnelheid die je had van het uitrollen.

Kort door de bocht gooi je een leeg blikje uit het raam, maar het is niet erg als je dat verder in de rit weer een opraapt.

Pobresh zei:
Als je handig bent:

12v verwarmingselement in je blowerhuis zetten die vlakbij de kachelradiator zit. Als de auto warm genoeg is kun je hem uit zetten (of als je technisch genoeg bent, gebruik je daar een termoschakelaartje voor).
Zelfde idee als de electrische voorverwarming uit scandinavië, maar je hebt vrijwel gelijk warme lucht op via de normale luchtkanalen.
Je kunt hiervoor trouwens zo'n electrische raamontdooier voor gebruiken. Ipv dat je hem recht naar de ruit laat wijzen heb je er zelf ook wat meer profijt van.

Zet het alleen niet aan voor je de motor gestart hebt (even een relais ertussen via de geschakelde plus) anders is je accu al leeg voor je ingestapt bent.

Je kunt ook nog kiezen voor een 230v standkachel of een motorvoorverwarmer, die de koelvloeistof vooraf al wat opwarmt (en daarmee het blok) ook dat werkt op 230v

Als je nu echt heel handig bent....als basis geen verwarmingselement maar een peltier element gebruiken. Kun je de auto in de zomer koelen. ;)

Nico GTR zei:
Als je nu echt heel handig bent....als basis geen verwarmingselement maar een peltier element gebruiken. Kun je de auto in de zomer koelen. ;)

Dan heb je een methode nodig waarmee de warme lucht in de zomer en de koude lucht in de winter afgevoerd kan worden. Oftewel, je hebt een kanaal naar buiten nodig en een ompoler voor het element.
Een Peltier element is immers een warmtepomp. Dus de warmte gaat van de ene kant van het element naar de andere kant. Het koelt zelf niet.
Maar een peltier element is zeer inefficient, dus echt geen optie.

Pobresh zei:
Nico GTR zei:

Dan heb je een methode nodig waarmee de warme lucht in de zomer en de koude lucht in de winter afgevoerd kan worden. Oftewel, je hebt een kanaal naar buiten nodig en een ompoler voor het element.
Een Peltier element is immers een warmtepomp. Dus de warmte gaat van de ene kant van het element naar de andere kant. Het koelt zelf niet.

Juist! Heel goed!

Pobresh zei:
Maar een peltier element is zeer inefficient, dus echt geen optie.

Tsja...elk voordeel.....

Het bestaat wel, zelfs van een nederlandse firma: https://www.top-cool.eu/nl/branches/automotive/retro-fit-airco

Je motor laten lopen om warm te zitten is pure ranzigheid. Ook met warme motor. Ik zie dit ook veel in de straat. Auto komt aanrijden (ook bij meer dan 10°) en na het parkeren blijven ze nog lekker even met draaiende stinkdiesel hun appje gesprek afmaken.

Met een minuutje tijdens krabben heb ik dan nog minder moeite want echt direct rijden kan wel eens weer snel bevriezende ramen geven. (Niet altijd dus liever eerst krabben en dan kijken of het weer beslaat)

Kleine kinderen en/of ernstige files prima, maar terwijl je vrouw nog bij de slager staat alvast met je radio gaan spelen met draaiende motor vind ik echt asociaal.

Die tweeënhalve minuut stop/starttijd betwijfel ik. Een startmotor even laten jengelen bij een warme motor kost zo goed als niks (2 Ah) en bijladen is toch voor een groot deel overtollige energie. (Neem bijvoorbeeld het BMW extra bijladen bij afremmen)

Veel handiger/makkelijker: stoelverwarming. 25Watt is al prima: dat kan je makkelijk 2 tot 3 uur uit een moderne accu halen. (8 uur ook maar je zegt niet dat je in je auto gaat wonen).

@pobresh 1000 Watt is 80 Ampere uit je accu trekken en dat is voor ontdooien soms nog te weinig. (grote auto/koud weer)
Dan is je accu al flink op z'n eind na 20 minuten (en moet je nog een koud blok met stroperige olie starten)

Waarom niet zo'n warmteopslagtank zoals BMW geloof ik in zijn E60 leverde? Dan wordt gewoon de restwarmte van de motor na de laatste rit in een speciale tank opgeslagen, en wanneer men die gebruiken wil om de auto weer op te warmen en de warmte is nog (deels) beschikbaar, kan men het afroepen. In het Duits heet het geloof ik Latentwärmespeicher, maar hoe ze het in het Nederlands hebben genoemd is me niet duidelijk.

24b6yx1.jpg

Dan kost het helemaal niets: geen geld en geen luchtverontreiniging. En ook geen nodeloos motorgeluid.

cirKel zei:
Waarom niet zo'n warmteopslagtank zoals BMW geloof ik in zijn E60 leverde? Dan wordt gewoon de restwarmte van de motor na de laatste rit in een speciale tank opgeslagen, ...

Dan kost het helemaal niets: geen geld en geen luchtverontreiniging. En ook geen nodeloos motorgeluid.

Dat kost vast 20kg - 30kg extra meezeulen voor beperkte warmteopslag die zeker na nachtvorst maar heel beperkt vermogen heeft, na een weekend vast niets meer. (Verder kan je nog denken aan de waterpomp die harder moet werken etc).

V0RQ zei:
@pobresh 1000 Watt is 80 Ampere uit je accu trekken en dat is voor ontdooien soms nog te weinig. (grote auto/koud weer)
Dan is je accu al flink op z'n eind na 20 minuten (en moet je nog een koud blok met stroperige olie starten)
Volgens mij zei ik dat je de motor al gestart moet hebben voor je die verwarming aan zet. En het is slechts bedoeld om vrijwel direct warme lucht uit je roosters te krijgen waardoor de beslagen ruiten en je koulijden wat sneller verholpen zijn

Aka je moet dus gewoon direct gaan rijden en niet stil blijven staan als het ding aan staat. Beter voor je motor en het milieu.

V0RQ zei:
Die tweeënhalve minuut stop/starttijd betwijfel ik. Een startmotor even laten jengelen bij een warme motor kost zo goed als niks (2 Ah) en bijladen is toch voor een groot deel overtollige energie. (Neem bijvoorbeeld het BMW extra bijladen bij afremmen)

Voor een moderne luxe auto met stop-start en dermate hoge intelligentie dat deze een bepaalde cilinder in het BDP kan zetten opdat starten letterlijk klik, klik, vroem is....dan zal 2,5 minuut overdreven zijn.
Voor mijn oude technologie geld dat allemaal niet. En daarbij......jij hebt toch voorruitverwarming? ;) Jij krabt nooit! :D

Pobresh zei:
V0RQ zei:
Volgens mij zei ik dat je de motor al gestart moet hebben voor je die verwarming aan zet. En het is slechts bedoeld om vrijwel direct warme lucht uit je roosters te krijgen waardoor de beslagen ruiten en je koulijden wat sneller verholpen zijn

Aka je moet dus gewoon direct gaan rijden en niet stil blijven staan als het ding aan staat. Beter voor je motor en het milieu.

Waarom dan! :D :T

Harry Music zei:
Nou nou wat geavanceerd, mijn vorige benz uit 2000 gaf direct warme lucht dmv een elektrische verwarming.
Eenmaal met warme motor uitgezet kun je de rest warmte functie gebruiken waardoor hij nog 20 tot 30 minuten warme lucht blijft geven via de kachel.

cirKel zei:
Waarom niet zo'n warmteopslagtank zoals BMW geloof ik in zijn E60 leverde? Dan wordt gewoon de restwarmte van de motor na de laatste rit in een speciale tank opgeslagen, en wanneer men die gebruiken wil om de auto weer op te warmen en de warmte is nog (deels) beschikbaar, kan men het afroepen. In het Duits heet het geloof ik Latentwärmespeicher, maar hoe ze het in het Nederlands hebben genoemd is me niet duidelijk..

Zijn beide dezelfde techniek restwarmte en de warmteopslagtank koelwater systeem die beide ook in dit topic zijn vermeld?
Lijkt me een zeer efficiënte methode dat niet asociaal is.

Die standkachels had ik nog nooit van gehoord, bedankt daarvoor en is i.d.d. een goeie.
Echter niet echt een snelle en goedkope oplossing en is meer bedoeld voor nieuwere wagens.
Ook moet er vrije ruimte beschikbaar zijn onder de motorkap.

Het elektrisch verwarmen vanuit accu en daarna starten om accu weer te moeten opladen is ook niet efficiënt.

Ik zet s'morgens gewoon fff een klein electrisch kacheltje in de auto. Das genoeg om de vorst/sneeuw van de ruiten te krijgen en een lekker klimaat in de auto te hebben, in 15min. Blijft ook lang genoeg behaaglijk tot de motor het over kan nemen.

Nog een voordeel van een (goede) webasto; je kan er een timer op zetten, zodat je niet hoeft te krabben in de ochtend.

Heb laatst een standkacheltje op 230V (van Defa volgens mij) ingebouwd. Ding is 1400 Watt en het werkt perfect, meestal zijn alle ruiten na 20 min draaien ontdooid. Daarnaast is het een aangename temperatuur om in te zitten (zeker genoeg tot de motor warm is). Kan gewoon door een verlengsnoer door de deur te leggen, maar ik heb het fatsoenlijk gedaan door een stopcontact in de grill te verwerken en 230V (incl zekering) aan te leggen. Met een klik-aan-klik-uit ook makkelijk te bedienen. Voor €150 ben je wel klaar als je een beetje handig bent.

Van de winter ga ik naar Lapland, hopelijk is het daar ook nog voldoende om de ramen ijsvrij te krijgen.

Ik heb zelf ook zo'n kacheltje van Calix, maar dat koste wel wat meer dan 150 eur. Wel inclusief patroon voor het koelwater.

Je hebt zo'n contact nodig in de bumper met kabel.
warmtepatroon voor in het koelssyteem
splitter
kabel naar het interieur met wandcontactdoos.
elektrisch kacheltje

Laat je dat door een garage inbouwen ben je eerder 500 eur kwijt.

Een alternatief is een standkachel van Eberspacher. Maar die zijn nog veel duurder, maar je bent wel onafhankelijk van netstroom.

Het nadeel van de motor laten lopen is dat veel energie weggooit. Je kan wel redeneren dat alle energie (ook de kinetische energie) ten slotte gereduceerd wordt tot opwarming, maar helaas niet alleen opwarming van motor en interieur. Veel warme lucht gaat de uitlaat uit. Je genereert dan ook veel warmte in de motorrruimte die je helemaal niet nodig hebt.

Het belangrijkste van zo'n verwarmer is om het koelwater zodanig warm te krijgen dat:
- de voorruit en zijruiten ontdooid en/of ontwasemd zijn, zodat je veilig weg kunt rijden. Bij onze Megane is de ontwaseming maar "zo zo" en dan is die hulp echt erg prettig.
- de wrijvingsverliezen in de motor verminderd worden (motor gaat langer mee en de statmotor en accu worden minder zwaar belast)
- de emissiewaarden gelijk bij het starten al gunstig zijn (of zo snel mogelijk).
- het interieur warm is (meest comfort)

Het verwarmen van de motor zelf gaat natuurlijk buitengewoon ineffcient. Je moest eens uitrekenen hoeveel energie je alleen al nodig hebt om het blok op 30 graden te houden als het buiten vriest. Zo'n blok hangt immers gewoon in de buitenlucht en alles in de motorruimte is er op ontworpen om warmte af te geven, maar niet om warmte vast te houden.
Je kan er wel voor zorgen dat ALLE energie die je verstookt daadwerkelijk gebruikt wrodt om het motorblok zelf op te warmen. Laat je de motor draaien, dan warm je vooral veel buitenlucht op. Het interieur wordt maar indirect warm.

Het interieur zelf is natuurlijk ook maar matig geisoleerd.

Eigenlijk moet je je interieur dus vlot opwarmen in een half uurt voordat je moet wegrijden. En dan is een kachel in het interieur het handigst. Met een warmtepatroon in het koelsysteem kun je de motor ook wat opwarmen. Daarmee zorg je in elk geval dat de motor sneller opwarmt en dat de koude start net wat vlotter gaat. Je ziet het verschil niet terug op de koelvloeistoftempterauurmeter, maar je merkt wel het verschil tussen een een situatie met voorwarmde motor bij -10 en een echt koude motor bij -10. Een voorwarmde motor slaat aan alsof het buiten +10 graden is.

Pobresh zei:
Je kunt ook nog kiezen voor een ... of een motorvoorverwarmer, die de koelvloeistof vooraf al wat opwarmt (en daarmee het blok) ook dat werkt op 230v

turbod12 zei:
... Wel inclusief patroon voor het koelwater.
.... warmtepatroon voor in het koelssyteem.

Zijn de 2 bovenstaande motorvoorverwarmer en warmtepatroon hetzelfde ding en is dat een soort electrische heater element dat in koelwater moet worden gehangen? Kan zowel op 230VAC en 12V?

Ik heb een warmtepatroon in het koelsysteem en een elektrisch kacheltje (ptc) in het interieur. Beiden gaan op 240V. Trekt totaal zo rond de 1.5 KW en dat wil je echt niet op 12V. Het zou de accu in no time leegtrekken.

turbod12 zei:
Ik heb een warmtepatroon in het koelsysteem...
Waar plaats je die warmtepatroon dan in het koelwatersysteem?
Beste plek zou zijn bij de aanjager koelvloeistof ingang zodat eerst de cabine wordt verwarmt.
Maarr hoe weet ik welke de koelvloeistof ingang en uitgang is van de aanjager warmtewisselaar.

Terug
Bovenaan